شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

آخر هفته

  • رصد سال ۹۶ با دوربین اقتصاد

  • اولویت‌ها در سال آینده

    دکتر علی فرحبخش

    آغاز سال آینده مقارن با شروع مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری است که می‌تواند تاثیرات شگرفی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی در آینده کشور داشته باشد. در این ایام آنچه بیش از پیش مورد بحث و جدل قرار می‌گیرد، عملکرد اقتصادی دولت گذشته و برنامه‌های اقتصادی دولت آینده است و در حالی که دولت مستقر تلاش می‌کند تا دستاوردهای خود را در دسترس افکار عمومی قرار دهد، احزاب سایه یا خارج از قدرت از هر روزنه‌ای برای زیر سوال‌ بردن دولت مستقر استفاده می‌کنند.

  • عکس خبری - ۲۶ اسفند ۹۵

  • کلاه قرمزی می‌آید؟

    هر سال در آستانه عید نوروز انتشار اخبار مربوط به عدم تامین مالی مجموعه کلاه قرمزی که یکی از مقبول ترین برنامه‌های نوروزی طی سال‌های گذشته بوده است، کام مردمی را که برای تماشای این برنامه و یادآوری نوستالژی‌هایشان پای تلویزیون می‌نشینند، تلخ می‌کند. هرچند خبرهای ضد و نقیضی از موافقت با تولید مجموعه در سال ۹۶ منتشر شده است اما به نظر می‌رسد مدیریت مالی سیما باید برای برنامه‌های مردم پسند با مخاطبان بالا، اهمیت بیشتری قائل شود. خصوصا آنکه تلویزیون در سال‌های اخیر با افت شدید مخاطب روبه‌رو بوده است.

  • روحانی؛ رای اصلاح‌طلبان

    در حالی که در جناح اصولگرا اختلاف نظر بر سر کاندیدای نهایی هنوز به قوت خود باقی است اما در مقابل در جریان اصلاحات، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به روحانی رای اعتماد مجدد داد تا رئیس‌جمهوردولت یازدهم یک باردیگر کاندیدای رسمی اصلاح‌طلبان شود. پس از این انتخاب دوباره، روحانی با فراکسیون امید دیدار کرد تا حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان، شرایط را برای روحانی ۹۶ همچون سال ۹۲ هموارتر کند. هر چند که هنوز تصمیم‌گیری درباره معرفی یا عدم معرفی کاندیدای پوششی به آینده موکول شده است.

    .
  • سلاح‌های سایبری سیا

    بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ علیه سازمان سیا رقم خورد در این افشاگری سایت ویکی لیکس با انتشار اسنادی، راهکارهای جاسوسی سیا با استفاده از ابزارهای دیجیتال و هوشمند مورد استفاده روزمره مردم در سراسر جهان را برملا کرد. بر اساس اسناد منتشره، سازمان سیا بدافزارهای نفوذی تولید کرده که از طریق حفره‌های امنیتی تلفن‌های همراه، کامپیوترها، تلویزیون و هر دستگاهی که به اینترنت وصل شود برای جاسوسی استفاده می‌کنند. پیش از این هم ادوارد اسنودن از جاسوسی سیا از مردم آمریکا و سراسر دنیا پرده برداشته بود.

    .
  • اروپا علیه اردوغان

    به فاصله یک ماه مانده تا برگزاری همه پرسی اصلاح ۱۸ ماده قانون اساسی ترکیه برای گذار نظام پارلمانی به نظام ریاستی، روابط این کشور با برخی کشورهای اروپایی وارد بحران تازه‌ای شده است. تنش میان ترکیه و اروپا زمانی بالا گرفت که در آستانه رفراندوم پیش رو، به منظور بهره‌گیری از آرای ترک تبارهای ساکن در اروپا به نفع اردوغان، برخی مقامات قصد داشتند راهی هلند و آلمان که بیشترین مهاجرین ترک را در خود جای داده‌اند شوند و از این طریق راه قدرت‌گیری اردوغان را هموارتر کنند.

    در ابتدا هلند مانع ورود هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه به فرودگاه روتردام شد و سپس از سخنرانی وزیر خانواده ترکیه جلوگیری کرد.

  • هاشمی در سعادت‌آباد؟

    هرچند از همان ابتدای درگذشت آیت‌الله هاشمی قرار بود که خیابان یا بزرگراهی برای پاسداشت یاد و خاطره ایشان نامگذاری شود اما این اتفاق سرانجام در جلسه روز یکشنبه شورای شهر افتاد و تغییر نام خیابان سرو در منطقه سعادت آباد به نام آیت‌الله هاشمی تصویب شد. اما از آنجا که این نامگذاری خیلی زود حاشیه ساز گردید و مورد مخالفت خانواده هاشمی واقع شد، با رای اکثریت آرای اعضای شورای شهر، این مصوبه مسکوت ماند تا مابقی پیشنهادها و گزینه‌ها با حضوربرخی اعضای خانواده هاشمی بررسی شود.

    .
  • پاکسازی قضایی ترامپ

    در فاصله چند روز مانده به اجرای فرمان مهاجرتی جدید در آمریکا، وزیر دادگستری این کشور از دادستان‌های ۴۶ ایالت که از دولت اوباما باقی مانده‌اند خواست تا از سمت‌های خود استعفا دهند. به نظر می‌رسد که ترامپ پیش دستی کرده تا قبل از اینکه شکوائیه‌هایی علیه فرمان جدید مهاجرتی به مقامات دادگستری ارجاع شود، با برکناری مدیران دوران اوباما، مدیران همسو با خود را جایگزین آنها کند. از سوی دیگر ترامپ درحالی درخواست کناره‌گیری ۴۶ دادستان را داده که جایگاه ۹۳ دادستان دیگر نیز کماکان خالی است.

    .
  • حذف اعدام از جرم حمل مواد مخدر

    بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس، اعدام از مجازات‌های در نظر گرفته ‌شده برای حمل مواد مخدر در حالی حذف ‌شده است که این طرح تا تصویب نهایی در مجلس و نیز تایید شورای نگهبان راه زیادی در پیش دارد. بر اساس تصمیم کمیسیون، مجازات اعدام با زندان از ۳۰ تا ۳۵ سال جایگزین شده که البته در مواردی هم جریمه نقدی معادل یک یا ۲ میلیارد ریال به آن افزوده خواهد شد. آمار بالای اعدام‌ها در ایران که اکثرا مرتبط با قاچاق مواد مخدر است همواره یکی از محورهای مورد انتقاد حقوق بشری بوده است.

    .
  • ورود اقتصاد به فاز رونق

    انتشارآمارهای بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در ۹ ماه سال جاری از ورود اقتصاد کشورمان به فاز رونق خبر می‌دهد. بر اساس این آمارها، رشد اقتصادی در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۶/ ۱۱ درصد و رشد اقتصادی فصل پاییز به ۷/ ۱۵ درصد رسیده که رشد اقتصاد فصلی پس از گذشت ۱۴ سال چنین رقمی را دوباره تجربه می‌کند. اگرچه رشد قابل توجه اقتصادی مرهون رشد ارزش افزوده گروه نفت بوده است اما ارزش افزوده بخش صنایع و معادن به خصوص در بخش صنعت هم روند رو به رشدی نسبت به گذشته دارد.

