گروه خبر: موعد بررسی اعتبارنامه منتخبان مردم برای مجلس دهم در صحن علنی فرارسید؛ مجلس دهمی‌ها امروز، بررسی اعتبارنامه منتخبان را در صحن علنی مجلس آغاز می‌کنند. آنها در شرایطی می‌توانند انتخابات هیات رئیسه دائم اولین سال مجلس دهم را برگزار کنند که دست‌کم دوسوم اعتبارنامه‌های مذکور را به تصویب رسانده باشند. برخی اعضای هیات رئیسه موقت، انتخاب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه دائمی مجلس دهم در جلسه فردا (چهارشنبه) بهارستان را بسیار محتمل می‌دانند. این بدان معناست که مجلس دهمی‌ها در جلسه امروز، اعتبارنامه دوسوم منتخبان مردم را بررسی و به تصویب می‌رسانند تا طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بتوانند انتخاب هیات رئیسه دائم پارلمان دهم را در دستور کار قرار دهند. از سوی دیگر غلامرضا کاتب یکی از اعضای هیات رئیسه موقت، با استناد به اینکه تا ظهر روز گذشته اعتراضی از سوی نمایندگان به شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبارنامه‌ها ارسال نشد، برگزاری انتخابات هیات رئیسه دائم مجلس دهم را بسیار محتمل خوانده است.

عارف نمی‌آید

با این همه، دو فراکسیون مجلس دهم، روز گذشته نامزدهای خود برای انتخاب هیات رئیسه دائم را معرفی کردند. محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست موقت مجلس نهم با کسب ۱۰۳ رای در مقابل ۱۷۳ رای علی لاریجانی از رسیدن به جایگاه ریاست مجلس دهم باز ماند، روز گذشته رسما از کاندیداتوری ریاست دائم مجلس دهم انصراف داد. رئیس فراکسیون امید این خبر را رسما در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد. از سوی دیگر سخنگوی فراکسیون امید، نامزدهای این فراکسیون برای سایر جایگاه‌های هیات رئیسه دائم را اعلام کرد. محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه فراکسیون امید برای ریاست مجلس نامزد ندارد، از مسعود پزشکیان و علی مطهری به‌عنوان نامزدهای نواب رئیس یاد کرد. همزمان علی مطهری نیز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه در انتخابات هیات رئیسه موقت، بدون تلاش موثر برای جمع‌آوری رای و بدون تبلیغات تنها چهار رای نایب رئیس دوم فاصله داشتم، خبر نامزدی‌اش در انتخابات نایب رئیس دائم مجلس را تایید کرد. با این همه وکیلی سخنگوی فراکسیون امید، محمد قسیم عثمانی، مهدی شیخ و پروانه مافی را به‌عنوان نامزدهای ناظر بر هیات رئیسه دائم مجلس از سوی فراکسیون امید معرفی کرد. به گفته سخنگوی این فراکسیون، عبدالکریم حسین‌زاده، سهیلا جلودار‌زاده، رمضانعلی سبحانی‌فر، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد و علیرضا رحیمی نیز نامزدهای فراکسیون امید برای پست دبیری هیات رئیسه هستند.

نامزدهای اصولگرایان بدون تغییر

از سوی دیگر احمد امیرآبادی، عضو فراکسیون اصولگرایان ولایت در مجلس دهم در خبری اعلام کرد که نامزدهای این فراکسیون برای انتخابات هیات رئیسه دائم، همان فهرستی است که در انتخابات هیات رئیسه موقت ارائه شد؛ بنابراین علی لاریجانی برای ریاست، محمد دهقان و حمیدرضا حاجی بابایی برای نواب رئیس، غلامرضا کاتب، احمد امیرآبادی، سیدناصر موسوی لارگانی، عباس پاپی‌زاده، امیرحسین قاضی زاده و اکبر رنجبرزاده برای دبیری هیات رئیسه دائم و محمد آشوری، بهروز نعمتی و مجید ناصری‌نژاد نامزدهای فهرست فراکسیون ولایت برای انتخاب ناظران هیات رئیسه دائم مجلس دهم هستند.

عارف: به لاریجانی کمک می‌کنم

با این همه به نظر می‌رسد با انصراف عارف از نامزدی هیات رئیسه دائم، علی لاریجانی تنها نامزدی است که شانس ابقا در این جایگاه را دارد. عارف که پس از اعلام نتایج انتخاب رئیس موقت و پیروزی لاریجانی، اولین فردی بود که به سمت جایگاه او رفت و این پیروزی را به وی تبریک گفت، بار دیگر علاوه‌بر اعلام انصراف از انتخابات ریاست دائم، تاکید کرد که به علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس دهم کمک خواهد کرد. او در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران افزود: «فراکسیون امید هم همین مشی رقابت دوستانه و همکاری و تعامل با فراکسیون دیگر مجلس برای حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار خواهد داد.»

با این حال، موضوع تفاوت آرای علی لاریجانی با محمدضا عارف و رای برخی نمایندگانی که از فهرست امید به مجلس دهم راه یافتند به لاریجانی ازجمله موضوعاتی بود که رسانه‌ها در گزارش و یادداشت‌های خود به آن پرداخته بودند. در این باره قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان در گفت‌و‌گو با «ایرنا» تاکید کرد که در انتخابات مذکور، ۷۰ نفر از منتخبان منتسب به مستقلین و اعتدالگرایان بنا به مصلحت برای سال اول به لاریجانی رأی دادند.

به هر روی علی لاریجانی حالا با تعداد آرای خود در انتخابات رئیس موقت و نیز انصراف عارف برای نامزدی در انتخابات رئیس دائم، تنها فردی است که شانس رسیدن به ریاست دائم مجلس دهم را دارد؛ بنابراین نمایندگان با پذیرش این ساختار فعالیت‌های خود برای عضویت در کمیسیون‌های مختلف و برخی فراکسیون‌ها را آغاز کرده‌اند. طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم روز گذشته از تشکیل فراکسیون زنان با حضور ۱۷ عضو خبر داد. مجلس دهم بدون احتساب مینو خالقی منتخب سوم اصفهان که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، ۱۷ نماینده زن دارد.