به گزارش خبرآنلاین، ابوالحسن بنی‌صدر، ۱۶ بهمن ۵۸ رئیس جمهور شد و ۳۱ خرداد ۶۰، با رای مجلس به عدم کفایت سیاسی‌اش برکنار شد تا روزنامه‎ها ۳۵ سال پیش در چنین روزی تیتر بزنند «۱۷۷ رای به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر». او در همین روز یعنی اول تیرماه سال ۶۰ با حکم امام خمینی(ره) از ریاست جمهوری عزل شد.

خرداد سال ۶۰ به نیمه که رسید از هر تریبونی از نماز جمعه گرفته تا مطبوعات و تجمعات اطراف مجلس، همه و همه از عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر سخن می‌گفتند. شعارهای "دادستان ، دادستان ، ابوالحسن درنرود" در روزهای بعد به "بنی‌صدر، بنی‌صدر، اعدام باید گردد" تغییر یافت و در آستانه میلاد امام زمان(عج) به اوج خود رسید که می‌گفتند "بنی صدر، صد درصد، بدست حزب الله اعدام باید گردد". نمایندگانی که از میان تجمعات اطراف مجلس به خانه ملت می‎رسیدند شنونده شعار"بنی صدر ضد الله " و "مرگ بر بنی صدر" نیز بودند.

اگرچه برخی نمایندگان این تجمعات را موید حضور مردم در صحنه و مراقبت آنان از دستاوردهای انقلاب می‎دانستند اما برخی دیگر از این روی که او هنوز رئیس جمهور بود، شعار "مرگ بر" او سر دادن و پخش این تصاویر از رسانه ملی را در شان نظام نمی‌دانستند. فضای سیاسی آن روزهای کشور به قدری متشنج بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلساتی که «طرح دو فوریتی عدم کفایت سیاسی بنی صدر» در دستور کار صحن علنی مجلس بود، بیم آن را داشت که از جایگاه تماشاچی‌ها هم شعارهای بیرون از مجلس سر داده شود. جلساتی که از نطق‌ها گرفته تا تذکرات، تماما معطوف به این موضوع بود. چه آنکه احمد همتی نماینده مشکین‌شهر در نطقش به خود می‌بالید که با وجود مخالفت با بنی‌صدر ۱۲ هزار رای کسب کرده و به مجلس آمده و مجید انصاری نماینده کرمان خرسند بود که مردم حوزه انتخابیه‌اش جلوتر از مسئولین شعار "اعدام باید گردد" را علیه بنی‌صدر سرداده و به وزارت کشور و مسؤولین فرودگاهها و مرزها، نسبت به احتمال خروج بنی‌صدر از کشور هشدار می‌داد. صادق خلخالی هم سفرش به تاشکند و قفقاز را نیمه کاره گذاشت تا در این جلسه حضور یابد و بگیو حتی اگر تب ۴۰ درجه هم داشتم می‌آمدم تا به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر رای دهم.

یک هفته پس از برکناری بنی‌صدر از فرماندهی کل نیروهای مسلح، دو فوریت طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور، روز چهارشنبه ۲۷ خرداد با رای ۱۴۳ نفر از ۱۸۱ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد تا در جلسه روز شنبه ۳۰ خرداد در دستور کار قرار گیرد. همان روز این طرح با امضای هاشمی رفسنجانی به دفتر رئیس جمهور فرستاده شد. اما او در دفتر نبود و طرح علاوه بر آنکه به ماموران حاضر در آنجا تحویل داده شد، به گفته هاشمی به در دفتر بنی‌صدر هم الصاق شد. تا روز بررسی این طرح در صحن علنی، خبری از بنی‌صدر نشد و بر اساس قانون اساسی، شورایی مرکب از نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور و رئیس مجلس وظایف او را برعهده گرفتند. بنی‌صدر حتی به جلسه بررسی عدم کفایتش هم نیامد و با آنکه مطابق آیین نامه داخلی مجلس فرصت داشت که ۵ ساعت از خودش دفاع کند، حاضر نشد در مجلس حضور یابد.

