نمایش عمومی «فروشنده» در جهان

گروه فرهنگ و هنر: یک هفته پس از حضور موفق فیلم «فروشنده» در فستیوال کن که جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگری را برای سینمای ایران به ارمغان آورد، عوامل این اثر در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به سوال‌های مطرح شده در جامعه پاسخ بدهند. در این نشست مطبوعاتی که با حضور اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه دوشنبه شب در خانه همایش فرشته برگزار شد مسائل مختلفی مطرح شد و حاشیه‌هایی هم شکل گرفت.

«فروشنده» چگونه به کن رسید؟

پس از صحبت‌های ابتدایی فرهادی، به سرعت روال پرسش و پاسخ جلسه آغاز شد. او ابتدا در پاسخ به سوالی درباره پذیرفته شدن «فروشنده» در کن عنوان کرد:« فیلم‌های من تاکنون دو بار در جشنواره کن حضور داشته است. «فروشنده» در آخرین لحظات آماده شد؛ درحالی‌که هنوز تصحیح صدا و رنگ کامل نشده بود. مراحل زیرنویس فیلم هم توسط خانم لاهیجی در حال انجام بود، اما به‌رغم تلاش همه گروه، فیلم خیلی دیر به دست مدیران کن رسید و گفته شد گویا اشکالی در نسخه ارسالی فیلم وجود دارد. ابتدا تصور کردیم؛ چون دیر شده باید منتظر فستیوال دیگری بمانیم، اما مدیر جشنواره تماس گرفت و گفت فرصت بیشتری وجود دارد و به همین دلیل دوباره فیلم آماده و به جشنواره ارسال شد.»

خوشحالی از تیتر روزنامه عربستانی

شهاب حسینی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا این جوایز تاثیری در بازی‌های شما خواهد داشت؟» درباره آشنایی‌اش با اصغر فرهادی گفت:«حضور در فیلم‌های ارزشمند به من سبک و سیاق زندگی آموخته است و همیشه دوست داشتم کارهایی را که انتخاب می‌کنم رسالتی داشته و تاثیرگذار باشد. من آقای فرهادی را از دپارتمان دانشگاه تهران می‌شناختم و کار عروسکی «چشم در راه است سیه گربه» را که کار خیلی خوبی بود، دیدم و خیلی لذت بردم. در «داستان یک شهر» هم به اتفاق نیما رئیسی سر صحنه سریال می‌رفتیم. این آشنایی ادامه داشت تا در «درباره الی» فرصت همکاری فراهم شد که اتفاق خوبی برای من بود. من در کارهای فرهادی چون یک مخاطب حاضر شدم در فروشنده به اوج خود رسید و در آینده نمی‌دانم چه اتفاقی رخ می‌دهد.»بازیگر «فروشنده» همچنین درباره تیتر روزنامه عربستانی که او را خطرناک‌تر از سربازهای نظامی ایران ذکر کرده بود، گفت:«درباره تیتر این روزنامه از یک جهت خوشحال شدم. این تیتر تاثیر سینما، فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد. عربستان طبعا دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌های جنگی است و مشتری بزرگ تسلیحات است و با این همه اعتبار لازم را ندارد.»

برداشت اشتباه از تیتر روزنامه عربستانی

ترانه علیدوستی هم در ادامه این نشست با اشاره به دو سوال خبرنگاران با اشاره به تیتر روزنامه عربستانی در مورد شهاب حسینی گفت: «نکته‌ای که در این مورد دقت نشده است، این است که تیتر آن روزنامه درباره شهاب حسینی اشتباه است؛ چون آن تحلیلگر به کشور خود نقد داشته است نه سینمای ما و نه شهاب حسینی. باید منصف باشیم.»

با اعتماد به نفس در جهان قدم برمی دارم

فرهادی در ادامه این جلسه به رفتاری که در جشنواره‌های خارجی نسبت به فیلمسازان ایرانی می‌شود اشاره کرد و گفت: «آرزوی خیلی‌ها این است که جای سینمای ایران باشند. آن وقت ما در داخل در حال تمسخر این سینما هستیم. من به شدت خود را در خارج از ایران قبول دارم و با اعتماد به نفس بالایی قدم برمی‌دارم. پیش از ساخت «فروشنده» قرار بود فیلمی در اسپانیا بسازم. همه کارها انجام شد و هنرپیشه‌های اصلی انتخاب شده بودند. وقتی از اسپانیا برگشتم، احساس کردم می‌خواهم در ایران فیلم بسازم. این مساله را عنوان کردم و طبیعتا همه ناراحت شدند و عده‌ای گفتند اگر در ایران کار کنی ممکن است برایت حاشیه درست کنند. گفتم ایرادی ندارد. فیلم را نوشتم و خداروشکر همه چیز خوب پیش رفت.»

