به گزارش فارس، عبدالمهدی بخشنده پیش از ظهر امروز در حاشیه دیدار وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشاورزی چین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل که بانک مرکزی آن را اعلام کرده، گفت: قیمت ارقام پرمحصول برنج چندان افزایش پیدا نکرده و قیمت برنج‌های وارداتی نسبت به سال گذشته کمتر از ۲ درصد رشد داشته است.

وی در توضیح بیشتر ادامه داد: قطعا هزینه‌های سربار تولید داخل مطابق با نرخ تورم است که نرخ دستمزد کارگر ۱۲درصد افزایش و کشاورز مجبور است کود، سم و حمل و نقل را با افزایش بپردازد که این هزینه‌ها به قیمت نهایی محصول اضافه می‌شود.

بخشنده در مورد واردات برنج پس از تاریخ ممنوعیت واردات و فصل برداشت برنج ایرانی هم گفت: اگر کسی سندی دارد که از ابتدای مرداد برنج وارد کشور شده آن را به ما نشان دهد تا برخورد کنیم.

به گفته معاون حجتی حتی شرکت بازرگانی دولتی که ذخایر استراتژیک کشور را تامین می‌کند محموله‌ای یک هفته پس از زمان ممنوعیت واردات به گمرک رساند و علیرغم درخواست مدیر این شرکت وزیر دستور داد تا مُر قانون برای همه یکسان اجرا شود و از ورود این محموله برنج هم جلوگیری شد.

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در مورد آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: میزان تولید گندم در سال جاری به حدود ۱۴ میلیون تن رسیده که ۱۱ میلیون و ۴۸۵ هزار تن آن را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و این خرید هنوز در برخی مناطق ادامه دارد.

وی اضافه کرد: حدود ۱۴ و ۵۰۰ میلیارد تومان بهای ۱۱.۵ میلیون تن گندمی است که به صورت تضمینی خریداری شده و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مبلغ آن را پرداخت کرده‌ایم و نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بدهکاریم.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته با کمک دولت و وزارت اقتصاد حدود ۳ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت به کشاورزان پرداخت شده، خاطرنشان کرد: صدور ۳ هزار میلیارد تومان اوراق بزرگترین معامله در بورس کالای ایران بود و پول گندم قبل از عید غدیر به حساب کشاورزان واریز شد.

بخشنده در مورد نحوه پرداخت به کشاورزان اینگونه توضیح داد که کشاورزانی که تا آخر تیر ماه گندم‌شان را تحویل داده بودند، صد در صد طلب‌شان را گرفته‌اند و آنهایی که از ابتدای تیر تا ۱۵ تیر گندم خود را تحویل داده‌اند ۶۵ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و مابقی حداقل ۴۵ درصد طلب‌شان را دریافت نموده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد، تا از طریق مذاکره با سازمان برنامه و بودجه در اسرع وقت مابقی مطالبات کشاورزان تامین و پرداخت شود.

بخشنده با اشاره به آغاز فصل کشت پائیزه در استان‌های سردسیر گفت: این کشت در استان‌های گرمسیر با تاخیر یکی دو ماهه آغاز می‌شود که امیدواریم تا آن موقع بتوانیم مایحتاج کشاورزان را تامین کنیم، چرا که بذر، کود، سم و ماشین‌آلات به اندازه کافی برای کشت پائیزه تامین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات راهبردی هم اظهار داشت: باید همواره تا پایان شهریور و اوایل مهر قیمت خرید محصولات زراعی و باغی تعیین شود و ما از حدود یک و نیم تا دو ماه پیش پیشنهاد خود را به دبیرخانه شورای اقتصاد فرستاده‌ایم، اما این قیمت‌ها هنوز نهایی و ابلاغ نشده است.

بخشنده در مورد ارائه پیشنهاداتی در مورد واردات گندم در ستاد تنظیم بازار گفت: با توجه به تولید زیاد گندم در کشور نیازی به واردات نداریم و حتی پیشنهاد صادرات ۳ میلیون تن گندم در قالب آرد، مشتقات و گندم دوروم را داده‌ایم. مضاف بر آنکه اکنون آرد آماده برای نشاسته و ماکارونی طبق مصوبه دولت کیلویی ۹۰۰ تومان به کارخانجات داده می‌شود که قطعا واردات آن برای وارد کننده مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه افراد می‌توانند برای تولید به شرط صادرات به طور موقت گندم وارد کشور کنند تصریح کرد: این موضوع به شرطی است که به همان میزان کالای ساخته شده معادلش ساخته شود و کالا در کشور رسوب نکند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات میوه قاچاق به کشور هم خاطرنشان کرد: مطابق قانون فعلی به جز میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه که ورودشان با پرداخت تعرفه آزاد است واردات سایر میوه‌ها ممنوع بوده و هیچ مجوزی نخواهیم داد واگر میوه‌ای به جز این موارد وارد شود، قاچاق است.

بخشنده در مورد برخورد با توزیع میوه قاچاق در بازار گفت: وزارت جهاد مسئول مبارزه با قاچاق نیست و سازمان متولی خاص خود را دارد و ما در شورایی که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌شود، حضور داریم و مسائل را پیگیری می‌کنیم، اما علاوه بر واردات میوه بیشتر نگران ورود آفاقت و بیماری‌های همراه این میوه‌ها هستیم که مراحل قرنطینه را طی نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.