به گزارش میزان به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ ابراهیم محمدی معاون بهره برداری و سیرو حرکت راه آهن حمل بار با راه آهن را مزیتی مطلق برای اکثر صنایع در کشور دانست و بر رفع مشکلات و مدیریت اقتصادی شرایط برای کسب بهترین نتایج تاکید کرد.


وی ریل گذاری خطوط فرعی تجاری برای تسهیل حمل و نقل در شبکه راه آهن را از موضوعات مطرح در این سازمان اعلام کرد و گفت: برای تسهیل دسترسی کارخانجات و معادن وبنگاه‌های تجاری و افزایش راندمان کاری شبکه ریلی و نیز افزایش مطلوبیت و جذابیت بخش ریلی برای بخش خصوصی ریل گذاری خطوط فرعی از جمله اقدامات مهم به شمار می‌آید.
بقایی مدیر بازرگانی شرکت سایپا نیز با تشریح میزان رشد محصولات کارخانه‌های این شرکت به لزوم بهره گیری از حمل و نقل ریلی به عنوان اقتصادی‌ترین وسیله حمل و نقلی برای رساندن تولیدات این کارخانه‌ها به دست مصرف کنندگان و دریافت تجهیزات از مسیر‌های مختلف تاکید کرد.


در این جلسه درباره گسترش همکاری‌های دو طرف، راه اندازی قطار‌های برنامه‌ای از مسیر چین به کارخانجات سایپای کاشان و تهران و نیز ساخت خط فرعی به سایپای کاشان جهت بهره گیری بیشتر از زیر ساخت ریلی در جابجایی محمولات کارخانجات سایپا بحث و تبادل نظر شد.

آمادگی راه آهن برای انجام لجستیک و مدیریت حمل درب به درب کالا

عضو هیات مدیره راه آهن از اعلام آمادگی راه آهن برای انجام عملیات لجستیک و مدیریت حمل درب به درب کالا جهت کمک به توسعه اقتصادی کشور و برنامه ریزی راه آهن برای حمل بار بر اساس برنامه اعلام شده توسط بازرگانان برای کالا‌ها و مسیر‌های مختلف خبر داد.


به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشستی که با حضور حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن و رئیس کمیته حمل و نقل بین المللی راه آهن و مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقلی و بازرگانان با هدف بررسی مسائل و ارائه راهکار برای افزایش ترانزیت ریلی از ایران و همچنین صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های همسایه شمالی و اروپا برگزار شد، عاشوری گفت: شرکت راه آهن با توجه به برنامه‌ها و اهداف استراتژیک خود به دنبال پررنگ کردن حضور خود در کریدور‌های بین المللی بویژه به سمت اروپا است.


وی ادامه داد: شرکت راه آهن در چندساله اخیر سعی در افزایش ارتباطات با کشور‌های همسایه و اسیای میانه و اروپا داشته است و به همین دلیل در حوزه بار بین المللی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت عملکرد رو به رشدی داشته است.
عاشوری به تشریح وضعیت مرز‌های ریلی ایران پرداخت و گفت: در مرز سرخس سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن کالا بین ایران و ترکمنستان و کشور‌های آسیای میانه مبادله می‌شود.


مرز آستارا نیز در حال اتصال به شبکه ریلی است و ایستگاه آستارا طی چندماه آینده بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مرز جلفا یکی از قدیمی‌ترین مرز‌های ریلی است که هم اکنون جهت حمل بار از ترکیه به نخجوان و قطار مسافری نخجوان به مشهد صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی بزرگترین بندر ریلی برای ترانزیت کالا است از فعال بودن بار ریلی در بنادر امام خمینی و خرمشهر برای جابجایی کالا و حمل بار ریلی از مرز شلمچه به کشور عراق سخن گفت.


عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به کریدور شمال- جنوب ادامه داد: حدود ۱۷ سال پیش بین ایران، روسیه و هند توافق شد که کریدور ریلی از بمبئی به بندرعباس و تا مسکو برای عبور بار‌های کشور هند ایجاد شود و بعد از چندسال ۱۰ کشور دیگر به این توافق پیوستند، اما به دلیل اینکه راه آهن مسیر رشت- آستارا هنوز تکمیل نشده این کریدور به طور کامل فعال نیست و به همین خاطر سال گذشته راه آهن‌های ایران، آذربایجان و روسیه توافق کردند که بار‌هایی که از بمبئی بوسیله کشتی به بندرعباس حمل می‌شود تا قزوین از طریق راه آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان با جاده و از آستارای آذربایجان تا مسکو با قطار حمل شود.