بررسی عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در یک جلسه مجلس، به پایان نرسید و به جلسه دوم در روز ۳۱ خرداد کشیده شد. شب ۳۰ خرداد خیابان‎های تهران به عرصه پیکار میان حامیان بنی‌صدر بویژه فدائیان خلق و پاسداران با دو شعار «مرگ بر بنی صدر» و «درود بر بنی صدر» تبدیل شد که حاصل آن شهادت ۱۶ پاسدار و دستگیری همسر بنی‌صدر و چهار نفر از همراهانش و انتقال آنها به اوین بود.

مخالفان عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر؛ از سحابی تا روحانی

«تفکیک بین قوا به جای تنظیم روابط قوا»، «رفتارهای غیر اسلامی و تاکید بر ملی گرایی»، «عدم صداقت سیاسی »، «ترویج اخلاق استکباری»، «خودمحوری»، «تلاش برای بی اعتبار کردن نهادهای انقلابی و یاران امام» و «متشکل کردن ضد انقلاب زیر چتر دفتر هماهنگی و ایجاد جو روانشناسی تخریب» مهمترین محورهای طراحان عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر بودند.

«عدم پایبندی به قانون اساسی»، «بی توجهی به نظرات امام» و «غرور و تکبر بنی‎صدر»، ترجیع بند سخنان موافقان و مخالفان این موضوع بود که همگی بر سر آن اشتراک نظر داشتند. موافقان این طرح به راحتی سخن می‎گفتند اما مخالفان که می‌دانستند عدم کفایت او با اکثریت آرا به تصویب خواهد رسید، تحت فشار افکار عمومی، رسانه‎ها و مخالفان بنی‌صدر، سخن می‎گفتند. از همین رو بود که معین فر در حالی از او حمایت کرد که بارها از تریبون مجلس به او انتقاد کرده بود و محمدمهدی جعفری و اعظم طالقانی هم با تاکید بر اینکه از حامیان حبیبی در انتخابات ریاست جمهوری بوده، به دفاع از او پرداختند. سحابی هم با مقدمه اختلاف نظرهایش با او در شورای انقلابف سخنانش را آغاز کرد.

در فاصله روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد، جنس مخالفت با طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر تفاوت کرد. در روز نخست نمایندگان لیبرال مجلس و ملیون با این موضع که مجلس در امور قوه مجریه دخالت داشته، نخست وزیر را به رئیس جمهور تحمیل کرده و قوه قضاییه باید تخلفات بنی صدر را بررسی کند، به دفاع از او پرداختند. اما در روز دوم چهره‎هایی چون حسن روحانی و محمدجواد حجتی کرمانی با این توضیح که بنی‌صدر با رفتارش نشان داده که خود به خود از ریاست جمهوری معزول است، با ورود مجلس به بررسی کفایت او مخالفت کردند.

در جدول زیر مواضع مخالفان طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر را بخوانید:

اسامی/ حوزه انتخابیه

چکیده سخنان

علی‌اکبر معین‌فر/ تهران

طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور تحت تاثیر برکناری بنی‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح تدوین شده در حالیکه دو مقام ریاست جمهوری و نمایندگی امام در فرماندهی کل نیروهای مسلح از هم متفاوتند و عدم شایستگی در یکی به منزله عدم شایستگی در دیگری نیست.

قوه قضاییه صلاحیت رسیدگی به اتهامات بنی‌صدر را دارد نه قوه مقننه. مطابق قانون دیوان عالی کشور نیز با بررسی تخلف وی از وظایف قانونی می‌تواند رای به عزل او دهد.

