به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ترامپ روز دوشنبه از دیوار ندبه که مسلمانان آن را دیوار براق می خوانند، بازدید کرد و با این کار، به نخستین رئیس جمهوری در مسند قدرت تبدیل شد که به طور رسمی از این مکان مذهبی دیدن می کند.

ترامپ در این دیدار، طبق مراسم سنتی که یهودیان در این مکان انجام می دهند یک کلاه کیپا سیاه بر سر گذاشته بود و دست راست خود را بر دیوار گذاشت و تکه کاغذی در شکاف سنگ های آن گذاشت. کاغذ هایی که مردم در شکاف سنگ های این دیوار می گذارند حاوی دعاها و آرزوهای آنهاست. چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سپس چند کلمه ای در کتاب بزرگی که به این منظور اختصاص یافته است نوشت.

ترامپ در حالی عازم این مکان مذهبی شد که هیچ مسئول اسرائیلی وی را همراهی نمی کرد. اینکه یک مسئول اسرائیلی ترامپ را در این مسیر همراهی کند یا خیر، قبل از این بازدید در اسرائیل مسئله ساز شده بود.

اینکه هیچ مسئول اسرائیلی رئیس جمهوری آمریکا را دراین بازدید همراهی نکرد به جایگاه سیاسی و حقوقی بیت المقدس بر می گردد. اگر یک مسئول اسرائیلی ، ترامپ را در این بازدید همراهی می کرد به معنای آن بود که واشنگتن حاکمیت اسرائیل بر کل بیت المقدس را به رسمیت می شناسد.

رژیم صهیونیستی کل ‏منطقه بیت المقدس را ‏از جمله بخش شرقی آن ‏که بیشتر ساکنان آن ‏فلسطینی هستند در ‏سال ‏۱۹۶۷ تاکنون اشغال و به سرزمین ‏های تحت کنترل خود ‏ضمیمه و به ‏عنوان پایتخت تقسیم ‏نشدنی خود اعلام کرده ‏است.

اما از این ‏طرف، فلسطینی ها که اکنون یک سوم جمعیت بیت المقدس را تشکیل می دهند می خواهند پایتخت کشور مستقل آینده شان، بخش شرقی بیت المقدس باشد.

دیوار ندبه (دیوار براق) در بخش شرقی بیت المقدس قرار دارد؛ بخشی که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ آن را به اشغال خود در آورد و در سال ۱۹۸۰ به سرزمین های تحت کنترل خود ضمیمه کرد.

همسر و دختر ترامپ نیز امروز از دیوار ندبه بازدید کردندولی آنها به بخش زنان رفتند.

ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ که به دین یهودیت گرویده است در این بازید لباش مشکی پوشیده بود و بعد از مراسم دعا، اشک ریخت.

قبل از بازدید از این مکان، که مقدس ترین مکان مذهبی برای یهودیان است، ترامپ و خانواده اش ازکلیسای مزار ‏مقدس‏، ‏مشهور به کلیسای ‏‏رستاخیز، نام یکی از ‏‏مقدسترین اماکن مذهبی ‏مسیحیان واقع در بخش ‏‏باستانی شهر بیت ‏‏المقدس، که به ‏باور ‏مسیحیان، عیسی مسیح در ‏جای همین کلیسا ‏مصلوب ‏شده و به آسمان ‏عروج ‏کرده است، بازدید کرده بودند.

اشک ایوانکا و عریضه‌گذاری دونالد در دیوار ندبه

اشک ایوانکا و عریضه‌گذاری دونالد در دیوار ندبه

اشک ایوانکا و عریضه‌گذاری دونالد در دیوار ندبه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.