اکران جهانی «فروشنده»

روز بعد از این نشست کمپانی توزیع فیلم ممنتو که امتیاز فیلم «فروشنده» را خریداری کرده است اعلام کرد، این فیلم را در آلمان و بریتانیا اکران می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین دلی، ممنتو اعلام کرد امتیاز فیلم «فروشنده» را به بریتانیا و آلمان فروخته است.کمپانی «کارسون آرتفیشال آی» از بریتانیا و «پروکینو» از آلمان توزیع فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را در این دو کشور به دست آوردند. ممنتو در جریان جشنواره فیلم کن نیز اعلام کرده بود که شماری از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا، اتریش، بنلوکس، سوئیس و لیختن‌اشتاین، اسکاندیناوی و ایسلند، بالتیک، یوگسلاوی پیشین، مجارستان، لهستان، پرتغال، یونان و قبرس نیز امتیاز نمایش این فیلم را خریده‌اند. امتیاز فیلم برای نمایش در آمریکای شمالی نیز فروخته شده است. ترکیه نیز امتیاز این فیلم را خریده است. ممنتو اعلام کرده این فیلم را در ماه نوامبر ۲۰۱۶ در فرانسه اکران می‌کند.

حاشیه‌های نشست

ادای دین به محمد رضا شجریان

اصغر فرهادی در نشست مطبوعاتی فیلمش از ارادت قلبی‌اش نسبت به استاد شجریان سخن گفت.اصغر فرهادی در بخشی از گفت‌و‌گو‌ی مطبوعاتی‌اش با ادای دین به استاد محمدرضا شجریان گفت: «صدای شجریان در مراسم فرش قرمز فیلم «فروشنده» به خواست من پخش شد. همه ما در آن لحظه حس عجیبی داشتیم که قابل توصیف نیست. خوشحالم که توانستم به این بزرگوار ادای دین کنم.»براساس این گزارش، هنگام عبور عوامل فیلم و میهمانان از روی فرش قرمز جشنواره کن تصنیف «دلشدگان» استاد محمدرضا شجریان از بلندگوهای سالن پخش شد و فضایی کاملا ایرانی را برای حضار رقم زد. این تصنیف برای فیلم «دلشدگان» زنده‌یاد علی حاتمی ساخته شده بود.فرهادی پیش از این نیز در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به استاد آواز ایران ادای دین کرده بود. در این فیلم زمانی که سیمین می‌خواست خانه نادر(همسرش) را ترک کند، از بین همه وسایل یکی از آلبوم‌های استاد شجریان را برداشت و خطاب به نادر گفت که من این «شجریان» را می‌برم.

احتمال بازیگری اصغر فرهادی و علاقه شهاب‌حسینی به عادل فردوسی‌پور

همچنین در این نشست شهاب حسینی از آرزوی قلبی‌اش برای بازی گرفتن از اصغر فرهادی گفت.شهاب حسینی درباره احتمال حضور دوباره‌اش در تئاتر در این نشست مطبوعاتی گفت: «بسیار علاقه‌مندم بار دیگر تئاتر کار کنم چون در تئاتر به ما خیلی خوش می‌گذرد و حس و حال آن با سینما اصلا قابل مقایسه نیست. بسیار علاقه‌مندم یک تئاتر را کار کنم و متنی را نیز انتخاب کرده‌ام و بسیار هم خوشحال خواهم شد آقای فرهادی هم بازی کند چون بازیگر بسیار خوبی است و حتما باید یک بار بازی ایشان را جلوی دوربین ببینیم.» در زمانی که فرهادی هنوز به کارگردانی سینما و تلویزیون روی نیاورده بود در دوران دانشجویی‌اش کارهایی از خودش و همسرش را روی صحنه برد و در بعضی از آنها بازی هم کرده است.شهاب حسینی همچنین تشکری ویژه از عادل ‏فردوسی‌پور کرد که برنامه هفته گذشته‌اش را به «فروشنده» تقدیم کرده بود.حسینی در ادامه خودش را یکی از طرفداران برنامه نود و عادل فردوسی‌پور معرفی کرد و درخواست کرد نشست را زودتر تمام کنند تا او به تماشای برنامه نود برسد.