مجلسی که رجایی را به بنی صدر تحمیل کرد و به این ترتیب قوه مقننه از چهارچوب وظایف قانونی خود خارج شد، چطور می‎خواهد رئیس جمهور را به همین اتهام عزل کند؟

با برکناری بنی صدر بر طبق قانون اساسی، شورای جمهوری باید ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند که با وجود جنگ و مشکلات دیگر بعید بنظر می‌رسد و باین ترتیب عملا تمام قدرتها در یک گروه خاص متمرکزخواهد شد و دیکتاتوری وحشت‌آوری به کشور تحمیل خواهد شد.

محمد مهدی جعفری/دشتستان

امام هم بعد از انتخاب شدن آقای بنی صدر به ریاست جمهری دستور فرمودند که همه مسؤولین با او همکاری کنند.

مخالفتم با طرح عدم کفایت سیاسی به هیچ وجه به معنای طرفداری از آقای بنی صدر نیست، بلکه در دفاع از جایگاه ریاست جمهوری است. نیرویمان را صرف سازندگی انقلاب و بیرون راندن دشمن متجاوز و رشد فرهنگی وعقیدتی مردم بکنیم نه صرف اختلاف‎ها.

رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهوری به نفع این جمهوری تمام نخواهد شد.

بنی‌صدر در هماهنگی بسیج و ارتش و سپاه و نیروهای مردمی در جبهه‎های جنگ نقش داشت.

عزت الله سحابی/ تهران

با وجود آنکه همه اعمال بنی صدر را تایید نمی کنم اما دفاعم از او برای آن است که برای ما اصل، بقاء و حفظ کیان جمهوری اسلامی است.

نی صدر عیبش این بود یا هست که حرف زیاد می‌زند، مرتب پرده‌دری می‌کند، خیلی جاها هم از حدود احساس مسؤولیت خارج می‌شود و کیان جمهوری را در معرض خطر قرار می‎دهد. اما مخالفانش در حزب جمهوری اسلامی هم همینطورند و مدام با هم در جدلند. طرف مقابل در ایجاد زمینه عدم کفایت سیاسی او موثر است.

مجلس اختیارات رئیس جمهور را کم کرد و بنی صدر آن را به منزله حذف خودش قلمداد کرد.

با موضع‌گیری‌هایی اخیر بنی صدر،او دیگر نمی تواند رئیس جمهور باشد. حداقل به عنوان تنظیم کننده قوای ثلاثه باید در میان این سه قوه از اعتبار وحیثیت واحترامی برخوردار باشد وامروز این وجود ندارد. چه خوب بود که ایشان خودش استعفا می‌داد و نمی‌گذاشت کار به اینجا کشیده بشود.

اعظم طالقانی/ تهران

حضور سمپات‌های امریکا، شوروی وانگلیس در دفتر رئیس جمهور از توطئه‌های دشمن است.

براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور تنظیم کننده قوای سه گانه است. او مسؤولیت اجرای قانون اساسی به عهده اش است اما اختیار لازم برای آن را نداشت.

روزنامه انقلاب اسلامی -روزنامه منتسب به بنی‌صدر- تیترهایی می‌زند و مطالبی داشت که مورد سوء استفاده دشمن قرار می‎گرفت اما دیگر روزنامه‌ها از جمله صبح آزادگان نیز از این مطالب داشتند.

خودخواهی بنی صدر و تکبرش از آرایی که کسب کرد او را به اینجا رساند.

بهتر است اول قوه قضاییه درباره بنی صدر حکم بدهد و سپس مجلس با تیپ خاطر او را برکنار کند.

از این موضوع بیش از همه دشمنان این انقلاب خوشحالند، اینکه رادیوهای بیگانه علیه بنی‌صدر چه می‌گویند که طبیعی است. آنها همیشه به دنبال سوء استفاده و بزرگ نمایی مشکلات ما هستند، نباید به استناد اظهارات آنها تصمیم گیری کنیم.

