وزیرکشور:مردم‌داری محور اقتصادمقاومتی

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در نخستین همایش بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای سراسر کشور در مرکز همایش های بین المللی شهرداری قم، به برگزاری بیشتر این جلسات با سازماندهی مناسب تر و هدف گذاری روشن تر تاکید کرد و گفت: ما در وزارت کشور به برگزاری این همایش ها کمک می کنیم.

به گزارش ایرنا، وی در زمینه «شورا باوری» گفت: این مساله یک امر قرآنی، قانونی و اجتماعی است ما اصل شورا را به طور حتم باور و اعتقاد داریم و روند شوراهای موجود نیز روند بسیار خوبی است و الان شوراها دارای تجربه و آموزش شده اند و قوانین و مقررات خوبی در این زمینه داریم و اعتماد عمومی مردم را هم در این مدت بیشتر توانستیم جلب کنیم و در مشکلات کشور سهیم شده اید و کمک به دولت می شود و این امر جایگاه شوراها را ارتقا داده است.

وزیر کشور، با اشاره به دستاوردها و نتایج مختلف انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اگر نتیجه انقلاب اسلامی را فقط شوراها بدانیم باید همیشه شاکر و شکرگزار خداوند متعال در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما همه چیز مبتنی بر مردم است، گفت: در تاریخ چند هزار ساله ایران نداریم که مردم اینگونه در نظام تصمیم گیری کشور جایگاهی داشته باشند و در گذشته حاکمان برای مردم تصمیم گیری می کردند و دایره تصمیم گیری آنان در حیطه خانواده بود و با مشروطیت به ظاهر امکان حضور مردم در عرصه های مختلف کشور فراهم شد اما با استبداد صغیر و کبیر و اتفاقات پس از آن و مجلس های تشریفاتی در زمان پهلوی انتخابات و انتخاب شدگان جایگاه واقعی خود را نداشتند.

وی تصریح کرد: اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هنگام نگارش قانون اساسی، مردم بعنوان محور اصلی حاکمیت و حکومت مورد توجه واقع شدند و شاهد حضور آنان در عرصه های مختلف هستیم و اوج این تجلی شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.

رحمانی فضلی افزود: رئیس جمهوری، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را مردم تعیین می کنند و اساس آزادی و پیشرفت در همین جاست؛ در نظام ما همه چیز به دست مردم است و تعیین سرنوشت می کنند.

وی گفت: باید شکرگزار این نعمت باشیم، هم شکر خدا را بگوییم، هم باور داشته باشیم و هم عملی اقدامات خود را به گونه ای انجام دهیم که خدا را از خود راضی کنیم و وقتی این حکومت در مسیر بهروزی، عدالت و پیشرفت کار می کند موجب رضایت خدا می شود پس باید تلاش کنیم تا منشا خیر در شوراها باشیم و تصمیماتی بگیریم که منافع مردمِ هم حال و هم آینده در آن باشد، چرا که آثار تصمیمات شما در جامعه ماندگار است.

وی اظهار کرد: اگر از منظر توحیدی به این امر نگاه کنیم باید در مقابل تصمیمات خود جوابگوی درگاه خدا باشیم از اینرو باید پاسخگوی تصمیمات امروز خود در روز قیامت باشیم؛ آیا منفعت خود، فامیل، گروه و حزب در تصمیمات ما موثر است یا منفعت جامعه برای ما مهم است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت ها یک توفیق است و باید پاسخگوی آن نیز باشیم و این حق الناس است.

وی با بیان اینکه تجربه ای که تاکنون در شوراها روی داده مجموعه ای از رضایت ها و نارضایتی هاست، نگاه متفاوت اما جمع بندی و برآیند مناسب است، اظهار کرد: ایرادی در کار نیست، تجربه می کنیم، مهم این است که روند کار ما صعودی و رو به جلو باشد.

وی با اشاره به تجربیات شوراها خاطرنشان کرد: این امر باید منجر به بهبود وضعیت شوراها و اصلاح رفتارهای ما بشود، باید مرتب در درون شورا یک نظام خود کنترلی، خود انتقادی و نظام جامع پویای اصلاحات در شوراها وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی، هدف اولیه شوراها را مشارکت در اداره کشور دانست که باید شوراهای اسلامی شهر و روستا، این جایگاه را برای خود تعریف کنند و کیفیت این امر را افزایش دهند.

وی گفت: اگر مدیریت جامع شهری را می گوییم به شوراها دهیم، آیا شوراها این آمادگی را دارند؟ آنچه که مهم است متوسط عملکرد شوراها قابل قبول باشد که بتواند این ظرفیت را انجام دهد و برای مشارکت شوراها، باید پیوندشان با مردم بیشتر باشد چرا که شوراها باید حلقه بلاواسطه مردم و حاکمیت باشند.

وی با بیان اینکه ارتباط و تعامل شما با مردم باید برای افزایش ظرفیت و پویا کردن باشد، گفت: بسیاری از مردم از ظرفیت های خود مطلع نیستند و یا قدرت فعالسازی آن ظرفیت ها را ندارند که نیاز است شما در این زمینه فعال شوید و اولویت ها برای مردم تبیین شود و با نگاه کارشناسی وضع آینده را دید و ترکیبی از نگاه کارشناسی و نگاه مردم را ایجاد کنیم تا هم مردم همراهی کنند و هم کار کارشناسی انجام شود.

رحمانی فضلی، با اشاره به اینکه قدرت بسیج و ساماندهی کردن نیروی مردمی در امر شوراها مهم است، تاکید کرد: باید ظرفیت ها را شناسایی و فعال کنید؛ امروز پویایی، نوآوری و ابتکار در شوراها حرف اول را می زند؛ قدرت مدیریت منابع مالی مهم است و باید الگوهای مناسب را در کشور شناسایی کنید و بسط دهید.

