شواهد نشان می‌دهد اوضاع رو به بهبودی است، بالغ تر شده ایم، تجربه کسب کرده ایم، یاد گرفته ایم و باهوش‌تر شده ایم. رونمایی از اپلیکیشن الکامپ، نشست‌های هم‌اندیشی سرمایه گذاران و شتاب دهنده ها، راه اندازی سایت انگلیسی زبان و بسیاری موارد دیگر، نشانه‌های حرفه‌ای‌تر شدن و امید به آینده بهتر است. سال گذشته ۴۲۴ شرکت داخلی و خارجی و ۲۵۰ استارت آپ در نمایشگاه حضور داشتند. البته این تعداد از استارت آپ ها از میان ۵۰۰ استارت آپ درخواست کننده انتخاب شده بودند. خوشبختانه با تدابیر درستی که برگزارکنندگان امسال داشته اند اهمیت حضور این استارت آپ‌ها بهتر درک شده و امسال سالن ۸ و ۹ که از بهترین و پربازدیدترین سالن‌های نمایشگاه است به آنها اختصاص داده شده است. شنیده ها حاکی از حضور حدود ۸۰۰ استارت آپ در نمایشگاه امسال است.

حضور کسب و کارهای جدید طی یکی دو سال اخیر در نمایشگاه الکامپ را می‌توان مهمترین اتفاق الکامپ دانست. حضور استارت آپ‌ها را می‌توان تغییری بزرگ عنوان کرد که دلایل متعددی دارد. اول اینکه حضور جوان ترها به فضای نمایشگاه شور و شوق دیگری می‌دهد، دوم باید اذعان کنیم که این جوانان کم سن و سال کارهایی بلدند که بیشتر شرکت‌های بزرگ هنوز هم از آن غافلند. آنها شبکه‌های اجتماعی را خوب می‌شناسند، همه جا حضور دارند و خود را پرزنت می‌کنند(در معرض نمایش قرار می‌دهند)، معمولا زبان بین المللی بلدند و همین باعث می‌شود در خارج از مرزها هم دیده شوند، حتی حضور پر رنگ آنها به دیده شدن نمایشگاه منتج می‌شود. بنابراین مهم نیست که چقدر کوچک باشند یا تعداد هر تیمشان به ۵ نفر هم نرسد، کارهای بزرگی می‌کنند که از خیلی ها بر نمی آید. نمونه این تیم‌های ۴ و ۵ نفره، شرکت‌های بزرگ امروز مانند دیجی کالا، صباایده(آپارات)، کافه بازار و ... است که همان استارتاپ‌های ۵، ۶ سال قبل هستند. به طور قطع مسوولان برگزاری نمایشگاه هم که تجربه سال‌های قبل را دارند، برنامه ریزی بهتری داشته اند که نمونه آن گروه بندی غرفه ها بر اساس حوزه فعالیت و صنعت است.

این امر باعث می‌شود دیگر مراجعه کنندگان در سالن‌های نمایشگاه سردرگم نشوند. حضور ۲۰ کشور خارجی و تعدادی از سرمایه گذاران آلمانی نشان می‌دهد الکامپ هم با همه کاستی ها نسبت به رویدادها و نمایشگاه‌های خارجی مشابه، دیده می‌شود. به هر حال نمایشگاه الکامپ بزرگترین رویداد تجاری ایران در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور بوده که هر سال با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و علاقه مندان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت شامل سخت افزار و نرم افزار به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود و فرصتی برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.حضور سازمان ها و نهاد‌های دولتی و معرفی خدمات دولت در حوزه‌های مختلف در قالب سالن دولت الکترونیک هم مانند سال‌های گذشته پیش بینی شده است و برنامه‌های جامعی برای دعوت از مقامات و مسئولان بخش دولتی و خصوصی جهت حضور و بازدید از نمایشگاه در دستور کار ستاد برگزاری این نمایشگاه قرار دارد. ظاهرا وزیر ارتباطات اعلام کرده که در ۴ روز برگزاری این نمایشگاه هر روز از نمایشگاه بازدید خواهد داشت. این حضور پررنگ احتمالی نشانه‌ای از اهمیت برگزاری نمایشگاه و موجب دلگرمی غرفه داران است.