به گزارش ایرنا، توفان در برخی از مناطق استان مازندران از سرعت بالاتری برخوردار بود و بر اساس گزارش هواشناسی توفانی که بامداد روز جمعه این استان را درنوردید بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق مختلف سرعت داشت.
این توفان که ساعت چهار بامداد امروز از غرب مازندران شروع و به سمت شرق آمد، سبب آبگرفتگی بخشی از معابر و خانه های شهری و روستایی و رساندن خسارت به بخش های مختلف از جمله کشاورزی شد.
سازمان هواشناسی پیشتر با صدور اطلاعیه ای نسبت به آب گرفتگی برخی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در برخی از استان ها هشدار داد بود، اما با این وجود برخی از مسافران که به بهانه تعطیلات پایان هفته به استانهای شمالی کشور سفر کرده بودند، به علت شدت بارش ها و وقوع توفان غافلگیر شدند.
در گزارش روز پنجشنبه سازمان هواشنانسی آمده بود: بر اساس تحلیل آخرین داده ها و نقشه های پیش یابی هواشناسی، در برخی استان ها طی 2 روز آینده شاهد افزایش قابل ملاحظه بارش باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد خواهد بود.
از این رو از اواخر بعداز ظهر پنجشنبه در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و از شب مازندران آب گرفتگی برخی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه پیش بینی می شود.
همچنین هواشناسی نسبت به سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در روز جمعه برای استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی نیز هشدار داده بود.
بارش باران همچنین با ایجاد اختلال در تردد در جاده های منتهی به برخی شهرستان های منتهی به استانهای شمالی کشور شد و بسیاری از رانندگان را با کاهش دید جاده ای و توقف مقطعی مواجه کرد.
از سوی دیگر با شدت گرفتن بارش ها و کاهش دمای هوا، شهروندان و مسافران خطه شمال کشور هوای خنک را در آخرین ماه از فصل تابستان تجربه کردند.
** توفان به ۱۰۹ روستای مازندران خسارت وارد کرد
جمعیت هلال احمر مازندران اعلام کرد که توفان بامداد جمعه به 109 روستای این استان خسارت وارد کرد.
به گزارش روابط عمومی این جمعیت، روستاهای خسارت دیده در شهرستان های آمل ، ساری ، بابل ، جویبار ، بهشهر ، سوادکوه ، قائمشهر ، نور ، نوشهر ، بندپی و بابلسر واقع هستند .
آمار خانوارهای خسارت دیده از توفان که هلال احمر به آنان کمک رسانی کرده است تاکنون یکهزار و 376 خانوار اعلام شده است .
توفانی با سرعت ۹۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بامداد جمعه مناطق مختلف مازندران را در نوردید.
بر اثر این توفان برق 70 درصد ازمشترکان در شهرستان های آمل و قائمشهر و 10 درصد مشترکان در شهرستان بابل قطع شد که تلاش برای برقراری دوباره جریان برق در این مناطق ادامه دارد .
بر اساس اعلام مسئولان شرکت توزیع برق مازندران ۵۰ اکیپ امدادی از استان های تهران ، سمنان و گلستان برای کمک به برقراری جریان برق به این استان عزیمت کردند و هم اکنون در حال فعالیت هستند.
توفان به بخش کشاورزی مازندران هم خسارت وارد کرد ولی تاکنون میزان خسارت در بخش های مختلف برآورد و اعلام نشده است .
** توفان زندگی حدود ۱۲۰۰ خانوار مازندرانی را مختل کرد
معاون جمعیت هلال احمر مازندران گفت که توفان بامداد جمعه در مناطق مختلف این استان شمالی دست کم زندگی یک هزار و 179 خانوار را تحت تاثیر قرار داده و مختل کرد.
غلامعلی فخار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که ۱۱ شهرستان استان شامل آمل ، بابل ، قائمشهر ، جویبار ، بهشهر ، سوادکوه ، نور ، نوشهر ، بابلسر ، ساری و نکا از این توفان متاثر شده اند .
وی بیشترین میزان خسارات وارده را مربوط به شهرستان های آمل ، قائمشهر و بابل اعلام کرد و گفت که امدادگران جمعیت هلال احمر استان مازندران بلافاصله در پی وزش توفان شدید و بارش باران وارد عمل شدند.