محمدجواد حجتی‌کرمانی/

تهران

قبلا در مصاحبه‌ای رئیس جمهور را به پیروی از امام دعوت کردم. راه توبه را من تا پیش از صدور فرمان امام برای بنی صدر باز می‌دانم، ولی اگر چنانچه کسی تا پیش از صدور فرمان عزل امام تسلیم در برابر امام نشد،‌ همین در بی کفایتی سیاسی او کافی خواهد شد.

حسن روحانی/ سمنان

بر اساسا اصل ۱۱۰ قانون اساسی، عدم کفایت سیاسی زمان معنی می‌یابد که بپذیریم آقای بنی صدر دارای همه صفات ریاست جمهوری در قانون اساسی هست، منتها عرضه کافی ندارد.

معتقدم که آقای رئیس جمهور خود بخود از ریاست جمهوری معزول هست و احتیاجی به این طرح و بحث ندارد.

من آقای ابوالحسن بنی صدر را توطئه‌گر برعلیه جمهوری اسلامی می‌دانم و جای بحث در مجلس نیست که این کفایت دارد یا ندارد. این خودبخود معزول است.

صلاح‌الدین بیانی/ خواف

برای من الان ثابت است که ملت ایران هنوز بنی صدر را می‌خواهد. امام هم تا به حال ایشان را رد نکرده است. اگر نظری داده‌اند به عنوان یک نظر مشورتی بوده و در اسلام نظر مشورتی تمام نظرها مساوی است.

اگر به جای بنی صدر بودم و صد مرتبه هم مجلس نخست وزیر را رد می‌کرد باز من برای صد و یکمین مرتبه فردی را معرفی می‎کردم. این فشار مجلس بود که بنی صدر آقای رجائی را انتخاب کرد و این عدم سیاست بنی صدر نبود.

او به عنوان تنظیم کننده روابط قوا حق داشت به شورایعالی قضائی تذکر دهد.

  • اسامی افراد به ترتیب نطق در مجلس قید شده است.
  • صباغیان و نقوی هم قصد داشتند در مخالفت با طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر سخن بگویند اما در این دو جلسه مجلس غیبت داشتند. شبستری و رحمانی هم از صحبت کردن منصرف شدند.

موافقان عدم کفایت سیاسی بنی صدر؛ از ولایتی تا برادران خامنه‌ای

صف نمایندگانی که از صبح سحر در مجلس حاضر می‎شدند تا در مخالفت با بنی‌صدر سخن بگویند، بیش از ظرفیت مجلی در ارائه تریبون به آنها بود. در حالی ۱۳ نماینده در موافقت با طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر نطق کردند که ۵۵ نفر دیگر همچنان در نوبت بودند و فرصت به آنها نرسید.

نهایتا پس از سخنان موافقان و مخالفان این طرح، از میان ۱۹۰ نفر نماینده حاضر در جلسه، ۱۷۷ نفر به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر رای دادند. یک رای مخالف، یک رای ممتنع و ۱۱ نفر هم در رای گیری شرکت نکردند که به جمع ممتنعین افزوده شدند.

نمایندگان و تماشاگران مجلس با شعارهای "الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه، درود بر رزمندگان اسلام، سلام بر شهیدان، مرگ بر بنی صدر، صد درصد اعدام باید گردد، بدست حزب الله، پیشمرگ روح الله، انشاءالله انشاءالله" از این رای استقبال کردند و هاشمی رفسنجانی در کسوت رئیس مجلس به آنها گفت: «از این به بعد آقای بنی صدر به عنوان رئیس جمهور از قاموس جمهوری اسلامی حذف شده، از این رو شعارها برگردد بطرف آمریکا». با همین شعار هم جلسه مجلس به پایان رسید.

در جدول زیر اهم اظهارات موافقان طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر را بخوانید:

اسامی/ حوزه انتخابیه

چکیده سخنان

علی‌اکبر ولایتی/ تهران

بنی‌صدر اولین رئیس جمهور یک حکومت اسلامی است و وقتی رفتار و سلوکش بر موازین اسلامی منطبق نیست، مقداری از کفایت سیاسی او متزلزل می‎شود.