    .
  • فرود دومین ایرباس

    در ادامه توافقات هوایی میان ایران و فرانسه، دومین ایرباس خریداری شده ایران از این کشوردر باند فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست تا امیدها نسبت به اجرایی شدن سایر قرارداد‌های خرید هواپیما افزایش یابد. این درحالی است که پیش از این اخباری مبنی برادامه صدورمجوز فروش هواپیمای بوئینگ به ایران از سوی خزانه داری آمریکا، دومین سیگنال برجامی ترامپ پس ازاجازه افتتاح حساب شهروندانش در ایران تلقی شد. وزارت راه اعلام کرده تا پیش از پایان امسال سومین هواپیمای خریداری شده نیز به ایران خواهد رسید.

    .
  • فرصت‌سوزی در لوکزامبورگ

    بار دیگر کوتاهی مقامات سابق در بازگرداندن به موقع دارایی‌های ایران به تصور بی اثر بودن تحریم‌ها منابع بانک مرکزی ایران در اروپا را در خطر قرارداد. آنگونه که رئیس بانک مرکزی خبر داده، دادگاه لوکزامبورگ درمورد بلوکه شدن ۱. ۶ میلیارد دلار از منابع ایران در اولین رای صادره، تقاضای آمریکایی‌ها را رد کرده که برای این تصمیم درخواست فرجام شده و در آستانه رسیدگی است. ضمن آنکه به گفته سیف، این موضوع از سوی وکلای بانک مرکزی در دست پیگیری است و به زودی این منابع آزاد می‌شوند.

    .
  • پیروز اقتصاد مقاومتی

    درخواست عذرخواهی آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری از رئیس‌جمهور به دلیل عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی و توضیح درباره اینکه آیا دولت توفیقاتی در اقتصاد مقاومتی داشته است، واکنش سریع روحانی و معاون اول رئیس‌جمهور را در پی داشت. پس از انتخاب شعار سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل»دولت یازدهم این شعار را با جدیت سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار داد.

    از همین رو رئیس‌ شورای اقتصاد در واکنش به اظهارات جنتی، گفت: ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم و وقتی یک ملت بزرگ، یک دولت کارآمد و یک رهبری فرهیخته و آگاه داریم، ما در اقتصاد مقاومتی شکست می‌خوریم؟پس از آن جهانگیری در نامه‌ای به آیت الله جنتی نوشت که براساس شواهد، حقایق، آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی اقتصاد ایران در پایان سال ۱۳۹۵ در مقایسه با آغاز سال و سال‌های قبل، مقاومتی‌تر شده است ضمن آنکه مخاطب سیاست‌های ابلاغی همه ارکان نظام بودند و در این میان دولت همواره مورد استیضاح کسانی قرار می‌گیرد که خود نیز باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و به رهبری بزرگوار و ملت شریف توضیح دهند که در تحقق این سیاست‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اند.

  • فضاسازی علیه بانک‌ها

    فضاسازی گسترده علیه برخی بانک‌ها و پخش شایعه ورشکستگی نه تنها دفاع رئیس بانک مرکزی را در پی داشت بلکه مشخص شد که پخش این شایعات از کجا آب می‌خورد. اگرچه آمارهای منتشره از رشد ۳۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خبر می‌دهند اما رئیس بانک مرکزی معتقد است که هجمه‌های موجود ناشی از به راه انداختن جنگ روانی علیه بانک مرکزی است. از طرفی معاون اول رئیس‌جمهور هم می‌گوید برخی با اعلام ورشکستگی‌های صوری می‌خواهند از زیر بار پرداخت بدهی خود شانه خالی کنند.

    .
  • «معلم» سینما در گذشت

    پرونده تلخی‌های سال ۱۳۹۵ با درگذشت یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده عرصه فرهنگ و هنرکامل شد. علی معلم، مدیر مسوول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن ۵۴ سالگی و در پی حمله قلبی، دار فانی را وداع گفت. معلم که به واسطه‌ تولید و اجرای برنامه‌هایی چون جنگ هنر، از واژه تا تصویر و سینمای اندیشه به چهره‌ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شده بود، اولین جشن سینمایی و تلویزیونی خصوصی ایران را تاسیس و تندیس حافظ را به منظومه‌ سینمای کشور افزود.

    .
  • ساحلی‌بازان بر بام آسیا

    هشتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با قهرمانی مقتدرانه تیم فوتبال ساحلی ایران در حالی به پایان رسید که این پیروزی جواز حضور در مسابقات جام جهانی باهاما را برای ملی‌پوشان کشورمان صادر کرد. این دومین باری بود که تیم ایران بر بام آسیا می‌ایستاد. پیش از این، ساحلی بازان اماراتی و ژاپنی پرافتخارترین تیم‌های آسیا با ۲ عنوان قهرمانی بودند و حالا ساحلی‌بازان ایران که در رنکینگ اول آسیا قرار دارند، با شکست هر دو تیم ژاپن و امارات؛ دومین قهرمانی خود را به دست آوردند و تاج قهرمانی آسیا را بر سر گذاشتند.

  • شارژ پول پرقدرت توسط بانک‌ها

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    اکثر کارشناسان و اقتصاددانان یکی از مهم‌ترین چالش‌های مهم اقتصاد کشور را اصلاح نظام بانکی می‌دانند. در حال حاضر بالا بودن نسبت مطالبات غیرجاری، قفل شدن منابع بانک‌ها در املاک و مستغلات و سهم بالای تسهیلات تکلیفی باعث شده که مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها تداوم یابد. بنابراین بانک‌ها برای تامین منابع مالی دو راه را در پیش گرفته‌اند: یا با بالا نگه داشتن نرخ سود بانکی در رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند که سپرده‌های بانکی را جذب کنند یا اینکه سعی می‌کنند از منابع بانک مرکزی استفاده کرده و بدهی بانک‌ها به سیاست‌گذار پولی را افزایش دهند.

  • دست تلویزیون به دامن «کلاه قرمزی »

    شایان ربیعی

    عضو گروه فرهنگ و هنر

    صداوسیما در چند سال اخیر روزهای پرچالشی را از سر گذرانده است. افت شدید اقبال عمومی به سریال‌های تلویزیونی در یکی دو سال گذشته و گسترش انتقادها در این باره باعث شده تا مدیران سازمان از هیچ تلاشی برای بازگرداندن نگاه مخاطبان، فروگذار نکنند. شکست کامل سریال‌های نوروزی ۹۵ و استقبال سرد مخاطبان از سریال‌های ماه مبارک رمضان، صداو سیما را به این قناعت رساند که عطای سریال‌سازی را به لقایش ببخشد و دل به برنامه‌های ترکیبی و شوها بسپارد.

  • سنگ قبری برای سیستم نخست‌وزیری

    حسین موسوی

    عضو گروه بین‌الملل

    تا روز ۱۶ آوریل راه درازی نمانده است. این روز، روزی خواهد بود که شاید مردمان سرزمین آناتولی برای همیشه با میراث آتاتورک خداحافظی کنند و به‌طور رسمی وارد عصر اردوغان شوند. روز ۱۶ آوریل، روزی حیاتی برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه است. اردوغان برای مدت مدیدی است که به دنبال تغییر سیستم نظام ترکیه به سیستم ریاستی است. حزب عدالت و توسعه برای اینکه مهم‌ترین خواسته اردوغان را برآورده کند، ابتدا نیاز به تایید آن در پارلمان داشت.

