به گزارش ایرنا ، حدود ۲ ماه مانده به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، هنوز بسیاری از اصولگرایان برای دستیابی به اجماع به سازوکارهای تصمیم سازی جمعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب چشم امید دارند؛ جبهه ای که پنجشنبه ۱۷ فروردین یعنی تنها پنج روز مانده به آغاز زمان نام نویسی نامزدهای ریاست جمهوری مجمع عمومی خود را برگزار خواهد کرد و نام پنج تن از نامزدهای نهایی خود را رسانه ای خواهد کرد؛ افرادی که اگرچه حمایت تشکل جمعی اصولگرایان را پشت خود دارند، اما این تشکل هنوز نتوانسته همه جریان ها و طیف های جناح راست سیاسی را با خود همراه کند.

در روزهای گذشته در فضای انتخاباتی کشور هم بحث و نظرها و تایید و تکذیب های بسیاری در مورد نامزدی حجت الاسلام «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی و حمایت جمنا جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ، از او در رسانه ها منتشر شد. در این گزارش مهمترین تحولات انتخاباتی کشور در روزهای گذشته بررسی شده است.

**رئیسی؛ عامل پیروزی یا شکست اصولگرایان؟
به دنبال شکل گیری پویش هایی در دعوت از تولیت آستان قدس رضوی برای نامزدی در انتخابات، برخی گروه ها و تشکل های متمایل به اصولگرایان هم در دعوت از رئیسی برای شرکت در انتخابات پیشگام شده اند.
«اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» به تازگی با صدور نامه ای از رئیسی برای نامزدی دعوت کرد. دفاتر ۶۰ گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای از رئیسی دعوت کردند تا با حضور خود به‌عنوان فردی مومن و انقلابی در عرصه انتخابات دولت دوازدهم گام‌های مستحکمی در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی بردارد.
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نامه با «بزرگترین تشکل دانشجویی کشور» خواندن خود اشاره کرده که در «شرایط حساس منطقه و حمله سیاسی - اقتصادی دشمنان کشور» حضور نیروهای مومن، انقلابی و متعهد حضور در سطح مدیریت کشور بیش از پیش احساس می‌شود چرا که در برهه کنونی نباید مساله معیشت و اشتغال مردم درگیر بازی‌های سیاسی گردد آن هم در بین بازی کسانی که چشم خود بر جوانان داخل و شعار ما می‌توانیم بسته‌اند و دغدغه‌ای جز کدخدا و امثال آن ندارند.
دعوت از رئیسی برای شرکت در انتخابات در حالی صورت می گیرد که هنوز نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری قطعی نیست. با این حال برخی تارنماها و کانال های اصولگرا تلاش دارند این گونه القا کنند که جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر سر معرفی رئیسی به عنوان نامزد نهایی خود به جمع بندی رسیده اند.
در همین ارتباط، «سید محمد حسینی» عضو هیات رییسه جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی به تازگی نقل قول منتسب به خود در یکی از رسانه های اصولگرا را در خصوص اینکه «رئیسی رزومه و برنامه انتخاباتی خود را به جمنا ارایه داده است» تکذیب کرد.
اگرچه منابع نزدیک به تولیت آستان قدس رضوی از اعلام نظر رئیسی در مورد نامزدی در انتخابات در روز هجدهم فروردین خبر داده اند، اما برخی تارنماها در روزهای گذشته از قطعیت نامزدی او در انتخابات سخن می گویند.
به نوشته یکی از تارنماهای اصولگرا، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که نامزدی رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی است و این نامزدی به طور طبیعی بر محیط و فضای کلان انتخابات موثر است.
به نوشته این تارنما اندر پیامدهای مثبت نامزدی تولیت آستان قدس در انتخابات، توانایی رئیسی در جذب بدنه ایدئولوژیک منتقد و مخالف روحانی که نقش درجه اول در رقابت‌های انتخاباتی دارند. چرا که نیروهای ایدئولوژیک به عنوان نیروهای خودجوش و داوطلب و پرتکاپوی سیاسی، علاوه بر رأی، دارای توانایی تولید فضای اجتماعی و سیاسی و گسترش پایگاه رأی هستند. این پایگاه نقش درجه اول در پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ خصوصا در مرحله اول داشت.
در ادامه می خوانیم: همین ظرفیت به وی امکان می‌دهد که بتواند شکاف‌های درون جمنا را ترمیم کند. شکاف‌هایی که به آن اجازه نداده بود بتواند حتی 10 نامزد اولیه را معرفی کند و مجبور شد 14 نفر را معرفی کند.همین ظرفیت به رئیسی امکان می‌دهد که بتواند شکاف جمنا با دیگران مثل پایداری و هواداران جلیلی و حتی بخشی از بدنه متعلق به احمدی‌نژاد را نیز ترمیم و پر کند.
در حالی بسیاری از اصولگرایان نامزدی رییسی در انتخابات را عامل وحدت و سنگین شدن وزنه اصولگرایان در انتخابات می دانند که اصلاح طلبان نظر دیگری دارند. یکی از روزنامه های اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: حضور انتخاباتی شخصیت‌هایی چون رئیسی موجب دوقطبی شدن فضای انتخابات می‌شود، امری که برخلاف رویه اجتناب از دو قطبی‌سازی است. البته چنین شرایطی وضعیت را برای افزایش رأی حسن روحانی فراهم خواهد کرد. فارغ از مقایسه شخصیت سیاسی و منش آقایان ناطق نوری و رئیسی باید گفت حضور او در انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ تاثیرات کارکردی احتمالا به شکل‌گیری حماسه‌ای مانند دوم خرداد می‌انجامد و مردم با احساس خطر از بازگشت افرادی که برنامه مشخصی برای اداره کشور ندارند، بیش از پیش به دکترحسن روحانی اقبال نشان خواهند داد.
همچنین یکی دیگر از رسانه ها در این ارتباط نوشت: اگر رییسی به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان وارد کارزار انتخابات شود باید در رقابت با حسن روحانی شرکت کند؛ رقابتی که سابقه روحانی در مبارزه‌های انتخاباتی نشان داده نه تنها آسان نخواهد بود که کاری سخت است. تجربه مسوولیت ٨ ساله روسای جمهور نشان می‌دهد کسب اقبال عمومی برای رییسی کار آسانی نیست. او البته ممکن است از همین نقطه ضعف بتواند برای خود برگ برنده‌ای رو کند.