او پیش از حضور در این پست در مساجد و محافل مذهبی دیده می‎شود و بعد از انتخابات با ملحدین کنار می‌آید که گویای نفاق و دورویی اوست.

او مروج اخلاق استکباری و تشریفاتی در جمهوری اسلامی است و این از اسکرتش در خیابان‌ها پیداست.

او فرماندهی کل قوا را داشت پس چرا ارتش از هم گسیخته بود و چرا نیمی از خرمشهر را تخلیه کرد که زودتر توسط عراق اشغال شود؟ ایشان بجای اینکه موجب حفظ آبروی مملکت بشوند نه تنها معایب را زیر ذره‌بین می‌گذاشت، بلکه از مواردی مثل شکنجه یاد می‌کرد که اصلا وجود نداشت و ئست مایه رسانه‌های بیگانه می‌شد.

دلائل عدیده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اصلا قضیه بی کفایتی نیست، بلکه قضیه توطئه است. نظیر بی اعتبار کردن نهادهای انقلابی و یاران امام، همچون ادعای ترور وی از سوی آقایان هاشمی و بهشتی که در رسانه‌شان چاپ شد.

موسی زرگر/ تهران

بنی‌صدر مهره یک توطئه سیاسی بزرگ امپریالیسم و جریان ضدانقلاب شده که نشان از عدم کفایت سیاسی او دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری هم به او رای ندادم چون آقای اشراقی برایم استخاره کرد و بسیار بد آمد.

او با جانشینی فرمانده کل قوا (قدرت نظامی) و با ریاست شورای انقلاب و تعیین وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به میل خود (قدرت اقتصادی) و با گماشتن یارانش در رادیو و تلویزیون (قدرت تبلیغاتی) را انحصارا به دست گرفت.

او نه تنها مجری قانون و پاسدار نظام نبوده، بلکه به صورت جریانی همراه با سایر نیروهای ضد انقلاب حرکت کرده است.

صادق خلخالی/

بنی‌صدر بهانه به دست ضد انقلاب و رادیوهای خارجی داده و با قانون اساسی، مجلس و نهادهای انقلابی سرسختانه مخالفت دارد. دفاع بیگانگان از او نشان می‎دهد که بنی صدر کفایت سیاسی ندارد.

مجاهدین و فدائیان خلق، تاجران محتکرو فراری‌ها در دفتر او جمع می‎شوند.

او همیشه از نهادهای انقلابی از جمله سپاه چه قبل از جنگ و چه بعد از جنگ انتقاد می‌کرده و مدعی شده که سه میلیون اسلحه را سپاه برداشته برده یک جائی قایم کرده!

تعزیر رادر دادگاههای انقلاب اسلامی اسمش را شکنجه می‌گذارد و بعدهم بوقش را می‌زند، جوری که بهانه به دست ضد انقلاب در خارج وداخل می‌دهد.

مردم هم وقتی دیدند که او در خط امام نیست، از رای به او برگشتند.

به بنی صدر گفتم، دولت آقای بازرگان غیرانقلابی است ولی او گفت اینها ضد انقلابند. حالا امروز همین بازرگان و قطب زاده از او حمایت می کنند!

سیدمحمد خامنه‌ای/ مشهد

بنی‌صدر همواره در مقام مقابله برمی‌آمد و هر ناسزائی را به ناسزائی و گاهی بالاتر جواب می‌گفت و قدرت تحمل و تسلط بر زبانش نداشت. این‌ها نشان از بی کفایتی او دارد.

او به جای صفات ریاست جمهوری دال بر مدیر و مدبر بودن، کبر دارد و پرده دری می‎کند که صفات شایسته ای برای ریاست جمهوری نیست.

او از حدود خودش و مقررات حاکم بر خودش و از سوگندی که در قانون اساسی خورده بود کراراً تعدی کرده است.

