گروه خودرو: از آنجا که قطعه‌سازان داخلی مقید به تامین ۴۰ درصد از قطعات محصولات جوینت‌ونچر در ایران هستند این سوال همواره مطرح است که آیا تامین‌کنندگان قطعه کشور توانایی تولید قطعاتی با استانداردهای روز اروپایی را دارند؟

هر چند کیفیت پایین در برخی خودروهای داخلی به مهم‌ترین چالش تولید‌کنندگان قطعه و خودرو تبدیل شده و هر کدام دیگری را مقصر بی‌کیفیتی خودروها می‌خوانند، اما آنچه بسیاری از کارشناسان خودرویی بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که محصولات قدیمی خودروسازان با قطعات قدیمی تولید می‌شود؛ بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان هر دو مقصر ارائه کیفیت کنونی در خودروهای تولیدی هستند. اما با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و به دنبال آن عرضه خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید دارند که با توجه به ماشین‌آلات قدیمی قطعه‌سازان که صرفا متعلق به تامین قطعات محصولات از رده خارج خودروسازان است، آنها بدون حمایت‌های جانبی قادر به تامین نظر سرمایه‌گذاران خارجی نخواهند بود. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد که مشارکت قطعه‌سازان در تولید خودروهای جدید نیازمند دستیابی آنها به تکنولوژی و استانداردهای تولیدی شرکت‌های خارجی است؛ بنابراین آنها ضمن ارتقای دانش فنی و توسعه تکنولوژیک خود باید بتوانند روند استاندارد‌سازی محصولات خود را آغاز کنند.

اما به جای استاندارد‌سازی قطعات تولیدی آنچه این روزها قطعه‌سازان کشور را به خود مشغول کرده وصول طلب‌هایشان از خودروسازان است، تا از این طریق بتوانند نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های خود را فراهم کنند. در حالی که قطعه‌سازان برای به ‌روزرسانی ماشین‌آلات صنعتی‌شان چشم به حمایت مالی دولت دارند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش درخصوص تامین مالی قطعه‌سازان کشور در پساتحریم بر تامین نقدینگی توسعه زیرساخت‌های این صنعت از مشارکت با قطعه‌سازان خارجی تاکید کرده بود. با این وجود محمدرضا نجفی منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: قطعه‌سازان برای تولید محصولات مدنظر در قراردادهای جدید خودرویی هیچ گونه مشکلی ندارند. نجفی‌منش تاکید دارد صنعت قطعه کشور به‌خوبی می‌تواند در زمان عملیاتی شدن تولید خودروهای جدید همگام با سرمایه‌گذاران خارجی پیش برود.