روزنامه اعتماد نوشت؛

-١٣ بهمن سالروز یکی از چهره‌های مهم انقلاب یعنی شهید مطهری است. خانه موزه مطهری به مناسبت این روز برنامه را در این محل ترتیب داده بود. برنامه قرار بود ساعت ٣ شروع شود اما با تاخیر یک ساعت و با صوت قاری خوش صدایی آغاز شد. بعد از توضیحات مجری یکی از مسوولان شهرداری در مقام میزبان خوشامد‌گویی کرد و بعد از وی نوبت عماد افروغ شد که به ایراد سخنانی بپردازد.

ویژگی‌های متن‌های مطهری

عماد افروغ بیان کرد که اولین مواجهه‌اش با شهید مطهری هنگامی بوده که در انگلستان در زندان بوده است و از هم سلولی خودش جملات نابی می‌شنود که بعد متوجه می‌شود این جملات از متفکری به نام مطهری است. وی در ادامه صحبت هایش چندین ویژگی برای نوشته‌های مطهری برشمرد. عمق فلسفی اولین ویژگی مطهری بود که افروغ آن را بیان کرد. وی به این نکته اشاره کرد که نگرش فلسفی از شهید مطهری یک متفکر برج عاج نشین نساخت. درد‌های اجتماعی را می‌شناخت و همانند یک روشنفکر به سراغ آن دردها می‌رفت. وی که جای چنین متفکری را این روزها خالی می‌دید دومین ویژگی شهید مطهری را این دانست که به جامعیت محتوایی و جوهری اسلام باور داشت. «پیش ذهنیت» شهید مطهری به گونه‌ای بود که می‌توانست این جامعیت اسلام را درک کند. افروغ در ادامه افزود که شهید مطهری به مقولات و پرسش‌های اساسی یک پوشش فراگیر می‌داد و از تمام زوایا آن را بررسی می‌کرد. کتاب‌های شهید مطهری برعکس دیگر کتبی که من مطالعه می‌کردم سراسر نکته بود. حقیقت‌گرایی و عدم مصلحت‌اندیشی دیگر ویژگی شهید مطهری بود که افروغ آن را بیان کرد. وی افزود که اسلام دین حقیقت است و دین مصلحت. افروغ بسیاری از اتفاقات ناگواری که برای ما رخ داده و در حال رخ دادن است و به تعبیر وی ما را از جوهره انقلاب و اسلام دور می‌کند ناشی از همین مصلحت اندیشی‌های کاذب دانست. ویژگی دیگر شهید مطهری در نگاه افروغ عقل گرایی ومبارزه با اخباری‌گری و اشعری‌گری است. آزادی گرایی، نقد منصفانه و عالمانه (نقدی که من قال و ما قال را با هم خلط نمی‌کرد)، شجاعت و حریت،

فطرت گرایی، پرچمداری عوام زدگی و توحیدگرایی برهانی واستدلالی از دیگر صفاتی بود که عماد افروغ برای شهید مطهری بر شمرد. در دومین بخش از صحبت‌های خود به بحث آزادی از نگاه شهید مطهری پرداخت. وی با بیان اینکه شهید مطهری بحث آزادی از چه در اندیشه لیبرالیسم را می‌پذیرید، افزود: شهید مطهری اما نقدی به این مبحث نمی‌کند و دو چیز دیگر را به آن اضافه می‌کند. یکی از آنها آزادی معنوی است و دیگری رعایت و جهت آزادی است. آزادی معنوی به این معنا که خود فرد از درون باید آزاد باشد. کسانی که آزادی معنوی دارند زیر بار هر رابطه و استعبادی نمی‌روند. نکته‌ای دیگر که عماد افروغ بیان کرد راجع به کتابی است که در مجموعه تاریخ شفاهی چاپ شده است. افروغ که از آوردن نام سیدحسین نصر پرهیز داشت خطاب به خانواده مطهری بیان کرد که نصر در این کتاب ادعاهایی مطرح می‌کند که متوجه شهید مطهری هم می‌شود و از خانواده شهید مطهری خواست که جواب ادعاهایی که نصر در این کتاب بیان می‌کند و به زعم خودش (افروغ) صحت ندارد را بدهند.

بعد از آن مصطفی رحماندوست خاطره‌ای از شهید مطهری بیان کرد و گفت که شهید مطهری تاثیر بسیار عمیقی بر سبک زندگی من داشته است. سهیل محمودی از دیگر سخنرانان برنامه بود. وی چند نکته در رابطه با ویژگی نثر شهید مطهری بیان کرد. همچنین وی قاب شعری را به نمایندگی از انجمن شاعران به خانه موزه شهید مطهری هدیه کرد. همچنین رییس سازمان ثبت احوال هم هدیه‌ای برای خانه موزه شهید مطهری و خانواده ایشان آورده بود. طریقت در ابتدا بیان کرد تولد شهید مطهری در سازمان ١٢ بهمن ثبت شده است اما دستنوشته‌ای از ایشان هست که خودشان تاریخ تولدشان را ١٣ بهمن بیان می‌کنند. بعد از آن از اسناد هویتی شهید مطهری که توسط سازمان ثبت احوال تهیه شده بود، رونمایی شد. بعد از ذکر خاطره توسط محمود دعایی نوبت به علی مطهری شد که سخنانی ایراد کند.

