انتخاب ایران از منوی بوئینگ

دنیای اقتصاد: پس از چند دور مذاکره مستقیم در بهار ۹۵، سرانجام تفاهم‌نامه خرید هواپیما با بوئینگ قطعی شد. محصولات بوئینگ طیف نسبتا وسیعی را شامل می‌شود که ایران در میان منوی متنوع این شرکت، سفارش خرید مشهورترین و پرطرفدارترین نمونه‌ها را داده است. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شرکت هواپیمایی ایران و کمپانی بوئینگ به امضا رسیده، ایران خواهان نسل جدید خانواده بوئینگ ۷۳۷ و دو مدل از سری بوئینگ ۷۷۷ است. مطابق توافق ایران با بوئینگ، روش خرید هواپیماهای نو، اجاره به شرط تملیک است.

گروه صنعت و معدن: تایید رسمی توافق ایران با بوئینگ آمریکا و وعده وزیر راه‌و‌شهرسازی مبنی بر ورود هواپیماهای جدید پیش از نوروز ۹۶ به ناوگان هوایی کشور مهم‌ترین اخبار اعلام شده در این حوزه است. یک هفته بعد از رسانه‌ای شدن سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از بوئینگ آمریکا، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به‌طور رسمی توافق با بوئینگ آمریکا را تایید کرد. بر اساس خبری که روز گذشته (اول تیرماه) در سایت رسمی این شرکت منتشر شده، در پی صدور مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا، تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و کمپانی بوئینگ در خرداد ماه سال جاری امضا شد.این شرکت اعلام کرده است که بعد از اعلام رسمی تاریخ اجرای توافق مذاکرات با گروه ۱+۵ موسوم به برجام، اقدامات گسترده‌ای از طرف کمپانی‌های بزرگ سازنده هواپیما برای حضور فعال در بازار ایران از یکسو و اراده جدی از طرف مدیریت ارشد وزارت راه و شهرسازی در جهت بازسازی ناوگان هوایی کشور از سوی دیگر صورت پذیرفت. در این بین پس از سفر نمایندگان کمپانی بوئینگ به ایران و چند دور مذاکره، سرانجام در خرداد ماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و کمپانی بوئینگ به امضا رسید. در این تفاهم‌نامه مقرر شده است در صورت اخذ مجوزهای لازم توسط دو طرف، تعدادی هواپیمای بوئینگ عموما از خانواده ۷۳۷ نسل جدید و مدل‌های ۳۰۰ER و ۹۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به‌صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شود.نهایی شدن این قرارداد و اجرایی بودن آن منوط به اخذ مجوزهای نهایی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود.

اجاره به شرط تملیک

مطابق توافق ایران با بوئینگ، روش خرید هواپیماهای نو اجاره به شرط تملیک است. در تفاهم صورت گرفته با ایرباس فرانسه نیز همین فرمول مالی مدنظر قرار گرفته است. براساس این مدل مالی ۸۵ درصد مبلغ این هواپیماها توسط فروشنده (منابع مالی شرکت هواپیماساز و اعتبارات صادراتی کشورهای اروپایی) تامین می‌شود و این هواپیماها به‌صورت اجاره در اختیار ایران قرار می‌گیرد. سپس به تدریج پس از ورود به ایران، از محل درآمد حاصل از این هواپیماها و فروش بلیت، مبالغ اجاره تامین می‌شود. ۱۵ درصد مابقی از پول هواپیما نیز به یکباره به فروشنده پرداخت نمی‌شود بلکه به تدریج که این هواپیماها تحویل ایران می‌شود، این میزان نیز به آنها پرداخت خواهد شد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بعد از توافق ایران با گروه ۱+۵ شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی به بازار ایران چشم دوخته‌اند و نسبت به از سرگیری فعالیت در چنین بازاری خوشبین هستند. به عقیده کارشناسان اجماع نظر آنها برای ورود به بازار کشور، می‌تواند بهترین انتخاب‌ها را برای ایران که نیازمند ۵۰۰‌فروند هواپیمای نو است، به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که امضای تفاهم‌نامه ایران با ایرباس فرانسه در سال گذشته، شرکت بوئینگ را نیز به تکاپو انداخت و در انگیزه این شرکت برای مذاکره با ایران تاثیر داشت، چراکه دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ در جهان با یکدیگر رقیب هستند و تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار بین‌المللی را در اختیار خود بگیرند. بر اساس این گزارش، شرکت هواپیماسازی بوئینگ ۱۵۹هزار و ۴۶۹ نفر کارمند در سراسر جهان دارد.

درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۷۸/ ۹۰ میلیارد دلار بود. این رقم اما در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۴/ ۹۶ میلیارد دلار رسید و سود ۱۷۶/۵ میلیارد دلاری را عاید این شرکت کرد. این شرکت به‌طور متوسط سالانه ۷۴۵ فروند هواپیما تولید می‌کند. محصولات شرکت هواپیماسازی بوئینگ طیف نسبتا وسیعی را شامل می‌شود که ایران سفارش خرید مشهورترین و پرطرفدارترین نمونه‌های آن را داده است.

بوئینگ 737

این هواپیمای متوسط با دو موتور جزو باریک پیکرترین نمونه‌های شرکت بوئینگ است و بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر گنجایش دارد. نسل‌های نوین‌تر آن شامل ۷۰۰-۷۳۷، ۸۰۰-۷۳۷ و۹۰۰ ER-۷۳۷ است. از این مدل از زمان ساخت و اولین پرواز آن در سال ۱۹۶۷ تا امروز ۸هزار و ۸۸۰ فروند به ایرلاین‌های سراسر جهان تحویل داده شده است و ۴ هزار و ۴۱۷ سفارش نیز هنوز در دست ساخت است.

بوئینگ 777

این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای دو موتوره جهان است که گنجایش ۳۱۴ تا ۴۵۱ مسافر را دارد. این هواپیما که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۴ به بازار تحویل داده شد، بین ۹ هزار و ۶۹۵ کیلومتر تا ۱۷ هزار و ۵۹۴ کیلومتر توان پرواز بدون فرود دارد. تا امروز ۶۰ مشتری تعداد هزار و ۸۹۱ فروند از مدل‌های مختلف این نوع از هواپیما سفارش داده‌اند که هزار و ۳۶۷ فروند از سوی بوئینگ تاکنون به آنها تحویل داده شده است.

تایید توافق ایران با بوئینگ آمریکا در حالی اعلام شد که وزیر راه و شهرسازی آخرین خبرها را در رابطه با تفاهم ایران با ایرباس فرانسه نیز اعلام کرد. عباس آخوندی اظهار امیدواری کرد با رفع مشکلات پرداخت‌های مالی، نخستین هواپیماهای جدید خریداری شده تا پیش از نوروز سال ۱۳۹۶ وارد ناوگان هوایی کشور شود. آخوندی اعلام کرد: برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس بیش از ۱۰ ماه است با طرف‌های خارجی در حال مذاکره برای پرداخت مبالغ آن هستیم، زیرا مشکل در تحویل هواپیما نبود، بلکه به علت تحریم‌های بانکی امکان پرداخت مبلغ این هواپیماها وجود نداشت. وی گفت: با این حال قرارداد نهایی خرید این هواپیماها تاکنون امضا نشده است و درصددیم این هواپیماها در خطوط هوایی داخلی و خارجی به کار گرفته شوند.