  • مسیر ناهموار روحانی

    زینب موسوی

    عضو گروه خبر

    واپسین روزهای امسال که عنوان«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را بر خود داشت، به محور اختلاف نظر دولتی‌ها و برخی مخالفان تبدیل شد. ماجرا از دومین اجلاسیه خبرگان جدید کلید خورد؛ آنجا که آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با درخواست از حسن روحانی رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش‌ در مورد میزان تحقق «اقتصاد مقاومتی»، خطاب به او تاکید کرد که اگر کارهایی شده بگویید تا مردم خوشحال شوند، اگر نشده از مردم عذرخواهی کنید و بگویید چرا کاری نشده است.

  • ظهور بازار بدهی در ایران

    بازار بدهی (debt market) یکی از نوظهورترین بازارهای مالی است که در اقتصاد کشورهای مختلف در حال توسعه روزافزون است. همان‌طور که از نام این بازار مشخص است، انتشار اوراق بدهی وسیله‌ای برای تامین مالی شرکت‌ها به واسطه ایجاد بدهی است. این روش نوین تامین مالی باعث شد تا چرخش پول در اقتصاد با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود، بدون آنکه اثر تورمی زیادی داشته باشد. در ایران نیز گرچه تاریخچه انتشار اوراق مشارکت (نوعی از اوراق بدهی) به سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد، اما مفهوم بازار بدهی تا سال ۹۴ عملا جایی در اقتصاد کشورمان نداشت، زمانی که با انتشار نخستین اسناد خزانه اسلامی، مکانیزم بازار (عرضه و تقاضا) بر خرید و فروش این اوراق حاکم شد.

  • موانع بیرونی و درونی انتشار اوراق

    گرچه عمده اقتصاددانان تاکید بسیاری بر توسعه بازار بدهی دارند، اما به نظر می‌رسد در این مسیر موانع بسیاری قابل ردیابی است. در این میان می‌توان به گروه‌های ذی‌نفعی اشاره کرد که مانع از انتشار اوراق می‌شوند. همچنین، برخی کمبودها مثل شرکت‌های رتبه‌بندی در کنار زمان‌بر بودن فرآیند انتشار اوراق از دیگر مشکلاتی است که گسترش بازار بدهی را با مشکل مواجه کرده است.

    پنج بهانه علیه بازار بدهی

    استارت بازار بدهی در پاییز ۹۴ با انتشار اسناد خزانه اسلامی زده شد، در ادامه نیز گام‌های نسبتا مثبتی در این خصوص برداشته شد.

  • اوراق بدهی در ترازوی ریسک

    در بازار بدهی انواع اوراق منتشر می‌شوند که هر کدام بسته به نوع اوراق و ناشر آن می‌تواند ریسک متفاوتی داشته باشد. انواع اوراق را به‌طور کلی می‌توان به کوپن‌دار (دارای سود ثابت) و بدون کوپن تقسیم کرد. از نگاه ناشر نیز اوراق دولتی و غیردولتی یک دسته‌بندی عمومی محسوب می‌شود. همچنین علاوه‌بر اوراقی که در بازار بدهی وجود دارند، برخی اوراق مشارکت در خارج از بازار نیز معامله می‌شوند. هر کدام از این موارد می‌تواند ریسک این اوراق را متفاوت کنند که در ادامه به بررسی آنها می‌‌پردازیم.

    تنوع سبد اوراق

    اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک سه نوع کلی اوراق بدهی در کشورمان محسوب می‌شوند.

  • ۱۰ فرصت اقتصادی توسعه بازار بدهی

    بر خلاف برخی مخالفت‌ها برای توسعه بازار بدهی، کارشناسان اقتصادی مزایای بسیاری برای این بازار متصور هستند. به‌طوری‌که بسیاری از اقتصاددانان، توسعه این بازار را شاه‌کلید رونق اقتصاد کشور می‌دانند. در ادامه سعی می‌شود به اختصار ۱۰ مزیت اصلی بازار بدهی تبیین شوند:

    ۱. موتور محرک اقتصاد

    رونق اقتصادی با توسعه بازار بدهی در اقتصادهای توسعه‌یافته امری تثبیت‌شده است. اما این ارتباط به اقتصادهای بزرگ و پیشرفته محدود نمی‌شود. بلکه بررسی موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان رشد اقتصادی اقتصادهای نوظهور با توسعه بازارهای بدهی وجود دارد.

  • تجارب جهانی در ایجاد بازار بدهی

    سعید بیات

    کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی

    در چند دهه اخیر همواره از بازار بدهی به‌عنوان یکی از نهادهای مالی مفقوده در نظام اقتصادی کشور یاد شده و بر ضرورت توسعه چنین بازاری در کنار بازارهای مالی دیگر (مانند بازار پول و سرمایه) تاکید شده است. در این میان تجربه موفق دیگر کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه همچون تاثیرات مثبت و قابل‌توجه اوراق بدهی بر وضعیت اقتصادی این کشورها در سطوح مختلف اقتصادی، سیاست‌گذاران پولی و بانکی را بر توسعه انواع وسیعی از این اوراق تشویق کرده است.

  • نوروز در اقوام ایرانی

    سیده یاسمین حسینی

    دانشجوی دکترای گردشگری
    یقینا برای ما ایرانیان عید نوروز با ابعاد فرهنگی گسترده خود و آداب و رسوم متنوع مربوط به آن از بهترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید. در همین حال، برگزاری جشن‌های نوروزی که از ویژگی‌های این سرزمین است در هر منطقه‌ای از کشور دارای ابعاد متنوعی است. آنچه تحت عنوان مراسم و جشن‌های نوروزی در گوشه و کنار این سرزمین پهناور برگزار می‌شود می‌تواند به عنوان جاذبه‌های فرهنگی به گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی معرفی و عرضه شود.

  • هیاهوی بهار قرقیزی از پس زمستان

    امیرشاملویی

    روزنامه‌نگار

    جشن نوروز در قرقیزستان نیز مانند برخی از کشورهای حوزه فرهنگی ایران برگزار می‌شود. در این کشور، جشن نوروز عموما یک روزه است و آداب و رسوم خاصی برای برگزاری آن وجود دارد. معمولا نیمی از جذابیت نوروز در قرقیزستان مربوط به هفته پیش از برگزاری این جشن و آمادگی برای برپایی آن است.

    در شهر بیشکک (پایتخت قرقیزستان) قرقیزها هنوز به سنت‌ها و مراسم نوروزی پایبند هستند. در این شهر و در میدان آلاتو علایم جدیدی نصب می‌شود و تعداد کلاه‌های کالپاک که کلاه ملی قرقیزها است، در شهر افزایش می‌یابد.

  • غلبه سنت نوروز بر حکومت کمونیستی ازبکستان

    نرگس لطیف‌پور

    روزنامه‌نگار

    «سمنک در جوش است، ما کفچه زنیم/ دیگران در خوابند، ما دفچه زنیم» این شعر را مردم ازبکستان در زمان پختن سمنو در نوروز می‌خوانند؛ بله ازبکستان که بخشی از فرهنگ ایران بزرگ و قدیم را تشکیل می‌داد و سمرقند و بخارا و خوارزمش، فرهنگی کاملا ایرانی داشتند و هم اکنون نیز به زبان پارسی تاجیکی گویش می‌کنند، نوروز دارد و یکی از کشورهایی است که نوروز را با همین نام، به‌عنوان تعطیل رسمی ‌در تقویم‌شان دارند. جشن نوروز در ازبکستان بسیار باشکوه برگزار می‌شود.

  • جشن پارسیان در هند

    سال نوی پارسی هر ساله توسط پارسیان هند جشن گرفته می‌شود. زرتشتیان هندی این جشن را با انجام تمام آداب و مراسم آن گرامی می‌دارند. بخش عمده‌ای از پارسیان در قسمت غربی هند زندگی می‌کنند و از این رو، جشن‌های نوروزی در این منطقه به چشم می‌خورند.

