به گزارش ایرنا، دولت یازدهم درصدد ازسرگیری سواپ نفت خام است که از سال ۱۳۸۹ در پی تصمیم دولت پیشین متوقف شده بود.

بر این اساس ایران مذاکره هایی را نیز با کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داده است.
از طریق سوآپ، همسایگان شمالی ایران در پایانه های نفتی شمال کشور نفت خام به ایران تحویل داده و ایران به اندازه آن از بندرهای جنوبی صادر می کند.
نفت خام دریافتی از همسایگان شمالی در پالایشگاه های نیمه شمالی کشور مانند پالایشگاه تهران مصرف می شود و به بدین ترتیب به حمل نفت خام از میدان های نفتی جنوبی به این مناطق نیازی نیست.
قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده است که ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و فرآورده های نفتی در منطقه تبدیل شود.
بزرگ ترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران یا کشورهای همسایه جای گرفته است که ایران می تواند برای انتقال محموله های آن به مبادی مصرف سهمی مهم ایفا کند.
همچنین ایران با بهره گیری از این موقعیت راهبردی نقش مهمی را برای تقویت همگرایی سیاسی و اقتصادی با همسایگان بازی می کند.
در همین پیوند، «حمیدرضا شاهدوست» رییس پایانه نفتی شمال، درباره جزییات ازسرگیری سواپ گفت: در دولت پیشین شرکت نیکو واسطه وزارت نفت ایران و کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر بود و اکنون مسئول پیگیری ازسرگیری این عملیات شده است.
شرکت نفتی نیکو به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و متولی اصلی امضای قراردادهای سوآپ نفت ایران است.
به گزارش وزارت نفت، شاهدوست ادامه داد: توقف سوآپ به معنای تعطیلی ترمینال ما نبود و آن را به فرصتی برای ارتقای فعالیت ها و بازسازی تاسیسات تبدیل کردیم.
رئیس پایانه نفتی شمال اضافه کرد: سوآپ نفت افزون بر درآمد اقتصادی برای کشور، قدرت سیاسی ایران را به رخ کشورهای حوزه دریای خزر کشید. بدون شک اگر ایران و پایانه شمال شرکت پایانه های نفتی نبود، نفت خام کشورهای حوزه خزر مانند قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و حتی روسیه به آبهای آزاد نمی رسید.
وی ادامه داد: هر چند کشورهای حوزه خزر در زمان توقف عملیات سوآپ با ایجاد خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (بی.تی.سی) و دیگر مسیرها جایگزینی برای مسیر ایران پیدا کردند اما خود آنها بهتر می دانند هیچ راهی ایمن تر و اقتصادی تر از ایران نیست.
رئیس پایانه نفتی شمال گفت: مطابق مذاکرات انجام شده مطمئنیم قزاقستان و آذربایجان تمایل زیادی دارند درصدی از نفت خام خود را از طریق پایانه شمال کشور سوآپ کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.