شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

آخر هفته

  • ترامپیسم فرهنگی

  • دست پیدای ویژه‌خواران

    منیژه حکمت

    تهیه‌کننده و کارگردان

    موضوعی که بررسی آن اهمیت بالایی دارد، بررسی رابطه هنر و اقتصاد است. بررسی جنبه‌های اقتصادی و نسبت آنها با تاثیر اجتماعی آنان نشان‌‌دهنده وضعیت و ساختار بازار هنری هر کشوری است. در رسانه‌ها معمولا از «تولید اثر فاخر هنری» سخن گفته می‌شود در حالی که اگر بخواهیم تبعیض‌ها را رها کنیم، با چنین اصطلاحی مواجه نخواهیم شد. ابتدا باید فاخر را تعریف کنیم. هر کسی و هر گروهی با سلیقه خودش فاخر را تعریف می‌کند. متاسفانه پروژه‌های فاخر بسیار زیادی انجام شده است که حتی یک هزارم بودجه‌ای که صرف آن شده، از محل درآمدهای اثر تامین نشده است و می‌توان گفت اقتصادی نیستند و مردم از آنها استقبال نکرده اند، چراکه نگاه ایدئولوژیک حاکم است و بسیاری براساس این شیوه و این نگاه پروژه فاخر را تعریف می‌کنند.

  • عکس خبری - ۶ آبان ۹۵

  • ترمیم کابینه و آزمون مجلس دهم

    اگرچه شایعات مربوط به تغییر وزرا ماه‌ها بود که دهان به دهان می‌چرخید اما سرانجام به فاصله ۷ ماه مانده به پایان دولت یازدهم، رئیس‌جمهور تصمیم گرفت تا با تغییراتی در کابینه، جان تازه‌ای به هیات وزیران ببخشد. ازهمین رو زمانی که سه تن از وزرا تصمیم به استعفا گرفتند، روحانی پذیرفت و نیروهای تازه نفس را به جای آنها به بهارستان پیشنهاد کرد. این در حالی است که به باور کارشناسان هنوز تغییرات در کابینه ناتمام مانده و تیم اقتصادی هم نیازمند تغییرات است. با وجود اینکه زمزمه استعفای جنتی از چندی پیش شنیده می‌شد، اما وزیر ورزش به دلیل انتقادها از عملکردش نتوانسته بود دل اهالی ورزش را به‌دست آورد.

  • رسیدگی قضایی به پرونده طوسی

    اخبار و شایعات مربوط به «سعید طوسی» قاری مشهور قرآن در این هفته به شدت فضای مجازی را تحت‌تاثیر قرار داد و با اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی قضایی به این مساله، شکل جدی‌تری به خود گرفت. اگرچه خود وی در بیانیه‌ای هرگونه اتهام در این زمینه را تکذیب کرده است اما خبرگزاری قرآنی «ایکنا» از قول یک منبع آگاه نوشت که شاکیان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده شده‌اند. در همین حال معاون قرآنی وزارت ارشاد از شاکیان پرونده خواست صبوری پیشه کنند تا به نتیجه برسند.

    .
  • هذیان‌گویی اردوغان

    رویای احیای عظمت امپراتوری عثمانی که دیر زمانی است اردوغان را مشغول خود کرده حالا با اظهارات جدید رئیس‌جمهور ترکیه وارد فاز تازه‌ای شده است. با ورود عملیات موصل به دومین هفته خود، تنش میان ترکیه و عراق بر سر حضور نظامیان ترک در حالی ادامه یافته که برخی از خبرها از میانجیگری آمریکا برای جلب مشارکت ترکیه در جنگ موصل حکایت می‌کنند، اما نخست‌وزیر عراق تاکید کرده که نیازی به حضور هیچ کشور خارجی نیست. اردوغان اخیرا عنوان کرده موصل از نظر تاریخی متعلق به ترکیه است.

    .
  • جایزه مشترک ظریف و کری

    نقش کلیدی ظریف و کری در موفقیت مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و نیز دستیابی به یک توافق تاریخی میان ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام موجب شد تا اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس، جایزه خود را به دلیل بهبود روابط بین‌الملل به این دو وزیر خارجه اعطا کند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این خصوص گفت که ظریف این جایزه را متعلق به ملت بزرگ ایران به دلیل مقاومت در برابر تحریم‌های سال‌های اخیر می‌داند و به خاطر فشردگی برنامه‌ها و مشغله کاری فراوان در مراسم دریافت این جایزه حضور نمی‌یابد.

