ارائه بسته علم و فناوری به رئیس جمهور آینده - ۸ خرداد ۹۲

دکتر منصور کبگانیان در حاشیه سی و چهارمین جلسه شورای راهبردی ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران سند گیاهان دارویی و طب سنتی را از موضوعات این جلسه دانست و افزود: این سند که نهایی شده بود برای تصویب در دستور کار جلسه قرار گرفت.

به گزارش مهر، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: طبق روال پس از تصویب شورا، توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

سند جامع توسعه بخش دریایی و اقیانوس شناسی

وی به تدوین سند جامع توسعه بخش دریایی و اقیانوس شناسی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این سند با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: با نهایی شدن تدوین این سند، برای نهایی سازی و تایید به ستاد راهبردی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شده و در دستورکار ستاد قرار گرفته است.

سند توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت

وی بررسی سند توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت را از دیگر موضوعات جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور ذکر کرد و یادآور شد: این سند در دستور کار قرار دارد و مراحل اولیه را طی می‌کند.

کبگانیان با بیان اینکه به محض آماده شدن سند با حضور مسئولان عالی رتبه مربوط در ستاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: وزیر این حوزه در ستاد دارای رای است و با حضور وی این سند نهایی خواهد شد.

سند جامع بخش کشاورزی کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به آسیب‌های بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادی در زمینه کاهش این آسیب‎ها ارائه داد که پس از اعلام وصول کار کارشناسی با کمک بخش‌های مختلف انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: بر این اساس سند جامع بخش کشاورزی کشور تدوین خواهد شد.

سند ملی انرژی‌های تجدید پذیر

کبگانیان با اشاره به سند ملی انرژی‌های تجدید پذیر کشور، خاطرنشان کرد: سند ملی انرژی کشور شامل بسته‌ای از انرژی‌های مختلف هسته‌ای، تجدید پذیر و انرژی‌های فسیلی و سند نفت و گاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی این سند در دستور کار ستاد است، اضافه کرد: بررسی این سند را در سال جاری ادامه خواهیم داد.

سند دیپلماسی علم و فناوری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت ارتباط علمی و فناوری ایران با سایر کشورها گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تدوین سند دیپلماسی علم و فناوری کشور، اقدام به تدوین این سند کرده است.

وی همچنین به پیشنهادات وزیر امور خارجه در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سند پیشنهادی خود را ارائه کرده است و شورا با اعمال نکات ارائه شده، این سند را نهایی خواهد کرد.

به گفته کبگانیان این سند در فرصت مناسب در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار خواهد گرفت.

سند علوم پایه

کبگانیان با تاکید بر اینکه سند علوم پایه مدتی پیش به ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور ارسال شده بود، یادآور شد: در حال حاضر این سند در حال بررسی است.

وی از آماده شدن بخش بسیار مفید این سند خبر داد و در این باره توضیح داد: این بخش شامل رصد اجرای نقشه است.

کبگانیان با بیان اینکه بسیاری از متخصصان و مخاطبان علم و فناوری سوال می‌کنند که بخش‌های مختلف نقشه جامع به چه میزان اجرایی شده است، ادمه داد: این بخش از سند در زمینه رصد اجرای نقشه آماده شده است و گزارش آن نیز در جلسه آتی ستاد ارائه خواهیم داد.

عرضه بسته‌ علم و فناوری برای رئیس جمهوری آینده

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور را سند کلان کشور در حوزه علم و فناوری توصیف کرد و افزود: از آنجایی که حجم زیادی مطالب در این سند دیده شده است از این رو برای اجرایی کردن آن نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به خطوط راهنما برای پیاده سازی بندهای مختلف نقشه اشاره کرد.

وی ادامه داد: از این رو دولت و دستگاه‌های مقننه و مجریه نیاز به بسته‌هایی برای اجرای ابعاد مختلف نقشه دارند در غیر این صورت ممکن است ناهماهنگی‌هایی در اجرای نقشه ایجاد شود و در نهایت با آسیب‌هایی در این زمینه مواجه شویم.

کبگانیان خاطرنشان کرد: در این راستا در ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور بسته‌ای برای اجرای نقشه جامع علمی کشور برای رئیس جمهور آتی تهیه شده است.

وی این برنامه را شامل بسته‌ای در حوزه اجرای نقشه جامع علمی کشور دانست و اضافه کرد: این برنامه بر مبنای نقشه جامع علمی کشور است و دولت بعد در این زمینه دغدغه و نگرانی نداشته و اگر برنامه ای در این زمینه دارند با پیشنهاد ما براساس نقشه تطابق داشته باشد.

در جلسه آتی ستاد به محض نهایی شدن این برنامه و هماهنگی با اعضای ستاد اجرایی شدن مفاد نقشه جامع را به صورت مدون به کاندیداهای مختلف و یا بعد از انتخابات به دولت بعد عرضه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.