سارا جنگروی: هفته گذشته بازار معاملات آتی سکه روی ترکش‌های واقعه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روند روبه رشد خود را حفظ کرد که این رشد را وامدار افزایش نه چندان یکنواخت ارزش اونس جهانی طلا بود. چرا که اونس طلا بر خلاف هفته ماقبل خود که افزایشی یکنواخت و توام با نظم و رو به بالا را تجربه می‌کرد، این بار تحرکات نوسانی را در بین معامله‌گران بازار آتی سکه ایجاد کرد به طوری که حجم معاملات افزایش ۱۵ هزار واحدی را ثبت کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طی هفته گذشته با دور شدن از واقعه همه‌پرسی انگلیس به سمت حرکت منطقی سوق پیدا کرد و دست از روند افزایشی مطلق و یکنواخت برداشت و با نوسان همراه شد.

از سوی دیگر دلار در هفته گذشته نوساناتی بیشتر افزایشی را تجربه کرد به طوری که در پایان هفته با افزایش ۵۵ تومانی به‌کار خود پایان داد و به بالای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. هفته‌ای که گذشت در بازار معاملات آتی با وجود یک روز وقفه به علت تعطیلی روز دوشنبه حجم معاملات کم سابقه‌ای را شاهد بودیم، طی هفته گذشته حجم معاملات به رقم ۸۳ هزار و ۵۵۵ معامله رسید که نسبت به مدت مشابه هفته قبل افزایش ۱۵ هزار و ۴۱۲ معامله‌ای را ثبت کرد؛، رقمی که البته سهم عمده‌ای از آن به معاملات سررسید اسفند ماه اختصاص داشت. طی هفته گذشته علاوه‌بر علائم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عامل روانی ناآرامی‌های ترکیه موجب رشد تقاضای محافظه‌کارانه در ارتباط با این شاخص شد به طوری که قیمت دلار طی هفته گذشته از ۳۴۷۱ تومان به ۳۵۲۶ تومان در بازار داخلی رسید که رشد ۵۵ تومانی هفتگی را در خود داشت. با وجود اینکه در هفته‌های قبل نوسانات دلار ناچیز بود، ولی در روزهای انتهایی هفته گذشته به صورت ناگهانی و غیرمنتظره قیمت دلار در بازارهای داخلی افزایش پیدا کرد و به کانال ۳۵۰۰ تومان وارد شد.

روز پنج‌شنبه قیمت سکه آتی در سررسیدهای مختلف به بالاترین قیمت در یک ماه گذشته رسید به طوری‌که در این روز قیمت یک میلیون و ۳۷ هزار تومان برای سکه سررسید اسفندماه ثبت شد، با وجود اینکه اونس در روز پنج‌شنبه آنچنان تغییری نداشت و روی قیمت ۱۳۲۰ دلار بود و نوسان چندانی در این روز نکرد. روز سه‌شنبه قیمت اونس به ۱۳۰۷ دلار رسید ولی به‌دلیل اینکه دلار در جهتی عکس حرکت کرد، افزایش قیمتی را که از ابتدای هفته گذشته در بازار داخلی شروع کرده بود در این روز هم حفظ کرد.

شاخص دلار نیز تحت تاثیر خروج انگلیس و بعد از آن (بحث‌هایی در ارتباط با برگزاری مجدد همه‌پرسی که احتمال ضعیفی دارد) قرار گرفته و تمامی این موضوعات در بازار جهانی به تضعیف ۱۰ درصدی قیمت پوند انجامید که این موضوع سبب جذاب شدن بازار خرید این ارز در بازار جهانی هم شد، البته قیمت پوند در روزهایی طی هفته گذشته هم مثبت شد که تمامی این تحرکات روی قیمت دلار تاثیرگذار بودند، در این راستا باید گفت شاخص دلار در مقاطعی در ابتدا و با تضعیف پوند و یورو، مثبت شد و بعد از آن در نوسانات رو به بالای این دو ارز اروپایی شاخص دلار تضعیف شد.