    .
  • مذاکره در بروکسل

    پیشنهاد بی‌سابقه‌ای که چندی پیش از سوی آیت الله آملی لاریجانی برای مذاکرات حقوق بشری با اتحادیه اروپا داده شد، با پیوستن قوه‌قضائیه به دور تازه گفت‌وگوهای ایران و اروپا به مرحله عملی ورود پیدا خواهد کرد. تخت روانچی معاون وزارت خارجه در این باره خبر داده که تا دو، سه هفته آینده هیاتی در سطح معاونان متشکل از وزارت خارجه و قوه قضائیه به بروکسل سفر کرده و در گفت‌وگوها شرکت خواهند کرد. قرار است این گفت‌وگوها زمینه لغو تدریجی و فرآیندی تحریم‌های حقوق بشری اروپا علیه ایران را فراهم کند.

    .
  • پیشتازی کلینتون بر ترامپ

    با پایان یافتن مناظره‌های انتخاباتی و نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا، حالا کاندیداهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاشند آرای بیشتری از مردم جلب کنند. با این وجود ترامپ در حالی که برنامه ۱۰۰ روزه‌ای برای بعد از پیروزی خود اعلام کرده است، گفته تنها در شرایطی نتیجه انتخابات را می‌پذیرد که خود پیروز آن باشد. در همین حال کلینتون گفته دیگر جواب رقیبش را نخواهد داد و فقط بر مشکلات تمرکز می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ در ایالت‌های کلیدی عمدتا از رقیب خود عقب است.

    .
  • انتقامگیری به روش داعش

    شکست‌های پیاپی در عملیات موصل موجب شد تا داعش عقده از دست دادن تدریجی مراکز مهم خود را در کرکوک خالی کند. عناصر انتحاری و تک تیراندازهای داعش با حمله به یک نیروگاه برق در کرکوک ۲۱ نفر را به شهادت رساندند که در میان آنها ۳ مهندس ایرانی هم حضور داشت. نیروهای عراقی موفق شدند به سرعت کنترل این نیروگاه برق را از داعش پس بگیرند، منابع نیروهای پیشمرگه و حشد الشعبی در اطراف استان استراتژیک کرکوک مستقر شدند تا مانع از فعالیت‌های بیشتر داعش در این استان نفت‌خیز شوند.

    .
  • ادامه روند کاهشی تورم - ۶ آبان ۹۵

    براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه منتهی به مهر ماه به ۹/ ۷ درصد رسیده که نسبت به یک ساله منتهی به شهریور سال جاری، کاهش ۴/ ۰ واحد درصدی داشته است. این در حالی است که براساس گزارش پایگاه‌های معتبر جهانی، مهار تورم در ایران به ارتقاء کیفیت زندگی در کشور منجر شده است. چندی پیش رئیس‌جمهور در پاسخ به منتقدان برجام که گفته بودند دولت یازدهم چشم به دنیای خارج دوخته است، گفت: کاهش تورم از ۴۰ به ۱۵ درصد قبل از اجرای برجام بود، آنوقت نگاه ما به کجا بوده است؟

    .
  • صادرات در پیچ و خم مشکلات

    اگرچه آمار صادراتی نیمه اول امسال از رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده اما این رقم همچنان مورد رضایت صادرکنندگان نیست. چراکه علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از باقی‌مانده تحریم‌ها، نرخ سود بانکی و هزینه‌های حمل‌ونقل در کنار نرخ پایین ارز هم همچنان موانعی بر سر راه صادرات هستند. روحانی در روز ملی صادرات، مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش صادرات را تعامل سازنده با دنیا، سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های معروف و میهمان‌پذیری از تجار عنوان کرد.

    .
  • تخفیف شهرداری به خیریه؟

    شفاف نبودن مسائل مالی به همراه عدم دسترسی برخی اعضای شورای شهر به اساسنامه ساخت مرکز درمانی مغز و اعصاب ایران که نام پروفسور سمیعی را با خود یدک می‌کشد، این روزها حسابی خبرساز شده است. از طرفی یک عضو شورای شهر تهران مدعی شده که شهرداری تهران زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر در منطقه ۲۲ به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیات امنای آنجا است به قیمت متری ۱۴۹ هزار تومان واگذار کرده و از طرفی شهرداری پاسخ داده که مالکیت این بیمارستان و اموال این موسسه کاملا وقف عام است.

    .
  • رشد اقتصاد ایران برتر از منطقه

    همان‌طور که قبل تر هم پیش‌بینی می‌شد اقتصاد ایران پس از اجرای توافق‌نامه برجام و به دنبال لغو تحریم‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته به‌گونه‌ای که بسیاری از نهاد‌های مالی و اقتصادی بین‌المللی بر این موضوع صحه گذاشته و پیشرفت اقتصاد ایران را فراتر از انتظار و جلوتر از میانگین رشد کشورهای منطقه دانسته‌اند. در این زمینه صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود، اقتصاد ایران را فراتر از کشورهای منطقه ارزیابی کرده است. براساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران (رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی) تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۵/ ۴ درصد خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود رشد در سال ۲۰۱۷ با اندکی کاهش به نرخ ۱/ ۴ درصد برسد.