    آمادگی برای جشن نوروز شامل تمیز کردن خانه‌ها و حتی رنگ‌آمیزی مجدد آنها است. در این مراسم عموما از نمادهایی نیز برای فرخندگی و میمنت آن استفاده می‌شود که عبارت است از: ستاره‌ها، پروانه‌ها، پرندگان و ماهی. لباس‌های نو برای این مراسم سفارش داده می‌شوند که به صورت ویژه برای این جشن در نظر گرفته شده‌اند.

  • رسوم غنی افغانستان تحت‌الشعاع تروریسم

    افغانستان با وجود تمام آداب و رسوم و جاذبه‌های متعدد فرهنگی و طبیعی که دارد، سال‌هاست که تنها به‌دلیل حوادث تروریستی‌اش در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود؛‌ کشوری با فرهنگی غنی که جزئی از جغرافیای وسیع نوروز است. این کشور نیز مانند دیگر کشورهای حوزه نوروز، آداب و رسوم خاص خود را برای جشن گرفتن این رویداد باستانی دارد؛ گرچه برخی از آنها نیز به نوعی با رسوم دیگر کشورها نقاط مشترکی دارند. برخی از این جشن‌ها، پیش از آغاز سال جدید و برخی دیگر پس از آن برگزار می‌شوند. در روز اول سال کشاورزان به شهرها می‌آیند و با نمایش تولیدات خود، «جشن دهقان» را برپا می‌کنند؛ جشنی که شخصیت‌های بلند پایه حکومتی نیز در تماشای آن شرکت دارند.

  • «هفت‌سین»، «هفت‌شین» و «هفت‌میم» تاجیکی

    جشن نوروز برای مردم تاجیکستان به‌ویژه بدخشانیان تاجیکستان جشن ملی و باستانی است که به نام «خیدیر ایام» یعنی جشن بزرگ معروف است. مردم تاجیکستان به‌ویژه بدخشانیان تاجیک در ایام عید نوروز خانه تکانی می‌کنند تا گردی از سال کهنه باقی نماند. در تاجیکستان رسمی وجود دارد که چند هفته قبل از نوروز انجام می‌دهند و آن را «چلپک‌پزی»(نوعی نان شیرین) می‌گویند.

    این رسم کشاورزان باستان است که برای وارثان به یادگار مانده. چلپک‌پزی قبل از آغاز کشت و کار انجام می‌شود. نکته مهم در این رسم آن است که چلپک‌ها فقط توسط زنان، به‌صورت دسته جمعی و بدون حضور مردان پخته می‌شود.

  • جشنی برای کردهای ترکیه

    نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌هایی است که از گذشته‌های بسیار دور برگزار می‌شده و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم کرد داشته است. با گذشت قرن‌ها، همچنان جشن نوروز در بین کردهای کشورهای مختلف برگزار می‌شود که از این میان می‌توان به کردهای ترکیه اشاره کرد. تعطیلات نوروزی در ترکیه برای چندین دهه ممنوع بود اما اکنون قانونی است. کردهای این کشور فاصله بین ۱۸ تا ۲۱ مارس را جشن می‌گیرند که معادل با دو روز پایانی زمستان و روز نخست بهار است. این تعطیلات از نظر کردهای این کشور مهمترین تعطیلات سال محسوب و شامل برپایی آتش در کوهستان‌ها می‌شود؛ تعطیلاتی که نمادی از جشن گرفتن برای شکست پادشاه شیطانی ضحاک به حساب می‌آید، در برگزاری این جشن، کردها همراه با یکدیگر غالبا به خارج از شهرها می‌روند تا به نوعی از بهار استقبال کنند.

  • بازگشت نوروز به ترکمنستان

    بعد از استقلال ترکمنستان در سال ۱۹۹۱، هر سال آداب و رسوم نوروز با شکوه بیشتری نسبت به سال قبل برگزار می‌شود. به این مناسبت همه شهرها و روستاهای ترکمنستان آذین‌بندی و همه اقشار مردم بخصوص ترکمن‌ها، روس‌ها، تاتارها، ازبک‌ها و ارمنی‌ها در آن سهیم می‌شوند. جالب است بدانیم در ترکمنستان دوبار در سال، سال نو جشن گرفته می‌شود؛ یکی از این جشن‌ها با استناد به تقویم میلادی و دیگری برگزاری عید نوروز به نشانه احیای دوباره آداب و رسوم دیرینه مردم ترکمنستان است. جشن نوروز در روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس به مدت دو روز در این کشور برگزار می‌شود و این روزها در ترکمنستان، تعطیل رسمی است.

  • ۴ هفته جشن نوروز در آذربایجان

    آذربایجان پیشتر و زمانی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به‌طور غیررسمی نوروز را جشن می‌گرفت اما در پاره‌ای موارد مردم آن، از برگزاری این مراسم سنتی منع می‌شدند. پس از فروپاشی شوروی و استقلال این کشور، جشن کهن نوروز به‌عنوان تعطیلات رسمی عمومی عنوان شد؛ تعطیلاتی که هنوز نیز حفظ شده است. طبق قانون کار در آذربایجان که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، کارگران کشور ۵ روز تعطیل هستند تا سال نو را جشن بگیرند. آماده شدن برای برگزاری این جشن، از حدود یک ماه قبل آغاز می‌شود. مردم درگیر تمیز کردن خانه‌های خود شده و هر نوع آلودگی و کثیفی را از هر گوشه پاک می‌کنند و رنگ‌آمیزی مجدد خانه‌ها نیز رواج دارد.

  • نوروز، آزادی عراقی‌ها در رستاخیز طبیعت

    شیما رئیسی

    روزنامه‌نگار

    کردهای عراق بر این باورند که نوروز یا همان نخستین روز بهار، روزی است که کاوه آهنگر با قیام علیه ضحاک، مردم را از سلطه این حاکم خونخوار رهانیده است؛ تلاقی این روایت اسطوره‌ای آزادی‌بخش با رستاخیز طبیعت در بهار سبب شده مردم کردستان عراق در روز اول سال جدید، هم‌آواز با دیگر مردمانی که آمدن بهار را پاس می‌دارند، بهترین و آراسته‌ترین لباس‌های خود را پوشیده و با رفتن به دامان طبیعت، آغاز سال جدید را جشن بگیرند. در این روز، همه اقوام گردهم آمده و با خوردن غذاهای متنوع، همراه با جشن و پایکوبی، سال نو را آغاز می‌کنند.

  • جشن «عالم افروز» در پاکستان

    نوروز در پاکستان توسط گروه‌های مختلفی جشن گرفته می‌شود. آنان این جشن را «عالم افروز» می‌نامند که به معنی روشن‌کننده و روشنی‌بخش جهان است. شیرینی‌های خاصی در این ایام تهیه و هدایایی نیز به مناسبت فرارسیدن آن داده می‌شوند. علاوه‌بر این اختلافات بین افراد در این مدت حل‌و‌فصل و به فراموشی سپرده می‌شود.

    با این وجود، در پاکستان این جشن همانند ایران و با همین گستردگی برگزار نمی‌شود، اما جمعیت‌های شیعیان و اسماعیلیان این جشن را با پوشیدن لباس‌های نو و درست کردن و طبخ غذاهای لذیذ گرامی می‌دارند.