تاریخچه خانه موزه مطهری از زبان پسر

وی که تقریبا اواخر جلسه رسید از تاخیر خود ابتدا عذرخواهی و سپس بیان کرد که من در این وقت کوتاه می‌خواهم تاریخچه‌ای از خانه‌ای که الان در آن حضور داریم و به خانه موزه تبدیل شده است، بیان کنم. وی در ادامه بیان کرد که شهید مطهری از سال ١٣٤٦ تا ١٣٥٥ در این منزل سکونت داشته است. فرزند شهید مطهری اشاره کرد تا سال ١٣٤٦ منزل ما در شهرری و در کوچه «دردار» که از کوچه‌های معروف و قدیمی شهرری است، قرار داشت. بعد از تاسیس حسینیه ارشاد، دوستان و همکاران پدر اصرار کردند که مسافت شما از حسینیه بسیار دور است و بهتر است که در نزدیکی حسینیه منزلی تهیه کنید. این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد که پدر که هفت فرزند و در واقع هشت سر عائله داشت درصدد تهیه خانه‌ای برآمد که هم نزدیک حسینیه باشد و هم ظرفیت کافی برای خانواده ما داشته باشد،

از این رو اینجا را خریداری کردند و تا سال ١٣٥٥ در این منزل و بعد از آن به چهارراه قنات رفتیم و تا سال ١٣٥٨ و شهادت پدر در آنجا سکونت داشتیم. وی در ادامه افزود که خاطرات بسیاری از این منزل وجود دارد. جلسات بسیاری در اینجا برگزار شده است و شخصیت‌های بسیاری در این خانه رفت و آمد داشته‌اند. یکی از این شخصیت‌ها که بسیار در خانه ما رفت وآمد داشت، شهید محمد منتظری بود. شهید منتظری بسیار به استاد مطهری علاقه‌مند بودند و هر بار که از خارج می‌آمد یا از زندان آزاد می‌شد به خانه ما می‌آمد. همان‌طور که خود آیت‌الله منتظری هم هرگاه که از زندان آزاد می‌شدند به منزل ما می‌آمدند. مطهری در ادامه بیان کرد که شهید محمد منتظری این ویژگی را داشت که هرگاه از زندان آزاد می‌شد و مشخص هم بود که شکنجه و سختی فراوانی دیده است، روحیه خود را حفظ می‌کرد و دایما با ما شوخی می‌کرد. وی در ادامه خاطره‌ای به این شرح بیان کرد که یک شب ماموران ساواک به دنبال شهید محمد منتظری به در خانه ما آمدند. خود پدر در را باز کردند و به ماموران گفتند که اگر حرف من را قبول دارید به شما می‌گویم که وی در منزل ما نیست. ساواکی‌ها که ١٥ نفر بودند و مسلح، گفتند که ما وظیفه داریم تا خانه را تفتیش کنیم. به سرعت وارد خانه شدند و همه‌جا را تفتیش کردند، حتی دایی بنده را که شباهت زیادی با شهید محمد منتظری داشت، می‌خواستند همراه خود ببرند که بعد متوجه اشتباه خود شدند. فرزند شهید مطهری در ادامه افزود که آقای طالقانی، بهشتی، بازرگان و مرحوم شریعتی هم در خانه ما رفت و آمد داشتند. علی مطهری از رابطه خوب پدرش با مرحوم شریعتی گفت و افزود: درست است که پدر نقدهایی به تفکرات شریعتی داشت اما در کل روابط خوبی با ایشان داشتند. حتی بار آخری که بازداشت شدند، بعد از آزادی به منزل ما آمدند. حتی هنگامی که ایشان ناهار در منزل ما مهمان بودند پدر پیشنهاد طرحی را دادند که در آن کتاب ٢٣ سال علی دشتی توسط خودشان، شریعتی و استاد شهیدی نقد شود و هرکدام بخش‌هایی از این کتاب را جواب دهند. علی مطهری در ادامه افزود که خود من از سال ٧٤ تا ٨٦ در این منزل ساکن بودم. بعد که منزل قدیمی شد و برای زندگی مناسب نبود، متوجه شدم که دو راه پیش رو داریم، یکی اینکه که خانه را به قول معروف بکوبیم و ساختمانی بسازیم یا اینکه آن را تبدیل به خانه موزه کنیم و در نهایت تصمیم دوم گرفته شد. علی مطهری در پایان اشاره کرد که وقتی این جلسات را می‌بینم و فضایی که این خانه پیدا کرده است بسیار خوشحال می‌شوم که این تصمیم را گرفتم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.