  • بازداشت مدیرعامل صندوق فرهنگیان

    بازداشت مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و ۵ نفر دیگر از اعضای این صندوق به همراه تایید این بازداشت‌ها از سوی سخنگوی دستگاه قضا، ابعاد تازه‌تری به پرونده فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان داد. به گفته یک نماینده مجلس بخش اعظم اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی از این صندوق که البته پای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش را هم به استیضاح در مجلس کشاند، مربوط به دولت قبل و وام‌های چند صد میلیاردی است که هرگز بازگردانده نشد. به تازگی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس کلید خورده است.

    .
  • تلاش مادورو قبل از اجلاس اوپک

    اوضاع آشفته اقتصادی در ونزوئلا که حالا کم و بیش مردم این کشور را به خیابان‌ها کشانده و هر از گاهی اخباری ناامید‌کننده درباره وضعیت وخیم این کشور به جهان مخابره می‌شود، رئیس‌جمهور این کشور را وادار کرده تا با سفر به برخی کشورهای تولیدکننده نفت، یک ماه پیش از برگزاری اجلاس اوپک، نظر سایرین را نسبت به طرح‌هایی برای افزایش قیمت نفت جلب کند. اگرچه ایران بارها بر تولید نفت تا رسیدن به سقف قبل از تحریم‌ها تاکید کرده اما مادورو تلاش می‌کند مواضع کشورها را به یکدیگر نزدیک کند.

    .
  • حمله هکرها به اینترنت آمریکا

    کمتر از دو هفته دیگر انتخابات آمریکا در شرایطی برگزار می‌شود که روز جمعه حمله سایبری شدید به اینترنت این کشور و قطع دسترسی مخاطبان به بسیاری از سایت‌های مشهور در شرق آمریکا، حالا بسیاری را نگران برگزاری انتخابات الکترونیکی کرده است. حمله سایبری وسیع به شرکت داین که از صبح جمعه شروع شد و چند ساعت ادامه داشت، برخی از سرویس‌های اینترنتی پربازدید مانند توئیتر، آمازون و نت‌فلیکس را مختل کرد. مهاجمان با ایجاد ترافیک بی‌سابقه‌ روی سایت‌های هدف، مانع دسترسی کاربران شدند.

    .
  • سه عامل خیز صادرات

    غزاله طایفه

    دبیر گروه بازرگانی

    همزمان با روز ملی صادرات، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در گردهمایی فعالان اقتصادی، سه عامل موثر در افزایش صادرات غیرنفتی ایران را تشریح کرد. به اعتقاد وی، تجربه کشورهای موفق در زمینه صادرات نشان می‌دهد که «ارتباط با دنیا براساس تعامل سازنده»، «سرمایه‌گذاری مشترک با صنایع، شرکت‌های خدماتی، کمپانی‌های بزرگ و برندهای معروف» و «میهمان‌پذیری این کشورها از تجار» سه عاملی است که در هدف‌گذاری صادراتی آنها موثر واقع شده است.

  • آرایش جدید بزرگان نفتی

    نسیم علایی

    عضو گروه پتروشیمی

    فشار نفت ارزان، عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را که طی دو سال گذشته داعیه‌دار سیاست حفظ سهم بازار بودند، به زانو درآورده است. از همین رو این کشورها اخیرا برای کاهش تولید اعلام آمادگی کرده‌اند. در مقابل کشورهایی چون ایران، لیبی و نیجریه قرار دارند که طی دو سال گذشته علاوه بر بهای پایین نفت، فشار افت تولید را نیز تحمل کرده‌اند و اکنون حاضر نیستند از رشد تولیدات نفت خود چشم‌پوشی کنند. در این بین گروهی از اعضا از جمله ونزوئلا همواره خواهان افزایش قیمت نفت بوده اند.

