به گزارش دنیای ماشین ،خودروهای هیبرید در کنار موتور بنزینی یا دیزلی موتورهای الکتریکی و باتری‌های قدرتمندی دارند که در همکاری با هم می‌توانند حرکت خودرو را با مصرف کمتری امکان‌پذیر کنند. خودروهای هیبریدی به سامانه‌های کنترل موتور مجهز هستند که راننده می‌تواند با استفاده از آن وضعیت‌های مختلف حرکتی را در اختیار داشته باشد.


در ادامه با 10 خودروی برتر هیبریدی در سال 2016 آشنا خواهید شد. ملاک‌هایی چون هماهنگی موتور احتراقی و موتور الکتریکی، نقش موتور الکتریکی در شتاب‌گیری‌ها و همچنین کیفیت باتری‌ها از مهم‌ترین‌ ملاک‌های در نظر گرفته شده برای این انتخاب بوده است.

فولکس‌واگن پاسات GTE
فولکس با معرفی پاسات GTE نمایشی از قدرت و مصرف پایین را به راه انداخته است. این خودرو برای خانواده‌ای ۵ نفری کاملا مناسب و اقتصادی است. پاست به موتوری ۴/ ۱ لیتری بنزینی و ۴ سیلندر و همچنین به موتوری برقی مجهز است که در همکاری باهم می‌توانند در مجموع ۲۵۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند و البته گشتاور تولیدی ۴۰۰ نیوتن بر متر است که برای خودرویی خانوادگی و هیبرید عالی است. قیمت این خودرو ۳۵ هزار دلار تخمین زده می‌شود و جعبه‌دنده استفاده شده در آن ۶ سرعته و خودکار است و می‌تواند قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند و این خودرو را تنها در ۹/ ۷ ثانیه از صفر به ۱۰۰ برساند و حداکثر می‌تواند به‌سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت برسد. پاسات از این ‌جهت اقتصادی است که می‌تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر۷/ ۱ لیتر سوخت مصرف کند و با باک ۵۰ لیتری می‌توانید تا مدت‌ها به پمپ‌بنزین مراجعه نکنید و در هر کیلومتر تنها ۴۴ گرم دی‌اکسید کربن از اگزوزش خارج کند که ایده‌آل است.


آئودی A3 e-tron
آئودی با طراحی A۳ e-tron به‌عنوان هاچ‌بکی هیبرید و خوش ساخت این خودرو را به‌عنوان یکی از مدل‌های مطرح صنعت خودرو‌سازی معرفی کرده است. خودروهای هیبرید با دلیل داشتن دو نوع موتور فسیلی و سبز در مجموع مصرف پایینی دارند. آئودی در این مدل از موتور توربو ۴/ ۱ لیتری و ۴ سیلندر استفاده کرده است که موتوری برقی به افزایش قدرت و کاهش مصرف آن کمک می‌کند. راننده این خودرو می‌تواند حالت‌های مختلفی از رانندگی را انتخاب و مشخص کند که خودرو در حالت تمام برقی کار کند یا تمام بنزینی یا اینکه به‌صورت ترکیبی قدرت موتور را دوچندان کند و این در حالی انجام می‌شود که مصرف سوخت فسیلی آن۴لیتردر ۱۰۰کیلو متراست. باتری‌ها در طول مسیر امکان شارژ شدن توسط موتور بنزینی را دارند تا در صورت تمام شدن سوخت از نیروی الکتریکی برای ادامه مسیر استفاده کند. این خودروی زیبا قیمت مناسبی دارد و توان رقابتی بالایی با خودروهای هم رده خود در آن ایجاد شده است.


تویوتا پریوس
تویوتا با معرفی اولین مدل‌های پریوس خودروهای هیبریدی را به جهان معرفی کرد و پس از این غول ژاپنی سایر خودرو‌سازان به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کردند. به‌عنوان یک پرچمدار، تویوتا در چند نسل تغییراتی را در بخش‌های طراحی و پیشرانه ایجاد کرد و آن را به بلوغ رساند. در مدل ۲۰۱۶ تویوتا خودرویی با خطوط تیز، کشیده و تا حدی زیبا را ارائه داده است که قیمتی معادل ۲۴ هزار دلار دارد و تا ۳۲ هزار دلار هم می‌رسد. این خودرو می‌تواند در هر صد کیلومتر ۳/ ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند و باتری‌هایش به‌صورت بی‌سیم شارژ شود و توان لازم در اختیار موتور الکتریکی آن قرار داده شوند. از نکات جالب در رابطه با پریوس، فناوری‌های بالا در سامانه‌های ایمنی خودرو است که رانندگی با آن را بسیار بی‌خطر می‌کند. تویوتا با داشتن بیش از ۱۵ سال تجربه در رابطه با این مدل تصویری واضح از نیاز متقاضیان خودروهای هیبریدی دارد و توانسته خودرویی به نسبت ارزان‌قیمت و بسیار مدرن را عرضه کند که طرفداران بسیاری هم دارد.


