فرمول روحانی برای کاهش نرخ سود بانکی عکس: President.ir
گروه خبر: پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی با سه درخواست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از نظام بانکداری کشور همراه بود. او روز گذشته ضمن تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز در سال آینده برای تقویت ثبات در بازار، از نظام بانکداری کشور خواست تا خود را برای یک فضای رقابتی در دوره پس از برجام آماده کنند. او همچنین گفت که بانک‌ها باید بنگاهداری را کنار گذاشته و در فضای تولید قرار گیرند. رئیس‌‌جمهوری در عین حال اظهار کرد که اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

رئیس‌جمهوری در حالی روز گذشته از نظام بانکداری کشور در خواست کرد تا بنگاهداری را کنار بگذارند که به باور کارشناسان خروج بانک‌ها از بنگاهداری موجب می‌شود منابع در دسترس افزایش پیدا کند و ازسوی دیگر با افزایش منابع، نیاز به جذب سپرده گران‌قیمت کم شود. به هر حال روحانی روز گذشته بازگرداندن ثبات و آرامش به کشور را سیاست کلیدی دولت دانست و تاکید کرد: ارز سال آینده باید تک‌نرخی شود تا ثبات در بازار تقویت و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود. حسن روحانی که روز گذشته در پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی حضور یافته بود همچنین گفت: در زمینه نرخ ارز نیز به‌طور نسبی نرخ قابل قبولی داشتیم که البته کمی باید کاهش یابد. رئیس‌جمهوری در ادامه به دو مساله که با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است، اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل این است که به بانک مرکزی بگوییم قیمت دلار را کاهش دهد و مورد دوم نیز درخواست از دستگاه‌های دولتی برای واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی است اما ان‌شاءالله هر دو اینها انجام خواهد شد. روحانی با تاکید بر اینکه ۶ ماه دوم سال آینده نرخ ارز باید تک‌رقمی شود، گفت: این امر جلوی بسیاری از مفاسد را می‌گیرد و ثبات بیشتری به بازار می‌دهد.


ضرورت کاهش سود بانکی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی همچنین افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسات اعتباری را ضروری خواند و گفت: باید تمام موسسات مالی، اعتبارسنجی شوند و رتبه آنها به مردم اعلام شود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: وقتی دولتی تورم را مهار و تک‌رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند. رئیس‌جمهوری در عین حال اظهار کرد که اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.


تداوم روند تک‌رقمی شدن نرخ تورم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در ادامه سخنانش، بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار را نخستین تصمیم اقتصادی دولت ذکر کرد و افزود: انتظارات تورمی جامعه در دولت جدید عوض شد و این روند باید حفظ شود. رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه «برای سرمایه‌گذاری، باید آینده قابل پیش‌بینی باشد» اظهار کرد: اگر انتظارات تورمی ما بر مبنای کاهش نرخ تورم شکل بگیرد و بدانیم سال به سال این تورم کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذار، تولید‌کننده و مصرف‌کننده ما می‌فهمد چگونه عمل کند، تقاضا در مسیر درست شکل می‌گیرد و بر مبنای صحیح پیش می‌رود. روحانی یکی از پایه‌های پیش‌بینی درست آینده اقتصاد را تورم ذکر کرد و افزود: در همین چارچوب تورم نقطه به نقطه اقتصاد، تک‌رقمی شده و این روند تداوم خواهد یافت. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی با بیان اینکه توانسته‌ایم رشد تورم را مهار و کنترل کنیم، افزود: از ابتدای امسال برخی اقتصاددانان ما می‌گفتند امسال دیگر دنبال کاهش تورم نباشید و این کار شدنی نیست، اما بنده زیر بار نرفتم و گفتم ما باید این دستاورد را حفظ کنیم. خیلی‌ها هم به من نامه نوشتند و گفتند مساله تورم را رها کرده و به دنبال رکود بروید اما ما باید این دستاورد را حفظ کنیم.


