حسرت آسیایی سرخابی‌ها؟

گروه ورزش: خبر شوکه‌کننده بود و در ساعات ابتدایی روز یکشنبه، خیلی از هواداران فوتبال در ایران را نگران کرد. در شرایطی که همه معادلات فصل باشگاهی گذشته فوتبال ایران براساس برخورداری کشورمان از سه‌ونیم سهمیه آسیایی شکل گرفت، حالا زمزمه‌هایی راه افتاده در مورد اینکه ممکن است این سهمیه کاهش پیدا کند. در لیگ پانزدهم استقلال صنعتی خوزستان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و پرسپولیس روی سکوی دوم ایستاد. از این دو تیم در کنار ذوب‌آهن که جام حذفی را برد به‌عنوان نمایندگان قطعی ایران در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا یاد می‌شد و البته استقلال هم که روی پله سوم جدول لیگ ایستاده بود، باید در بازی پلی‌آف شرکت می‌کرد.

با وجود این دیروز مطبوعات عربستانی مدعی شدند کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته یک سهمیه کامل از فوتبال ایران کم کند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد، کشورمان برای فصل بعد تنها دوونیم سهمیه آسیایی در اختیار خواهد داشت. وقوع چنین اتفاقی، علاوه بر به چالش کشیدن اعتبار فوتبال ایران به‌عنوان تیم اول رنکینگ فیفا در قاره کهن، بسیاری از مناسبات کنونی این حوزه در کشورمان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.فرض کنید یکی از محرک‌های انگیزشی بازیکنانی که تا امروز به تیمی همچون استقلال پیوسته‌اند، حضور این تیم در آسیا بوده باشد؛ آیا در صورت حذف استقلال از لیگ قهرمانان، این گروه از بازیکنان متضرر نخواهند شد؟ اصلا در صورت وقوع چنین اتفاقی، قرارداد آنها از نظر حقوقی قابل فسخ نخواهد بود؟ یک سوال مهم دیگر؛ اگر سهمیه ایران به دوونیم تیم کاهش پیدا کند، کدام تیم در کنار قهرمان لیگ برتر صاحب سهمیه قطعی خواهد شد؛ پرسپولیس که نایب‌قهرمان لیگ بوده یا ذوب‌آهن که به قهرمانی جام حذفی دست یافته است؟ چنان‌که می‌بینید کاهش احتمالی سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا، وضعیت بغرنجی را به وجود خواهد آورد.

جرقه‌ای که «ریاض» زد

استارت اولیه بحث در مورد کاهش تعداد سهمیه‌های ایران در آسیا را روزنامه الریاض عربستان زد. به گزارش «ایسنا» این نشریه در گزارش‌ خود آورده است: «به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا تعداد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را کم کرده است. نماینده‌های ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا نمایش ناامیدکننده‌ای از خود نشان دادند. فوتبال ایران در یک‌چهارم نهایی هیچ نماینده‌ای ندارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را از سه‌ونیم سهمیه به دوونیم سهمیه در سال ۲۰۱۷ کاهش داد و به این ترتیب استقلال تهران که در لیگ سوم شده است، نمی‌تواند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود.کنفدراسیون فوتبال آسیا به جای سه‌ونیم سهمیه‌ای که به ایران داده بود، این بار به امارات سه‌ونیم سهمیه خواهد داد که در فصل جاری دو نماینده در بین ۸ تیم دارد.»

سیل انکارها در داخل کشور

همان‌طور که انتظار می‌رفت انتشار خبر کاهش سهمیه‌های ایران در آسیا، موجی از تکذیب‌ها را در داخل کشور به همراه آورد. مثلا بهروان، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «در مورد کم شدن سهمیه‌های ما بحثی نبوده و موضوعی هم مطرح نشده است. سهمیه فوتبال ایران در سال آینده از سوی AFC تعیین شده و این سهمیه ثابت است و تصمیمی در این خصوص نگرفته‌اند. سابقه ندارد AFC پس از تعیین کردن سهمیه‌ها، سهمیه‌ای را کسر کند. موضوع مطرح شده فقط یک ادعا از سوی سعودی‌ها است و موردی به ما اعلام نکرده‌اند.» در همین حال سایت ورزش‌سه هم به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: «این خبر یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است. در حال حاضر فصل جاری این رقابت‌ها به اتمام نرسیده و هنوز زمان تعیین سهمیه نیست. اعداد و ارقام این موضوع نهایی نشده و همان طور که گفتم در پایان مسابقات این فصل درباره این مساله تصمیم‌گیری می‌شود.»

