یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اهرم صف خرید خودرویی‌ها برای شاخص

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۷۶ واحدی توانست برای دوازدهمین روز متوالی در کانال ۷۶ هزار واحدی باقی بماند. همان‌طور که اشاره شده بود در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته، حمایت‌های مناسبی از نمادهای گروه خودرویی با نزدیک شدن به کف تکنیکال آنها صورت گرفت. این موضوع در کنار انتشار برخی اخبار و شایعات مثبت برای لیدرهای این گروه منجر به تشکیل صف‌های خرید نسبتا قدرتمندی در این گروه شد. بر این اساس، شاخص کل بورس با اثرگذاری مثبت حدود ۱۰۵ واحدی دو نماد ایران خودرو و سایپا توانست سبزپوش بماند. با این حال، همچنان حجم و ارزش معاملات در کلیت بازار ضعیف است و به نظر نمی‌رسد مجددا لیدرمحوری گروه خودرو بتواند به کل بازار سرایت کند بنابراین روند کم‌نوسان شاخص در ادامه این روزها محتمل‌ترین سناریوی پیش‌رو خواهد بود.

بازار ارز

فشار طلایی بر دلار

در معاملات دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۴۷۲ تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال جهش اونس طلای جهانی، معامله‌گران بازار سکه به منظور کاهش شدت رشد قیمت سکه اقدام به عرضه در بازار ارز کردند. موضوعی که منجر به کاهش نرخ دلار در بازار داخلی شد. از سوی دیگر، کاهش ارزش جهانی دلار پس از آمار ضعیف اشتغال آمریکا نیز عامل بنیادی دیگری بود که کاهش نرخ‌ها در بازار ارز را رقم زد. همچنین، پس از پایان تعطیلات و حضور گسترده‌تر بازارسازهای ارز (صرافی بانک‌ها) تمایلات سفته‌بازی در جهت رشد نرخ دلار کاهش یافت. از سوی دیگر، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان انتظار کاهش مبادلات ارزی را افزایش داده است که این موضوع نیز بر نرخ دلار فشار وارد می‌کند. با این حال، حمایت در محدوده ۳۴۶۰-۳۴۵۰ نیز مانعی در برابر کاهش نرخ است.

بازار سکه

اهرم اونس برای سکه

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افزایش ۱۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و سیزده هزار تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت افزایش بیش از ۳۰ دلاری اونس در معاملات روز جمعه توانست سکه را با خود همراه کند. این در حالی است که کاهش ۱۰ تومانی نرخ دلار، رشد قیمت سکه را تا حدودی سرکوب کرد. با این حال، حباب سکه پس از پنج روز معاملاتی تغییر علامت داد و منفی شد. به عبارت دقیق‌تر، سکه در قیمت‌هایی کمتر از ارزش ذاتی (حاصلضربی از قیمت جهانی اونس طلا در نرخ دلار) خود معامله می‌شود. پیش از این انتظار می‌رفت که نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای سکه باعث بازگشت حباب سکه به محدوده منفی شود. البته منفی شدن حباب سکه پیام دیگری نیز دارد و آن عدم اعتماد سکه نسبت به تغییرات قیمت جهانی طلا است.

بازار طلای جهانی

هفته بازی بازارها با اونس

در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با رشد ۵/ ۲ درصدی همراه شد. بیشتر این رشد مدیون جهش بیش از ۳۰ دلاری اونس در معاملات روز جمعه و پس از انتشار آمار ضعیف اشتغال در آمریکا بود. موضوعی که انتظار بازار از افزایش نرخ بهره این کشور توسط فدرال رزرو را به حداقل رساند. بنابراین سخنرانی امروز جنت یلن، رئیس فدرال رزرو با شفافیت بیشتر درباره وضعیت آینده نرخ بهره دلار، می‌تواند بر قیمت اونس اثرگذار باشد. پس از یک هفته ترافیک آمار مهم اقتصادی، در معاملات هفته جاری احتمالا بازارهای موازی از جمله شاخص دلار، بازارهای سهام و نفت اثرگذاری بالایی بر روند فلز زرد خواهند داشت. در نظرسنجی کیتکو، ۱۲کارشناس (از ۲۱ نفر) روند صعودی، ۴ نفر روند نزولی و ۵ نفر مسیر خنثی را برای قیمت‌های این هفته اونس طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها بر مرز مقاومت سه ماهه

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۱۸۸ تومان معامله شدند. این در حالی بود که قیمت آخرین معامله آنها در رقم ۸۵ هزار تومان صورت گرفت. در صورت عبور اوراق مزبور از قیمت ۸۵ هزار تومانی، این نخستین‌بار است که در سال‌جاری، قیمت «تسه»ها به بیش از ۸۵ هزار تومان می‌رسد. این موضوع همچنان تاکید می‌کند در شرایط افزایش تقاضای مسکن، قیمت «تسه»ها نیز رو به افزایش است. در این میان، اقدامی برای همگام کردن عرضه صورت نگرفته است، هرچند قرار بود سایر بانک‌ها به جز مسکن نیز بتوانند با استفاده از اوراق تسهیلات دهند. با این حال، رشد نرخ سود واقعی وام همگام با افزایش قیمت اوراق، مانعی جدی در برابر افزایش بیشتر قیمت‌ها است و باید منتظر واکنش متقاضیان به افزایش هزینه وام بود.

بازار نفت

نفت از 50 دلار عبور می‌کند؟

هفته گذشته، هر بشکه نفت خام آمریکا با کاهش ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۶/ ۴۸ دلار معامله شد. گرچه فضای مثبت نشست اوپک تا حدودی از قیمت‌ها حمایت کرد، اما نگرانی از بازگشت تولیدکنندگان شیل آمریکا و نشانه‌های ضعف تقاضا موجب افت قیمت نفت شد. افزایش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا پس از ۱۱ هفته و کاهش کمتر از انتظار ذخایر نفت تجاری این کشور از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. در این شرایط، شورشیان در نیجریه که در ماه‌های اخیر نیز اختلالات زیادی در عرضه نفت از سوی این کشور ایجاد کرده بودند، هفته گذشته تهدید کرده‌اند که تولیدات نفت نیجریه را به صفر می‌رسانند. این موضوع در صورت تحقق می‌تواند به رشد قیمت نفت کمک کند. از سوی دیگر، افت شاخص دلار هرچند با سیگنال ضعف تقاضای این کشور همراه بود، اما می‌تواند به‌صورت کلی از قیمت‌ها حمایت کند.