به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز در بحبوبه جنگ دولت فیلیپین علیه عاملان مواد مخدر، اعلام کرد که این آخرین باری است که آمریکا در امور داخلی این کشور دخالت می کند.
پیش از این دولت 'باراک اوباما' از دوترته به دلیل مبارزه اش علیه مواد مخدر و قاچاقچیان که به کشته شدن بیش از سه هزار دست اندرکار مواد مخدر و معتاد منجر شد، به شدت انتقاد کرده بود.
'کریستوفر بونگ گو' دستیار ویژه رئیس جمهوری فیلیپین روز شنبه گفت که 'دوترته' جمعه شب در تماس تلفنی با 'ترامپ' گفت وگو کرد.
براساس این گزارش، در این گفت وگوی کوتاه همچنین 'ترامپ' از 'دوترته' دعوت کرد سال 2017 از وی در کاخ سفید دیدن کرد. متقابلا، رئیس جمهور فیلیپین نیز از 'ترامپ' خواست با سفر به فیلیپین در نشست سران آ.سه.آن که سال آینده به میزبانی فیلپیین برگزار می شود، شرکت کند.
به نوشته روز شنبه تارنمای دفتر ارتباطات ریاست جمهوری فیلیپین، 'دوترته' گفت که 'ترامپ' از وی دعوت کرده است 'از نیویورک و واشینگتن' دیدن کند، و اگر ترامپ در آنجا حضور داشته باشد، دوترته حضور خود را به اطلاع او برساند.
براساس این گزارش، هنگامی که 'دوترته' نشست آ.سه.آن را در گفت وگو با ترامپ مطرح کرد، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت که همه تلاش خود را بکار می گیرد در این نشست حضور یابد.
'دوترته' همچنین گفت که 'ترامپ' گرم ترین سلام خود را به مردم فیلیپین رساند.
رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت که رئیس جمهوری منتخب آمریکا 'به نگرانی ما در مورد مواد مخدر کاملا حساس' بود و برای رئیس جمهوری فیلیپین آرزوی موفقیت در این کارزار کرد.
وی گفت: ترامپ شرایطی را که ما با آن مواجه هستیم، می شناسد و من نیز بیان کردم که در حفاظت از یک کشور خطایی وجود ندارد. این تا حدودی تشویق کننده بود. ترامپ واقعا قصد داشت بگوید این برای آخرین باری است که ما در امور داخلی کشور شما دخالت می کنیم.
در واکنش 'ترامپ' نسبت به اینکه آنچه دولت فیلیپین انجام می دهد روش درستی است، 'دوترته' نیز به وی در مورد پیمان های کشورش با آمریکا اطمینان داد.
هر دو رئیس جمهور آمریکا و فیلیپین به دلیل سخنرانی های جنجال برانگیز شناخته شده هستند و از 'دوترته' به عنوان 'ترامپ شرق' و از 'ترامپ' نیز به عنوان 'دوترته غرب' یاد می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.