به گزارش مهر، سید عباس عراقچی صبح پنج شنبه در مراسم رونمایی کتاب«تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه» که به همت اداره کل ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، اظهار کرد: امنیت، عزت، شرف و استقلال کشور به برکت ایثارگری مردم و شهیدان حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته ای دستاوردهای بزرگی حاصل شد، گفت: یکی از این دستاوردها نشستن شش قدرت بزرگ دنیا سر میز مذاکره با ایران بود.

عراقچی در ادامه گفت: این شش قدرت بزرگ دنیا تا پیش از این مقابل همدیگر بودند ولی در موضوع هسته ای ایران با هم متحد شده و در مقابل ما نشستند.

معاون امور بین الملل وزارت امورخارجه اضافه کرد: خواسته شش قدرت بزرگ دنیا از ایران تعطیلی غنی سازی بود و برای دستیابی به این خواسته تحریم ها و تهدیدهای زیادی را علیه ایران اعمال کردند.

وی با تاکید بر اینکه انرژی هسته ای حق مسلم مردم ایران است، گفت: قدرت های بزرگ دنیا که پشت میز مذاکره مقابل ایران نشستند مدعی بودند که از غنی سازی ایران نگران هستند.

وی با اشاره به اینکه این انرژی و فناوری جدید مورد نیاز کشور است، افزود: ما در سالهایی که تحریم ها علیه ایران اعمال می شد غنی سازی را حتی یک روز به حالت تعلیق و یا تعطیل در نیاوردیم بلکه ارتقا نیز پیدا کرد.

عراقچی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم کسی خواسته اش را به ما تحمیل کند، گفت: در حقیقت دعواها بر سر این بود که ایران زیر بار هیچ حرف زوری نرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: قدرت های بزرگ دنیا تحریم ها را علیه ایران اعمال کردند و از کشورهای دیگر خواستند که با ایران قطع همکاری کنند؛ کار به جایی رسید که دانشجویان ایرانی نیز نمی توانستند در رشته های مرتبط با هسته ای در خارج از کشور تحصیل کنند.

معاون امور بین الملل وزارت امورخارجه تاکید کرد: شش قدرت بزرگ دنیا برنامه هسته ای ایران را به یک برنامه ممنوعه تبدیل کرده بودند ولی به یک باره پای میز مذاکره حاضر شدند.

عراقچی با اشاره به اینکه آمریکا مدعی بود که ایران باید غنی سازی نداشته باشد، گفت: پس از مذاکرات، آمریکا به این نتیجه رسید که غنی سازی ایران نباید تعطیل شود.

وی با تاکید بر اینکه شش قدرت بزرگ دنیا در برجام پذیرفته اند که ایران رآکتور آب سنگین داشته باشد گفت: دنیا برنامه هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است و همان قدرت هایی که کشورهای دیگر را از همکاری با ایران منع می کردند بعد از برجام خواستار همکاری کشورهای دیگر با ایران هستند.

معاون امور بین الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه برخی می گویند پیروزی در مذاکرات کار دیپلمات ها بوده است، افزود: من به صراحت می گویم این پیروزی کار دیپلمات ها نیست، کار مردم ایران، فرزندان این سرزمین و شهدای هسته ای است.

عراقچی با تاکید بر اینکه دشمنان چاره ای جز مذاکره نداشتند، ادامه داد: دشمن اگر می دانست که قادر است تاسیسات هسته ای ایران را بمباران می کرد حتما این کار را می کرد ولی با شناختی که از توان نظامی ایران داشت پای میز مذاکره حاضر شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن می داند که حمله نظامی به ایران برایش هزینه های سنگینی در پی خواهد داشت، گفت: قدرت نظامی ایران فکر حمله از دشمن گرفته است و این مهم مدیون ایثارگری های مردم، شهدای هسته ای و متخصصان داخلی است.

این خبر در حال تکمیل است...

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.