فولکس واگن گلفGTE
فولکس واگن از جمله خودرو سازهایی است که به‌دنبال قشر متوسط جامعه است و محصولاتش در تعداد بالا و برای مصارف عمومی تر طراحی می‌شوند که تنوع بالایی هم دارند. در خودروی گلف مدل ۲۰۱۶ فولکس واگن با رعایت تمام اصولی ایمنی خودرویی قدرتمند و زیبا و باقیمت مناسب ارائه کرده است که بر عکس ظاهر کوچکش فضای کافی برای ۵ نفر دارد و به موتوری توربو ۴/ ۱ لیتری و ۴ سیلندر و همچنین موتور الکتریکی مجهز است تا تمام تلاش برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی خودرو انجام شده باشد و در بهترین حالت این خودرو می‌تواند ۷/ ۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کند و حداکثر ۲۰۱ اسب بخار نیرو تولید کند که برای خودرویی با این ابعاد کاملا مناسب است و در میان ۱۰ خودروی هیبرید برتر دنیا قرار گرفته است و باقیمتی پایه معادل ۴۰ هزار دلار جزو خودروهای باقیمت متوسط رو به بالا حساب می‌شود.


BMW i3
بی‌ام‌و از جمله خودرو‌سازانی است که با قدرت وارد ساخت خودروهای هیبرید شده است و مدل‌هایی که معرفی کرد به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفتند. در مدل i۳ که خودرویی به نسبت کوچک است و قادر است با استفاده از سیستم شارژ سریع تنها در مدت ۳۰ دقیقه باتری‌هایش تا ۸۰درصد شارژ شود و می‌تواند تا ۲۴۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. راننده در سرپایینی‌ها با رها کردن پدال گاز می‌تواند باتری‌ها را مجدد شارژ کند و نیاز به شارژ ایستگاهی را کاهش دهد. بی‌ام‌و i۳ بیشتر از آنکه به موتور بنزینی خود وابسته باشد به موتور برقی متکی است و باک ۹ لیتری آن کمک می‌کند تا باتری‌های خودرو راحت‌تر شارژ شوند و در مجموع ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌شود این خودرو با مصرف بهینه‌ای که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است چرا که در هر صد کیلومتر تنها به۹/ ۱لیتر سوخت نیاز است. بی‌ام‌و به‌عنوان خودروسازی صاحب فناوری در این مدل هم سنگ تمام گذاشته است و البته قیمت این مدل ۴۳ هزار دلار است و نسبت به خودروهای هم‌رده خود گران‌قیمت‌تراست.


ولوو XC90 T8
خودروهای هیبرید عموما کوچک و در شکل هاچ‌بک یا سدان‌های کوچک هستند اما ولوو با طراحی مدل XC۹۰ T۸ سنت‌شکنی می‌کند و با این خودروی ۷ نفره به نوعی شاسی بلندی هیبرید را معرفی کرده است که با قدرت ۴۰۰ اسب بخاری حداقل روی کاغذ از بسیاری از رقبایش پیشی گرفته است. قلب تپنده این ماشین از نوع توربو شارژر با ۲ لیتر حجم و ۴ سیلندر است و با دو موتور الکتریکی فقط ۸/ ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. ولوو معتقد است در خودروهای جدیدش از بالاترین فناوری‌ها استفاده کرده است. زیبایی خیره‌کننده در طراحی داخلی و جانمایی دکمه‌ها و صفحه‌های نمایش در این خودرو هارمونی قابل توجهی دارند. سامانه‌های دیجیتال که در جهت افزایش ایمنی خودرو طراحی و ساخته شده‌اند به درون این خودروی لوکس و هیبرید هم وارد شده است و می‌توانند همانند یک کمک راننده باهوش و دقیق عمل کنند. قیمت این غول قدرتمند و کم مصرف ۶۸ هزار دلار است و با این قیمت رقابت سایه به سایه‌ای با برندهای معروف در بازار اروپا و آمریکا دارد.