لزوم اطمینان مردم به بانک‌ها

رئیس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید خود را برای یک فضای رقابتی در دوره پس از برجام آماده کنند و در این عرصه باید احساس مسوولیت نمایند، افزود: بانک‌ها باید بنگاهداری را کنار گذاشته و در فضای تولید قرار گیرند. روحانی همچنین بر اهمیت ایجاد اطمینان و اعتماد میان مردم و بانک‌ها تاکید کرد.


غارت بیت‌المال در دوره تحریم

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش در پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی، از بانک‌ها به‌عنوان شریان حیات اقتصادی و ارتباط درون کشور با دیگر کشورها در عرصه پولی و مالی نام برد. روحانی موفقیت برجام را نتیجه دعای سحرخیزان در ماه مبارک رمضان ذکر کرد و افزود: در دوره تحریم‌ها متاسفانه بداندیشانی با بهره‌گیری از شرایط سخت مردم و به بهانه دور زدن تحریم‌ها، نفت را فروختند و بیت‌المال را غارت کردند. رئیس‌جمهوری تحریم بانک‌ها از سوی دشمن را حرکتی هدفمند برشمرد و گفت: در دوره پس از تحریم، بانک‌ها باید تلاش‌هایشان را به نفع اقتصاد ملی افزایش دهند.


ضرورت حضور پای صندوق‌های رای

به گزارش ایرنا روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات سرنوشت‌ساز هفتم اسفند ماه اشاره کرد و با اشاره به فضای انتخابات و رقابت افزود: ان‌شاءالله همه مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و انتخابات بسیار شکوهمندی می‌آفرینند. همه باید پای صندوق‌های رای برویم چرا که در غیر این صورت شروع شرایط بهتر برای ما رقم نمی‌خورد. همچنین به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌جمهوری دراین بخش از سخنانش تاکید کرد: این انتخابات می‌تواند روی مسائل منطقه و جهان تاثیرگذار باشد. دنیا وقتی ببیند پس از برجام، ملت ایران صف‌های طولانی برای رای دادن بسته‌اند، بسیار قشنگ است. یک ساعت ایستادن در صف انتخابات، در عمر آدم حساب نمی‌شود بنابراین همه باید پرشور و بانشاط در روز انتخابات پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند.


دولت یازدهم به بانک بدهی ندارد

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: طی این دو سال و نیم، دولت از بانک طلب نکرده و بدهی ندارد،این امر حاکی از آن است که دولت در مسیر انضباط مالی حرکت می‌کند و باید آن را ادامه دهد تا بانک‌ها در فضای تولید قرار‌گیرند. روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سخت اداره کشور گفت: از سویی انتظار طولانی برای توافق هسته‌ای از آذر سال گذشته مردم را تحت‌فشار قرار داد و از سوی دیگر یک عده به دلایل جناحی و حزبی و کارهای بی‌مزه مردم را مایوس کردند اما مردم باور کردند که ما درست می‌گوییم.


افزایش ذخایر استراتژیک

روحانی همچنین گفت: در این دو سال، هفت هزار واحد تولیدی غیرفعال و کم‌فعال قدرت خود را از سر گرفتند که حرکت بسیار خوبی بود. وی افزود: همچنین ذخایر استراتژیک ما در تاریخ پس از انقلاب بی‌نظیر است. ما هیچ‌گاه بیش از 6 ماه ذخیره نداشتیم اما امسال ذخایر ما بیش از این مقدار بود.


گزارش سیف درمورد دلایل افزایش نرخ ارز

درادامه این مراسم ولی‌الله سیف، رئیس‌کل و هیات نظارت بانک مرکزی گزارش خود را ارائه کردند. به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی گفت: رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی در سال‌ ۱۳۹۳ بر ارتقای انضباط پولی، کنترل و سالم‌سازی ترکیب رشد نقدینگی و حفظ ثبات بازار ارز قرار گرفته بود.