افزایش 55 تومانی دلار طی یک هفته

در بازارهای داخلی تحت تاثیر تحرکات جهانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و در این راستا تقویت اونس جهانی و در ادامه افزایش قیمت سکه، منجر به افزایش حجم معاملات در بازار آتی سکه شد، از سوی دیگر این تحرکات باعث شد قیمت دلار را در بازار داخلی افزایش دهند تا بتوانند قیمت را کنترل کنند، چرا که این افزایش ناگهانی اونس منجر به افزایش قیمت سکه چه نقدی و چه آتی شده بود و دستکاری اهرم دلار می‌توانست ترمز افزایش بیش از حد و هیجانی قیمت سکه را بکشد. در واقع به عقیده کارشناسان با وجود اینکه افزایش اونس در بازار جهانی توجیهی چون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشت و تسری این هیجان به بازار داخلی ایران منجر به افزایش روز به روز قیمت سکه شده بود ولی برای افزایش دلار در بازار داخلی دلیل دیگری جز کنترل بازار سکه آتی و نقدی نمی‌توان داشت.

آیا دلار رهسپار رقم 3700 می‌شود؟

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند، زمانی که دلار بازه ۳۵۵۰ را رد کند تا ۳۷۰۰ تومان نیز می‌تواند برسد که قطعا این موضوع هم در حجم معاملات بازار آتی اثرگذار خواهد بود، نکته دیگری که در بازار آتی در حال حاضر وجود دارد این است که حال که وارد ماه تیر شده‌ایم، قیمت سررسید تیر ماه به تدریج با بازار نقدی یکسان می‌شود حتی در بعضی مقاطع طی هفته گذشته قیمت این سررسید به رقمی پایین‌تر از قیمت سکه نقدی رسید. این موضوع در سررسیدهای دیگر خرید سکه آتی هم اثرگذار است، به این معنا که اسفند فاصله ۶۰ هزار تومانی با سررسید تیر و سکه نقدی داشت، با وجود اینکه دلار در بازار داخلی افزایش قیمت را تجربه می‌کرد ولی فاصله قیمتی سکه سررسید اسفند و سکه حدود ۵۲ هزار تومان شده بود، بنابراین باید گفت بازار به اصطلاح طی هفته گذشته و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سررسید آتی تیر، جمع شده بود.

تکنیکالیست‌ها چه می‌گویند؟

بررسی تکنیکال سررسیدهای مختلف بازار آتی سکه حکایت از چه روندی در این بازار دارد؟‌ فرزان سهرابی، تحلیلگر و تکنیکالیست بازار آتی سکه در رابطه با سررسید شهریور این بازار می‌گوید: نمودار سکه شهریور در تایم فریم روزانه با استفاده از تکنیک چنگال اندرو و فیبوناچی و نشانگر قدرت نسبی احتمال افزایش تا خط بالای چنگال را دارد. وی معتقد است در سکه تحویل آبان ماه نیز نمودار سکه این سررسید در تایم فریم ۴ ساعته در کانال در حال حرکت است و با استفاده از نشانگر قدرت نسبی احتمال صعود تا خط ۱۲۷ درصد کانال را دارد؛ مضاف بر اینکه احتمال افزایش قیمت تا تراز ۱۲۷ درصد فیبوناچی را نیز با دید بلندمدت دارد. به گفته سهرابی، همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد قیمت سکه سررسید دی ماه در کانال صعودی در حال نوسان است و با توجه به آنکه قیمت به سقف کانال رسیده و در نشانگر قدرت نسبی واگرایی منفی دیده می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد طی روزهای آینده قیمت در این سررسید با اصلاح یا استراحت موقتی روبه‌رو شود. این تکنیکالیست بازار آتی در رابطه با سررسید اسفند ماه نیز به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: قیمت این سررسید طی روزهای آتی در کانال ترسیم شده در نمودار در حال نوسان بوده و با استفاده از تکنیک فیبوناچی شاهد اتمام روند صعودی در تایم کوتاه‌مدت هستیم. بنابراین با استفاده از نشانگر قدرت نسبی شاهد تشکیل واگرایی منفی در قیمت هستیم که به نظر می‌رسد طی روزهای آتی قیمت با کاهش موقتی و اصلاح کوتاه‌مدت روبه‌رو شود.

دماسنج آتی بر مدار صعود

دماسنج آتی بر مدار صعود

دماسنج آتی بر مدار صعود

دماسنج آتی بر مدار صعود