یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پناهگاه سفته‌بازان در روزهای کم‌نوسان بورس

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۲ واحدی (معادل ۰۴/ ۰ درصد) روند کم‌نوسان خود را مطابق انتظارات در کانال ۷۶ هزار واحدی ادامه داد. این در حالی است که شاخص کل هم وزن که اثرگذاری نمادها در محاسبه آن یکسان و فارغ از ارزش بازار آنها است، رشد ۲۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال که بازار سهام روند اصلاحی را تجربه می‌کند، شاخص کل بیش از ۵ درصد کاهش را تجربه کرده است، در حالی که شاخص کل هم‌وزن رشد ۸/ ۳ درصدی را به ثبت رسانده است. به عبارت دقیق‌تر، در فضای رکودی سفته‌بازان که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند به نمادهای کوچک‌تر هجوم برده و عموما به کمک شایعه‌سازی کسب سود می‌کنند. برخی قوانین ضدتحلیل نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا از جمله مهم‌ترین محرک‌های ورود این سفته‌بازان به سهام شرکت‌های کوچک‌تر است.

بازار ارز

برخورد دلار به نیمه کانال 3400 تومانی

دیروز، هر دلار آمریکا با کاهش ۱۵ تومانی به نرخ ۳۴۵۷ تومان معامله ‌شد. این در حالی بود که در میانه معاملات نرخ‌ها به سطح ۳۴۵۰ تومان نیز رسیده بود. کاهش ارزش دلار در سطح بین‌المللی موجب کاهش نرخ حواله درهم شده بود که به عقیده معامله‌گران یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ دلار در بازار تهران بود. از سوی دیگر، اونس همچنان سطوح قیمتی بالای خود از روز جمعه را در شروع هفته بازارهای جهانی حفظ کرده که موجب افزایش فشار فروش برخی معامله‌گران سکه در بازار ارز (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) شده بود. شروع ماه مبارک رمضان از امروز نیز عامل روانی دیگری است که می‌تواند بر نرخ دلار فشار وارد کند. با این حال، روند حرکتی دلار طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ریزش به کمتر از ۳۴۵۰ تومان با مقاومت جدی مواجه است.

بازار سکه

همنوایی سکه با دلار

در معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با کاهش ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و هشت هزار تومان معامله شد. در شرایطی که اونس تقریبا نوسان محسوسی را تجربه نمی‌کرد، کاهش نرخ دلار عامل افت قیمت‌ها در بازار سکه شد. با توجه به انتظار بازارهای جهانی برای سخنرانی رئیس کل فدرال رزرو آمریکا و احتمال اثرگذاری جدی آن بر قیمت طلای جهانی، معامله‌گران در بازار سکه کشورمان نیز بسیار محتاطانه در نقش خریدار ظاهر می‌شدند. این موضوع که با آغاز ماه مبارک رمضان با کاهش تقاضای دوره‌ای همراه است موجب شده است حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) برای دومین روز متوالی باقی بماند. نوسانات محدود در بازار دلار از یکسو و نبود اطمینان به نوسانات اونس طلا از سمت دیگر، احتمال نوسانات شدید سکه در این روزها را کاهش می‌دهد.

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار رئیس فدرال رزرو

دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۲ دلار معامله ‌شد. پس از جهش قیمت اونس در روز جمعه، در معاملات دیروز معاملات را در شرایطی کاملا احتیاطی شاهد بودیم. هرچند آمار بسیار ضعیف اشتغال آمریکا بسیاری را نسبت به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بدبین کرده است، اما اظهارات برخی مقامات مجددا معامله‌گران طلا را مردد کرد. بنابراین، انتظار برای سخنان جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) که می‌تواند تصویر روشن تری از تصمیم این بانک ارائه دهد موجب نوسانات آرام اونس در معاملات دیروز شده بود. در بازارهای رقیب نیز برآیند عوامل تقریبا خنثی بود. به‌طوری که شاخص دلار تغییرات محسوسی را تجربه نکرده بود؛ بازارهای سهام اروپا نیز گرچه رشد کرده بودند، اما سهام در آسیا وضعیت نامتوازنی (برخی صعودی و برخی نزولی) داشتند.

بازار اوراق مسکن

برخورد «تسه»ها به سقف

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) به قیمت ۸۳ هزار و ۳۳۹ تومان معامله شدند. این در حالی بود که یکشنبه، قیمت آخرین معامله در بسیاری از سررسیدها به ۸۵ هزار تومان رسیده بود. انتظار می‌رفت سقف قیمت مزبور مقاومتی را نشان دهد و اندکی اصلاح قیمت‌ها را شاهد باشیم. از نگاه بنیادی، افزایش هزینه دریافت وام و در نتیجه نرخ سود واقعی وام با رشد قیمت‌ها مهم ترین عاملی است که عبور از سطح ۸۵ هزار تومانی را دشوار کرده است. رشد تدریجی تقاضا از ابتدای سال جاری و عدم تقویت همزمان عرضه در بازار اوراق تسهیلات مسکن سبب شده قیمت‌ها رشد پیدا کنند و نرخ سود واقعی این وام به بیش از ۲۲ درصد برسد؛ موضوعی که با توجه به روند رو به کاهش نرخ تورم و مدت ۱۲ ساله پرداخت وام توجیه اقتصادی دریافت وام مسکن را تضعیف می‌کند.

بازار نفت

نفت‌های شاخص حول 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. این در حالی بود که نفت برنت به بیش از ۵۰ دلار رسیده بود. پایین ماندن شاخص دلار و روند کاهشی موجودی نفت تجاری و تولیدات آمریکا اهرم‌های اصلی رشد نفت در معاملات دیروز بودند. این در شرایطی است که اعضای اوپک همچنان تصمیمی برای کاهش تولیدات نگرفته و برای حفظ سهم بازار تلاش می‌کنند. کارشناسان معتقدند اکنون آمارهای مربوط به حوزه نفت از سوی آمریکا اهمیت بیشتری نسبت به اتفاقات میان اعضای اوپک دارد و در نتیجه واکنش مثبت نفت به رویدادها را شاهد هستیم. گرچه به نظر می‌رسد کف قیمت نفت بالاتر آمده، اما عوامل فشاری نظیر حجم بالای ذخایر نفت تجاری، احتمال رشد شاخص دلار و جنگ بر سر سهم بازار، جهش قیمت‌ها را دشوار کرده و احتمال نوسان حول کانال ۵۰ دلاری بالا است.