وی ادامه داد: ۳۶ تیم متشکل از ۱۴۱ نفر نیروی عملیاتی با ۳۷ دستگاه انواع خودروهای امدادی از بامداد امروز در مناطق مختلف استان مازندران در حال امدادرسانی هستند و با توجه به آبگرفتگی بعضی از مناطق ، پنج دستگاه موتور پمپ لجن کش نیز به کار گرفته شده است .
معاون هلال احمر مازندران گفت: با توجه به این که توفان و آبگرفتگی سبب شد تا بعضی واحدهای مسکونی شهروندان در مناطق شهری و روستایی استان برای اسکان دچار مشکل شود، امکانات اولیه در اختیار این خانوارها قرار داده شد.
وی ارسال حدود هفت هزار کیلوگرم نایلون برای ایجاد سقف موقت را از جمله اقدامات در این زمینه برشمرد و گفت که تاکنون حدود پنج هزار کیلو نایلون در میان خانوارهای دچار خسارت توزیع شده است .
در همین پیوند مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که بیشترین میزان خسارت ناشی از توفان در استان به تاسیسات و شبکه این شرکت وارد شده است .
قاسم شهابی افزود: با توجه به این که توفان سبب شکسته شدن شاخه و تنه درختان و کنده شدن تعداد زیادی درختان تنومند در مناطق مختلف بویژه شهرستان های قائمشهر و آمل شد ، برق ۷۰ درصد مشترکان این دو شهرستان از بامداد امروز قطع شد.
وی افزود : شهرستان بابل هم شاهد خسارات زیاد به شبکه برق بود به گونه ای که برق دستکم 10 درصد مشترکان این شهرستان هم قطع شد.
شهابی گفت: سرعت زیاد وزش باد و توفان سبب شد تا علاوه بر شکستگی درختان ، سقف ساختمان ها و دیگر سازه ها هم در مناطق مختلف شکسته و کنده شود و در مسیر وزش توفان به سیم های برق برخورد کرده و آنها را قطع کند .
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام این که قطعی برق مناطق شهری استان تا پیش از تاریکی شب رفع خواهد شد ، احتمال داد که به علت گستردگی خرابی ها ، مشکل در بعضی از مناطق روستایی بویژه در شهرستان های آمل ، قائمشهر و بابل باقی بماند .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران هم گفت که امدادرسانی و رفع مشکلات ناشی از توفان و بارش های رگباری بامداد امروز در مناطق مختلف استان ادامه دارد و تا شب تا ۹۰ درصد این مشکلات رفع خواهد شد.
** آبگرفتگی 25 واحد مسکونی شهرستان های آستارا و تالش برطرف شد
ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ستاد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﮔﯿﻼﻥ از برطرف شدن آبگرفتگی حدود ۲۵ واحد مسکونی در شهرستان های تالش و آستارا در غرب استان خبر داد.
افشین عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا قبل از ظهر امروز ( جمعه) بیشترین بارش ها با 114 میلیمتر مربوط به شهرستان آستارا بوده است.
وی اظهار کرد: بر اثر بارش باران، حدود ۲۵ واحد مسکونی در شهرستان های تالش و آستارا دچار آبگرفتگی جزئی شدند که با همکاری نیروهای امدادی، این مشکل برطرف شد.
عزیزی ادامه داد: همچنین برخی معابر شهری آستارا، تالش و انزلی قبل از ظهر امروز دچار آبگرفتگی جزئی شده بود که با کمک نیروهای امدادی و شهرداری ، این مسئله نیز رفع شد و اکنون وضعیت به حالت عادی برگشته است.
وی با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر بالا آمدن آب رودخانه ها، از مردم خواست تا از استقرار در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
** برق70 درصد شهرستان های آمل وقائمشهر قطع است/گروههای امدادبرقی درمازندران
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: به علت گسترده بودن خسارات وارده به شبکه توزیع برق استان، همچنان برق ۷۰ درصداز شهرستان های آمل وقائمشهر قطع است و پیمانکاران برق از استان های تهران، گلستان و سمنان به کمک مازندران آمده اند.
قاسم شهابی افزود: خسارات به حدی بود که همچنان برق 70 درصد از مشترکان شهرستان های آمل و قائمشهر قطع است.
