دنیای اقتصاد: استارت‌آپ‌های جدید با ارزش‌های میلیارد دلاری این روزها کم نیستند. استارت‌آپ‌هایی که به سرعت رشد می‌کنند و به مکانی محبوب برای کارجویان تبدیل می‌شوند. با این حال همچنان کار کردن در شرکت‌های بزرگ، معتبر و شناخته‌شده مزایای زیادی دارد. این شرکت‌های بزرگ ریسک‌های کاری کمتری دارند، منابع بیشتری داشته و گزینه‌های پرداختی بهتری دارند. برای آنهایی که به غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه علاقه دارند، وب‌سایت کاریابی indeed.com ۱۰ شرکت محبوب تکنولوژی را از فهرست Fortune ۵۰۰ بررسی کرده و کنار هم قرار داده است. این وب‌سایت برای انجام این بررسی نظرات بیش از ۱۰ میلیون نفر از کارمندان این شرکت‌ها را در نظر گرفته و بر اساس برآیند آنها به این شرکت‌ها امتیاز داده و آنها را انتخاب کرده است. کارمندان این شرکت‌ها از حداکثر ۵ امتیاز به آنها نمره داده و آنها را رتبه‌بندی کرده‌اند. با این اوصاف محبوب‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان برای کار و از نظر کارمندان آنها به ترتیب عبارتند از:

Salesforce: این شرکت که در زمینه طراحی و ارائه نرم‌افزارهای رایانش ابری برای فعالان بخش‌های فروش و بازاریابی و بخش‌های ارتباط با مشتری فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۵ درآمدی برابر ۶/ ۶ میلیارد دلار داشته است. کارمندان این شرکت امتیاز ۵/ ۴ را از حداکثر ۵ امتیاز به آن داده‌اند. یکی از کارمندان این شرکت در بخش هماهنگی پروژه‌ها معتقد است: «Salesforce جای بسیار خوبی برای کار است، چون به‌صورت مداوم تلاش می‌کند تا فضای کاری خوبی را برای کارکنانش ایجاد کند و جو شاد و صمیمی به وجود آورد. این شرکت همچنین کارمندانش را ۶ روز در سال به‌صورت داوطلب به انجمن‌های مرتبط در سراسر دنیا اعزام می‌کند تا تجارب بیشتری در زمینه کاری‌شان به‌دست بیاورند.»

Google: این شرکت امتیاز 3/ 4 را از حداکثر 5 از کارمندانش گرفته است. گوگل که حالا بخشی از شرکت مادر Alphabet است، در واقع بزرگ ترین خدمات جست‌وجوی آنلاین جهان را در کنار پلت‌فرم تبلیغاتی، سرویس‌های موبایلی و رایانش ابری ارائه می‌دهد. گوگل در سال 2015 درآمد 9/ 74 میلیارد دلاری داشته است. کارمندان گوگل معتقدند که در محیطی بسیار خوب با همکاران صمیمی و دانش‌آموخته کار می‌کنند. محیطی که فرصت‌های زیادی برای پیشرفت و رشد را برای کارمندان ایجاد کرده و به آنها برای کسب تجربه بیشتر کمک می‌کند.

Apple: محبوب‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا امتیاز ۳/ ۴ از مجموع ۵ را از کارمندانش دریافت کرده است. اپل که بیشتر به خاطر گوشی‌های آی‌فونش در دنیا شناخته می‌شود، محصولات دیجیتال شخصی حرفه‌ای و خدمات آنلاین مانند Apple Music ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ درآمدی برابر ۲۳۳ میلیارد دلار داشته است. یکی از کارمندان اپل درباره آن گفته است: «محیطی شاد با سرعت کار بالا که فرصت‌های خوبی برای رشد و کسب تجربه برای کارمندان دارد. اپل واقعا تلاش می‌کند تا زندگی کاربران و کارمندانش را بهبود بدهد. این شرکت با پیشرفت‌های روز دنیا همراه است و به همین دلیل همیشه روند رو‌به رشدی دارد.»

Netflix: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش ویدئو آنلاین در جهان که در سال گذشته میلادی درآمد 7/ 6 میلیارد دلاری داشته است. کارمندان این شرکت امتیاز 2/ 4 را به آن داده‌اند تا جایگاه چهارم را در این فهرست به خودش اختصاص بدهد. مسوول پشتیبانی جهانی این شرکت درباره کار کردن در آن می‌گوید: «فرهنگ و فضای کاری جالب و جذابی در این شرکت جریان دارد. من همیشه مرهون فرصت‌هایی هستم که برای رشد شخصی و حرفه‌ای من در این شرکت فراهم شده است. مدیران میانی این شرکت به وضوح به کارمندانشان اهمیت می‌دهند و مراقب آنها هستند.»