تا آذرماه صبر کنید

بالا گرفتن بحث در مورد کاهش تعداد سهمیه‌های ایران در آسیا اما فدراسیون فوتبال کشورمان را هم به واکنش وا داشت؛ جایی که این مجموعه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تکذیب اخبار منتشره، به هواداران توصیه کرد فعلا منتظر بمانند. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «براساس تصمیمات آخرین جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، تعداد سهمیه‌های فدراسیون‌های عضو در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ در تاریخ ۱۰ آذر ۹۵ اعلام خواهد شد. این در حالی است که ۷۰ درصد کل امتیازها مربوط به عملکرد تیم‌های باشگاهی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و ۳۰ درصد امتیازها مربوط به عملکرد تیم‌های ملی فوتبال فدراسیون‌های عضو AFC براساس آخرین رده‌بندی فیفا است.»

ایران در مسیر ایتالیا؟

کاهش و افزایش سهمیه باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان قاره، در سراسر دنیا اتفاقی کاملا رایج است که ارتباط مستقیمی با عملکرد نمایندگان کشورها در مسابقات مزبور دارد. در یکی از مشهورترین نمونه‌های جهانی، چند سال پیش یوفا یک سهمیه کامل از لیگ ایتالیا کسر کرد و آن را در اختیار لیگ آلمان قرار داد. این اتفاق در پی آن رخ داد که باشگاه‌های ایتالیایی برای مدت طولانی موفق به کسب نتایج مطلوب در لیگ قهرمانان اروپا نمی‌شدند و در عوض آلمانی‌ها نمایش خوبی در این تورنمنت داشتند. حالا هم ممکن است فوتبال ایران قربانی تداوم نتایج ضعیف نمایندگانش در آسیا شود و مثلا فرصت را به فوتبال امارات بدهد که عملکردش در لیگ قهرمانان آسیا قابل توجه بوده است. در عین حال اما سوال این است که اگر قرار به تنبیه ایران باشد، با عربستان و ژاپن چه باید کرد؟ این دو کشور هم امسال همه تیم‌های‌شان را تا قبل از مرحله یک‌چهارم نهایی از دست دادند. به خصوص ژاپنی‌ها سال‌ها است حسرت موفقیت در لیگ قهرمانان را بر دل دارند و ناکامی‌شان تنه به شکست‌های ایران می‌زند. با این همه اما به نظر می‌رسد نفوذ اندک کشورمان در تشکیلات گرداننده فوتبال آسیا، در چنین بزنگاه‌هایی خودش را نشان می‌دهد.

چرا خطر جدی است؟

شاید اگر شایعه کسر سهمیه از ایران در لیگ قهرمانان آسیا از هر کانون دیگری جرقه می‌خورد، می‌شد نسبت به کذب بودنش امید داشت، اما مساله اینجا است که رسانه‌های عربستانی به خاطر نفوذ سعودی‌ها در تشکیلات AFC عمده اخباری که در مورد این مجموعه منتشر کرده‌اند، پس از مدتی درست از کار درآمده است. صحت این تجربه، به‌ویژه در مورد مناقشات اخیر بین ایران و عربستان به وضوح اثبات شد؛ جایی که هم خبر اولیه مطبوعات عربستانی در مورد انتقال بازی نمایندگان دو کشور به زمین بی‌طرف تایید شد و هم مطلب عدم صدور مجوز میزبانی عراق از عربستان در ایران صحیح از آب درآمد. حالا هم به نظر می‌رسد پرسپولیس و به‌ویژه استقلال باید آماده اخبار ناخوشایند آذرماه باشند!