بنی‌صدر پول‌هایی به اشخاص مخصوص حواله کرده در سفارت فرانسه و سفارتهای دیگر و اموال بانک مرکزی را حیف ومیل کرده است.

او که از مخالفان مجاهدین بود با حمایت از آنها نشان داد که خودش هم منافق است.

فواد کریمی/ اهواز

در اسناد لانه جاسوسی کشف شد که آمریکا می‌خواسته دولتی پس از دولت موقت تشکیل شود که ناسیونالیسیت و مخالف روحانیت باشد. دولت بنی‌صدر به دلیل لیبرال مذهبی بودن، ضد روحانیت بودن و سازش با آمریکا، منطبق با خواسته‌های آنان است.

او به دنبال نابودی سپاه و جهاد و دادگاه‌های انقلاب و سقوط دولت و انحلال مجلس بود تا پس از آن مردم را به قیام بر علیه نظام وانقلاب دعوت کند.

اعضای دفتر بنی‌صدر از جاسوسان آمریکا و متهم به فساد اخلاقی و مالی هستند.

گفته بودم که بنی‌صدر مهره‌ای از مهره‌های آمریکا است ولی متاسفانه برخی باور نمی‌کردند. تا اینکه او در صف منافقین و پیکاری‌ها و جبهه ملی‌ها قرار گرفت و بخشی از خاک کشور را به دشمن واگذار کرد.

هادی غفاری/ تهران

بنی‌صدر بیانیه‌ای داده که ملت قهرمان وآزادیخواه است علیه دیکتاتوری قیام کنند و امروز را روز براندازی دیکتاتوری اعلام کرده است!

حامیان بنی صدر در شب ۳۰ خرداد علاوه بر آنکه با دشنه و تیر پاسدارها را کشتند با آب اسید و پودر فلفل ۲۹۰ را نیز مجروح کردند و بکارت دختران را از بین بردند.

محمد رشیدیان/ آبادان

امام به بنی صدر مهلت داد تا اعلام کند یکسال به وظایفش عمل نکرده، اما او چنین نکرد و نشان داد به ولی امر پایبند نیست.

بنی صدر می‌خواست تمام قدرت را جمع کنند از ولایت امر ومجلس وهمه ارگان‌ها بگیرند و به رئیس جمهور بدهد.

او آنقدر دست دست کرد که آبادان حصر شد و بعدش هم کاری نکرد تا اینکه با دستور امام حصر آبادان شکسته شد.

محمد امامی کاشانی/ کاشان

عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر را از جهت عدم تقوای سیاسی و مدیریت و مدبریت می‌دانم. او قانون اساسی را زیر پا گذاشت، گروه‎های ضدانقلاب را زیر پرچمش جمع کرد و به آبروی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان لطمه زد.

بر اساس قانون فقط شورای نگهبان می‌تواند مغایرت مصوبات مجلس با قانون را اعلام کند، بنی صدر با چه مجوزی مصوبات مجلس را غیرقانونی می‌خواند؟

او به امام گفت که یک مشت بی دین در مجلس جمع شدند و امام پاسخ داد: آقای بنی صدر نگو بی دین اینها مردمان خوبی هستند.

مجلس به عدم لیاقت بنی صدر پی برده بود، اما امام فرمان سکوت داد. وقتی امام این سکوت را شکستند، بر ما که مقلد ایشان هستیم نیز واجب است که سکوتمان را بشکنیم.

سیدعلی خامنه‌ای/ تهران

مخالفت با بنی صدر یک خصومت شخصی یا جریان حزبی نیست، بلکه یک تکلیف شرعی و مسوولیت الهی است.

در مجلس جای بنی صدر خالی نیست، چون بلندگوهای او هستند که تهمت‎های او را تکرار کنند، دیگران را شکنجه گر و او را فریاد کننده، قلمداد کنند.

