کاسه آش‌هایی که برند شدند!

آش فروشی دایی: اگر می‌خواهید در یکی از قدیم‌ترین آش فروشی‌های تهران آش رشته و شله قلمکار بخورید، به آش فروشی ۴۰ ساله «دایی» در خیابان صف (باغ سپهسالار) سری بزنید. اگر برای خرید کیف و کفش به آنجا رفته‌اید، موقع افطار حتما سراغ آش دایی را بگیرید. غیر از آش، اینجا یک رستوران سنتی است که غذاهای سالم و ایرانی هم می‌فروشد. بعد از افطار می‌توانید در همانجا شام هم بخورید. خود دایی می‌گوید که شیوه پخت بیشتر غذاهای بی نظیرش را از مادربزرگش یاد گرفته.

آش و حلیم سیدمهدی: این خوراک‌فروشی هم از قدیمی‌های تهران است. شعبه اصلی‌اش در خیابان ولی عصر (عج) روبه روی باغ فردوس است که البته جای زیادی برای نشستن ندارد اما شعبه دیگری که تازگی‌ها نزدیک ورودی بازار تجریش دایر کرده، میز و صندلی اش زیاد است. نزدیک پل و میدان تجریش غذا فروشی زیاد است اما اگر می‌خواهید مزه آش و حلیم سید مهدی را امتحان کنید، باید زود برسید چون نزدیک‌های افطار آن قدر شلوغ می‌شود که ممکن است اصلا غذا به شما نرسد. غیر از زمان افطار، حلیم فروشی سیدمهدی سحرها هم باز است و می‌توانید سحری را از آنجا بخورید.

آش فروشی نیکوصفت: اگر موقع افطار در ترافیک میدان انقلاب گیر افتاده‌اید و نمی‌توانید به موقع به خانه برسید عجله نکنید. یکی از معروف‌ترین آش‌فروشی‌های تهران همانجا است؛ حتما به آش فروشی «نیکو صفت» در زیرزمین کنار سینما بهمن سری بزنید. آش رشته و شله قلمکار او بی‌نظیر است. دکان آقای نیکو صفت عصر روزهای پنج‌شنبه هم حسابی شلوغ است و صف تا بیرون خیابان می‌رسد.

حلیم گلپایگانی: یکی از معروف ترین حلیم فروشی‌های تهران «حلیم گلپایگانی» زیر پل چوبی است. این دکان فعلا به خاطر تعویض خیابان تخریب شده و حلیم فروشی به خیابان شهید مدنی منتقل شده است. این حلیم فروشی هم ۲۴ ساعته باز است و سحری را می‌توانید همانجا بخورید.

سفره خانه کریمخان: اگر نزدیک افطار، حوالی میدان هفت تیر بودید، یک راست سراغ «سفره خانه کریمخان »، در زیر پل کریمخان بروید. از پله‌های زیرزمین که پایین بروید، می‌توانید یکی از آش شله قلمکارهای خوشمزه تهران را بخورید.

آش و حلیم سبلان: اگر موقع افطار نزدیک میدان فردوسی بودید، نگران نباشید؛ چون اطراف میدان به خصوص ضلع جنوبی‌اش پر از غذافروشی‌های خوب است. «کبابی سبلان» پایین میدان و روبه روی ایستگاه اتوبوس ماه رمضان غیر از کباب آش و حلیم خوشمزه ای هم می‌پزد که اتفاقا این دکان هم تا سحر باز است.

سرچشمه: در سرچشمه هم یک دکان بی نام و نشان هست که در همه روزهای سال آش جو می‌فروشد و سحر و افطارهای ماه رمضان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

قیمت آش و حلیم در ماه رمضان امسال

در سطح تهران علاوه بر این اماکن خاص، اماکن دیگری هم هستند که به تولید و عرضه آش و حلیم می پردازند، اما امسال با توجه به نوسان قیمت و گران فروشی برخی واحد‌های صنفی عضو اتحادیه فروشندگان کباب و حلیم تهران از ابلاغ قیمت‌های ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت:‌ در این ماه حلیم ساده کیلویی ۴۰۰۰ تومان و آش رشته کیلویی ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

علیرضا فرشیدرخ گفته است: براساس مصوبه مجمع امورصنفی و اتحادیه فروشندگان کباب و حلیم تهران، قیمت هر کیلوگرم حلیم ساده ۴۰۰۰ تومان ، پرس کامل حلیم ۲۵۰۰ تومان،‌هر کیلوگرم آش شله‌قلم‌کار ۴۰۰۰ تومان، هر پرس ۲۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم آش رشته ۳۵۰۰ تومان و هر پرس ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

با این قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز و بوقلمون، برخی از این حلیم‌های ارزان قیمت چطور تهیه می‌شوند؟ بی‌شک فروشندگان که خیرات نمی‌دهند؛ پس حتما اتفاقی این میان می‌افتد. پیش از هرچیز این هشدار را فراموش نکنید.

حسین محمدی، رییس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران درباره تخلفاتی که در پخت حلیم و آش در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، هشدار می‌دهد که فروش حلیم در واحدهایی مانند قهوه‌خانه‌ها، ‌رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، ساندویچ‌فروشی‌ها، کله‌پاچه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی مجاز نیست و این نوع حلیم‌ها معمولا آلوده است و کیفیت مناسبی نیز ندارد.

حلیم‌های ارزان قیمت به خاطر اینکه مواد اولیه خود را از واحدهای غیر قانونی تهیه می‌کنند، با قیمت ارزان تری تمام می‌شوند. پایتخت هم‌اکنون ۲۰۰۰ واحد پروانه‌دار کباب‌فروشی و حلیم‌فروشی دارد؛ پس سعی کنید حلیم یا آش مورد نیاز خود را از این واحد‌ها تهیه کنید تا غذای سالم‌تری برای ماه مبارک رمضان داشته باشید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.