به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مهدی قلعه با بیان اینکه میهمانان خارجی طبق زمانبندی تعیین شده وارد همدان می‌شوند، اظهارکرد: ۱۷ نفر از مدیران کمپانی‌های تئاتر جهان از اولین روز جشنواره در همدان حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به حضور دو هنرمند خارجی در تیم داوری افزود: امسال برای اولین بار نیکولاس مالمکارونا از سوئد در تیم داوری بخش نوجوان و سالواتور ترملچر از ایتالیا در تیم داوری بخش کودک حضور دارند و در کنار گروه ایرانی، نمایش‌ها را داوری خواهند کرد.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: ۱۰ نمایش خارجی از بین ۱۸۰ اثر ارسالی با نظر شورای داوری بین‌المللی متن‌های نمایشی و با دقت نظر برای حضور در جشنواره بیست و سوم انتخاب شده‌اند که این نمایش‌ها به نسبت سال‌های گذشته از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

قلعه با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره بیست و سوم بیان کرد:امسال جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان به یاد برگزاری اولین تئاتر اختصاصی این رده سنی که یکصد سال پیش توسط جبار باغچه بان نوشته و به اجرا درآمد، برپا خواهد شد. این مراسم روز ۲۴ آذرماه از ساعت ۲۱ تا ۲۴ شب در سینما کانون همدان برگزار خواهد شد و نمایشنامه‌خوانی آثار باغچه‌بان،اجرای چند ترانه از ثمین باغچه‌بان و ارائه مقالات و پژوهش‌ها از جمله برنامه‌های این مراسم است.

به گفته وی، در اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مراسم تجلیل از رضا فیاضی به پاس تلاش‌های چندین ساله در این حوزه، تولد و تجلیل از اصغر همت و احمد بیگلریان از پیشکسوتان تئاتر همدان برگزار خواهد شد. همچنین در طول جشنواره هرشب مراسم نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود و ستاد در حال طراحی مراسم شب خاطره در یکی از شب‌های برگزاری جشنواره است که در آن،افراد از شهرها و استان‌های مختلف علاوه بر خاطره‌گویی، یکی از قطعات موسیقی محلی مخصوص ناحیه خود را اجرا کنند.

قلعه در خصوص کارگاه‌های آموزشی جشنواره توضیح داد:امسال برای خردسالان بالای سه سال و مربیان مهدکودک کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود و همچنین محمد عاقبتی یکی کارگردانان تئاتر قرار است از اولین روز جشنواره با تعدادی از نوجوانان علاقه‌مند تمرین نمایشنامه‌خوانی کرده و در روز آخر آن را اجرا کنند.

چهار نمایشنامه باغچه بان خوانده می‌شود

بخش نمایشنامه خوانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با حضور چهار کارگردان تئاتر از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه برگزار می‌شود که چهار نمایشنامه از زنده یاد باغچه‌بان در آن خوانده خواهد شد.

لیدا وعیدی ، معصومه زیوری ، احسان مجیدی و فرزاد لباسی کارگردانان این بخش جشنواره هستند.

برنامه نمایشنامه‌خوانی آثار زنده یاد باغچه بان که در قالب ویژه برنامه‌های جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد، ساعت ۲۱ روزهای یاد شده و در سینما کانون شهر همدان میزبان عموم مخاطبان خواهد بود.

هجده پوستر به بخش نمایشگاه راه یافت

دبیر عکس و پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: هجده پوستر از۱۵ طراح به نمایشگاه جشنواره راه یافت.

مهدی آشنا گفت: ۳۹ پوستر از ۲۸ طراح برای ما ارسال شد که از این میان ۱۸ پوستر از ۱۵ طراح برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند.

وی افزود:مرضیه سرمشقی، آرش شریف‌زاده ، بابک مینقی، بردیا علمی،راضیه پاشایی، زهره اسماعیلی،سجاد حسینی، فاطمه جعفری، با یک اثر و محمد افشار با سه اثر و مهدی غلامی با دو اثر به نمایشگاه راه یافتند. همچنین سی جونگ یون از کره جنوبی،مانوئل ماسر و شیوا گریندز از آلمان، اتاویا پرون از ایتالیا، پدرو اسپیسانچز از آفریقای جنوبی شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه هستند.

دبیر عکس و پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در ادامه خاطرنشان کرد: بخش عکس وپوستر، بخش نوپایی است و این اولین دوره‌ای است که به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود. با وجود اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، برخی طراحان اطلاع نداشتند،اما آثار ارسالی کیفیت خوبی داشتند و امیدوارم که از سال آینده این بخش رونق بیشتری بگیرد.

نفر برگزیده این بخش با داوری قباد شیوا،آرش تنهایی و امیر اسمی انتخاب می‌شود و جایزه نفر برگزیده هزار دلار خواهد بود.

پیام استاندار همدان به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

محمد ناصر نیکبخت (استاندار همدان) در آستانه برگزاری بیست‌وسومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان پیامی را صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: « بسیار خرسندم که همدان با پیگیری‌ها و برنامه‌های انجام شده به قطب کودک و نوجوان در کشور تبدیل شده است، به طوری که برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان،برنامه‌های متنوع ادبی در حوزه کودک و نوجوان و تولید انیمیشن‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر فضای استان را با نشاط و پرتحرک ساخته است.

بی‌تردید اجرای این برنامه‌ها، در صورت بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از آثاری با مضمون اخلاق و سنت اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی،خانواده، نشاط و امید در فضای جامعه و نسل آینده و در نهایت تقویت هویت فرهنگی ایرانی- اسلامی، فرصت بسیار مغتنمی خواهد بود.

آنچه در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اهمیت دارد توجه به تولید آثار خلاقانه و پرمخاطب در دنیای کودکان و نوجوانان در مضامین مورد نیاز برای تربیت آینده‌سازان میهن اسلامی است، زیرا آینده کودکان با تربیت‌ها و آموزش‌های امروز شکل می‌گیرد.

شعار جشنواره بیست و سوم «نمایش مهر بر صحنه کودکی » بسیار پر معنا و بیانگر تأثیر تئاتر در ایجاد روحیه عطوفت و همنوع دوستی در بین کودکان و نوجوانان است.

کودکان و نوجوانان در جهان امروز، متأثر از خشونت حاکم بر روابط انسانی بویژه در عرصه بین‌المللی،نیازمند زندگی خلاقانه و به دور از خشونت و افراطی‌گری هستند و آنچه می‌تواند زمینه این نیاز را با زبان هنر به گوش بزرگسالانی که در خشونت غرق شده‌اند، برساند و شرایط رشد و زندگی خلاقانه را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند، زبان هنر، مخصوصا هنر تئاتر با بیانی همه فهم و بین‌المللی است.

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان، کانون امید تمام هنرمندانی است که دل در گروی هنر متعهدانه دارند و با هنر خود می‌خواهند دنیای شاد و زندگی با نشاط را برای کودکانی امیدوار و خلاق به ارمغان آورند.

همراه با این هنرمندان آرزو می‌کنم همه کودکان جهان در کانون خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد بشری، زندگی پر از شادی و خوشبختی داشته باشند.

در پایان امیدوارم میهمانان گرانقدر جشنواره در طول اقامت خود در کهن دیار همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران،لحظاتی سرشار از شادی و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه داشته باشند و مردم فرهیخته استان، میزبان خوبی برای آن‌ها باشند .»

به گزارش ایسنا، بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از ٢١ تا ٢٧ آذرماه در همدان برگزار می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.