به گزارش تسنیم، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت موسسه ترخیص کالا، اطلاعاتی از قبیل تعداد کارگاهها، تعداد کارکنان، تعداد پرونده‌های ترخیص شده، وزن کالا و همچنین میزان پرداختیها ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۹۴۳ کارگاه در کل کشور، دارای فعالیت ترخیص کالا بوده‌اند از این تعـداد، ۸۶ کارگـاه ( ۹.۱درصد) دارای فعالیتهای فرعی مانند انبارداری، بارشماری وسنجش بار و بازرگـانی و ۸۵۷ کارگـاه ( ۹۰.۹درصـد) بدون فعالیت فرعی بوده‌اند.

در دوره‌ی مورد نظر، تعداد کارکنان مؤسسات ترخیص کالا ، ۳۹۰۱ نفر بوده اسـت کـه از ایـن تعـداد، ۲۵۷۹ نفـر(۶۶.۱درصد) کارکن مزد و حقوق‌بگیر تمام وقت ، ۲۸۵ نفر (۷.۳درصـد) کـارکن مـزد و حقـوق بگیرپـاره وقـت و۱۰۳۷ نفر (۲۶.۶درصد) کارکن بدون مزد و حقوق بوده‌اند. به این ترتیب به طور متوسط در هر یک از این کارگاههـا،۴ نفر مشغول کار بوده‌اند.

میانگین ترخیص ۱۴۱تن کالا به ازای هر اظهار نامه

در همین زمینه در سال ۱۳۹۳ مؤسسات ترخیص کالا، ۱۱۴.۲ هزار مورد ترخیص کالا داشته‌اند و مقدارکالای ترخیص شده‌ی آنها، ۱۶.۲میلیون تن بوده است. در نتیجه، برای هر مورد ترخیص کالا، به طور متوسط حدود ۱۴۱.۷ تن کالا ترخیص شده است.

رشد ۱.۸برابری دریافتی موسسات ترخیص

همچنین در سال ۱۳۹۳ ، ارزش پرداختیها و دریافتیهای مؤسسات ترخیص کالا، به ترتیب ۶۹۸ میلیارد ریـال و ۱۳۴۴میلیارد ریال بوده است. بر این اساس، برای هر کارگاه به طور متوسط، ارزش پرداختیها ۷۴۰ میلیـون ریـال وارزش دریافتیها ۱۴۲۵ میلیون ریال می‌باشد و نشان میدهد، در مقایسه با دوره‌ی قبل، ارزش پرداختیهـا و دریافتیهای هریک از این کارگاهها به ترتیب ۲.۸برابر و ۱.۸ برابر شده است. گفتنی است، از کل پرداختیهای این مؤسسات، مصارف واسطه۳۸.۰درصد، جبران خدمات کارکنان۵۰.۳درصـد و سـایرپرداختیها۱۱.۷ درصد بوده است. همچنین از مجموع دریافتی‌های مؤسسات ترخیص کالا ، ۹۰.۸ درصـد بـه ستانده‌ها اختصاص داشته است و سهم سایر دریافتیها ۹.۸ درصد بوده است.

همچنین جبران خدمات کارکنان (شامل حقوق و مزایا و سایر پرداختیها به کارکنان مزد و حقوقبگیـر) ۳۵۱ میلیارد ریال بوده که نشان میدهد، پرداختی ماهانه به هر کارکن مزد و حقوق بگیـر ایـن کارگـاه هـا بـه طـور متوسط، ۱۰.۲میلیون ریال میباشد.

به گزارش تسنیم، موسسه ترخیص، کارگاهی است که با واردکنندگان کالا قرارداد می‌بندد تا کالای آنان را از گمرگ تـرخیص کنـد و براسـاس نـوع وارزش کالای ترخیص شده، اجرت دریافت میکند. گفتنی استف جمـع آوری آمـار واطلاعات مربوط به انواع هزینه‌ها و درآمدهای مؤسسات ترخیص کالا به منظور تکمیل پوشش آماری بخـش حمـل و نقل و زیربخشهای آن امری ضروری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.