به گزارش آریا، عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور در دولت نهم، به پرسش هایی پاسخ داد که به صورت پرسش و پاسخ در ادامه می آید.

**برخی از چهره های اصولگرا از دخالت دولت روحانی در انتخابات سخن می گویند. آقای میرتاج الدینی معاون آقای دکتر احمدی نژاد گفته به نتایج انتخابات مشکوک است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در اینکه اراده ای از سوی دولت برای دخالت سازمان یافته در انتخابات وجود داشته، شک و تردیدی نیست. قبلا هم عرض کرده بودم که اگر به اظهارات آقای خباز استاندار سمنان توجه کنید، ایشان کاملا به عنوان یک لیدر حزبی برای پیروزی لیست امید برنامه ریزی کردند؛ همچنین اظهارات اعضای حزب اعتدال و توسعه که در دولت مسئولیت دارند. کاملا مشخص است که نیروهای نزدیک به دولت در انتخابات مداخله داشتند و تلاش کردند نتایج را به نفع دولت رقم بزنند. شورای نگهبان باید به این موضوع رسیدگی کند.

**آقای هاشمی رفسنجانی گفته است: در دوره احمدی نژاد به ویژه پس از سال ۸۸ انقلاب داشت منحرف می‌شد و به سمت اختناق می‌رفت، من موفق شدم در بدترین شرایط تا حدودی این وضع را عوض کنم و مردم با همان مردانگی که انقلاب کردند سال ۹۲ هم پیروز شدند. اکنون دیگر می‌توانم راحت بمیرم. پاسخ شما به این اظهارات چیست؟

نسبت به این اظهارات پاسخ خاصی ندارم. در تضادی که بین آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد وجود دارد، شکی نیست. حتما آقای احمدی نژاد در مسیری که در دوره خودشان برای اداره کشور انتخاب کرده با منویات آقای هاشمی تضاد جدی داشتند. طبیعی است که آقای هاشمی، آقای احمدی نژاد را نسبت به مسیر خودشان منحرف می دانند. اما اینکه آقای هاشمی به خیال خودشان آسوده شدند، اینطور نیست؛ ایشان هنوز هم باید دلواپسی هایشان را حفظ کنند، زیرا ملت ایران به بینش و منش آقای هاشمی در انتخابات دوره های مختلف "نه" گفتند. تلقی بنده این است که ایشان در سطح توده های مردم، مطلقا جایی ندارند.

**بعد از بسته شدن پرونده انتخابات مجلس دهم که پرونده انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ باز شده است، برخی از چهره های اصلاح طلب و حتی اصولگرا حملاتی را به آقای احمدی نژاد آغاز کرده اند و ادعا می کنند که آقای احمدی نژاد هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد، مردم از او استقبال نخواهند کرد، اصولگرایان نیز اشتباه خود را در حمایت از اقای احمدی نژاد تکرار نخواهند کرد. به نظر شما چرا این حملات به آقای احمدی نژاد صورت می گیرد؟ اگر ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، واکنش مردم و جریان های سیاسی به این موضوع چگونه خواهد بود؟

آقای احمدی نژاد تا این لحظه هیچ اراده و تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند. اما تمام نظرسنجی ها نشان می دهد، در صورتی که ایشان در رقابت با آقای روحانی قرار بگیرند، با نسبت 7 به 3 پیروز می شوند. اتفاقا دلیل این حملات همه جانبه به آقای احمدی نژاد، در همین اقبالی است که توده های مردم،نیروهای حزب اللهی و بخش های ارزشی جامعه به ایشان دارند. بازتاب سفر اخیر آقای احمدی نژاد به جیرفت را هم که ببینید، متوجه می شوید که چنین اقبالی برای هیچ یک از چهره های سیاسی کشور صورت نمی گیرد. قطعا برای همین اقبال از سمت مردم است که آقای احمدی نژاد از طرف آقای هاشمی و خیلی های دیگر مورد حمله قرار می گیرند.

**اخیرا سایت پایش در مطلبی به شعار جدید انتخاباتی احمدی نژاد پرداخته و اعلام کرد: در برنامه های انتخاباتی که توسط کارشناسان دفتر احمدی نژاد تهیه و به تایید رسیده، توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و بویژه طبقات فرودست در اولویت قرار گرفته است.بر اساس این طرح، چنانچه احمدی نژاد نامزد انتخابات شود، جذاب ترین شعار انتخاباتی وی، ایجاد اشتغال برای حداقل یک فرزند هر خانوار است. به گفته طراحان این برنامه، هر خانواده ای در دولت آینده احمدی نژاد یک سهمیه استخدامی خواهد داشت و بر اساس پیشنهاد اعضای خانواده، دولت یک نفر را استخدام خواهد کرد.همچنین در صورت نامزدی احمدی نژاد در انتخابات، او وعده افزایش یارانه های نقدی را خواهد داد. در برنامه های انتخاباتی احمدی نژاد همچنین قرار است به هر استان برای حضور در هیات دولت سهمیه داده شود. شما از این طرح انتخاباتی اطلاع دارید؟ و نظرتان در این خصوص چیست؟

این دوستان آقای احمدی نژاد را به خوبی نمی شناسند. آقای احمدی نژاد اگر برنامه ای در ذهن داشته باشند، یقینا این برنامه خیلی صریح و شفاف از طرف خودشان اعلام می شود. آقای احمدی نژاد فرد شجاعی هستند و اگر قصد کاندیداتوری داشته باشند صراحتا اعلام می کنند، نیازی به اینگونه بازی ها نیست. دوستان به این نکته توجه ندارند که، ساختن این شعارها علاوه بر اینکه به تخریب آقای احمدی نژاد منجر شود، به تثبیت جایگاهشان در افکار عمومی کمک می کند.

**آقای احمدی نژاد بعد از سفرهای استانی اخیری که داشته اند، در تازه ترین دیدارهای خودبا آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما دیدار کرده اند. آیا این سفرهای استانی و دیدارها، به معنای آماده باش آقای احمدی نژاد برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیست؟

آقای احمدی نژاد سفر استانی ندارند. آنچه که در حال انجام است سفر استانی نیست، دعوت خانواده های شهدا، ایثارگران و توده های مردم است که ایشان با حجم زیادی از دعوت ها روبرو هستند و می توانند بخشی از آنها را در برنامه هایشان بگنجانند. سفر استانی تعریف خاص خود را دارد که سرکشی دولت از استانها و رسیدگی به امور آنها را شامل می شود. تا آنجا که ما صحبت های آقای احمدی نژاد را تحلیل می کنیم، ایشان از دیدگاه ها و آرمان های امام(ره) در این سفر ها صحبت می کنند. صحبت هایی هم که راجع به پخش پوسترهای انتخاباتی در سفرهای آقای احمدی نژاد می شود، کذب محض است. اینها دست نوشته هایی هستند که مردم به شکل خودجوش تهیه می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.