به گزارش مهر مصطفی شفیعی شکیب به خبرنگار مهر گفت: تعدادی ساختمان در خیابان مطهری، رو به روی پارک ملت، خیابان صابونچی و ... وجود دارد که توسط چینی ها اجاره شده است آنها یک آشپز و یک مسئول چینی هم در این ساختمان ها مستقر کرده اند که توریست ها و یا تجار را در اتاق های آن مستقر کنند. معمولا این ساختمانهای ۵ و یا ۶ طبقه دارای آپارتمانهای متعدد است و کل ساختمان را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه من از وجود ۶ ساختمان برای اقامت چینی ها در تهران مطلع شده ام افزود: در فرودگاه فردی به دنبال این گروه از افراد می رود و آنها را به این خانه ها می برد. درحالی که این آپارتمانها هیچ مجوزی ندارند و فاقد هر نوع تابلویی هستند. اقامت گردشگران چینی در این ساختمانها درحالی است که از سفر این افراد به ایران و اقامت شان در آپارتمانها هیچ چیزی عاید آژانسدار، هتلدار و یا فعالان گردشگری در ایران نمی شود.

شفیعی شکیب بیان کرد: من حتی اتوبوس های توریستی را دیده ام که جلوی این خانه ها منتظر ایستاده و گردشگران را سوار می کند. همه این اتفاقات درحالی می افتد که آنها برای اقامت توریست ها در چنین مکان هایی هیچ مجوزی ندارند و هیچ یک از متولیان نیز تظارتی بر فعالیت آنها نمی کنند.

وی ادامه داد: آیا اداره اماکن، شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و ... از اقامت چینی ها در این آپارتمانها مطلع است؟ چرا نظارتی نمی کنند درحالی که ما به عنوان فعالان گردشگری و دفاتر مسافرتی می بایست بابت ورود گردشگران چینی به ایران، همه نوع اطلاعاتی به آنها بدهیم از جمله اقامت شان در هتلها، بازدید از مراکز تاریخی و ... . بابت ورود آنها نیز مالیات به شهرداری می دهیم. از طرف نهادهای مختلفی نیز فعالیت های ما کنترل می شود. اما این افراد به راحتی تور گردشگری برگزار کرده و محل اقامت ارزان اجاره می کنند بدون اینکه به کسی و یا جایی جواب پس بدهند.

این عضو جامعه تورگردانان ایران بیان کرد: من این موضوع را در نشست فرصتهای بازار گردشگری چین اعلام کردم و مدیرکل بازاریابی گردشگری نیز حضور داشت اگر این افراد با مجوز از سازمان میراث فرهنگی چنین فعالیتی می کردند می بایست نسبت به اعتراض من جوابی می دادند. بنابراین من حتم دارم که این فعالیت ها بدون مجوز در حال انجام است. از سوی دیگر من این موضوع را تا به حال چندبار به رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری سازمان اعلام کرده ام ولی پیگیری نشد.

وی تصریح کرد: چینی ها برای ورود به ایران مشکلی ندارند ویزای آنها فرودگاهی صادر می شود و نیازی به واچر هتل ندارند ایران درحالی تسهیلاتی برای آنها فراهم کرده که اکنون اگر هر ایرانی بخواهد به چین برود باید حتما واچر هتل داشته باشد اخیرا نیز اعلام کرده اند که ویزای انفرادی نمی دهند و باید افراد در قالب گروههای ۵ نفره به بالا سفر کنند ضمن اینکه هیچ توری در چین نباید بدون راهنمای گردشگری باشد اینها الزامات کشور چین برای گردشگران است از این طریق آنها به فعالان گردشگری کشورشان اهمیت داده و تلاش می کنند فعالان این صنعت را به سود دهی برسانند اما چینی ها هنگام ورود به ایران هیچ یک از این الزامات را ندارند و اتفاقا اگر مانند همین مورد آپارتمانی اجاره کنند کسی جلوی فعالیت شان را نمی گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.