**تداوم بحث ها در مورد نامزد پوششی برای روحانی
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پیش از تعطیلات نوروزی بر سر حمایت از روحانی به عنوان نامزد نهایی خود به جمع بندی رسید. با این حال از دید بسیاری از اصلاح طلبان تدبیر و احتیاط اقتضا می کند که در کنار روحانی نامزد یا نامزدهای پوششی دیگری معرفی شوند تا ضمن یاری رساندن روحانی در جریان رقابت ها و مناظره های انتخاباتی، وزنه اصلاح طلبان را در آستانه انتخابات سنگین تر کنند و در آخر کار به نفع روحانی از انتخابات کنار روند. برهمین اساس همچنان بحث و نظرها در میان تشکل های جمعی اصلاح طلبان ادامه دارد و به گفته رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، نظر نهایی این تشکل در این خصوص در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
«محمدرضا عارف» رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در حاشیه دیدار نوروزی خود در جمع خبرنگاران در مورد نظر اصلاح طلبان درباره کاندیدای پوششی گفت: درخصوص موضوع کاندیدای پوششی بحث های جدی صورت گرفت و دو نظر در این ارتباط وجود دارد نظر اول این است که از هر فردی که کاندیدای نهایی است حمایت شود که خوشبختانه در هفته های اخیر با اکثریت آرا در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گیری شد که کاندیدای نهایی آقای روحانی باشد.
وی در ارتباط با نظریه دوم نیز گفت: عده ای هم معتقدند جریان اصلاحات نمایندگی یک جریان سیاسی را بر عهده دارد و نمی تواند در یک رویداد مهم مثل انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نداشته باشد و به همین دلیل معتقدند جریان اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدادی اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند.
عارف تاکید کرد: در ارتباط با این دو نظریه مباحث مختلفی صورت گرفت و تصمیاتی اتخاذ شد که طی هفته های آینده اعلام می شود.
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی که تصمیم گیری نهایی در ارتباط با کاندیدای پوششی نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم هست ؟ گفت: شورای هماهنگی اصلاحات بخشی از شورای عالی سیاست گذاری است و تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری برای کل جریان اصلاحات لازم الاجرا است.

