یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم نوسان شاخص در کانال 75 هزار واحدی

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. در تداوم فضای فرسایشی بازدهی شاخص از ابتدای سال با افت ۴/ ۵ درصدی همراه شد و میانگین حجم و ارزش معاملات در خرداد به ترتیب افت ۲۶ و ۳۲ درصدی نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال را ثبت کرد. نبود محرک جدی، عدم تطبیق انتظارات با واقعیات، روند کند خروج اقتصاد از رکود و تردیدها در مورد عوامل کلان اقتصادی همچنان عامل فشار بر شاخص است. در فضای رکودی حمایت سطح ۷۶ هزار واحدی پس از ۱۳ روز معاملاتی شکسته شد و شاخص وارد کانال ۷۵ هزار واحدی شد. جذابیت بازارهای کم‌ریسک‌تر از جمله بازار پول و اوراق با درآمد ثابت نیز همچنان عامل فشار بر شاخص است. اما همچنان ارزنده شدن قیمت سهام در شرایط کنونی، نوسان نفت نزدیک سطح ۵۰ دلاری و خوش‌بینی‌ها به قیمت جهانی کالاها عامل خوش‌بینی به شاخص است.

بازار ارز

رشد دلار با سیگنال جهانی

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۴۷۰ تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به بالاتر از سطح ۳۴۸۰ تومانی در هفته‌های اخیر، شناسایی سود میان معامله‌گران و انتظار برای افزایش عرضه عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنین افت ارزش دلار در سطح بین‌المللی (به کمترین سطح در ۵ هفته) عامل فشار بر دلار بود. اما روز پنج‌شنبه، نرخ دلار ۵ تومان رشد داشت. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی روز پنج‌شنبه نرخ ارز را در مناطق مرزی در سطح بالاتری نسبت به بازار داخلی قرار داد. امری که با رشد تقاضای آربیتراژی عامل دیگر حمایت از دلار بود. در شرایط کنونی سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کند اما انتظار برای افزایش عرضه باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار سکه

بیشترین رشد سکه از اسفند

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی(بیشترین رشد از هفته اول اسفند) به قیمت یک میلیون و ۱۹ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد ۵ تومانی نرخ دلار روز پنج‌شنبه قیمت سکه را با افزایش ۸ هزار تومانی همراه کرد. در روزهای اخیر شاهد رشد اونس به بیشترین سطح در ۳ هفته اخیر بودیم. امری که خوش‌بینی‌ها به حمایت اونس را تقویت کرده است. همچنین چشم‌انداز حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار در هفته‌های اخیر تقویت شده است. خوش‌بینی به حمایت بازارهای اثرگذار سکه را بالاتر از سطح یک میلیون تومانی تثبیت کرده است؛ اما همچنان کاهش تقاضای سکه به دلیل قرار گرفتن در ماه رمضان باعث تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شده است. همچنین کم‌واکنشی به رشد اخیر عوامل اثرگذار باعث تعمیق حباب منفی سکه شده است.

بازار طلای جهانی

نوسان اونس نزدیک به اوج 3 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۹ دلار معامله ‌شد. با وجود رشد شاخص دلار اما افت قیمت نفت و افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس بود؛ بنابراین افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس و رشد قیمت نقره (بیشترین در ۳ هفته) قیمت اونس را به بیشترین سطح در ۳ هفته (۳۵/ ۱۲۷۳ دلار) رساند. پیش‌تر آمار اشتغال نامناسب آمریکا و اظهارات رئیس فدرال رزرو با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت شاخص دلار را به کمترین سطح در ۵ هفته رسانده بود. اما آمار متقاضیان کار هفتگی آمریکا (کمترین در ۶ هفته) رشد شاخص دلار را رقم زد. افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری (۱۴-۱۵ ژوئن)فدرال‌رزرو دور از انتظار است. اما نشست هفته جاری این نهاد تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد. نشست بانک ژاپن (۱۶ ژوئن) نیز می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

ادامه رشد تدریجی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به فصل رونق و تقویت قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها است؛ بنابراین میانگین قیمت اوراق در خرداد با رشد ۸/ ۳ درصدی نسبت به ۲ ماه ابتدایی سال همراه شده است. افزایش تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر و افزایش تدریجی قیمت مسکن چشم‌انداز خروج مسکن از رکود و افزایش تقاضای اوراق را تقویت کرده است. اما از سوی دیگر در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام ۴/ ۲۲ درصد است. افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین در شرایط روند نزولی نرخ تورم و رشد غیرتورمی قیمت مسکن متقاضیان برای دریافت وام احتیاط می‌کنند که بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها محتمل است. تقویت سمت عرضه اوراق و امکان ارائه توسط سایر بانک‌ها می‌تواند قیمت و نرخ سود وام را تعدیل کند.

بازار نفت

بازگشت آرام نفت از 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۹ دلار معامله شد. افزایش شاخص دلار نفت را از بالاترین سطح در سال ۲۰۱۶ (۶۷/ ۵۱ دلار) پایین آورد. اما همچنان خوش بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین در کوتاه مدت نوسانات نفت را نزدیک به سطح ۵۰ دلاری حفظ کرده است. نشانه‌های کاهش تولیدات آمریکا (تداوم افت تولیدات هفتگی)، اختلالات سمت عرضه و افزایش تقاضا به ویژه تقاضای بنزین حمایت عوامل بنیادین از نفت را نشان می‌دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) برای سومین هفته کاهش (۲۳/ ۳ میلیون بشکه) ذخیره نفت تجاری را گزارش داد. اختلالات سمت عرضه نیز در ماه مه به ۶/ ۳ میلیون بشکه در روز رسید (بیشترین میزان ثبت شده). اما همچنان حجم بالای ذخایر نفتی و چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا) فشار بر نفت را در میان‌مدت حفظ کرده است.