وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی طی حکمی منصور معظمی را به عنوان معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد که پیش از این رضا نوروززاده ریاست این سازمان توسعه‌ای را برعهده داشت. در حالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم این سومین باری است که تغییرات مدیریتی دارد. چرا که قبل از نوروززاده نیز غلامرضا شافعی سکانداری این سازمان را برعهده گرفته بود.


به گزارش اقتصادنیوز، اما سومین مدیر ایدرو کیست و چرا به سازمانی که طرح‌های ناتمام بسیاری دارد، آمده است؟ منصور معظمی نامی‌ آشنا در وزارت نفت است. به دلیل اینکه او از سال ۱۳۵۹ تا هم اکنون یکی از مغزهای متفکر سیاست‌های نفتی کشور محسوب می‌شود. معظمی از مدیریت نفت و گاز سازمان برنامه و بودجه طی سال‌های ۱۳۵۹تا ۱۳۶۵ شروع کرد و پس از آن تجربه مدیر عاملی بسیاری از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت مانند ملی گاز مایع ایران و پتروشیمی خارک را عهده‌دار بوده است. اما منصور معظمی در سال ۹۴ پس از حضوری دو ساله در وزارت نفت به عنوان سرپرست امور بین الملل و سپس معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری این وزارتخانه استراتژیک از ادامه فعالیت در صنعت نفت منصرف شد و بیژن زنگنه وزیر نفت در نامه‌ای جداگانه منصور معظمی را به عنوان مشاور وزیر منصوب کرد.

حال این سوال حائز اهمیت است که چرا یک مدیر نفتی باید سکان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در دست بگیرد؟ آنگونه که اقتصادنیوز کسب اطلاع کرده معظمی به دلیل تجربه‌اش در پرونده فازهای پارس جنوبی وزارت نفت به ایدرو آمده تا با تجربه‌هایی که در پروژه‌های نفتی دارد ایدرو را در اجرای پروژه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هدایت کند. طی سال‌های اخیر حجم وسیعی از فعالیت‌های شرکت ایدرو به دلیل پروژه‌های موجود در این سازمان به طرح توسعه فازهای پارس جنوبی کشیده شده و احتمالا انتخاب مدیر سومی برای این سازمان از وزارت نفت به همین خاطر بوده است.

حال که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را که هم اکنون پیشرفت پروژه‌های سازمان گسترش را در عسلویه با جدیت دنبال می‌کند و داخلی‌سازی تجهیزات را در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای پارس جنوبی مورد هدف قرار داده، منصور معظمی قرار است اهداف مورد نظر سازمان را به همراه تیم متخصص طی سال‌های پیش رو محقق کند.

آنطور که شاتا اعلام کرده، از این رو محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز در احکام جداگانه‌ای محسن صالحی‌نیا (معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن وتجارت) و فرداد دلیری (معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع) را به عنوان اعضا جدید هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرده است و سیدرضا نوروززاده را به عنوان مشاور وزیر صنعت،معدن وتجارت خود معرفی کرده است.

وزیر صنعت همچنین در ادامه ماموریت‌های ایدرو را براساس قانون تاسیس و آیین‌نامه‌های اجرایی و مقررات جاری سازمان باری دیگر یادآوری کرد و ۱۰ ماموریت جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را از منصور معظمی رییس جدید سازمان خواستار شد.

۱۰ ماموریت رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)

۱

‌توسعه صنعت کشور با ایجاد صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوین

۲

توسعه مدیریت و منابع انسانی بخش صنعت کشور از طریق ارائه آموزش، تحقیقات و مشاوره‌های مورد نیاز

۳

سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و صنایع خطرپذیر.

۴

نوسازی و بازسازی و اصلاح ساختار صنایع مهم در راستای افزایش تولید و بهره‌وری

۵

تامین منابع مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از منابع خارجی و جذب سرمایه‌های داخلی

۶

توسعه تحقیقات کاربردی و دانش فنی با رویکرد تقویت توسعه طراحی و مهندسی ساخت داخلی

۷

حمایت از ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز صنعت نفت، برق‌ و حمل و نقل ریلی و دریایی

۸

ارتقای توان رقابت‌پذیری صنایع جهت حضور در بازارهای جهانی

۹

سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته خارج از کشور در جهت ارتقاء مدیریت و نوآوری و کسب درآمد ارزی

۱۰

مشارکت در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی و زیربنایی کشور




بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.