«تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلا متوجه نشدیم چه شد!». همین یک جمله چند روز پیش علی لاریجانی، رییس مجلس کافی بود تا امیرخجسته، رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید روز گذشته در یک نشست خبری دست به افشاگری درباره این پرونده پرماجرا بزند. او ٥٠ دقیقه بی‌وقفه با اعداد و ارقامی که بیان کرد هم ابعاد تازه‌ای از این پرونده را رو کرد و هم نشان داد که پرونده بنیاد شهید چندان هم معطل نمانده و اگر چند صدمیلیون برای آن هزینه شده اما میلیاردها تومان به بیت‌المال بازگردانده است. خجسته برای همین قبل از هر چیز گفت هزینه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نزدیک به ٤٠٠ میلیون تومان شده است. آن هم در شرایطی که ٤٥ نفر از سه سال پیش روی این پرونده کار کرده و همچنان کار می‌کنند و البته از یک سال پیش هم هیچ پولی بابت فعالیت‌شان دریافت نمی‌کنند. اما در عوض میلیاردها تومان در نتیجه فعالیت‌های این هیات به بیت‌المال بازگردانده شده است. بعد هم برای اینکه این ادعای خودش را اثبات کرده باشد از ١٥ مورد اختلاس، کلاهبرداری و تخلف در زیرمجموعه‌های اقتصادی بنیاد شهید رونمایی کرد که با پیگیری‌های این هیات رقم‌هایی از آنها به بیت‌المال بازگشته است.

فشار به هیات تحقیق و تفحص
خجسته از «فشارهای سنگین، مستقیم و غیرمستقیم» بر هیات تحقیق و تفحص بنیاد شهید با هدف رها کردن موضوع سخن گفت و از اینکه تا زمانی که در مجلس است و نفس خواهد کشید نفس مفاسد اقتصادی در بنیاد شهید را خواهد گرفت. خجسته این را هم گفت که یکی از دلایل طولانی شدن تحقیق وتفحص از بنیاد شهید این بود که عده‌ای در مجلس نهم نگذاشتند این موضوع به نتیجه برسد و ما در این راستا گلایه‌مندی داریم. آنها نمی‌خواستند ما به نتایج خوبی برسیم ولی ما خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم و توانستیم بسیاری از اموال بیت‌المال را برگردانیم. به گفته خجسته نخستین مورد از دستاوردهای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مربوط به کلاهبرداری از صرافی بانک دی به مبلغ ٤٣٣ میلیون درهم توسط شرکت فرخ‌ناز تجارت کیش بوده است که این پول به دوبی رفته و با پیگیری‌های هیات، ٥٠٠ میلیارد تومان از این پول به بیت‌المال بازگشت. آن‌طور که خجسته گفت دومین دستاورد هیات جلوگیری از فعالیت بانک دی با اسناد جعلی بود. او توضیح داد: بانک دی با اسناد جعلی کار می‌کرد و فاقد اسناد قانونی بود. ما پیگیری‌های لازم را کردیم و اساسنامه قانونی تعیین شد و بانک مرکزی نظارت دقیق بر بانک دی پیدا کرد. اختلاس هفت میلیارد تومانی یکی از مدیران تشکیلات اقتصادی بنیاد شهید مورد دیگری بود که خجسته به آن اشاره کرد: یکی از مدیران تشکیلات، ملبغ هفت میلیارد تومان اختلاس کرده بود که با هماهنگی‌هایی که با دستگاه نظارتی کردیم، این فرد دستگیر شد و وجوه به بیت‌المال بازگردانده شد. رییس کیمته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت گذشته ادامه داد: ما در اقدامی توانستیم هتل سفیدکنار در بندر انزلی که بالای ١٠٠ میلیارد تومان ارزش داشت را به بنیاد شهید بازگرداندیم البته املاکی همچون ساختمان مرکزی بانک دی نیز با تبانی و کلاهبرداری از دست رفته بود که توانستیم آنها را هم بازگردانیم.