وی با اظهار این که برق ۱۰ درصد از مشترکان شهرستان بابل نیز همچنان قطع است، گفت: توفان به ۴۰ دستگاه ترانس برق و بیش از ۴۰۰ تیر برق استان خسارت سنگینی زده است.
** تندباد سقف بیش از هزار خانه و واحد تولیدی آمل را برد
فرماندار آمل گفت: تندباد شدید بامداد جمعه به سقف بیش از ۹۰۰ خانه شهری و روستایی و حدود ۱۰۰ واحد تولیدی این شهرستان خسارت زیادی وارد کرد.
احمد منفرد افزود : خسارت های وارد شده به سقف خانه ها و واحدهای تولیدی شامل شالیکوبی ها ، دامداری ها و گلخانه های شهرستان از 30 تا 100درصد بوده است.
وی با بیان اینکه تندباد بیش از ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به همراه بارش سیل آسای باران و رعد وبرق خسارت های سنگینی به خطوط توزیع برق آمل هم وارد کرده است، گفت: براثر این حوادث پیش بینی نشده یک پست اصلی و مهم فوق توزیع برق شهری آمل و نیز ۴۰ اصله خطوط فوق توزیع و توزیع برق شهرستان خسارت وارد شده است.
فرماندار آمل افزود : از 73 فیدر خسارت دیده برق تاکنون 38 فیدر وصل و برق نیمی از مشترکان آملی وصل شده است.
منفرد با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و جرحی در سهرستان تاکنون نداشته است، گفت که به ۱۵ دستگاه خودروی سواری پارک شده در حاشیه منازل نیز خسارت شدیدی وارد شد.
** سیل و آذرخش جان 4 نفر را در استان گلستان گرفت
در پی بارندگی شدید توام با رعد و برق های مهیب که از شب گذشته در گلستان آغاز و باعث وحشت مردم شده و همچنان /مقارن ظهر جمعه/ با شدت کمتر ادامه دارد؛ چهار نفر در این استان شمالی جان خود را از دست دادند.
دبیر شورای اطلاع رسانی استان گلستان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با تایید فوت چهار نفر در این استان به سبب حوادث امروز ناشی از سیل و رعد و برق اظهار داشت: یک نفر از اهالی شهرستان آزادشهر در شرق این استان به سبب اصابت آذرخش جان خود را از دست داد.
علی یازرلو افزود: همچنین وقوع سیلاب در شهرستان مرزی مراوه تپه در شرقی ترین نقطه گلستان جان سه نفر اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر و فرزند را گرفت.
در همین پیوند اسماعیل تاجی فرماندار شهرستان مرزی مراوه تپه طی گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجساد سه نفر که سیل این شهرستان آنها را با خود برده بود، کشف شده و در حال تحویل پیکر آنها به بازماندگان هستیم.
** بارش باران و آبگرفتگی معابر در شهر آستارا
بارش باران که از عصر دیروز (پنجشنبه) در مناطق غربی استان گیلان آغاز شده است، موجب آبگرفتگی خیابان های آستارا شده و مسافران تعطیلات پایان هفته این شهرستان را غافلگیر کرد.
رئیس اداره هواشناسی آستارا میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان را افزون بر ۱۱۴ میلیمتر اعلام کرد.
فردین فرتوت نیا گفت: این سامانه بارشی که با کاهش محسوس و 9 درجه ای دما همراه بود، دمای هوا را در آستارا به 22 درجه کاهش داد.
** تندباد برق ۱۲روستای نور در مازندران را قطع کرد
معاون فرماندار نور اعلام کرد که تندباد بامداد جمعه مازندران برق 12روستا و بخشی از شهر نور را قطع کرده که تاکنون بخشی از آنها وارد مدار شده است.
سعید یزدانی افزود: با تلاش ۶ اکیپ اداره برق شهرستان خوشبختانه برق ۸ روستا وارد مدار شد و برق بقیه روستاها و بخشی از شهر نور حداکثر تا ظهر امروز وارد مدار می شوند.
وی با بیان اینکه تندباد بامداد امروز خوشبختانه به تاسیسات زیربنایی شهرستان آسیب وارد نکرده است ، افزود: تعدادی از تیر های چراغ برق و درختان کنار خیابان بر اثر این تندباد سقوط کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.