یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نیمه سرد بورس در خرداد

در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران افت حدود یک درصدی را تجربه کرد. پس از رشدهای پرشتاب قیمت‌ها در زمستان سال گذشته، روند اصلاحی بازار سهام از اواسط فروردین آغاز شد. موضوعی که بازدهی از ابتدای سال بورس را به بیش از ۵ درصد رسانده است. عدم تحقق انتظارات سهامداران درخصوص کاهش نرخ سود بدون ریسک، نتایج رفع تحریم‌ها و رشد قیمت‌های جهانی مهم‌ترین عوامل افت قیمت‌ها در بهار محسوب می‌شوند. با این حال، اصلاح قیمت‌ها باعث شده که قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود نزدیک شوند و در نتیجه تعداد فروشندگان کاهش یافته است. همچنین، برخی خریداران نیز وارد بازار شده و با خریدهای محتاطانه خود مانع افت‌های شدید بورس می‌شوند. احتیاط در خرید و کاهش تمایل به فروش باعث رکود معاملاتی در بورس شده که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت بتواند تغییر روندی محسوس را تجربه کند.

بازار ارز

برگشت دلار از کف

هفته گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۴۸۲ تومان معامله شد. از ابتدای هفته گذشته، نشانه‌هایی از افزایش تقاضا در بازار دلار مشاهده می‌شد که در ادامه با افت قیمت سکه تقویت شد (رابطه الاکلنگی سکه و دلار). با این حال، نرخ دلار همچنان نتوانست به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی برسد. پنج‌شنبه نیز با توجه به تعطیلات پایان هفته و حضور کمرنگ عرضه‌کننده‌های رسمی (صرافی بانک‌ها)، برخی معامله‌گران تلاش‌هایی در جهت رشد نرخ دلار انجام دادند. در معاملات امروز بسیاری انتظار افت نرخ دلار را با توجه به جهش قیمت اونس طلا و اثر آن بر سکه را دارند. بر این اساس، تنها عامل مانع کاهش نرخ دلار، معاملات بر خط پیش از شروع معاملات خواهد بود. از سوی دیگر، افت ارزش دلار در سطح بین‌المللی عامل دیگری است که می‌تواند فشار بیشتری را بر این ارز وارد کند.

بازار سکه

خیز سکه برای جهش

در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت ۴/ ۰ درصدی همراه شد. افت یک درصدی اونس طلای جهانی در مدت مشابه (تا پنج‌شنبه) عاملی شد که موجب بی اثر شدن رشد ۴/ ۰ درصدی دلار در معاملات هفته گذشته شد. با این حال، جمعه آمار بسیار ضعیف اشتغال آمریکا موجب جهش قیمت طلای جهانی (بیش از ۳۰ دلار رشد در یک روز) شد. گرچه این موضوع به‌طور قطع اثر مثبتی بر قیمت سکه در معاملات امروز خواهد داشت، اما باید منتظر ماند و دید نرخ‌ها در بازار ارز به چه صورت خواهد ماند. رابطه الاکلنگی سکه و دلار، انتظار فشار فروش و افت نرخ دلار را به همراه آورده است. بنابراین، عملکرد معامله‌گران در بازار ارز می‌تواند بر بازار سکه اثرگذار باشد. به هر حال، جهش قیمت اونس می‌تواند موجب تغییر کانال سکه به بالای یک میلیون و بیست هزار تومان شود.

بازار طلای جهانی

جهش پایان هفته اونس طلا

اونس طلا با رشد هفتگی ۵/ ۲ درصدی به قیمت ۵/ ۱۲۴۳ دلار معامله شد. این در حالی بود که ابتدای هفته گذشته، رشد شاخص دلار موجب شکست سطح ۱۲۰۰ دلاری به سمت پایین شده بود. در این شرایط، آمار اشتغال آمریکا در ماه مه، مهم‌ترین رویداد اثرگذار بر قیمت طلا شد. ایجاد فقط ۳۸ هزار شغل در این ماه (در مقابل انتظار ۱۶۲ هزار شغلی) موجب شد طلا بیشترین جهش روزانه را در هفت هفته اخیر تجربه کند. پیش از این آمار، بازار انتظار افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ژوئن را داشت و احتمال آن را ۲۱ درصد می‌دانست. ضعف این آمار اما، این احتمال را به ۴ درصد کاهش داد. بنابراین، افت شاخص دلار موجب جهش قیمت اونس شد. این هفته، سخنرانی رئیس فدرال رزرو (دوشنبه) و وضعیت بازارهای موازی (دلار، سهام و نفت) اثرگذاری زیادی بر قیمت اونس خواهند داشت.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها در هفته‌های پرتقاضا

در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۲ درصدی مواجه و به قیمت ۸۳ هزار و ۵۲ تومان معامله شدند. با افزایش تقاضای مسکن از ابتدای سال جاری و به ویژه از میانه‌های اردیبهشت ماه، شاهد افزایش اقبال به اوراق تسهیلات مسکن هستیم. به این ترتیب، قیمت اوراق مدتی است کانال‌ نوسانی خود را تغییر داده و بالای ۸۰ هزار تومان نوسان می‌کنند. در سمت دیگر، رشد نرخ سود واقعی این وام (اکنون بیش از ۲۲ درصد است) با رشد قیمت «تسه»ها مانعی جدی در برابر رشد قیمت‌ها است. همچنین، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان به‌طور سنتی معاملات مسکن را تا حدودی کاهش می‌دهد که می‌تواند فشار تقاضای اوراق مزبور را نیز تقلیل کند. بنابراین، احتمال عبور پایدار قیمت اوراق تسهیلات از سقف ۸۵ هزار تومانی تا حدودی دور از انتظار است.

بازار نفت

اصلاح نفت با فشار آمریکایی

در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۴/ ۱ درصدی همچنان در عبور پایدار از سطح ۵۰ دلاری ناکام ماند. نشست اوپک هفته گذشته در شرایطی به پایان رسید که به نظر می‌رسد تنش‌ها میان اعضای این سازمان کاهش یافته و همین موضوع نکته مثبتی برای بازار نفت محسوب می‌شود. با این حال، از نگاه آماری کاهش کمتر از انتظار ذخیره نفت تجاری آمریکا عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنین، دکل‌های حفاری آمریکا پس از یازده هفته افزایش یافتند (۹ دکل اضافه شد) که بیانگر واکنش سریع تولیدکننده‌های آمریکایی به افت و خیز قیمت‌ها است. از سوی دیگر، ضعف شدید آمار اشتغال آمریکا گرچه با کاهش شاخص دلار می‌توانست از قیمت نفت حمایت کند، اما این آمار نشان از ضعف اقتصاد آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ متقاضی نفت خام دنیا داشت که فشار بر قیمت نفت را به همراه داشت.