به گزارش ایسنا در متن این اطلاعیه آمده است:

در راستای تلاش برای ارتقای حرفه‌ای رسانه‌های کشور و تعیین شاخص‌هایی یکسان برای ارزیابی عملکرد آنها، پس از چند ماه بررسی کارشناسی، نتیجه اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور به منظور آگاهی مدیران محترم رسانه‌ها، محققان و پژوهشگران ارتباطات و نیز استفاده دستگاه‌های دولتی به شرح زیر منتشر می‌شود.

این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اعلام شده در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و در بازه زمانی نیمه‌ دوم سال ٩٣ صورت گرفته است.

شاخص‌های طرح رتبه‌بندی در سه‌محور «محتوایی»، «چاپ و توزیع» و «بنگاهی/ توسعه‌ای» شامل ٢٩ شاخص طی جلسات متعدد کارگروه توسعه مطبوعات و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات مشورتی برخی مدیران مسوول رسانه‌های کشور تهیه و پس از تعیین روزهای مورد بررسی از بازه زمانی نیمه دوم سال ٩٣ (شنبه ٥ مهر، یکشنبه ١٨ آبان، دوشنبه ١٠ آذر، سه شنبه ١٦ دی، چهارشنبه ٢٩ بهمن و پنج شنبه ٢١ اسفند) در اختیار روزنامه‌های سراسری و محلی قرار گرفت تا به‌صورت داوطلبانه و بر اساس خوداظهاری در طرح رتبه‌بندی شرکت‌ کنند. سپس فرم ها و مستندات دریافتی از روزنامه‌ها در کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، ارزیابی و جدول کامل نتایج (به تفکیک همه شاخص‌ها و همه روزنامه‌ها) برای شرکت‌کنندگان ارسال شد.

در ادامه و به صورت حضوری به اعتراض برخی روزنامه‌ها نسبت به امتیازات داده شده در انجمن مذکور رسیدگی شد. اعتراضات بعدی نیز با حضور نمایندگان انجمن در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

در مراحل اجرا دو شاخص «سایت اینترنتی» و «انتشار رسمی آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای» (شامل ٦ امتیاز) که یا دارای نمره یکسان و یا فاقد امکان دقیق راستی آزمایی بودند از این طرح حذف شدند. این طرح هرچند ممکن است دارای اشکالاتی باشد اما به مرور و با اخذ نظرات کارشناسی مدیران و همکاران رسانه‌ای تکمیل خواهد شد تا به ‌عنوان تجربه‌ای بدیع بتواند پایه اولیه در رتبه‌بندی واقعی روزنامه‌های کشور و طراحی مسیر ارتقاء کیفی و کمی فعالیت آنان قرار گیرد.

درباره شاخص «نوآوری یا مزیت خاص» قابل ذکر اینکه تشخیص نوآوری برعهده کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه های غیردولتی بوده و کمیته یادشده در این مرحله ایجاد تنوع به هر صورت (در شکل و محتوای روزنامه ها) را به عنوان نوآوری تلقی نکرده و تنها نوآوری های فنآورانه و یا مدیریتی را از اظهارکنندگان پذیرفته است. در این زمینه مواردی چون «داشتن عنوان نخستین روزنامه در موضوعی خاص»، «انتشار رایگان در نوروز»، «توزیع در کترینگ هوایی و ریلی»، «برگزاری نظرسنجی هفتگی»، «توزیع مویرگی» و «انتشار ضمائم رایگان» و موارد مشابه در زمره مصادیق نوآوری یا مزیت خاص ارزیابی نشده است.

فهرست نوآوری های پذیرفته شده از روزنامه ها به شرح زیر اعلام می شود:

١- اصفهان امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده(ارتباط فرامتنی نسخه مکتوب و آنلاین)

٢- ایران: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٣- جهان اقتصاد: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٤- خراسان: داشتن انتشارات

٥- دنیای اقتصاد: ایجاد مرکز آموزش، دریافت گواهی‌نامه ایزو، برگزاری همایش های مرتبط و داشتن انتشارات

٦- سپید: دریافت گواهی‌نامه ایزو برای سازمان آگهی‌ها

٧- سیاست‌روز: فعالیت چشم‌گیر و مؤثر بین‌المللی در حوزه کشورهای عربی و همسایه

٨- شرق: طراحی و به‌کارگیری قلم (فونت) اختصاصی برای روزنامه و داشتن انتشارات

٩- فرصت امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده

١٠- گسترش صمت: ایجاد ساختار مدرن اجرایی و مدیریتی نوآورانه

١١- هفت‌صبح: توزیع رایگان سی‌دی و دی وی دی فیلم و موسیقی همراه روزنامه، ایجاد سامانه واقعیت افزوده و برگزاری مسابقه نویسندگی میان خوانندگان روزنامه

١٢- همشهری: ایجاد مرکز آموزش برای کارکنان، ایجاد سامانه واقعیت افزوده، داشتن انتشارات و پیش‌رو بودن در ارائه محصولات و خدمات متنوع مطبوعاتی

جدول رتبه بندی ٧٥ روزنامه ای که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند در عکس زیر قابل مشاهده است.

رتبه بندی روزنامه ها

رتبه آگهی های دولتی

با اجرای طرح رتبه بندی روزنامه ها، بعد از این ملاک رتبه بندی آگهی های دولتی به شرح زیر خواهد بود.

دامنه امتیاز روزنامه ها/رتبه آگهی های دولتی

٦٠ به بالا/۱

٦٠- ٥١/ ٢

٥٠-٤١/ ٣

٤٠-٣١ / ٤

٣١ به پایین/ ٥

بدیهی است روزنامه هایی که در این طرح شرکت نکرده اند در رتبه ٥ آگهی های دولتی قرار می گیرند. زمان بعدی رتبه بندی،‌ آخر اسفند ماه سال جاری خواهد بود.

یادآور می شود روزنامه هایی که در مرحله اول اجرای طرح رتبه بندی شرکت نکرده اند می توانند فرم خوداظهاری مربوطه را از سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی دریافت و پس از تکمیل، همراه با مستندات لازم حداکثر تا پانزدهم آذرماه جاری به معاونت فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ارسال کنند تا پس از ارزیابی نهایی به جدول حاضر اضافه شوند.

بر اساس بازخوردهایی که از اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی به دست آمد اصلاحات لازم در شاخص‌های ارزیابی صورت گرفته که در قالب جدول زیر قابل مشاهده است. تعاریف دقیق این شاخص ها نیز تا هفته آینده اعلام می شود. زمان اجرای مرحله بعدی رتبه بندی، زمستان سال جاری است که نتایج آن در فروردین ماه ٩٥ اعلام و تا شش ماه معتبر خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.