حضور مردم در صحنه که به دعوت رجایی و در مخالفت او با بنی صدر نیست، مردم برای حمایت از امام به خیابان آمده‌اند.

عشق به جمهوری اسلامی باعث شد که با اینکه او را مناسب ریاست جمهوری نمی‌دانستیم، از او حمایت کرده و مردم را به حمایت از او دعوت کنیم. اما او او در مقام ریاست جمهوری بزرگترین مدعی جمهوری اسلامی و تحقیرکننده آن به بلندگوی مخالفان آن شد. تا اینکه امام هم حمایتشان از او را سلب کردند.

مشروعیت او مبتنی بر حرمت قانون اساسی است که با امضاء نکردن مصوبات مجلس، اهانت به شورای نگهبان وشورای عالی قضائی و رئیس دولت، از بین رفته است.

رفتار بنی صدر و دوستانش در مقابله با دولت رجائی قدم به قدم نشان دهنده نقض تقوای سیاسی و تعهد اسلامی است که شرط اصلی ریاست جمهوری است.

صداقت، یکی از اصول اخلاقی اسلام و مصداق بارز تقوی وامانت و از شرائط رئیس جمهوری در قانون اساسی است که بنی صدر آن را نقض کرده است.

کوشش عمدی یا سهوی برای بی اعتبار جلوه دادن تصمیمات امام، فقط عدم کفایت است یا خیانت؟ عدم دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی در خارج از کشور، اگر خیابنت هم نباشد، قطعا بی کفایتی سیاسی و اخلاقی است.

افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. عجیب ترین پدیده ای که در رابطه با عدم کفایت ایشان قابل بررسی است اخلال و شورشگری ایشان است.

عبدالحمید دیالمه/ مشهد

گفته بودم که ریاست جمهوری بنی‌صدر برای اسلام و انقلاب اسلامی ما یک فاجعه است چون به ولایت فقیه، سر سوزنی اعتقاد ندارد.

بنی‌صدر، نه تنها قادر نبود روابط قوای سه گانه را تنظیم کند، بلکه هر چه توانستند در تشتت اوضاع کوشید.

او از از بودجه‌های سری سوء استفاده کرده و فراماسون‌هایی چون نراقی را از زندان آزاد و به فرانسه فرستاده است.

علی موحدی ساوجی/ ساوه

هر کسی که درخط رئیس جمهور نبود و مطیع و منقاد و سرسپرده این آقا نبود به نحوی مورد تعرض واهانت و پرخاش او قرار می‌گرفت.

جامعه روحانیت مبارز تهران از بنی صدر حمایت کرد اما از نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران ، جهاد سازندگی هم حمایت کرد و امروز دیگر از بنی صدر حمایت نمی کند.

متاسفانه رئیس با پاکسازی واصلاح و تصفیه وزارتخانه ها و نهادهای این مملکت مخالفت کرد اما افراد وابسته به فراماسونری را با دریافت حقوق، بازنشسته کرد.

محمد یزدی/ قم

آقای رجایی به هیچ وجه از جانب مجلس به آقای بنی صدر برای تصدی نخست وزیری تحمیل نشد. او در جریان چند جلسه و بررسی ۱۴ نفر، نهایتا به انتخاب آقای رجایی رسید.

ممدتقی رنجبر/ صومعه سرا

رئیس جمهور جوجه ای بود که از آمریکا فرستاده شده بود و الان هم ذبح می‌شود و خدا را شکر که آمریکا هم در این قسمت شکست خورد.

اگر آن روز که رئیس جمهور را از فرانسه آورده بودند، روحانیت مبارز او را کورکورانه تایید نمی‌کرد، امروز این بلا سر ملت ایران نمی‌آمد.

  • اسامی افراد به ترتیب نطق در مجلس قید شده است.
  • 55 نماینده دیگر نیز قصد داشتند در این موضوع به عنوان موافق صحبت کنند که فرصت نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.