وزیرنیرو:تابستان بدون‌خاموشی نگذشت

وزیر نیرو در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: دولت یازدهم در فعالیت دو ساله خود نگاه ویژه‌ای به آب داشته به طوری که در این مدت ۱۲ جلسه شورای عالی آب برگزار شده و تصمیمات راهبردی مهمی در این جلسات اتخاذ شده که اکنون این تصمیمات در دست اجرا هستند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: وزارت نیرو هم برای آب زیرزمینی و هم برای آب سطحی برنامه تدوین‌شده‌ای به اجرا درآورد به طوری که در ۶ ماه گذشته موفق شدیم دشت به دشت و استان به استان میزان آب قابل برداشت را تعیین کنیم و مشخص کنیم که از این میزان، چه مقدار برای هر بخش مصرفی قابل تخصیص است که این مشخص کردن تکلیف منابع آب، گام بزرگی از سوی دولت بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هدف‌گذاری این است که طی ۴ تا ۵ سال بیلان منفی آب زیرزمینی را به صفر برسانیم، گفت: طی ۲۰ سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم که منابع آب زیرزمینی را به سطح ایستایی اولیه برسانیم و به جایی برسیم که فقط ۵۰ درصد از منابع آب زیرزمینی برداشت شود و بقیه برای حفظ محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی باقی بماند.

چیت‌چیان اذعان داشت: در ۲ سال فعالیت دولت یازدهم ۹ سد با حجم ۴۳۶ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید، همچنین ۴ سد با مجموع حجم ۶۱.۴ میلیون متر مکعب آب‌گیری شد.

وی افزود: همچنین ۶۵ شبکه آبیاری و زه‌کشی در ۱۹ استان با ظرفیبت ۷۶ هزار و ۱۵۰ هکتار در ۲ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در ۲ سال فعالیت دولت ۷ هزار و ۹۷۵ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد، همچنین ۱۳ طرح آبرسانی به ۳۶ شهر کشور افتتاح شد، ۱۲ تصفیه‌خانه آب بزرگ در در ۱۲ شهر افتتاح شده و ۲۰ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۲۰ شهر کشور به بهره‌برداری رسید.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه تعداد روستاهای برخوردار از نعمت آب به ۱۷۴۳ روستا رسیده است، گفت: در مدت فعالیت دولت یازدهم میزان آب بدون درآمد در شبکه‌های آب از ۲۶ درصد به ۲۴.۷ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در این مدت شوراهای هماهنگی حوزه‌های آبریز برای ۳ حوزه سپیدرود، زاینده‌رود و کرخه تشکیل شد که در نوع خود اقدام کم سابقه‌ای در کشور بود.

چیت‌چیان ادامه داد: در دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و ۲۷ اقدام برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون از سوی دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۲۹ واحد نیروگاهی در ۱۱ استان کشور با ظرفیت ۴ هزار و ۹۱ مگاوات به بهره‌برداری رسید، گفت: همچنین در این مدت ۱۱ پست ۴۰۰ کیلوولت، ۱۴ پست ۲۲۰ کیلوولت، ۲۶ پست ۱۳۲ کیلوولت و ۶۸ پست ۶۳ کیلوولت به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در بحث افزایش تولید برق در طی سال‌های گذشته کم بوده نتوانستیم آن طور که باید افزایش تولید برای سال جاری داشته باشیم، به طوری که در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته افزایش ۶.۳ درصدی ظرفیت تولید برق در کشور را داشتیم و افزایش پیک مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳.۳ درصد بود.

چیت‌چیان افزود: متاسفانه علی‌رغم افزایش ۶.۳ درصدی ظرفیت تولید برق نسبت به تابستان گذشته، در تابستان ۹۴ در ۳ استان تهران، مازندران و خوزستان خاموشی‌های متعدد و پراکنده داشتیم که به علت محدودیت تاسیسات و خطوط توزیع برق بود.

وزیر نیرو از کاهش ۲.۵۷ درصدی تلفات شبکه توزیع برق در مدت ۲ سال فعالیت دولت یازدهم خبر داد و گفت: در این مدت با بهره‌برداری از ۱۰ نیروگاه تجدیدپذیر، ۷۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شد که می‌دانیم سرعت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکنون کند بوده اما در برنامه‌ داریم که در سال‌های آتی این سرعت افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در طول فعالیت دولت یازدهم ۱۷ فناوری جدید در بحث آب و برق به بهره‌برداری رسید، گفت: در حال حاضر نیز ۲۶ مورد توسعه فناوری در دستور کار وزارت نیرو است.

چیت‌چیان تصریح کرد: در دولت یازدهم ۴ اتاق فکر در زمینه‌های آب، برق و اقتصاد آب و برق تشکیل شد که بیش از ۷۰ نفر از صاحب‌نظران و خبرگان آب و برق در این اتاق‌های فکر حضور دارند و در خصوص موضوعات مختلف صنعت آب و برق به وزارت نیرو مشورت می‌دهند و تا امروز ۹۰ جلسه تشکیل داده‌اند.

وی در خصوص صادرات تجهیزات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق گفت: در سال جذشته ۹۰ درصد از صادرات فنی و مهندسی کشور در بخش برق و آب بوده که مجموع رقم آن به ۲ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در این دو صنعت و ۷۸ میلیون دلار صادرات تجهیزات می‌رسد.

وزیر نیرو افزود: در سال گذشته در مجموع حدود یک میلیارد دلار صادرات برق داشته‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.