به روایت خجسته بازگرداندن میلیاردها تومان به شرکت اقتصادی کوثر اقدام دیگر هیات تحقیق و تفحص بود. خجسته گفت: ‌چهار قرارداد معروف تکلم و کاونده از مواردی بود که ما توانستیم آن را بازگردانیم و جزو دستاوردهای هیات تحقیق و تفحص محسوب می‌شود. او که تاکید می‌کرد دست سلطان شکر را از معاملات در شرکت‌های اقتصادی قطع و وضعیت او را تعیین تکلیف کردیم.، این را هم گفت که او در شرکت سبحان کارهای عجیب و غریبی انجام داده بود. خجسته ادامه داد: یکی از دستاوردهای دیگر این بود که افراد متخلف در شرکت‌هایی مثل تهران الکترونیک را به دادگاه معرفی کردیم.
صدها میلیارد تومان وام‌های مشکوک‌الوصول
خجسته با تاکید بر اینکه با اقدامات ما کلیه پرونده‌ها و قراردادها ضابطه‌مند شد یا اگر مشکلی داشت به دادگاه رفت، گفت: در بانک دی صدها میلیارد تومان وام‌های مشکوک‌الوصول وجود داشت که با فشار کمیته تحقیق و تفحص این پول‌ها برگردانده شد، اینها تضامینی نداشتند، اعتبارسنجی نشده بودند و مسوولان این بانک با تضامین بسیار ضعیف مثل سفته وام می‌دادند. خجسته تاکید کرد با فشاری که کمیته تحقیق و تفحص آورد تمامی وجوه برگردانده شد. رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ادامه داد: در حال حاضر ٨ هزار میلیارد تومان توسط بانک دی وام داده شده که این وام بدون تضمین و با تبانی بوده و همچنین ١٨٠٠ میلیارد تومان مشکوک‌الوصولی شاهد بودیم که هم‌اکنون در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم.
٢٨٠ میلیارد تومان با یک قرارداد صوری غارت شد
به گفته خجسته، تبانی در خرید و فروش آهن قراضه توسط مسوولان مربوطه با شرکت‌های شخصی که در این راستا فعال بود یکی دیگر از اقداماتی بود که هیات علیه آن وارد شد. بعد هم توضیح داد آنها هر کیلو آهن قراضه را ٣٢٥ تومان خریداری کردند و ٨٥٠ تومان به بانک دی می‌فروختند. در نهایت ٢٨٠ میلیارد تومان با یک قرارداد جعلی و صوری پول بیت‌المال را غارت کردند که این پول تعیین تکلیف شد و از حلقوم مفاسد اقتصادی بیرون کشیده شد. خجسته ادامه داد: در همین راستا آنان یک ملک را ٤٧ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کردند در حالی که ارزش واقعی آن ٥ میلیارد تومان بود. هیات تحقیق و تفحص تعیین تکلیف کرد. در این فرآیند ما تمامی پرونده‌های تسهیلات را به دستور قضایی و قاضی در بانک دی متوقف کردیم و در حال بررسی آن در دادگاه هستیم. رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای ما این بود که شرکت توسعه دیدار ایرانیان که بیش از دو هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد در اختیار یک مجموعه قرار گرفته شده بود و در سال ٩٤ اعلام کردند که ٢٠ میلیارد تومان سوددهی داشته است در حالی که اگر این پول در بانک باشد بالای ٤٠٠ میلیارد تومان سود بانکی آن می‌شود.
تهدیدمان کردند
سخنان خجسته که به اینجا رسید تاکید کرد که مواردی که اشاره کرده با تلاش‌های بی‌وقفه خودش و یکی دو نماینده دیگر از جمله غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت انجام شده است و جز ما هیچ یک از نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص در هیات حاضر نشدند. او باز هم به شرایط سخت انجام تحقیق و تفحص اشاره کرد وگفت: فشارهای سنگین در این راستا به ما وارد کردند، عده‌ای ما را تهدید کردند و می‌خواستند ما را تطمیع کنند، در حوزه انتخابیه ما حضور یافته بودند که ما رای نیاوریم ولی نتوانستند به جایی برسند. من آمادگی آن را دارم که در صدا و سیما نیز جزء به جزء این موارد را اعلام کنم، به مسوولانی که خواستند پرونده مسکوت بماند، گفتم اگر جلوی آن را بگیرید، من از شما نام خواهم برد که دیگر آنان ورود نکردند. مفاسد اقتصادی مثل اژدهای هشت سر شده است که اگر از هر جایی بزنید از جای دیگر بیرون می‌آید. به گفته او هیات در موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به این نتیجه رسید که فساد موجود در سیستم اقتصای بنیادشهید حاصل عملکرد یک شبکه ٥٠ تا ٧٠ نفری است که به زودی دستگیر می‌شوند.
