روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه به نقل از مقامات نظامی و اطلاعاتی و یک فیلم مستند که هنوز منتشر نشده است، نوشت: در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران شکست می‌خورد، ایالات متحده برنامه‌ای برای انجام یک حمله سایبری گسترده به این کشور داشت.

به گزارش آنا به نقل از رویترز، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هدف این طرح با اسم رمز نیترو زئوس فلج کردن صنایع دفاع هوایی، سیستم‌های مخابراتی و بخش‌های کلیدی شبکه برق ایران بوده، اما پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای در سال گذشته، طرح مذکور متوقف شده است.

این طرح که توسط پنتاگون طراحی شده قصد داشته اوباما را مطمئن سازد که اگر ایران اقدامی بر علیه ایالات متحده یا متحدان منطقه‌ایش انجام دهد جایگزین‌هایی برای گزینه نظامی وجود دارد. این طرح قرار بود هزاران نفر از پرسنل نظامی و اطلاعاتی آمریکا را درگیر سازد و ده‌ها میلیون دلار هزینه داشته باشد. طرح مذکور همچنین مستلزم قرار دادن تجهیزات الکترونیک در شبکه‌های رایانه‌ای ایران بوده است.

این گزارش حاکی است، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در این حال یک طرح جداگانه برای یک حمله سایبری پوششی طراحی کرده بودند تا سایت غنی‌سازی فردو را از کار بیندازند.

نیویورک‌تایمز نوشته، جزئیات طرح نیترو زئوس، قرار است با پخش فیلم مستند «روزهای زئوس» در روز چهارشنبه در جشنواره فیلم برلین افشا شود. این فیلم به افزایش تنش‌ها بین ایران و غرب طی سال‌های قبل از توافق هسته‌ای، کشف ویروس استاکس‌نت در مجتمع غنی‌سازی نطنز و بحث‌ها در پنتاگون درباره استفاده از چنین تاکتیک‌هایی علیه ایران می‌پردازد.

تایمز گفته، مصاحبه‌های جداگانه‌ای را انجام داده است تا طرح کلی برنامه زئوس را تایید کند، اما مقامات کاخ سفید، وزارت دفاع و دفتر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا با خودداری از هرگونه اظهار نظر در این زمینه گفته‌اند وظیفه آنها گفت‌و‌گو درباره طراحی احتمالات نظامی نیست.

پنتاگون هنوز به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.