اخیرا ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی مطرح شده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ عملکرد جریان تندرو و رسانه‌های منسوب به این جریان را در این رابطه چطور ارزیابی می‌کنید؟ پروژه ضد روحانی که جریان تندرو به کار گرفته چه هزینه‌هایی را برای کشور خواهد داشت؟
واقعیت این است که هیچ کس از دریافت‌های نامتعارف و غیر عادلانه حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. کما اینکه رییس‌جمهور و کابینه دولت نیز موضع قاطعی نسبت به این دریافت‌های غیر متعارف اتخاذ کرده است و آن را محکوم کرده‌اند. واقعیت این است که برخورد سیاسی و جناحی با این موضوع قطعا به ضرر نظام خواهد بود و در نتیجه به تضعیف نظام منجر می‌شود. چرا که به نشر مطالبی که لزوما و نهایتا به خیر و صلاح کشور و نظام نیست پرداخته می‌شود. بهتر است که عقلای قوم و رهبران جناح‌های سیاسی عنایت داشته باشند که چیزی بالاتر از مصلحت نظام نیست. اگر هم قرار است برخوردی صورت گیرد باید به دور از هیاهو و جنجال باشد. مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه ابزارهای قانونی لازم را در اختیار دارند و نیازی به جنجال پیشه کردن نیست. بیش از اینکه نیاز باشد ماجرای فیش‌های حقوقی تبدیل به چماق بر سر رقیب شود، نیازمند برخوردی عاقلانه و کارشناسانه هستیم که بتوان یک نظام پرداخت متعادل و قابل دفاعی را ایجاد کرد تا هم مسوولان و هم مردم در سایه آن بتوانند آرامش داشته باشند. دامن زدن به این هیاهو و تبدیل کردن موضوع فیش‌های حقوقی به یک ابزار برخورد جناحی مطلقا به نفع نظام نخواهد بود.
از آنجایی که یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، جریان ضد روحانی سناریوهای انتخاباتی خود را چگونه چیده است؟
بی شک از نیمه دوم امسال هجمه‌های جدیدی برای تخریب و تضعیف دولت آقای روحانی و شخص ایشان به راه خواهد افتاد. باید دولت آمادگی لازم را برای برخورد مناسب با این پدیده داشته باشد. تاکنون دولت آن طور که شایسته است نتوانسته در جهت تنویر افکار عمومی یک نظام پاسخگویی مناسب و امکان اطلاع‌رسانی قدرتمندی را تمدید کند. امید است خیلی زود دولت این نقص را بر طرف کند و یک تیم رسانه‌ای قوی با اطلاع‌رسانی به موقع و پاسخگویی دقیق به افکار عمومی مانع از تاثیر تخریب‌هایی شود که در آینده انتظارش را می‌کشد.
به نظر شما مهم‌ترین پروژه‌های جریان رقیب برای انتخابات ٩٦ چیست؟
بی تردید جریان رقیب برای انتخابات آتی بی‌برنامه نخواهد بود. چیزی که مسلم است این است که این جریان بخش عمده‌ای از برنامه‌اش را بر تبلیغ علیه دولت به کار خواهد گرفت اما دولت نیز ظرفیت‌های زیادی برای پاسخگویی دارد و عملکرد قابل دفاعی نیز برای افکار عمومی دارد. تنها کافی است که تیم مناسبی را تجهیز کند که این تیم بتواند به موقع در عرصه حضور پیدا کند و پاسخگوی افکار عمومی باشد.
بنابراین شما معتقدید مهم‌ترین برنامه انتخاباتی رقیب، تبلیغ و تخریب علیه دولت است؟
همین طور است. به این خاطر که جریان رقیب عملکرد خاصی نداشته که بخواهد از خود دفاع کند. بنابراین عمده ظرفیت خود را در راستای تضعیف رقیب به کار خواهد گرفت؛ تا دفاع از عملکرد خود. دولت آقای احمدی‌نژاد و اشتباهات اصولگرایان در مجالس هفتم تا نهم کارنامه قابل دفاعی برای جریان اصولگرا باقی نگذاشته است. از این رو این جریان در اثبات برنامه‌ها و کارهای خود نمی‌تواند چندان موفق باشد و کارنامه مثبتی در خاطر مردم ندارد که به آن ارجاع کند. خصوصا رفتار اصولگرایان مبنی بر حمایت از احمدی‌نژاد و سپس پا پس کشیدن از پاسخگویی عملکرد احمدی‌نژاد باعث شد تا مردم نسبت به این جریان سیاسی بدبین شوند.
در یکی دو ماه اخیر خبرهایی از اردوگاه جریان اصولگرایی مبنی بر اینکه احتمال ردصلاحیت آقای روحانی در انتخابات ٩٦ وجود دارد. شما این احتمال را چقدر جدی می‌دانید و فکر می‌کنید چقدر ممکن است یک بازی سیاسی باشد؟
تا به حال در تاریخ زیست جمهوری اسلامی این اتفاق نیفتاده که رییس‌جمهوری در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش ردصلاحیت شود و دور از ذهن هم هست که چنین اتفاقی بیفتد. در هر صورت باید شرایط را به طور دقیق رصد کرد و در جاهایی که ممکن است نهایتا به چنین تصمیماتی ختم شود زمینه آن را از بین برد و از رخداد چنین اتفاقی جلوگیری کرد. امیدواریم که چنین اتفاقی نیفتد.
پیام سیاسی چنین خبری چه می‌تواند باشد؟
قطعا اظهارنظر زودرس در مورد بررسی صلاحیت‌ها به نفع جریان اصولگرایی نیست و طرح چنین چیزی از سوی اردوگاه اصولگرایی بر افکارعمومی همیشه تاثیری منفی داشته است. بارها هم جریان اصولگرایی افکار عمومی را در این مورد سنجیده و پاسخ گرفته است. تعجب می‌کنم که این جریان چندین باره اشتباه خود را تکرار می‌کند.
جریان ضد روحانی برای یک دوره‌ای کردن دولت آقای روحانی و پس گرفتن سکان مدیریت اجرایی کشور با چه چهره‌هایی ممکن است به انتخابات ٩٦ ورود کند؟
این طور نیست که جریان حامی آقای روحانی نیز دست روی دست بگذارد و منتظر بنشیند تا رقیب میدان را از دست او خارج کند. مطمئنا اصلاح‌طلبان برای پیروزی آقای روحانی برنامه دارند. نتیجه‌ای غیر از چیزی که در سال ٩٢ به دست آمد نخواهیم داشت. امیدوار هستم که همه‌چیز به خیر و صلاح مردم باشد.
راهبرد انتخاباتی رقیب در معرفی چهره‌های نامزد انتخاباتی چیست و با چه چهره‌هایی ممکن است ورود کند؟
نمی‌خواهم نام کسی را ببرم اما به طور قاطع می‌توانم بگویم که در جریان اصولگرایی چهره‌ای که از اقبال عمومی برای کسب آرای اکثریت برخوردار باشد وجود ندارد.
به چهره‌های امتحان پس داده رجوع خواهند کرد یا چهره‌های جدید؟
قطعا به سراغ چهره‌های جدید خواهند رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.