دو پیشنهاد به رهبری و رییس مجلس
خجسته از دو پیشنهادش به بیت رهبری و رییس‌مجلس هم سخن گفت. خجسته اشاره کرد با توجه به اطلاعاتی که داشتم به بیت رهبری به صورت کتبی و شفاهی پیشنهاد دادم سیستم اقتصادی و بانکی از بنیاد شهید جدا شود و مسوولان بنیاد شهید فقط به کارهای خدماتی بپردازند. در حالی که هم‌اکنون شاهدیم به کارهای اقتصادی می‌پردازند. بعد هم گفت که اگر مسوولان بنیاد شهید به امور خدماتی بپردازند ١٢ هزار ملک در این بنیاد و سیستم‌های اقتصادی آن باید تعیین تکیلف شده و در شرایطی که جامعه ایثارگران روزگار سختی را می‌گذرانند به نفع آنها به فروش برسد. پیشنهاد دوم او به رییس مجلس درباره بحث‌های نظارتی در مجلس است. او به رییس مجلس پیشنهاد داده که تشکیلات تحقیق و تفحص در مجلس را عوض کند. چراکه به اعتقاد او این تشکیلات فشل است و دستور‌العملی خاص در این زمینه وجود ندارد. او که می‌گفت بعد از این نشست خبری قرار است با رییس مجلس جلسه‌ای داشته باشد گفت: از رییس مجلس به دلیل حمایت‌هایش متشکرم و اضافه کرد: آقای لاریجانی هماهنگی‌های لازم را کرد که ما گزارش مفصلی را به آیت‌الله آملی لاریجانی همراه با مستندات ارایه کردیم؛ همچنین آقای لاریجانی با دادستان هماهنگ کردند و ما این گزارش را به وی ارایه کردیم. خجسته در پاسخ به این سوال که آیا معاون پارلمانی بنیاد شهید در دولت قبل نیز متخلف است؟ گفت: مواردی در مورد قرارداد وی با برخی از وکلا در دوبی گزارش شده است. البته درباره آقای زریبافان باید بگویم که مورد خاصی درباره شخص وی نبوده، ما در مورد شخص زریبافان هیچ سندی پیدا نکردیم ولی وی سوءمدیریت زیادی داشته است که این اتفاقات رخ داد. رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تصریح کرد: شهرداری تهران هم زرنگی کرده و از بنیاد شهید و مخصوصا از املاک آن زیاد برده است. خجسته در پاسخ به این سوال که آیا پس از اتفاقات رخ داده، مسوولان بانک دی عوض شده‌اند یا خیر؟ گفت: مسوولان بانک دی عوض شده‌اند و برخی وجوه برگردانده شده است، هم‌اکنون بانک دی قدرتمند به کار خود ادامه می‌دهد. خجسته در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه رییس مجلس برای تعیین تکلیف نهایی پرونده بنیاد شهید استفاده از ماده ٢٣٦ را در حالی پیشنهاد داده است که در حال حاضر بسیاری از پرونده‌های دولت قبل به جایی نرسیده است گفت: ماده ٢٣٦ هیچ فایده‌ای ندارد و فقط باید از طریق تحقیق و تفحص اقدام کنیم. من گزارش این تحقیق و تفحص را به آقای لاریجانی می‌دهم و طرحی هم دارم که تحقیق و تفحص را قدرتمند کند. ببینید الان برای یک حسابرسی از یک شرکت، ٥٠٠ میلیون دستمزد می‌دهند. آن وقت کل هزینه صرف شده برای این تحقیق و تفحص که سه سال زمان برده و هنوز فعالیت‌ها ادامه دارد کمتر از ٤٠٠ میلیون است. مجلس می‌گوید پولی نداریم، اما ما با قدرت ادامه می‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.