وی با تاکید بر ارتباط شوراها با مراکز علمی افزود: نمی توانید پویا باشید، مگر اینکه تجربه های علمیِ غنی داشته باشید و این امر نیاز به اتصال به مراکز علمیِ غنی دارد تا از نظرات کارشناسی و مشورتی دیگران استفاده شود و در کنار شوراها اتاق فکر و تصمیم سازی واقعی و موثر داشته باشید و از تجربه های دیگران استفاده کنید؛ تجربه و عمل باید به هم پیوند بخورد.

وزیر کشور، همچنین بر آشنایی اعضای شوراها به قوانین تاکید کرد تا از ظرفیت های موجود در قانون استفاده بهینه بشود و در این رابطه گفت: شما در یک بستر حقوقی و قانونی حرکت می کنید باید این قانون ها را بدانید و در کارآمد کردن قوانین موجود موثر باشید.

وی افزود: موضوع دیگر مساله آموزش است و باید اعضای شوراها، دهیاران و شهرداران آموزش های لازم را ببینند چرا که آموزش در پویایی نظام شوراها بسیار موثر است تا قدرت مدیریت خود را در حوزه کارشان عملیاتی کنند و از ظرفیت های قانونی شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها استفاده بهینه شود.

وی گفت: در وزارت کشور بنا ما بر این بوده است که یک نگاه اصولی و روشمند به شوراها داشته باشیم و به شوراها واقعا اعتقاد دارم و باید شورا را در مسیر تفکرات توازن و تعادل منطقه ای خود ببینیم و مبتنی بر همین اندیشه نگاه ما به شوراها و امر واگذاری کار به مردم یک نگاه اصولی و روشمند بوده است.

وزیر کشور اضافه کرد: در امور برنامه ریزی کوشش کردیم در دولت کمیسیون کلانشهرها را راه بیاندازیم ولی تمام قوانین مربوط به شوراها و شهرها را در آن بررسی می کنیم و این یک حرکت ساختاری مناسبی است که در درون دولت نهادینه شده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: اصلاح قانون شوراها، دهیاری ها، خدمات شهری و مقررات استخدامی شهرداری ها در دولت در دست بررسی است.

وزیر کشور بیان کرد: شوراهای اسلامی می توانند لایحه و طرح به دولت و مجلس شورای اسلامی بدهند از این رو باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم و یک ردپای مطمئن و موثر از خود بجای بگذاریم.

وی با اشاره به حضور بیش از ۱۱۷ هزار تن در شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور از آن بعنوان یک لشکر عظیم یاد کرد که می توانند در کشور موثر باشند و گفت: شورای عالی استان ها نقش موثری را می تواند در سطح کشور داشته باشد؛ گام های خوبی نیز برداشته شده است اما کافی نیست و باید این انتقال تجربه، دانش و بیان خلاءها و نوآوری ها و فضای تعاملی بیشتر شود.

* شوراهای روستاها، پیشتاز حرکت شوراها در مسیر توسعه پایدار باشند

وی همچنین با اشاره به حضور بیش از ۱۰۹ هزار تن در شوراهای اسلامی روستاهای کشور از آن بعنوان یک توانمندی در امر توسعه پایدار یاد کرد و گفت: اگر ما یک نگاه منظومه ای به برنامه ریزی داشته باشیم، اولویت باید روستاها باشند، برای اینکه در مهاجرت از روستاها؛ آثارش حاشیه نشینی ها، بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی، بلا استفاده ماندن ظرفیت های منابع طبیعی در روستاها، افزایش مصرف و واردات و کاهش رشد اقتصادی است؛ از اینرو این ۱۰۹ هزار نفری که در شوراهای روستاها هستند باید جلودار و پیشتاز حرکت شوراها در مسیر توسعه پایدار باشند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: حضور نزدیک به سه هزار زن در شوراهای اسلامی سراسر کشور نشان از علاقه مندی حضور بانوان در این عرصه و نیز باورمندی مردم به حضور آنها در صحنه اجتماعی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مساله اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی مبنای کار دولت بر اساس فرمایش و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های کلی ابلاغی است و در اقتصاد مقاومتی محور مردم مداری است و تولید، رشد اقتصادی و بهبود شرایط مناسب اجتماعی همه حول محور مردم است و شوراها بیشترین تعامل را با مردم دارند و شما باید جایگاه معنی دار و موثر در اقتصاد مقاومتی را تعریف کنید و با فعال کردن ظرفیت ها تلاش کنید شهرداری ها و دهیاری ها بتوانند روی پای خود بایستند.

وی افزود: الحمدالله با رفع مانع خارجی آن که بحث تحریم و فشارها و مشکلات خارجی، ضعف سرمایه گذاری خارجی ها در کشور، عدم توانمندی مناسب ما در حضور در بازارهای بین المللی و انتقال فناوری بوده است همه با مذاکرات و اقداماتی که صورت گرفت به لطف خدا و هدایت های رهبری و تلاش دولت تدبیر و امید الان بستر حرکت ما در عرصه های اقتصادی بیشتر فراهم شده است.

از ۱۱۷ هزار تن عضو در ۳۸ هزار واحد شوراهای اسلامی سراسر کشور سه هزار تن از آنها زنان هستند، همچنین در شهرهای کشور ۱۲۳۰ واحد شورایی داریم که از ۱۰ هزار تن عضو این شوراها ۵۳۰ تن آنها زن هستند.

این همایش به مدت دو روز در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی شهرداری قم با شرکت بیش از ۳۰۰ تن بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای سراسر کشور برگزار شد.

هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، سید مهدی صادقی استاندار قم، یدالله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم و سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم نیز در این همایش حضور داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.