به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس الرت، دانشمندان علاوه بر چاپگر سه‌بعدی از تکنیک بازسازی چهره پزشکی قانونی نیز استفاده کردند تا بتوانند براساس شکل جمجمه چهره این مومیایی را خلق کنند.

این شبیه‌سازی علاوه براینکه به عنوان یک مجسمه بسیار زیباست و چشم‌اندازی از فرهنگ باستانی مصر را نمایش می‌دهد، می‌تواند به دانشجویان درباره تشخیص بیماری‌ها در نسل‌های پیشین بشر درس‌هایی بیاموزد. به گفته محققان دانشگاه ملبورن، ایده اصلی این پروژه استفاده از این تکه از تاریخ مصر و بازسازی آن با استفاده از تمامی فناوری‌های مدرن بوده‌است. به این شکل دانشجویان می‌توانند ردپای بیماری‌ها را در آناتومی انسان‌های باستانی مشاهده کنند و دریابند که چگونه یک گروه از جمعیت یک منطقه تحت تاثیر محیطی قرار می‌گرفتند که در آن سکونت داشتند.

این مومیایی،‌که تنها سر آن باقی مانده‌است، به صورت اتفاقی در میان مجموعه‌های دانشگاه ملبورن و در حین بررسی مجموعه‌ها توسط یک متصدی کشف شده‌است. محققان احتمال می‌دهند این جمجمه توسط باستان شناسی به نام فردریک وود جونز به دانشگاه آورده شده‌است.

محققان برای بازسازی چهره این جمجمه ابتدا از یک دستگاه سی‌تی‌اسکن استفاده کردند تا درون سر مومیایی‌شده را ببینند و پس از آن از یک تیم پزشکی قانونی از دانشگاه موناش دعوت کردند تا جمجمه را بررسی کنند. براساس اسکن‌ها،‌ متخصصان پزشکی قانونی اعلام کردند این سر به زنی تعلق دارد که درحدود سال ۳۰۰ پیش از میلاد زندگی می‌کرده‌است. با استفاده از تصاویر سی‌تی‌اسکن،‌محققان توانستند نسخه‌ای دقیقا شبیه به جمجمه را چاپ کنند.

پس از آن جمجمه به متخصص چهره‌سازی پزشکی قانونی، جنیفر مان داده شد و وی با تلاش فراوان توانست با استفاده از مواد مجسمه‌سازی و اطلاعاتی که در اختیاز داشت،‌چهره مومیایی را بازسازی کند.

بازسازی چهره مومیایی 2300 ساله

بازسازی چهره مومیایی 2300 ساله

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.