یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین روز نزول بورس در تابستان

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۱۷ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته با وجود تلاش حقوقی‌ها برای حمایت از نمادهای شاخص ساز از جمله «تاپیکو» و «فملی»، شاخص برای دومین روز در تابستان در مسیر نزولی ایستاد. روز گذشته فشار فروش در اکثر نمادهای گروه خودرویی را شاهد بودیم. با توجه به تمرکز ۳۹ درصد از ارزش کل معاملات در گروه خودرو، فضای منفی این گروه عامل فشار بر شاخص سهام شد. در شرایط کنونی شاهد بازگشت نشانه‌های رونق در بازار هستیم (رشد ۳۰ درصدی ارزش و ۳۷ درصدی حجم معاملات روز گذشته نسبت به میانگین خرداد). عوامل خوش‌بینی به بازار از جمله کاهش نرخ سود بانکی و اصلاح قابل توجه قیمت برخی سهام معامله‌گران پرریسک‌تر را ترغیب به خرید کرده است. اما ابهامات موجود در بازار و تداوم فضای انتظاری همچنان توان رشد پرشتاب بازار را کم کرده است.

بازار ارز

فشار دوجانبه بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۴۹۰ تومان معامله شد. روز گذشته افت نرخ حواله‌ای درهم با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، افت نرخ دلار را رقم زد. همچنین پس از رشد ۲ درصدی دلار در هفته اخیر و حرکت آن بالاتر از ۳۵۰۰ تومان برای چهار روز متوالی، در روزهای اخیر عرضه توسط صرافی بانک‌ها افزایش یافت. صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات ارز، اقدام به تقویت سمت عرضه می‌کنند. به این ترتیب از بهمن سال گذشته تا پایان خرداد، تنها ۴ روز نرخ دلار بالاتر از سطح مزبور ایستاد. این دو عامل فشار، در میانه معاملات نرخ دلار را تا سطح ۳۴۷۰ تومانی نیز پایین برد. اما در ادامه افزایش تقاضای معامله‌گران با شناسایی کف به دلیل حمایت عوامل بنیادین (عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی) دلار را با رشد همراه کرد.

بازار سکه

اهرم طلای جهانی برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته با تقویت ریسک گریزی معامله‌گران رشد اونس طلای جهانی رقم خورد. اما احتمال تغییر جهت اونس با شناسایی سود و رشد شاخص دلار باعث کم‌واکنشی سکه به رشد اونس شد. امری که حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ تر کرد. با این وجود در شرایط کنونی چشم انداز حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس تقویت شده است. همچنین با وجود افت دلار و بازگشت به زیر ۳۵۰۰ تومان، اما احتمال تشکیل کف بالاتر دلار، خوش‌بینی‌ها به دلار را تقویت کرده است. بنابراین این عوامل در کنار رشد تقاضای مناسبتی سکه، می‌تواند قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.

بازار طلای جهانی

کوچ معامله‌گران به دارایی‌های امن

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۵۲ دلار معامله ‌شد. با وجود رشد اندک شاخص دلار و رشد بازارهای سهام برای چهارمین روز متوالی، همچنان رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از دارایی‌های امن (طلا و نقره) بود. چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی آرامش را از هفته گذشته به بازارهای جهانی بازگردانده است. اما همچنان چشم‌انداز مبهم آثار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهانی عامل تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران است. بنابراین حرکت بخشی از تقاضای محافظه‌کارانه به سمت نقره قیمت آن را در بالاترین سطح در دو سال اخیر قرار داد (بالاتر از ۲۱ دلار). در هفته‌های اخیر احتمال تعویق در افزایش نرخ بهره آمریکا نیز تقویت شده است. (عامل حمایتی دیگر از اونس). این هفته آمار مهم اشتغال این کشور و صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو می‌توانند تصویر روشن‌تری ارائه دهند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مسیر صعودی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی همراه شدند. پس از یک روز استراحت در مسیر صعودی، روز گذشته مجددا شاهد رشد «تسه»ها و نزدیک‌تر شدن به سطح ۹۰ هزار تومانی بودیم. رشد تقاضا با قرار گرفتن در فصل رونق مسکن و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، عامل حمایت از «تسه»ها است. با این وجود افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود واقعی وام را به دنبال دارد. هم اکنون نرخ سود واقعی وام ۷/ ۲۲ درصد است. در شرایط کنونی روند غیرتورمی رشد قیمت مسکن را شاهد هستیم. علاوه بر این، با کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن) انتظار برای کاهش نرخ سود اوراق نیز تقویت شده است. بنابراین احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی می‌تواند مقاومت سطح ۹۰ هزار تومانی در مقابل رشد اوراق را رقم بزند.

بازار نفت

نوسان اندک نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. روز گذشته اظهارات وزیر نفت عربستان در مورد بازگشت نفت به تعادل و تداوم اختلالات عرضه از سوی نیجریه عوامل حمایت از نفت بودند. اما در شرایط کنونی تقابل چند عامل، نوسانات نفت را زیر ۵۰ دلار حفظ کرده است. پیش تر خوش‌بینی به رشد تقاضای بنزین در آمریکا با وارد شدن به فصل پیک تقاضا (تابستان) عامل حمایت از نفت بود. اما حجم بالای عرضه و رشد تقاضای بنزین کمتر از پیش‌بینی‌‌ها، نگرانی‌هایی برای کاهش تقاضای نفت به وجود آورده است. بازگشت تولیدات کانادا، رشد تولیدات روسیه و چشم‌انداز مبهم اثرات اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل فشار بر نفت هستند. این عوامل در کنار کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت را به کمترین سطح در ۳ ماه اخیر رسانده است.