یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام هفتگی بورس

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۴/ ۰ درصدی همراه شد. پس از رشد متوالی شاخص از ابتدای تیر در روز پایانی هفته شاخص وارد مسیر نزولی شد. به این ترتیب از ابتدای تابستان رشد ۸/ ۱ درصدی شاخص رقم خورد. در شرایط کنونی همزمانی چند عامل تردیدهایی برای مسیر شاخص به‌وجود آورده است. از سویی خوش‌بینی‌ها به عواملی از جمله کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی در کنار گشایش‌های بین‌المللی و حمایت کف تکنیکال ۷۲ هزار واحدی عوامل حمایت از شاخص هستند. اما زمانبری اثرگذاری این عوامل بنیادین، در کنار تمایل معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت و نشانه‌های هیجان (با تمرکز نقدینگی در برخی تک‌سهم‌ها) مانعی برای پایداری رشد شاخص است. همچنین برخی ابهامات نظیر نحوه اثرگذاری خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهانی و عامل روانی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی مواردی هستند که پیش‌بینی مسیر بورس را دشوار می‌کنند.

بازار ارز

بیشترین رشد هفتگی دلار از آذر ۹۳

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 1 / 2 درصدی به نرخ 3543 تومان معامله شد. رشد 8/ 2 درصدی ارزش دلار در سطح جهانی، با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار در هفته اخیر بود. به این ترتیب روز سه‌شنبه دلار برای اولین‌بار از فروردین از سطح 3500 تومانی عبور کرد. در ادامه هفته نیز نوسانات دلار بالای سطح 3500 تومانی تداوم یافت. از لحاظ تکنیکال، روند صعودی نرخ دلار در تابستان و عبور از سطح 3500 تومانی با تقویت چشم‌انداز صعودی نسبت به نرخ دلار، نوسانات دلار در جهت صعودی را شدت بخشید. افزایش تقاضا با نزدیک شدن به عید فطر و قرار گرفتن در تابستان نیز عامل دیگر حمایت از نرخ دلار شد. علاوه‌بر این ناآرامی‌های ترکیه، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار، جرقه‌ای برای عبور پرشتاب‌تر دلار از سطح 3500 تومانی شد.

بازار سکه

حمایت بازارهای اثرگذار از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۵/ ۵ درصدی (بیشترین رشد هفتگی حداقل در دو سال اخیر) به قیمت یک میلیون و ۸۵ هزار تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه با وجود افت اندک اونس طلای جهانی، رشد ۱۵ تومانی نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز پنج‌شنبه در بازار اونس طلای جهانی، رشد شاخص دلار و شناسایی سود میان معامله‌گران عوامل فشار بر اونس بودند. با این وجود روز جمعه شاهد رسیدن اونس به سطح بالاتر از ۱۳۳۰ دلاری بودیم، امری که می‌تواند با روز شنبه رشد قیمت سکه را رقم بزند. علاوه بر این تداوم حرکت دلار از سه‌شنبه گذشته بالای سطح ۳۵۰۰ تومانی خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به حمایت دلار از سکه را رقم زده است. همچنین نزدیک شدن به عید فطر می‌تواند با رشد تقاضای مناسبتی عامل دیگر حمایت از سکه شود.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد ماهانه اونس از فوریه

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1337 دلار معامله ‌شد. اونس در ماه ژوئن با رشد 3/ 9 درصدی همراه شد(بیشترین رشد ماهانه از فوریه). چشم‌انداز مبهم اقتصادی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از اونس است. به این ترتیب با رشد سه‌ماهه 3/ 7 درصدی، اونس رشد 25 درصدی از ابتدای سال 2016 را ثبت کرد. در روزهای اخیر، افزایش فروش با شناسایی سود در قیمت‌های کنونی تا حدی رشد اونس را محدود کرد. همچنین چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی، با بازگشت آرامش به بازارها رشد بازارهای سهام را رقم زد و عامل فشار بر اونس شد. با این وجود ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس را بالاتر از سطح 1300 دلاری حفظ کرده است. همچنین چشم‌انداز کند شدن افزایش نرخ بهره آمریکا (براساس برخی پیش‌بینی‌ها تا سال 2018) نیز عامل دیگر حمایت از اونس است.

بازار اوراق مسکن

پنجمین هفته متوالی صعود «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۱/ ۵ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا و نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود عامل حمایت از قیمت «تسه»ها است. بنابراین با وجود اینکه خبر کاهش نرخ سود وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن (وام رقیب) تا ۱۱ درصد، عامل فشار بر «تسه»ها به‌دلیل نرخ سود بالاتر وام این اوراق شد. اما در روزهای اخیر اثر این عامل با رشد تقاضا به‌طور کامل جبران شد. بنابراین اوراق جدیدتر نزدیک به سطح ۸۹ هزار تومانی قرار گرفتند. همچنین افزایش قیمت، رشد هزینه و نرخ سود وام را به‌دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام هم‌اکنون ۶/ ۲۲ درصد است، اما همچنان انتظار برای کاهش نرخ سود وام از طریق اوراق و چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن می‌تواند با تشدید احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق مانع از جهش قیمت «تسه»ها شود.

بازار نفت

جهش سه‌ماهه نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز ساعت 16 به قیمت 2/ 48 دلار معامله ‌شد و با افت ماهانه 3/ 1 درصدی همراه شد. رشد 6/ 0 درصدی شاخص دلار در کنار تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عوامل فشار بر نفت در یک ماه اخیر بودند. با این حال در دوره سه‌ماهه نفت با رشد 26 درصدی بهترین عملکرد فصلی از سال 2009 را رقم زد. نشانه‌های کاهش تولیدات غیراوپک (بیشترین افت ماهانه تولیدات شیل در آوریل از سپتامبر 2008) ، اختلالات سمت عرضه و تقویت سمت تقاضا نوسانات نفت را در بازه 45 تا 50 دلاری در یک ماه اخیر حفظ کرد. با این وجود، چشم‌انداز کاهش اختلالات عرضه با بازگشت تولیدات کانادا و افزایش تولیدات نیجریه، در کنار رشد تولیدات اوپک و چشم‌انداز مبهم اقتصادی آسیا، نگرانی‌هایی را برای پایداری نفت در کوتاه‌مدت در سطح کنونی به‌وجود آورده است.