  • «روزِ بزرگِ» قزاق‌ها

    حمیدرضا محمدی

    روزنامه‌نگار

    می‌خواهیم به سرزمینی سفر کنیم که مهد قوم «قَزاق» است؛ همان‌هایی که روس‌ها «کازاخ» صدایشان می‌کنند؛ مردمی که حالا اجتماع‌شان در آن سرزمین، از پسِ فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و اعلام استقلال، «قزاقستان» خوانده می‌شود. اگرچه ساکنانِ نخستینِ آن، «سَکا»های ایرانی‌تبار بودند اما حالا اهالی آن، مردمی با قاطبه نژاد تُرک هستند. البته در هزاره‌های کهن جزئی از گستره وسیع ایران بوده است؛ آنچه که امروز آن را با نام «ایرانِ فرهنگی» می‌‌شناسیم و البته واژه «قزاق» هم ریشه‌ای ترکی دارد که «کوچنده» معنا می‌دهد و از «قَز» به معنای کوچیدن آمده است که اشاره به کوچ‌رو بودن این قوم طی تاریخ دارد.

  • دکه مطبوعات - ۲۶ اسفند ۹۵

    The Economist

    جهش کوآنتوم

    اکونومیست در این هفته به سراغ یک جهش علمی رفته است. هر از گاهی این مجله اقتصادی، نوآوری‌ها یا قدم‌های بزرگ علمی را پوشش می‌دهد. در این راستا نشریه اکونومیست سرمقاله این هفته خود را به فناوری‌های کوآنتوم اختصاص داده است. اکونومیست درباره این انتخاب خود نوشته است: جلد این شماره نشریه اکونومیست نوید انقلابی را می‌دهد که فناوری کوآنتوم می‌تواند ایجاد کند. پس از صرف یک قرن زمان در آزمایشگاه‌ها، علم اتم‌ها و فوتون‌ها در حال گشودن راهی برای ابرسنسورها، کامپیوترها و مجموعه‌ای از صنایعی است که هنوز تصورشان هم ممکن نیست.

  • رفتگان

    سال ۹۵ با تمام خوبی ها و بدی ها گذشت . سیاستمداری از میان ما رفت که میلیون ها نفر با او انقلاب را تجربه کردند. ساختمانی که فروریخت که به اندازه میلیون ها نفر از آن خاطره داشتند. هنرمندانی رفتند که میلیون ها نفر با آنها زندگی کردند. ورزشکارانی که سالها اشک شوق را بر چشمان میلیون ها نفر آوردند و آتش نشانانی که درس ایثار را به میلیون ها نفرآموختند.

    .
  • سیمای اسطوره‌ای نوروز

    محمد علی علومی

    نویسنده و پژوهشگر اسطوره

    نوروز از معدود جشن‌های سخت‌جانی است که سابقه هزاران ساله و مرتبط با باورهای اساطیری دارد. در حوزه مدنیت و فرهنگ ایران بزرگ - شامل بر ایران کنونی، تاجیکستان و افغانستان- و همچنین پاره‌ای از ملت‌های همجوار تحت‌ تاثیر این جشن هستند و این پدیده زایش مجدد طبیعت را به نمایش می‌گذارد. این‌ جشن‌ مجموعه‌ای از باورها را دربر می‌گیرد در حالی که مثلا جشن‌های سال نو در اروپا، مرتبط با میلاد حضرت عیسی است و به نوعی جشنی دینی به شمار می‌آید.

  • «نوروزستان» در قاب اشتراک فرهنگی

    پرستو فخاریان

    «نوروزستان یا جغرافیای فرهنگ نوروز» به کشورهایی گفته می‌شود که نوروز را جشن می‌گیرند؛ این اصطلاح اولین بار از سوی، یکی از روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان برای اشاره به همکاری‌های اقتصادی این کشورها در سازمان اکو مطرح شد تا امروزه جشنی باشد مشترک میان اقوام، ملت‌ها و کشورهایی با فرهنگ‌های متفاوت اما مشابه؛ در جهانی که با وجود شکسته شدن مرزها، تفاوت‌ها پررنگ‌تر از تشابه‌ها شده‌اند. نوروز آیین یکرنگی، مهرورزی و شادی است. حالا ۱۲کشور در حوزه فرهنگی ایران بزرگ، این جشن را به صورت مشترک به ثبت جهانی رسانده‌اند که به آنها کمک می‌کند بیش از پیش بر نقاط اشتراکشان تاکید کنند و بر اساس این اشتراکات، به هم پیوند بخورند.

  • غم‌ها و غصه‌ها

    دنیای اقتصاد: سال ۱۳۹۵ در حالی سپری شد و به تاریخ پیوست که وقایع تلخ وشیرین بسیاری در آن رقم خورد، در این میان نگاهی انداخته‌ایم به چند رخداد که در مقیاس ملی و جهانی خبرساز شد و نگاه ساکنان این کره خاکی را به خود جلب کرد. نکته این جاست که در این سال بیشتر شاهد فقدان و نقاط تاریک و غم‌انگیز بوده‌ایم و کمتر نقطه روشنی وجود داشته که ارزش تاریخی ماندگار داشته باشد.

    پایان سیاستمدار تمام‌عیار

    عصر روز ۱۹ دی ۱۳۹۵ خبر انتقال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بیمارستان شهدای تجریش تهران نخست در تلگرام و سپس در دیگر رسانه‌های مجازی منتشر شد.

  • آینده تورم

    احسان زائری

    پژوهشگر

    یکی از دیدگاه‌های موجود در باب ایجاد تورم بحث جاذبه تقاضا است. این نظریه که به اقتصاددان کلاسیک بر می‌گردد برای توضیح پدیده تورم به افزایش حجم پول در جریان و متعاقبا افزایش تقاضا و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها اشاره می‌کند. این چهارچوب تحلیلی به رابطه علت و معلولی بین افزایش حجم پول در جریان و تورم معتقد است. به عبارت دیگر با انتشار پول پر قدرت از طریق بانک مرکزی و ضریب فزاینده حاصل از چرخش پول در نظام بانکی میزان نقدینگی افزایش خواهد یافت و این افزایش موجب بالا رفتن تقاضا و لذا سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد.

  • اصلاح نظام بانکی - ۲۶ اسفند ۹۵

    دکتر تیمور رحمانی

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران 

    اولین اقدام دولت باید سر و سامان دادن به نظام بانکی کشور باشد. نظام بانک‌ها همواره پررنگ‌ترین نقش را در تامین مالی تولید داشته است اما نقص در نظام بانکی سبب شده تا این نقش به درستی هدایت نشود و از این رهگذر این بحران به کل سیستم اقتصادی کشور ضربه می‌زند.

    مشکلات نظام بانکی باعث زمین‌گیر شدن تولید در کشور شده است و فعالیت‌های اقتصادی کشور را در رکود نگه داشته است.

  • اهمیت نظام مالی در توسعه اقتصادی

    رضا بوستانی

    کارشناس ارشد بانک مرکزی 

    دولت باید اصلاحات نظام بانکی را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. نظام بانکی ما با وجود عقب‌ماندگی، توانایی اجرای وظایف خود را ندارد و به همین دلیل کل اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده است. عقب‌‌ماندگی نظام مالی ما دلایل متعددی دارد؛ اما مهم‌ترین آنها را می‌توان به دیدگاه‌ نادرستی نسبت داد که اولویت نظام مالی را رفع مشکلات بخشی - و نه رشد اقتصاد در بلندمدت - می‌داند. دیدگاهی که در قوانین و مقررات نیز رخنه کرده است.

