60 ساله است و اهل کرمان. سال ۱۳۸۹ مفتخر به درجه سرلشکری شد. تا پیش از آنکه فتنه داعش، عراق و سوریه را اسیر جنگی چند ساله کند، تنها نامش را می‌شنیدیم. اما با ضرورت یافتن حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه، «سردارقاسم سلیمانی» بارها و بارها به این دو کشور سفر کرد و در میان نیروهای محلی و مقابل دوربین‌ها ظاهر شد. حضور و عملکرد سردار قاسم سلیمانی در دفاع از کشورهای مسلمان در مقابل داعش، او را به چهره‌ای محبوب تبدیل کرده است. محبوبیتی که نه تنها در میان مردم کشورهای مسلمان، بلکه در میان ایرانیان نیز به عنوان چهره‌ای ملی از او یاد می‌شود که از منافع ایران در آن سوی مرزها دفاع می‌کند. اما با علنی شدن حضور فرمانده نیروی قدس در عراق و سوریه و در پی محبوبیتی که در افکار عمومی کسب کرد، جناح‌های سیاسی داخلی را بر آن داشت تا تلاش کنند با نزدیکی به او، برای خود محبوبیتی فراهم کند. آن هم گروه‌هایی که عملکرد سیاسی آنها در داخل، با واکنش منفی مردم مواجه شده است. از سوی دیگر، محبوبیتی که سردار سلیمانی را به یکی از چهره‌های برجسته نظامی ایران بدل ساخته است، کار را به جایی رسانده که حتی برخی از او به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نام برده‌اند. آن هم از سوی جناح اصولگرا که سال‌هاست با فقدان گزینه مناسب برای مطرح شدن مواجه است. این نقشه اصولگرایان آن چنان روشن است که حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، چندی پیش در حساب توئیتری خود نوشت: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.» اینکه آیا اصولگرایان آن چنان با بحران قحط الرجال مواجهند که برای مطرح شدن، مجبورند دست به دامان شخصیت محبوب نظامی شوند، جای بحث دارد. اما محبوبیت سردار سلیمانی آن قدر هست که صدا و سیما سخنرانی او را که فرمانده نیروی قدس و نه فرمانده سپاه پاسداران است را به صورت زنده پخش کند و مجلس، برای شرکت در جلسه هم اندیشی از او دعوت کند. آن هم جلسه‌ای که اکثریت حاضران را اصولگرایان تشکیل داده و در خاتمه آن، برای فراکسیون اصولگرایان تصمیم‌گیری می‌شود!

سردار در جمع منتخبان

بر همین اساس، عصر جمعه، سردار قاسم سلیمانی در جلسه هم اندیشی مجلس دهم حاضر شد و سخنانی ایراد کرد. سردار سلیمانی در این مراسم با بیان اینکه مجلس می‌تواند بر دولت و مردم تاثیر بگذارد، گفت: «قانونمند کردن بسیج امکانات علیه دشمن، ازجمله توانایی‌های مجلس برای کمک به اهداف اساسی نظام در حوزه سیاست خارجی است.» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ضمن تشکر از دکتر لاریجانی به‌خاطر حمایت از بخش دفاعی و امنیت کشور گفت: «شرایط ما در منطقه مثل قبل و بعد از عملیات بیت المقدس است.» سردار سلیمانی در ادامه به شرایط امروز سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: «اگرچه در ابتدای امر درباره تصمیم‌گیری‌ها در ایران درباره سوریه اختلاف نظر بود که میان شیعه و سنی تفرقه نیفتد اما در نهایت تصمیمات گرفته شد که دکتر لاریجانی نیز در آن نقش بسزایی داشت. سردار سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جایگاه مجلس در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و افزود: «تسهیل تصمیم‌گیری اثر جدی در بسیج امکانات دارد که عمدتا برعهده ریاست مجلس است و به قانون شدن امور در این زمینه کمک بسزایی می‌کند و نقش خاصی دارد همچنین نقش مجلس در قانونمند کردن بسیج امکانات و تجهیزات در راستای رسیدن به اهداف نظام اساسی است و هرجا ایستادگی کرده توانسته بر دولت تاثیر گذاشته و جهت دهی در مردم داشته باشد.»

اصول پنج‌گانه لاریجانی

جلسه هم اندیشی منتخبان مجلس دهم که در سالن مشروطه و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، سخنران دیگری هم داشت و آن علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم بود. لاریجانی در این جلسه گفت: «تصور من بر این است که باید حرکت عمومی خود را بر ۵ اصل قرار دهیم تا به اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران برسیم.» او گفت: «نخستین مورد آن حفظ دین خداست که باید تلاش کنیم در جهت دین اسلام حرکت کرده و رابطه خود را با خدا درست کنیم تا رابطه‌مان با مردم درست شود.» لاریجانی در ادامه به مساله دوم اشاره و بیان کرد: «اگر می‌خواهیم کشوری پایدار داشته باشیم باید حرمت رهبری را حفظ کنیم. چنانچه برخی حرمت رهبری را حفظ نکردند و به خود و مملکت ضربه زدند. این درحالی است که اگر ولایت فقیه نبود در جنگ پیروز نمی‌شدیم.» لاریجانی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، هم‌سرنوشتی با سایر ملل را مد نظر خود قرار داده، عنوان کرد: «مبارزه با استکبار، دفاع از مستضعفین دنیا اعم از مسلمان و غیرمسلمان و وحدت با مسلمانان از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. از این رو توسعه دیپلماسی مبتنی بر اقتدار ملی را اصل سوم می‌دانم.» رئیس مجلس نهم در ادامه در توضیح اصل چهارم که توسعه علمی بر اساس بومی‌سازی خواند، یادآور شد: «ما بودجه‌ای در اختیار حوزه پژوهش قرار می‌دهیم اما خروجی آن صرفا برگه‌های کاغذ می‌شود و دردی از تولید و صنعت دوا نمی‌کند و از آن طرف تصمیمات علمی در حوزه اجرا گرفته نمی‌شود. لذا باید کاری کنیم تا تحقیق و توسعه، تولیدکنندگان را مشتاق به استفاده از آن کند.» لاریجانی اصل پنجم را توسعه اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «آلمان در سال ۱۹۴۵ با خاک یکسان شد اما تا سال ۱۹۶۵ به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شد. این موفقیت نیازمند روحیه جهادی است که رهبری نیز بر آن تاکید دارند لذا توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی پنجمین اصلی است که باید به آن باور داشته باشیم.»

تولد فراکسیون ولایت

در این جلسه که اکثریت حاضران را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، رئیس مجلس نهم گفت: «از این رو می‌توانیم فراکسیونی فعال و جهت‌دار و مطابق با آرمان‌های نظام داشته باشیم که با این اصول ۵گانه و با محوریت دیانت و ولایت باشد و با عنوان فراکسیون ولایت ما را به هم پیوند دهد.» بعد از اتمام سخنان لاریجانی بود که منتخبان مردم در مجلس دهم به اشاره تایید تشکیل و حضور در فراکسیون «ولایت» قیام کردند و فراکسیون اصولگرایان رسما متولد شد. فراکسیونی که اصولگرایانی نظیر کاظم جلالی و بهروز نعمتی که از اعضای لیست امید بودند هم در آن حضور دارند و به احتمال قریب به یقین، از لاریجانی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس دهم حمایت خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.