کاهش قابل‌ملاحظه نرخ تورم در سال ۹۳

سیف درخصوص ‌مدیریت نقدینگی و سالم‌سازی ترکیب آن نیز گفت: در چارچوب اهداف اعلامی برای رشد نقدینگی به‌عنوان هدف میانی سیاست‌گذاری پولی، رشد نقدینگی در سال 1393 به 22/ 3 درصد رسید که نسبت به رشد نقدینگی سال 1392 به میزان 3/ 7واحد درصد کاهش داشت. سیف با اشاره به اینکه ثبات مناسب بازار ارز و مهار انتظارات تورمی از دیگر جهت‌گیری‌های بانک مرکزی در سال گذشته بود، افزود: به‌رغم نااطمینانی‌های ناشی از طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و کاهش شدید قیمت نفت، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سال 1393 نسبت به رقم مشابه سال قبل تنها به میزان 3/ 0 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، انحراف معیار نرخ دلار در سال 1393 نسبت به رقم سال قبل نیز به میزان 42/ 4 درصد کاهش داشت که حاکی از افزایش قابل‌توجه ثبات بازار ارز در سال 1393 و تقویت مقاومت و تاب‌آوری آن در مواجهه با شوک‌های وارده بود. رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قابل‌ملاحظه نرخ تورم در سال 93 خبر داد و گفت: در نتیجه سیاست‌ها و اقدام‌های انجام شده، نرخ تورم با کاهش 19/ 1 واحد درصدی از 34/ 7 درصد در سال 1392 به 15/ 6درصد در سال 1393 رسید. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از اوج خود یعنی از 45/ 1 درصد در خردادماه سال 1392 به 16/ 2 درصد در اسفند ‌ماه سال 1393کاهش یافت.


کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی

سیف درخصوص کاهش نرخ سود بازار بین بانکی گفت‌: با توجه به ریشه‌های چسبندگی نرخ سود و لزوم اتخاذ رویکرد غیردستوری و پایدار جهت کاهش آن، بهره‌گیری از بازار بین بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. در این راستا با ورود فعالانه و ساماندهی شرایط بازار و تزریق منابع لازم، عمق بازار بین بانکی افزایش یافته و نرخ‌های سود در مسیر کاهش قرار گرفته است. علاوه بر این، با تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری، زمینه بهتری برای رجوع بانک‌ها به بازار بین بانکی و تامین مالی کوتاه‌مدت آنها فراهم شد، در نتیجه نرخ سود بازار بین‌بانکی از حدود ۲۹ درصد در ابتدای سال جاری به ۱۹ درصد و کمتر از آن در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.


‌برقراری ثبات در بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به‌‌رغم کاهش قابل‌توجه قیمت نفت و درآمدهای ارزی کشور، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در 10 ماهه سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل تنها در حدود 5/ 7 درصد افزایش داشته و شکاف نسبی نرخ دلار بازار آزاد و بازار رسمی نیز به میزان 7/ 1واحد درصد کاهش داشته و به 16/ 6 درصد رسیده است، افزود:‌ ذکر این نکته ضروری است که طی 10 ‌ماهه سال‌جاری، در بازارهای جهانی متوسط نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 18/ 5 درصد افزایش داشته، بنابراین بخش عمده‌ای از افزایش نرخ دلار در بازار داخلی به این امر مربوط بوده است. متوسط نرخ یورو در 10 ماهه سال 1394 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 10/ 8 درصد کاهش داشته است.


افزایش رشد نقدینگی در سال 1394

‌سیف با اعلام افزایش رشد نقدینگی در سال‌جاری خاطرنشان کرد: حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال ۱۳۹۴ به رقم ۹۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ۱۳۹۳ و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۱/ ۳ و ۲۷/ ۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، پایه پولی با رشدی معادل ۱۱/ ۹درصد نسبت به اسفند ۱۳۹۳ به ۱۴۸ هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه سال ۱۳۹۴ رسیده است. ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان دی ماه سال ۱۳۹۴ به ۶/ ۴۶۸ بالغ شده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۳ معادل ۸/ ۴درصد افزایش داشته است.

فرمول روحانی برای کاهش نرخ سود بانکی