  • مرحله صفر یکسان‌سازی نرخ ارز

    دکتر مصطفی طهماسبی

    پژوهشگر موسسه گرنویل فرانسه 

    یکی از معضلات اساسی کشور ما بیکاری جوانان و مشکل بیکاری است. یکی از راهکارهای کوتاه مدت ایجاد رونق اقتصادی و به دنبال آن ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری خارجی است. دولت باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد. به جز بهبود محیط کسب و کار که پیش شرط اولیه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، یکسان‌سازی نرخ ارز نیز از اولویت‌های اساسی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. شاید بتوان بزرگ‌ترین موفقیت دولت یازدهم در بازار ارز خارجی و حفظ ارزش پول ملی کشور را جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز که در اواخر دولت قبل شاهد آن بودیم و انسجام در ایجاد یک روند مطلوب برای نرخ ارز تاکنون دانست.

  • آینده ۱۴ توافق تجارت آزاد با آمریکا

    شادی آذری

    رقابت‌های انتخاباتی پر ‌از حاشیه آمریکا در نهایت به انتخاب نامزدی منجر شد که اعتقادی به پیمان‌های بین‌المللی تجارت آزاد ندارد. در این رقابت‌ها بر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و دیگر توافق‌های بین‌المللی تجارت آزاد تمرکز زیادی شد. حالا با انتخاب دونالد ترامپ، جهان در انتظار این است که ببیند تجارت با آمریکا به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. گرچه پیمان نفتا طرفداران زیادی دارد، اما به همان اندازه هم منتقد دارد. آن‌هایی که طرفدار این پیمان هستند می‌گویند مواردی همچون تعیین استانداردهای تجارت، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و گشوده شدن درهای اقتصاد از جمله فرصت‌های جدیدی است که وجود این قرارداد را توجیه می‌کند.

  • برگزیت و آینده روابط بین‌المللی تجاری

    نیما صبوری

    درحالی که حدود ۹ ماه از برگزاری رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا می‌گذرد، این روزها مسوولان این کشور آماده می‌شوند تا با اجرای «ماده ۵۰ پیمان لیسبون» (فرآیند قانونی خروج از اتحادیه اروپا) در اواخر ماه مارس بطور رسمی از این اتحادیه جدا شوند. در این راستا، این نکته حائز اهمیت است که پس از جدایی رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا چه چالش‌ها و فرصت‌هایی برای روابط تجاری این کشور با این اتحادیه و سایر کشورهای جهان ایجاد خواهد شد. در حال حاضر حدود ۵۳ درصد از قراردادهای تجاری انگلیس با اعضای ناحیه اقتصادی اروپا است که شامل ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، اتحادیه گمرکی با ترکیه و کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ است.

  • نظم جهانی در سراشیبی سقوط

    جهان پس از گذشت دهه‌ها وارد فصل خطرناکی شده است. سال ۲۰۱۷، آبستن حوادثی غیرقابل پیش‌بینی است، از بحران پناهجویان گرفته تا گسترش تروریسم و برگزاری انتخابات در برخی کشورهای اروپایی، انتخاباتی که شاید پس لرزه‌های نتایج حاصل از آن نه تنها اروپا بلکه جامعه جهانی را بلرزاند. پیروزی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۱۶ بود، اتفاقی که حالا نه فقط ایالات متحده بلکه جامعه جهانی نیز با پیامدهایش دست به گریبان است. هنوز بسیاری از برنامه‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی مجهول است، با این حال واضح است که ریاست پوپولیستی چون او بر ایالات متحده زمینه را برای ایجاد نوعی بی‌ثباتی در عرصه جهانی فراهم کرده، معادلات جهانی را تا حدودی برهم ریخته و متحدان اروپایی و آسیایی هراسان، آینده را به انتظار نشسته‌اند.

  • سناریوهای آینده برجام در دوره ترامپ

    بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا، نخستین مساله‌ای که توجه ایرانیان را به خود جلب کرد این بود که آیا وارث باراک اوباما، به «توافق هسته‌ای» با ایران یا همان «برجام» پایبند خواهد بود یا خیر. ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی اظهارنظرهای خوبی در مورد برجام نداشت؛ او در مقطعی گفته بود که برجام را پاره می‌کند و در مقطعی نیز از لغو آن سخن گفته بود. اما هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم لحن ترامپ نیز در این رابطه آرام‌تر می‌شد تا جایی که او بعد از برگزاری انتخابات و ورود به کاخ سفید دیگر سخنی از لغو برجام نمی‌کند بلکه ولید فارس، مشاور او از اصلاحات و بازبینی برجام از سوی دولت جدید آمریکا سخن می‌گوید.

  • ماراتن رسیدن به قلب پاستور

    نیلوفر منصوریان

    هرچند هنوز تکلیف اصولگرایان برای معرفی نامزد نهایی‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست، اما اصلاح‌طلبان با معرفی حسن روحانی به‌عنوان نامزد جریان اصلاحات تصمیم نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ گرفته‌اند. تا این جای کار به‌نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان به‌رغم برخی نظرها مبنی‌بر لزوم وجود کاندیدای در سایه در کنار حسن روحانی، به جمع‌بندی نهایی دست یافته‌اند. هر چند که در این میان برخی از اصلاح‌طلبان که این روزها سودای ریاست‌جمهوری دارند به این تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتراض دارند.

  • چشم‌انداز روابط تهران - ریاض

    کامران کرمی

    پژوهشگر مسائل خلیج فارس

    روابط ایران و عربستان سعودی در نظام منطقه‌ای خاورمیانه تنش‌زا و در حال ورود به فرآیندهای تقابل آشکار است که نشانه‌های آن در یک سال اخیر و به‌خصوص پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به خوبی قابل مشاهده است. با توجه به حجم اختلافات تهران و ریاض در مقطع کنونی، تنش موجود می‌تواند با بحرانی شدن یکی از کانون‌های مورد مناقشه به‌خصوص در سوریه که نقش مهمی در افزایش یا کاهش قدرت رقیب دارد، به‌سرعت روند تخاصم را به سمت فرآیندهای خارج از کنترل هدایت کند.

  • معرفی صنایع پیشتاز در سال جدید

    مژگان میرزایی

    با لغو تحریم‌های بین‌المللی و باز شدن فضای سیاسی و اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی سال ۹۶ را سال عبور از چالش‌های تولیدی برای بخش صنعت و معدن توصیف می‌کنند. اعمال تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر موجب شد تا تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای بخش صنعت و معدن امکان‌پذیر نباشد؛ به‌طوری‌که برخی از واحدهای تولیدی در سال‌های تحریم افت غیرقابل پیش‌بینی تولید را تجربه کردند، ‌روندی که موجب شد برخی از تولیدکنندگان عطای تولید را به لقایش ببخشند و برخی دیگر میزان تولید را کاهش دهند.

  • مسیر تجارت در سال ۹۶

    فرشته فریادرس

    تجارت خارجی کشور در سال ۹۶ به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ برای پاسخ به چنین پرسشی، اول باید نگاهی بیندازیم به کارنامه تجارت خارجی کشور در سال جاری. از آنجایی که افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۵، نخستین ماموریت کاری متولیان تجاری بود، همه برنامه‌های تجاری به این هدف مهم معطوف شد، اما با وجود تمامی اقداماتی که صورت گرفت، آمار تجارت خارجی کشور، نشان از عقب‌ماندگی صادرات از برنامه پیش‌بینی‌شده در سال جاری دارد. البته دولتمردان تنها به افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال جاری بسنده نکردند؛ چراکه دستیابی به رشد ۶/ ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان یک تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه مطرح شده تا متولیان تجاری را به تکاپو بیندازد که به این تکلیف قانونی جامعه عمل بپوشانند.