Intel: یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهانی که عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های الکترونیکی دنیا را هم دارد. اینتل سال‌ها است که مغز پردازشی بسیاری از مهم‌ترین محصولات دیجیتال و سرویس‌های مهم دنیا را تولید می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ درآمد ۳/ ۵۵ میلیارد دلاری داشته است، امتیاز ۲/ ۴ را از کارمندانش گرفته است. یک معاون اداری در این شرکت می‌گوید: «من عاشق کار کردن در اینتل هستم. این شرکت هیچ وقت شرایط کاری سختی نداشته و فضای کاری آن به‌گونه‌ای است که آزادی‌های فردی کارکنانش را برای تصمیم‌گیری‌ها کنار نمی‌زند. هر کسی می‌تواند امیدوار باشد که با خوب کار کردن می‌تواند از مزایای بیشتر و فرصت‌هایی برای پیشرفت بهره ببرد.»

Texas Instruments: این شرکت به خاطر طراحی و ساخت پردازنده‌های نیمه رسانا در دنیا شناخته می‌شود. البته ماشین حساب‌های حرفه‌ای این شرکت هم در جهان معروف هستند. Texas Instruments که در سال 2015 درآمد 13 میلیارد دلاری داشته است، امتیاز 2/ 4 را از کارمندانش گرفته است. کارمندان این شرکت معتقدند هر کسی که به کار در صنعت پردازنده‌های نیمه رسانا علاقه داشته باشد، می‌تواند بهترین گزینه‌ها را در این شرکت جست‌وجو کند. فرآیند کار در این شرکت با کیفیت و سرعت بالا دنبال می‌شود. فرصت‌های رشد زیادی در این شرکت وجود دارد. درآمدها و پاداش‌ها نسبتا بالا هستند.

Microsoft: غول نرم‌افزاری جهان امتیاز ۲/ ۴ را از کارمندانش دریافت کرده است. مایکروسافت که حالا محصولات متنوعی از نرم‌افزار و سخت‌افزار گرفته تا سرویس‌های مختلف را ارائه می‌کند، در سال ۲۰۱۵ درآمدی برابر ۵/ ۹۳ میلیارد دلار داشته است. یک متخصص کنترل موجودی کالا در مایکروسافت، درباره کار در این شرکت می‌گوید: «بیشترین لذتی که از کار کردن می‌توان داشت، اینجا دارم. کار کردن برای مایکروسافت در واقع پیروی از یک مکتب است. همه کارمندان مایکروسافت شاد و مغرور هستند و از اینکه در این شرکت کار می‌کنند رضایت دارند. مدیریت خوب این شرکت باعث شده است که هر کسی در هر سمتی بتواند به راحتی اعتراض و نارضایتی خودش را اعلام کند و امیدوار باشد که مشکلش حل می‌شود. اما استانداردهای بالای کاری در این شرکت باعث می‌شود که همیشه سخت کار کنیم.»

Applied Materials: این شرکت تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای ساخت پردازنده‌های نیمه رسانا، نمایشگرها و پنل‌های خورشیدی را تامین می‌کند. Applied Materials که در سال 2015 درآمد 7/ 9 میلیارد دلاری داشته، امتیاز 1/ 4 را از کارمندانش گرفته است. مدیر محصول این شرکت می‌گوید: «اینجا مکانی چالشی برای کار است، در حالی که حقوق و درآمد خوبی برای کارمندانش فراهم می‌کند. فضای کاری بسیار متمرکز بر کیفیت، سرعت و محصول نهایی است و به همین دلیل هر پیشرفتی یک پاداش به همراه دارد. سازوکار اداری و سازمانی در این شرکت هر شش ماه تغییر می‌کند. من سال‌هاست که در این شرکت کار می‌کنم و اصلا تعجب نمی‌کنم که در یک سال تغییر یک تا هشت نفری را در روسای بخش متبوعم ببینم.»

Micron Technology: این شرکت که تراشه‌های الکترونیکی مورد نیاز کامپیوترها، سرورها، شبکه و ابزارهای موبایل را می‌سازد در سال ۲۰۱۵ درآمد ۲/ ۱۶ میلیارد دلاری داشته است. این شرکت امتیاز ۱/ ۴ را از کارمندانش دریافت کرده است. این کارمندان معتقدند این شرکت بهترین مکان برای کار است. وظایف کاری اغلب تغییر می‌کنند تا خسته‌کننده نباشند. به این ترتیب معمولا چالش‌های مختلفی برای انجام کارهای روزانه پیش رو دارید که شما را برای رشد و پیشرفت بیشتر کمک می‌کند.

EMC: یک شرکت معروف در زمینه ارائه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای لازم برای سیستم‌های ذخیره‌سازی تجاری که قرار است به زودی توسط شرکت بزرگ کامپیوتری Dell خریداری شود. این شرکت در سال 2015 درآمد 7/ 24 میلیارد دلاری داشته و امتیاز 1/ 4 را هم از کارمندانش گرفته است. یکی از مدیران بخش مهندسی این شرکت معتقد است: «EMC یکی از موثرترین ارائه‌دهندگان راهکارهای ذخیره‌سازی در دنیا است که با 18 سال سابقه خوب در این بازار فعالیت می‌کند. میزان حقوق و پاداش پرداختی این شرکت به کارمندانش رقابتی و نسبتا بالا است. فضای کاری در این شرکت متنوع، جذاب و پویاست. شما برای انجام کارهای روزانه در این شرکت همیشه چالش‌های جدید پیش‌روی‌تان خواهید داشت.»