یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم اصلاح بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۷۵ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در سطح ۷۵ هزار و ۸۶۳ واحدی متوقف شد. افت اخیر قیمت‌های جهانی کالاها با تشدید فشار فروش در گروه‌های کانه‌های فلزی و فلزات اساسی عامل فشار بر شاخص بود. روز گذشته هیجانات مثبت در گروه خودرو تداوم داشت؛ اما بازگشایی نماد «خساپا» می‌تواند روند حرکت این گروه را تغییر دهد. حقوقی‌ها نیز درصدد حمایت از شاخص با برخی نمادها از جمله «اخابر»، «شپنا» و «فملی» برآمدند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار نسبت به اخبار هسته‌ای اشباع شده و در انتظار اثرگذاری واقعی اثرات رفع تحریم‌ها بر سودآوری شرکت‌ها است. علاوه بر این، ابهامات در زمینه کاهش نرخ سود بانکی، ریسک‌پذیری را میان معامله‌گران کاهش داده است. بنابراین در شرایط فقدان محرک واقعی برای رشد و انتظار تداوم اصلاح شاخص، فعالیت برخی معامله‌گران در تک‌نمادها متمرکز شده است.

بازار ارز

کف حمایتی در برابر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۴۴۴ تومان معامله شد. از ابتدای هفته شاهد نوسان اندک نرخ دلار در شرایط حذف تقاضای مقطعی از ارز بودیم. در هفته‌های گذشته تقاضای آربیتراژی و تقاضای معامله‌گران سکه نوسانات ارز را رقم زدند. در شرایط کنونی نوسانات ارز با فعالیت معامله‌گران آتی به ویژه خالی‌فروشان رقم می‌خورد. این نوسان‌گیران تلاش در سودگیری در کف قیمتی دارند. به این ترتیب روز گذشته شاهد افت نرخ دلار تا سطح ۳۴۳۴ تومان نیز بودیم؛ اما رشد تقاضا با شناسایی کف باعث بازگشت نرخ دلار به بالای سطح ۳۴۴۰ تومانی شد. با انعکاس عوامل بنیادین کف قدرتمندی در برابر دلار مشاهده می‌شود (۳۴۴۰ تومانی). با وجود حمایت عوامل بنیادی از دلار، نگرانی‌ها برای تشدید عرضه توسط صرافی بانک‌ها در سطوح بالاتر قیمت فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

رشد ملایم سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی مواجه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد اندک نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در هفته‌های گذشته همراه با رشد قیمت اونس طلا شاهد اوج‌گیری سکه و رسیدن قیمت آن به سطح یک میلیون و ۵۰ هزار تومان نیز بودیم. این رشد قیمتی با تشکیل حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) هم‌زمان بود. عدم اطمینان از پایداری رشد طلا عاملی برای کم‌واکنشی سکه بود. در ادامه،‌ افت قیمت طلا در بازار جهانی از اوج و همچنین افت نرخ دلار بر قیمت سکه فشار وارد کرد. در شرایط کنونی در حالی‌که انتظارات نسبت به افت نرخ دلار کم شده است و همچنین انتظار حمایت تقاضای فصلی از سکه وجود دارد، اما همچنان فعالان سکه در انتظار سیگنالی از پایداری قیمت طلا هستند.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به آمارهای اقتصادی آمریکا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۲/ ۱ درصدی همراه شد. در هفته اخیر رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص دلار عامل فشار بر اونس بود. اما افت بازارهای سهام با گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها با رشد تقاضای محافظه‌کارانه مانع از افت شدید اونس شد. آمار مناسب اقتصادی آمریکا (آمار خرده‌فروشی در بیشترین سطح از مارس ۲۰۱۵) همچنین اظهارات نمایندگان فدرال رزرو عامل حمایت از شاخص دلار شد. گلدمن ساکس نیز افت بیشتر شاخص دلار را دور از انتظار می‌داند. بنابراین کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا تنها روند رشد شاخص دلار را کندتر می‌کند. بنابراین آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله نرخ تورم، آمار مسکن و تولیدات صنعتی تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۶ کارشناس) ۱۳ کارشناس نزول، ۹ نفر صعود و ۴ کارشناس حرکت خنثی را برای اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تثبیت «تسه»ها بالاتر از 80 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با افت کمتر از ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۷۰۳ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها در تقابل دو عامل هستیم. افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش نرخ سود و هزینه وام می‌شود؛ امری که مانع از رشد شدید «تسه»ها می‌شود. نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۲ درصد تثبیت شده است. انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی و همچنین کاهش انتظارات برای جهش قیمت مسکن احتیاط را میان معامله‌گران برای دریافت وام تقویت کرده است. اما همچنان نزدیک شدن به فصل تقاضا و تقویت قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها است. افزایش ۱۹ درصدی معاملات مسکن در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل و انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه برای تقویت سمت تقاضا بر چشم انداز بازگشت رونق به مسکن تاکید دارد.

بازار نفت

امید به بازگشت تعادل در نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۳ درصدی همراه شد. اختلالات سمت عرضه و خوش‌بینی‌ها به بازگشت تعادل در بلندمدت عامل حمایت از نفت است؛ خوش‌بینی‌های موجود قیمت نفت را پس از رسیدن به کف ۱۳ ساله در فوریه با رشد ۷۶ درصدی همراه کرده است. نشانه‌های کاهش تولیدات آمریکا (رسیدن تعداد دکل‌های نفتی به کمترین سطح از ۲۰۰۹ و تولیدات به کمترین سطح از ۲۰۱۴) خوش‌بینی به کاهش عرضه شیل را تقویت کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اختلالات سمت عرضه و رشد تقاضای بنزین نیز عامل حمایت از نفت عنوان کرد. اما همچنان کاهش انتظارات برای افت بیشتر شاخص دلار، مازاد عرضه و کند شدن رشد تقاضای آسیا عامل فشار بر نفت در میان مدت است. بنابراین با وجود تردیدهایی برای پایداری رشد نفت، انتظار می‌رود خوش‌بینی‌ها کف حمایتی بالاتری را در نفت به وجود آورند.