وی خاطرنشان کرد: حمل بار در این مسیر بصورت آزمایشی و طی ۲۲ روز انجام شد و تعرفه این مسیر تا ۴ کشور اروپایی (استونی، لتونی، بلاروس و فنلاند) مشخص شد و سه شرکت از سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه برای حمل بار در این مسیر مشخص شدند که در ایران شرکت ترکیب حمل و نقل عهده دار این مسئولیت است.


عاشوری ادامه داد: دو کریدور ایران- آذربایجان- گرجستان که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند و کریدور جنوب- غرب (خلیج فارس- دریای سیاه و تا شرق اروپا) را تعریف کرده ایم و به دنبال فعال سازی این دو کریدور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: دوماه پیش نیز اولین محموله بار از پاکستان به اینچه برون و سپس به قزاقستان حمل شد و مذاکراتی در حال انجام است که کریدور چین- ایران به طور مستمر فعال شود.


عاشوری با اشاره به تخفیفات درنظر گرفته برای افزایش جذب بار گفت: تعرفه‌های شرکت راه آهن منعطف و تابع میزان کالا است و بر همین اساس تا کنون تخفیف‌های متنوعی برای بار‌های مختلف از جمله تخفیف ۳۱ درصدی مازوت، ۳۰ درصدی پنبه و ۴۰ درصد سیمان صادراتی اعمال شده است.


عاشوری ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ حمل کننده یا فورواردر در بخش صادرات، واردات و ترانزیت فعال هستند که اسامی فورواردر‌های بین المللی و تعرفه‌ها در سایت راه آهن درج شده است.


وی خاطرنشان کرد: ارتباط خوبی با کشور اوکراین وجود دارد و اشتیاق زیادی برای فعال کردن مسیر آذربایجان- گرجستان- اوکراین وجود دارد.


وی از مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقلی و بازرگانان حاضر در جلسه خواست تا با بیان پیشنهادات و مشکلات حوزه کاری خود و پیگیری حل آن‌ها توسط راه آهن موجب افزایش بار ترانزیت و صادرات و واردات ریلی شوند.
مشخص شدن شیوه‌های حمل ترکیبی، بالا بردن جذابیت حمل بار ریلی برای تجار با ثبات تعرفه‌های ریلی، تدوین نقشه راه مشخص برای حمل و نقل ترکیبی بین ایران و اوکراین و در اختیار گذاشتن واگن‌های یخچال دار از جمله مواردی بود که توسط مدیران عامل شرکت‌ها و بازرگانان مطرح شد.

فرآیند ریلی راه آهن آلمان را در ایران پیاده سازی کنیم

معاون فنی و زیربنایی راه آهن اعلام کرد: استان کرمان معادن زیادی دارد که نیازمند بهره برداری است و در همین راستا راه آهن با پیگیری مسولان به سمت جذب بار حرکت می‌کند.
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن کرمان گفت: امروزه تمام متخصصان فن بر این باورند حمل ونقل ارتباط مستقیم با اقتصاد و صنعت دارد و معیار مهم رشد کشور ها‌ی توسعه یافته حمل ونقل به شمار می‌رود.


وی افزود: در ایران درخصوص حمل ونقل کار‌های زیادی انجام شده است، اما همچنان با سطح جهانی فاصله زیادی داریم.
وی با بیان اینکه در صدد هستیم فرآیند ریلی راه آهن آلمان را در ایران پیاده سازی کنیم که تا دوماه آینده این طرح برای تصویب به مجلس برسد، تصریح کرد: هدف گذاری‌های خوبی در جهت توسعه شبکه ریلی در کشور انجام شده که امیدواریم محقق شوند.


وی با اشاره به برخی از پروژه‌های راه آهن گفت: برای اولین بار شاهد قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان خواهیم بود و همه موانع این پروژه رفع شده است.


یزدانی اضافه کرد: راه آهن برقی تهران - مشهد نیز در آستانه امضای قرارداد با چینی‌ها ست و این پروژه اجرایی می‌شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن ضمن تقدیر از زحمات سید رضا سادات حسینی مدیر کل سابق این اداره کل گفت:: راه آهن کرمان از نظر درآمد بار می‌تواند اول باشد، زیرا در مسیر آسیای شرقی به اروپا قرار دارد.
یزدانی بیان کرد: استان کرمان معادن زیادی دارد که نیازمند بهره برداری است و در همین راستا راه آهن با پیگیری مسولان به سمت جذب بار حرکت می‌کند.


معاون فنی و زیربنایی راه آهن خاطر نشان کرد: هیچ کاری بدون همدلی و کرامت همکاران پیش نمی‌رود و با تأکید مدیر عامل راه آهن؛ احترام به همکاران واجب‌ترین عمل به شمار می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.