به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم موییس آویلا درباره دستور کار نشست امسال اپک (APEC) نوشت: نشست سالانه سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام موسوم به «اَپِک» روز پنجشنبه در حالی در پرو آغاز می شود که انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نگرانی‌هایی را در مورد آینده تجارت جهانی برانگیخته است.

این مجمع از ۲۱ کشور تشکیل شده است که نماینده ۶۰ درصد اقتصاد جهانی و ۴۰ درصد جمعیت جهان هستند. موضوعات اصلی مطرح در نشست این مجمع عبارتند از:

-موج شوک ترامپ

============

در این نشست که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آن شرکت می کنند، ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید (در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷)، در کانون گفتگوها خواهد بود.

انتخاب این میلیاردر برج ساز به ریاست جمهوری آمریکا تردیدهایی را در جهان و به ویژه در بین متحدان آمریکا برانگیخته است.

ترامپ جمهوری خواه در دوره مبارزات انتخاباتی درستی عملکرد اتحادهای قدیمی مانند توافق جهانی پاریس در مورد آب و هوا یا توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران را که در پی مذاکراتی دشوار حاصل شد، زیر سؤال برد.

راجیو بیسواس، اقتصاددان ارشد آسیا-اقیانوس آرام از دفتر «آی اچ اس» اعلام کرد: «پیروزی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا می تواند روابط اقتصادی آمریکا با آسیا را به میزان چشمگیری تغییر شکل دهد.»

وی در یادداشتی خاطر نشان کرد به نحوی کلی‌تر، وقتی دولت ترامپ روی کار بیاید، می توانیم انتظار تغییرات قریب الوقوع را در سیاست تجاری آمریکا داشته باشیم.

-آیا تجارت آزاد در خطر است؟

====================

دونالد ترامپ که خود را نامزد مخالف با اصول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متعارف در جامعه (anti-establishment) معرفی کرد، توافق تجارت آزاد بین آمریکا، مکزیک و کانادا (آلنا، ۱۹۹۴) همچنین مشارکت بین دو سوی اقیانوس آرام (تی پی پی) را به نام حمایت از تولید داخلی، هدف گرفت.

پیمان مشارکت بین دو سوی اقیانوس آرام (ترنس پسیفیک) سال ۲۰۱۵ توسط ۱۲ کشور (استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، آمریکا و ویتنام) امضا شد اما هنوز باید در آمریکا به تصویب برسد.

آینده این پیمان با انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مارسل تیلیانت، تحلیل‌گر «کاپیتال اکانومیکس» اعلام کرد: «نتیجه فوری اصلی انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا این است که از این پس احتمال کمی وجود دارد که تی پی پی اجرایی شود.»

رابرت لاورنس، کارشناس در این زمینه در دانشگاه هاروارد آمریکا اعلام کرد حتی آینده تجارت آزاد نیز از این پس مشخص نیست.

وی افزود جهان نه تنها با خطر از دست رفتن رهبری آمریکا بر هم‌گرایی اقتصادی مواجه است بلکه ممکن است با آمریکایی مواجه شود که مبادلات بین المللی را کلا بهم می ریزد.

در اقتصادی که تا حدی جهانی شده است که محصولات در همه جای دنیا ساخته می شوند، چرخش بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به سمت حمایت از تولید داخلی می تواند به شدت تجارت و سرمایه‌گذاری را کُند کند: ترامپ اگر سیاست تجاری را که وعده داده است عملی کند، خطر یک جدایی بزرگ (بین اقتصاد آمریکا و دیگر نقاط جهان) را در پی دارد.

ادوارد پدروسا، دبیرکل شورای همکاری اقتصادی اقیانوس آرام اعلام کرد جهان به ویژه از نشست اپک انتظار «بیانیه‌ای قوی» در دفاع از تجارت آزاد را دارد.

وی افزود: «شواهد آشکاری وجود ندارد که تجارت آزاد مسئول از دست رفتن فرصت‌های شغلی در برخی از کشورهاست اما درک مردم از تجارت آزاد این است و باید به آن اکتفا کرد.»

-چین در کمین

==================

راجیو بیسواس از دفتر «آی اچ اس» خاطر نشان کرد: «دولت ترامپ در زمانی روی کار می آید که چشم‌انداز اقتصادی در آسیا-اقیانوس آرام به سرعت در حال تغییر است، با چینی که بیش از پیش نقش رهبری منطقه‌ای را برعهده می گیرد.»

چین که از «تی پی پی» کنار گذاشته شد، احتمالا از این فرصت برای تقویت چشم انداز مبادلات اقتصادی در آسیا استفاده خواهد کرد و پیمان‌های تجاری خاص خود به ویژه طرح خود برای منطقه تجارت آزاد آسیا-اقیانوس آرام را که هدفش گردهم آوردن ۲۱ کشور عضو اپک است، پیش خواهد برد.

چین همچنین طرح توافق تجارت آزاد بین آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، استرالیا و چین (بدون آمریکا) را دارد.

مارسل تیلیانت از کاپیتال اکونومیکس اعلام کرد: «طرح توافق تجارت آزاد بین آسه‌آن، استرالیا و چین جایگزین احتمالی آسیایی تی پی پی است.»

اما سخت‌ترین بخش کار، دستیابی به اجماع بین چین، ژاپن و کره جنوبی است که در حال حاضر توافقنامه‌های تجارت آزاد بین آنها وجود ندارد. چند کشور پیش‌بینی کردند که در صورت شکست «تی پی پی»، توافقنامه‌های تجاری خلاء ایجاد شده را پر خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.