**تکاپوی انتخاباتی رییس جمهوری پیشین و تیم همراهش
این روزها تکاپوی انتخاباتی در تیم احمدی نژاد به صورت کاملا جدی مشاهده می شود. روز گذشته روابط عمومی دفتر رییس دولت های نهم و دهم با انتشار اطلاعیه ای از همه خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، فیلمبرداران و .. خواست ، درخواست خود را برای شرکت در نشستی خبری با حضور رییس جمهوری پیشین ارایه دهند.
علت برگزاری این نشست خبری که اعلام زمان و مکان آن به آینده موکول شده است، درخواست مکرر رسانه های ارتباط جمعی برای انجام گفت و گو با احمدی نژاد عنوان شد. حال قرار است احمدی نژاد از فرصت برگزاری نشستی مطبوعاتی هم برای پیشبرد برنامه های انتخاباتی خود بهره ببرد.
«حمید بقایی» نامزد مورد حمایت احمدی نژاد هم در سویی دیگر، در فضای مجازی و فضای عمومی جامعه فعالیت های انتخاباتی خود را ادامه می دهد. او به تازگی در نشستی تبیینی با جمعی از ایثارگران جانبازان سخنانی را ایراد کرد که رنگ و بوی انتخاباتی داشت.
به گفته بقایی در این نشست، با اینکه من معاون رییس جمهور بودم اما معتقدم رجل سیاسی بودن به سر و صدا و شلوغ بازیهای سیاسی نیست، رجل سیاسی کسی است که در سخت ترین شرایط دوست و ولی نعمتش را نفروشد و کسی که این گونه است وطن و دین خود را هم نخواهد فروخت.
او در بخش دیگری گفت: تهدید نکنید و نگویید فلانی پرونده دارد، محکم می گویم هر سندی علیه بقایی دارید، از برگه بازجویی گرفته تا فیلم بازجویی آنها را منتشر کنید، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. من فکر نمی کنم از میان افرادی که گذرش به این آقایان افتاده، کسی یافت شود که جرئت بیان چنین درخواستی را داشته باشد. اتفاقاً شماها باید پاسخگوی رفتارهای خلاف قانون و شرع خود باشید و طلبکاری نکنید.

**توصیه های انتخاباتی رییس دستگاه قضا
«صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه در جمع مسوولان عالی قضایی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به ذکر نکاتی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد بحث اخلاق انتخاباتی است.
جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی در دنیا متفاوت است و مردم سالاری ما توأم با ارزش‌های الهی و اخلاقی است، بنابراین قرار نیست که در جمهوری اسلامی نیز شاهد همان کلیشه‌هایی باشیم که در کشورهای دیگر وجود دارد. همگان دیدند که نامزدهای انتخاباتی در آمریکا چه رفتاری داشتند و چگونه تمام مرزهای اخلاقی را زیرپا گذاشتند، چنین اتفاقاتی نباید در جمهوری اسلامی که معیارهای ارزشی خود را دارد تکرار شود و نامزدها و طرفداران آنان در این زمینه مسئولیت سنگینی به‌عهده دارند.
آملی لاریجانی با بیان اینکه رعایت اصول اخلاقی موجب برگزاری انتخاباتی سالم، مردمی و در طراز جمهوری اسلامی خواهد شد، تخریب نامزدها را یک اشتباه بزرگ اخلاقی و برجسته سازی مزایا و برنامه‌ها را امری معقول در جریان رقابت‌های انتخاباتی ارزیابی کرد و در عین حال از همه کسانی که خود را واجد شرایط مذکور در قانون اساسی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نمی‌دانند خواست که اقدام به ثبت نام و حضور در این عرصه نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.