BMW i8
بی شک بی‌ام‌و با معرفی این خودرو سوپر اسپرت اما هیبرید تحولی در خودروهای کم مصرف خود ایجاد کرده است. در این مدل موتور بنزینی ۱/ ۳ لیتری توربو شارژر در زیر کاپوت کشیده و تهاجی خودرو قرار داده شده است که می‌تواند ۲۳۱ اسب بخار قدرت تولید کند و در صورت نیاز موتور برقی با قدرت ۱۳۱ اسب بخار وارد مدار می‌شود که می‌تواند قدرت نهایی خودرو را به ۳۶۲ اسب بخار برساند. بی‌ام‌و در مدل i۸ از بدنه محکم فیبرکربنی استفاده کرده است که علاوه بر افزایش قیمت آن باعث شده است مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای وارده در تصادفات داشته باشد. طراحی داخلی و بیرونی این خودرو بسیار مدرن و خلاقانه است و به علت شتاب بالایی که دارد مصرف بهینه و اقتصادی هم دارد. این سوپر اسپرت می‌تواند ظرف ۶/ ۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۷ کیلومتر در ساعت) در ساعت برسد. مصرف این خودرو در حالت رانندگی ترکیبی به ۳ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر می‌رسد که با استانداردهای مصرف سوخت در آینده نیز همخوانی دارد.


مرسدس بنز C300 h
مرسدس بنز هم مانند سایر هموطنان خود در زمینه طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی اقداماتی انجام داده است و این بار با قرار دادن موتوری ۲۷ اسب بخاری و برقی در کنار موتور ۱/ ۲ لیتری و توربو شارژر دیزلی که به تنهایی ۲۰۱ اسب بخار قدرت خالص تولید می‌کند خودرویی با آلایندگی پایین و مصرف کم تولید کرده است. این خودرو در کلاس C قرار دارد و به نوعی برای عقب نماندن از رقبای آلمانی خود و جلب نظر هیبرید دوستان توانایی اش را در ساخت خودروی هیبریدی و برقی-دیزلی محک زده که موفق هم بوده است و در کنار مصرف پایین همه چیز در زیبایی خیره‌کننده‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. این خودرو در هر کیلومتر تنها ۹۴ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۳لیتر سوخت نیاز دارد. بنز C ۳۰۰ h شتاب قابل قبولی دارد و می‌تواند در ۴/ ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و قیمت آن از ۳۹ هزار دلار شروع می‌شود.


تویوتا یاریس
تویوتا در ساخت خودروهای هیبرید جزو اولین‌ها به‌حساب می‌آید و ازاین‌جهت در کنار پریوس تویوتا یاریس هیبرید را هم به خط تولید رسانده است که باقیمت بسیار مناسب نسبت به توانش می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال خودروی ارزان‌قیمت با مصرف سبز هستند. مصرف این خودروی ۱۰۰ اسب بخاری ۳/ ۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و می‌تواند نهایتا تا سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و در هر کیلومتر تنها ۷۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید کند. در کنار مصرف کم و آلایندگی پایین تویوتا آپشن‌های متنوعی را برای این خودروهای هیبریدش فراهم کرده است و البته این خودرو باقیمت پایه زیر ۲۰ هزار دلار عرضه می‌شود و مشتریان می‌توانند خودروی موردنظر خود را انتخاب کنند که در جزئیات داخلی یا بیرونی تفاوت‌هایی باهم دارند.


میتسوبیشی اوتلندر PHEV
از اوتلندر به‌عنوان اولین خودرو شاسی بلند هیبرید یاد می‌شود که با سیستم‌های انحصاری میتسوبیشی نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. از سال ۲۰۱۳ این خودروی فوق العاده وارد بازار ژاپن و اروپا شده است و پس از چند سال به بازار آمریکا هم رسوخ کرده است. تقاضا برای خرید این خودرو بسیار بالا بوده و جزو پرفروش ترین مدل‌ها در اروپا بوده است و در میان خودروهای برقی نیز فروش بالایی داشته است. پیشرانه در این خودروی چهار چرخ محرک از نوع بنزینی ۲ لیتری است و روی هر چرخ در عقب خودرو یک موتور الکتریکی هم وجود دارد. موتور بنزینی توان تولید ۱۱۹ اسب بخار و موتورهای برقی در مجموع ۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این خودروی مدرن می‌تواند با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری‌هایش تا ۵۲ کیلومتر را طی کند و پس از آن موتور بنزینی می‌تواند وارد مدار شده و علاوه بر شارژ باتری‌ها ادامه مسیر را بر عهده بگیرد مصرف سوخت این خودرو ۵/ ۳لیتر در ۱۰۰کیلومتر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.