در حالی که مقام‌های بانکی پیشتر ابراز امیدواری کرده بودند که یکسان‌سازی نرخ ارز در ۶ ماه دوم سال جاری اجرایی شود، رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود زمان تازه‌ای را برای این اقدام اعلام کرده است. البته نباید فراموش کرد که بیشتر کارشناسان نیز سال‌های دولت بعد را زمان بهتری برای این کار می‌دانند.

‌به گزارش‌ خبرگزاری فارس،‌ ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به روند تاثیر برجام و مذاکرات صورت گرفته در مورد تسهیل روابط بانک‌های کشور با خارج اشاره کرد و درباره یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: پیش‌نیاز یکسان‌سازی ارز ایجاد شرایط مناسب و ثبات اقتصادی‌، دسترسی به منابع ارزی و سرعت عمل در جابه‌جایی است؛ ما ۶ ماه پس از اجرای کامل برجام که دسترسی به منابع کامل باشد می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم. سیف ادامه داد: در دو سال اخیر و با توجه به شوک‌ها‌ی قیمت نفت، اقتصاد کشور‌های نفتی ضربه خورد، اما ‌ما با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مناسب زیان شدیدی ندیدیم؛ ما در نظر داریم دامنه تفاوت نرخ ارز را کاهش دهیم و تا اواخر امسال و در نهایت تا پایان دولت یازدهم ارز یکسان می‌شود. وی یادآور شد: در زمان تحریم، ارتباطات بانکی در بخش صادرات و واردات از طریق شبکه‌های صرافی با هزینه بالا و امکان ایجاد فساد صورت می‌پذیرفت که این کار باید به نظام بانکی منتقل شود و به‌صورت ال‌سی انجام گیرد. رئیس بانک مرکزی گفت: ما باید به نرخ ارزی رضایت دهیم که زمینه ساز رشد تولید و اشتغال باشد و قیمت ارز مهم نیست، تعادل ارزی مهم است‌. رئیس کل بانک مرکزی افزود: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ ما ۲۲ میلیارد دلار به بازار تزریق کردیم تا ارز ثابت بماند، اما موفق نبودیم. باید شرایط بازار، قیمت ارز را تعیین کند تا به سمت تعادل اقتصادی حرکت کنیم و فضا برای فعالان شفاف باشد و امیدواریم پیش از پایان سال ۹۵ یکسان‌سازی قیمت ارز انجام گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در تابستان امسال پس از ۲۵ سال نرخ تورم تک رقمی می‌شود و به تبع آن نرخ سود بانکی نیز کاهش می‌یابد. وی درباره افزایش وام ازدواج و مباحث مطرح شده در رابطه با مخالفت بانک‌ها به اجرای این طرح و کمبود منابع قرض‌الحسنه تصریح کرد: بحث ایجاد شده در رسانه‌ها در این خصوص مربوط به زمانی بود که این امر تبدیل به قانون نشده بود و اکنون که قانون مصوب مجلس شده است باید با برنامه‌ریزی مناسب اجرایی شود. وی ادامه داد: همه امکانات را بسیج کرده‌ایم که مصوبه مجلس را به نحو احسن با توجه به امکانات اجرایی کنیم و در تلاشیم تا پایان تابستان آن را عملیاتی کنیم. سیف با بیان اینکه نمی‌توان درباره سود بانکی به‌صورت دستوری عمل کرد، زیرا شوک‌آور و فسادآور است، یادآور شد: بانک مرکزی از ۲ سال گذشته به تدریج به بازار بین بانکی ورود کرده که به تبع آن سود بانکی از ۲۹ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است که این روند تا رسیدن به دامنه نرخ تورم ادامه دارد‌.