  • چشم‌انداز مبهم بازار نفت در سال ۹۶

    نسیم علایی

    سال ۹۵ که پر از اتفاق و نوسان در بازارهای جهانی نفت بود، در حالی رو به پایان است که این روزها نگرانی نسبت به آینده این بازار مجددا اوج گرفته است. در واقع رسیدن تولید نفت آمریکا به بیش از ۹ میلیون بشکه در روز، رشد مداوم موجودی انبارهای نفتی و افزایش پی‌درپی تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی این کشور موجب ایجاد شک و تردید نسبت به موثر بودن توافق اوپک شده است. در این بین عدم اطمینان نسبت به تمدید توافق اوپک در نیمه دوم سال جاری میلادی بر شک و تردید‌ها افزوده است به‌طوری که هفته گذشته قیمت نفت‌خام آمریکا مجددا به زیر ۵۰ دلار رسید و نفت برنت نیز در کف سه ماهه خود معامله شد.

  • صنعت نفت، موتور پیشران اقتصاد در سال ۹۵

    دنیای اقتصاد: اگر روند رو به رشد تحریم‌ها تاکنون ادامه داشت و مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی به نتیجه نمی‌رسید، حداکثر فروش نفت کشور چیزی بیش از ۳۰۰ هزار بشکه بود. در واقع چنانچه با فشار تحریم‌ها که طبق برنامه مرحله به مرحله سخت‌تر می‌شد، فروش نفت ایران به رقم یاد شده می‌رسید، کشور در وضعیت «نفت در مقابل غذا» قرار می‌گرفت؛ اتفاقی که با تلاش تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه هرگز عملی نشد. بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و اجرای آن در غالب قرارداد برجام از دی‌ماه سال ۹۴، صنعت نفت ایران با سرعتی غافلگیرکننده توانست توان تولید خود را بازیابی کند.

  • چشم‌انداز پرتلاطم بورس ۹۶

    بهزاد بهمن‌نژاد

    در حالی که سال سختی در بازار سهام کشورمان در فضایی نسبتا رکودی سپری شد، انتظار می‌رود سال ۹۶ تحرکات بیشتری را در بورس تهران شاهد باشیم. در واقع، سال ۹۵ را می‌توان سال تطبیق انتظارات با واقعیات بنگاه‌های اقتصادی دانست؛ جایی که بیش‌انتظاری سهامداران در زمستان سال ۹۴ نسبت به جهش سودآوری شرکت‌ها در دوران پسابرجام رو به تعدیل گذاشت. ماحصل این تعدیل انتظارات، افت حدود ۵ درصدی شاخص بورس طی یک سال اخیر را رقم زد. اما برای سال آینده، خوش‌بینی‌ها پررنگ شده‌اند که می‌تواند روند بورس تهران را تغییر دهد.

  • زمستان تعدیل در بازار ارز

    روند افزایشی دلار در سال ۹۵ در زمستان قطع شد تا قیمت این ارز مقداری تعدیل شود. دلار که در فصل بهار و تابستان با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در آخرین ماه پاییز به یکباره با نوسانات تند قله‌های قیمتی را یکی پس از دیگری فتح کرد. شاخص بازار ارز در سه ماه ابتدایی سال ۹۵ با نوسانات محدود در کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان کرد. کف قیمت سال نیز در همین مقطع زمانی و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به ثبت رسید که قیمت دلار روی نقطه ۳ هزار و ۴۴۰ تومان قرار گرفت.

    میزان نوسانات دلار در بهار نیز در کمترین سطح سال ۹۵ قرار داشت.

  • شک اونس، تردید سکه

    سرنوشت فلز زرد در سال پیش‌رو مانند همیشه هم در دست سیاست و هم در دست اقتصاد است. طلا در حالی سال جدید خورشیدی را آغاز می‌کند که تقریبا یک فصل از سال میلادی گذشته است. با این همه، سه ماه رفته از سال ۲۰۱۷، نه تنها چشم‌انداز میان‌مدت و بلند‌مدت روند بهای طلا را روشن‌تر نکرده، بلکه ابهام‌های تازه‌ای را نیز به بازار افزوده است.

    اونس طلا سال ۲۰۱۶ را با بهای ۱۱۶۱ دلار به پایان برد تا بسیاری از معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها امید دست کم کوتاه‌مدت خود را به این کالای سرمایه‌ای از دست بدهند.

  • محرک‌های ۹۶ بازار مسکن

    سال آینده، بازار مسکن با ۸ محرک، به‌صورت مشروط، در مسیر رونق قرار می‌گیرد. شرط تغییر فاز بازار در سال ۹۶، شامل «اعمال محرک‌ها» و همچنین «تاثیرگذاری مثبت متغیرهای بیرونی» است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آخرین وضعیت مولفه‌های بازار مسکن نشان می‌دهد این بازار در شرایطی وارد سال جدید خواهد شد که در حوزه معاملات، دوره زمانی ماندن در فاز پیش رونق، تقریبا طولانی شده و در حوزه ساخت و ساز نیز رکود به انتهای خط رسیده است. حجم معاملات خرید مسکن در ۱۱ ماه اول امسال حدود ۷ تا ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد.

  • رونمایی از خودروهای ۹۶

    در این بین بنا بر وعده ایران خودرو، پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که وارد بازار خواهد شد. ۲۰۰۸ یک خودروی شاسی بلند است که حدود ۳سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. این کراس اوور فرانسوی در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار معرفی شد و جانشین پژو ۲۰۷ SW محسوب می‌شود. ۲۰۰۸ از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۶/ ۱ لیتر نیرو می‌گیرد که توان خروجی آن معادل ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۶۰ نیوتن متر است. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل ۵/ ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

  • چهره بازار خودرو در سال آینده

    بازار خودروی ایران بعد از ۳ سال رکود پیاپی در نیمه دوم سال جاری وارد فاز رونق شد؛ رونقی که به عقیده کارشناسان در نیمه اوایل سال ۹۶ به‌طور نسبی ادامه پیدا خواهد کرد، اما در نیمه دوم سال با افزایش معاملات در بازار خودرو به اوج خواهد رسید. بازار خودرو طی چند سال گذشته به‌دلیل افزایش دو برابری قیمت خودرو همراه با اعمال تحریم‌ها از یک‌سو و پیگیری مذاکرات هسته‌ای و افزایش انتظار برای به ثمر نشستن نتایج برجام از سوی دیگر از جنب‌وجوش افتاد؛ به‌طوری‌که عدم تقاضا از سوی مشتریان، تولید خودرو را نیز با مشکلات قابل‌توجهی مواجه کرد؛ اما کاهش انتظار مشتریان از نتایج برجام موجب شد که بار دیگر بازار رنگ رونقی نسبی را به خود بگیرد و برهمین اساس در نیمه دوم سال جاری این بازار توانست بار دیگر به پویایی برسد.

  • از تعطیلات نوروز، آنلاین لذت ببرید

    نوروز ۹۶ در راه است و بسیاری از برنامه‌هایی که منتظر رسیدن تعطیلات بودیم حالا باید تحقق پیدا کنند. اما برای آنکه همان برنامه‌ها را اجرایی کنید به راهنماهایی نیاز دارید که لزوما قرار نیست یک موجود زنده باشند. راهنمایانی مجازی که همیشه در دسترس شما و همراه شما هستند. در تعطیلات عید می‌توانید با کمک گرفتن از اپلیکیشن‌های موبایلی، بهترین راه‌ها و امکانات در سفر و تفریحات را انتخاب کرده و از تعطیلات لذت ببرید. بنابراین در ادامه چند اپلیکیشن خوب که می‌تواند کمک حال شما در روزهای تعطیلات باشد را معرفی می‌کنیم.

