سید مرتضی افقه، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره مهاجرت روستاییان به شهرها اظهار کرد: روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی چند دهه گذشته و مهاجرت‌های گسترده منتج از آن در حال تثبیت بود که بروز پدیده خشکسالی در منطقه به محرکی جدید برای مهاجرت‌های ناخواسته روستاییان باقیمانده تبدیل شد.

او در ادامه افزود: اگرچه خشکسالی پدیده‌ای منطقه‌ای است که عمدتاً ناشی از تغییرات اقلیمی صورت پذیرفته اما سوء تدبیر مدیران در مدیریت منابع آب و خاک کشور به طور بالقوه زمینه جابه‌جایی‌های جدید را فراهم کرده است.

افقه سپس در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی‌های اخیر روند مهاجرت روستاییان را در سال جدید و سال‌های آینده تشدید خواهد کرد، گفت: هرچند پدیده خشکسالی و کم‌آبی آثار خود را در وهله اول بر بخش کشاورزی و زندگی روستاییان ظاهر کرده است.

به گفته این کارشناس اما از آنجا که بیش از پنج دهه است که روند مهاجرت از روستا به شهرها ادامه داشته و امروز تنها کمتر از ۳۰ درصد مردم کشور در روستاها باقی مانده‌اند، ظرفیت تخلیه روستا و مهاجرت روستاییان به شهرها به حداقل رسیده و بعید است بازتاب اثری که پدیده خشکسالی بر تشدید مهاجرت از روستا به شهرها دارد از انعکاس مشکلات کمبود آب در شهرهای کشور به‌خصوص شهرهای بزرگ بیشتر باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.