  • به انتظار گجت‌های آینده

    سالی که نکوست از گجت‌هایش پیداست. این مثالی است که با جابه‌جایی چند کلمه برای پیش‌بینی‌های بد به‌کار می‌رود اما ما معتقدیم که سال ۹۶ سال خوبی است چراکه بدون شک کاربرد هرچه بیشتر گجت‌های دوست داشتنی و عجیب و غریب در این سال بیشتر و بیشتر می‌شود. درست است که ممکن است در نقاط مختلف دنیا گجت‌ها در انواع مختلفی وارد بازار شده باشند اما برای بازار ایران این اتفاق کمی کندتر پیش می‌آید چراکه گجت‌های جدید به خصوص برای سبک زندگی مدرن که امروزه در دنیا کاربرد دارند، به‌دلیل اینکه هنوز بازار قطعی ندارند با ریسک بیشتری وارد کشور می‌شوند.

  • موفق‌ترین کارآفرینان در سال ۲۰۱۶

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    زمان بسیار ارزشمند است و افراد موفق قطعا آن را هدر نمی‌‌دهند. این کارآفرینان موفق باهم امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به‌دست آورده‌اند. مسیر موفقیت جاده ناهمواری است و همه افراد جسور، زیرک و توانا نیستند. همه افراد موفقی که در این لیست بیان شده‌اند در مکان و زمان درست بوده‌اند. اگر ایده‌هایی در مورد کسب‌و‌کار دارید، دست به کار شوید؛ شاید بیل گیتس بعدی شما باشید. من فکر می‌کنم همه ما موافقیم که پول اولین شاخص موفقیت است و این امر دلیل اینکه چرا به لیست‌ ثروتمندترین‌های فوربس نگاه می‌کنیم تا موفق‌ترین کارآفرینان سال گذشته را بیابیم، توضیح می‌دهد.

  • بهترین‌کتاب‌های حوزه کسب‌وکار در سال ۲۰۱۶

    اطلاع یافتن و مرور همه کتاب‌هایی که سال گذشته در مورد کسب‌وکار منتشر شده‌اند، کمی سخت است. اما سایت Business Insider براساس نظرات مخاطبان تعدادی از این کتاب‌ها را لیست کرده است.

    شرکت نایک نه‌تنها با ظرفیت بازار حدود ۸۸ میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت ورزشی دنیا است، بلکه از دهه ۷۰ تاکنون پیشتاز کارهای جالب هم بوده است. فیل نایت این شرکت را با فروش کفش‌های رانینگ در گاراژ خانه پدری‌اش راه‌اندازی کرد. او تابستان گذشته بازنشسته شد و کتابش داستان چگونگی پایه‌ریزی این امپراتوری را تعریف می‌کند.

  • برترین‌شرکت‌های دنیا در سال گذشته

    گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

    در سال ۲۰۱۶ شرکت اپل برای اولین بار در لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در مجله فورچون، جزو ۱۰ شرکت برتر قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که گزارش‌ها حاکی از کاهش فروش گوشی‌های آیفون در سال گذشته بود. صعود اپل پس از آن رخ داد که بسیاری از شرکت‌های اول این لیست سال سختی را پشت سر گذاشتند. از جمله آنها می‌توان به شرکت فولکس واگن اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ تحت‌تاثیر رسوایی تقلب در تست گازهای آلوده‌کننده بود و همچنین چند شرکت نفتی که به واسطه کاهش قیمت نفت ضربه خوردند.

  • پیشنهادهای طلایی پرده نقره‌ای

    اکران نوروزی در واقع گلچین سینمای ایران برای روزهای تعطیل سال تازه است. بخشی از بهترین فیلم‌هایی که عمدتا با فضای شاد و سرخوشانه تولید شده‌اند در واپسین روزهای سال کهنه و نخستین روزهای سال نو، حال و روز سینماها را عوض می‌کنند. در این گزارش شش فیلم اصلی اکران نوروزی را به‌صورتی کوتاه معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در همه سینماهای کشور نام و نشان این فیلم‌ها را ببینید و برای دیدنشان به سینما بروید اما تنها نکته مهم درباره دیدن این فیلم‌ها آن است که بلیت سینماها برای اکران فیلم‌ها شناور شده است.

  • «سین» سیما روی سفره هفت سین

    عیدانه امسال تلویزیون عیدانه نسبتا مفصلی است. امسال هم و غم مدیران سیما این بود که تجربه نوروز ۹۵ تکرار نشود. از همین رو هرچه در توان داشتند به کار بردند تا کنداکتور نوروزی آنتن از رمق نیفتد. پیش از این اختلاف‌های مالی موجب شده بود تولید دو ویژه برنامه نوروزی محبوب؛ «مجموعه کلاه قرمزی» و «دورهمی» متوقف شود که شوک آخر سال به آنتن وارد آمد اما با تلاش مدیران سازمان و مذاکراتی که انجام شد، روند تولیدیکی از این دو برنامه یعنی«دورهمی» بار دیگر آغاز شد تا تلویزیون با کمترین اختلال ممکن از مخاطبانش در عید میزبانی کند.

  • منوی عیدانه موسیقی

  • سال نود و جفت شش!

    سال ٩٦ بعد از سال المپیک و قبل از بازی‌‌های آسیایی، سالی است که ورزش دور از اضطراب نتیجه‌گیری در بزرگ‌ترین رویدادها نفسی تازه می‌کند. اما این نفس تازه کردن خیلی هم راحت نخواهد بود چراکه برخی رشته‌ها باید در رویدادهای مهم جهانی چالش دوباره‌ای را پشت‌سر بگذارند. شاید مهم‌ترین رویداد سال پیش رو را بتوان به وزنه‌برداری نسبت داد. اواخر پاییز پولاد مردان کشورمان رقابت‌های جهانی را در آمریکا پیش‌رو دارند. همچنین از بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو (اردیبهشت)، لیگ جهانی والیبال (خرداد)، جام ملت‌های بسکتبال آسیا، جام‌جهانی بسکتبال جوانان (خرداد)، تنیس دیویس کاپ (فروردین) و بوکس قهرمانی جهان و رقابت‌های جهانی دوومیدانی نیز می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین رویدادهای سال آینده نام برد.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۲۶ اسفند ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • چالش‌های یکسان‌سازی ارزی

    اوایل دهه ۸۰ بود که ارز در اقتصاد کشور تک نرخی شد، ولی در انتهای همین دهه بار دیگر قیمت‌های متفاوتی در بازار غیررسمی برای دلار شکل گرفت. با شوک ارزی سال‌های ۹۰ و ۹۱، احیای دوباره ارز تک نرخی بیشتر از همیشه دور از ذهن به نظر می‌رسید. با این حال، با روی کار آمدن دولت یازدهم، نوسانات بازار ارز کاهش یافت و دلار در ۴ سال گذشته دوران نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشت. تنها در اواخر پاییز سال‌های ۹۳ و ۹۵ بود که قیمت دلار در مقاطعی با نوسان‌های نسبتا سنگین مواجه شد؛ البته این شوک‌ها موقتی بودند و با عرضه و قدرت نمایی بازارساز ثبات به بازار بازگشت.

بیشتر