  • اقتصاد ایران از منظر تحلیلگران خارجی

    سیدمحمد مجیدی

    عضو گروه اقتصاددانان

    در هفته جاری خبرگزاری رویترز، صندوق بین‌المللی پول و خبرگزاری بلومبرگ در گزارش‌های جداگانه‌ای به بررسی اقتصاد ایران و منطقه پرداختند. نکته قابل‌توجه دراین گزارش‌ها ارزیابی مثبت اقتصاد ایران پس از برجام بود و این پایگاه‌ها به روند رو به رشد اقتصاد ایران و همچنین ثمره دادن غنچه برجام تاکید داشتند. خبرگزاری رویترز از همکاری شرکت‌های بیمه‌ای با ایران خبر داده است که این امر منجر به اعتماد بیشتر مجامع بین‌المللی به حمل‌ونقل ایران خواهد شد و همچنین راه صادرات را بیش از گذشته برای ایران باز خواهد کرد.

  • ترمیم فرهنگی کابینه ومطالبات جوانان

    نیلوفر منصوریان

    عضو گروه خبر

    چهارشنبه هفته گذشته سه تن از وزرای دولت یازدهم درراستای دستور رئیس‌جمهوری برای ترمیم کابینه، استعفاهای کتبی خود را به رئیس‌جمهوری تقدیم کردند. خبر استعفای وزرای ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اموزش و پرورش، سه‌شنبه هفته گذشته در حالی از سوی یک منبع اگاه در دولت اعلام شد که تا پیش از آن خبرها تنها حاکی از استعفای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. اما تایید خبر استعفای سه وزیر از سوی دولت، آن هم در شرایطی که ۷ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی است نشان داد که حسن روحانی درآستانه انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفته تا تغییرات جدی را در بخش فرهنگی کابینه‌اش ایجاد کند.

  • اقتصاد در آینه هنر

    توماس پیکتی نامی است که امروزه از طرف بسیاری از مردم شنیده می‌شود. کتاب جدید این اقتصاددان فرانسوی با عنوان سرمایه در قرن بیست و یکم، یک پیمایش تاریخی در مورد تمرکز ثروت است که به سرعت به متنی پر ارجاع برای بحث‌های موجود در مورد نابرابری درآمد تبدیل شده است. آقای پیکتی در کتاب خود استدلال می‌کند که ثروتمندان تنها در نتیجه سرمایه‌داری بازار آزاد ثروتمندتر می‌شوند. براساس گفته‌های پیکتی، دلیل این امر واضح است. بازده سرمایه‌گذاری‌ها بزرگ‌تر از نرخ رشد اقتصاد هستند و به همین دلیل وی معتقد است که نیروی بنیادی واگرایی در جامعه ایجاد می‌شود.

  • اقتصاد جوایز فرهنگی و هنری

    جوایز معتبر و مهمی در حوزه ادبیات، هنر و سرگرمی‌ها وجود دارند که تاکنون کمتر از جنبه اقتصادی به آنها پرداخته شده است. محققانی که در امور اقتصادی فعالیت می‌کنند، اثرات این جوایز را بر اقتصاد فرهنگ و هنر می توان در چارچوب شکل گرفتن نوعی برند، تاثیر بر میزان فروش یا قیمت فروش بسته به اینکه هنر مورد نظر چه نوع ساختاری داشته باشد از سینما و تئاتر گرفته تا هنری مانند نقاشی، کارامدی مستقیم دریافت جایزه به مثابه ابزاری برای بهبود بخشیدن وضعیت هنرمندان برنده جوایز، ارزیابی کرد. اکثر روزنامه‌نگاران در مورد ارزش جوایزی مانند نوبل ادبیات، اسکار یا سایر جوایز هنری مانند دوسالانه ونیز سوال می‌کنند، در واقع این پرسش جذابی است اما کمتر مورد بحث اقتصاددانان قرار گرفته است.

  • آثار هنری چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

    طاهره باران‌زاده

    دنیای معاصر به‌طور فزاینده‌ای با روابط و مناسبات اقتصادی احاطه شده است. گویی هر کامیابی‌ با گردش مالی و سودش ارزیابی می‌شود. در این وانفسای آشفته، هنر نیز سهم خود را می‌برد. بازار هنر جهان در دهه گذشته سامانی نویافته و برای بسیاری از هنرمندان امروزی فروش آثار به قیمت‌های بالا مشخصه بارز موفقیت است. اگر به چشم واقع‌بینی و انصاف نگاه کنیم، این شرایط جدید هم به سود جهان هنر بوده، از این جهت که بدون گردش مالی مناسب ممکن بود بدنه هنر به سبب کم‌توجهی عوام آسیب ببیند و هم هنر از این بابت آسیب دیده چون سوداگران آزادگی را از بسیاری هنرمندان ربوده‌اند.

  • گران‌ترین آثار معامله شده در بازار هنر

    تولیدات هنری گستره وسیعی را از عکس گرفته تا نقاشی و بسیاری از هنرهای دیگر در بر می‌گیرند. همه ما صحنه‌های خرید و فروش آثار هنری در مزایده‌ها را به یاد داریم که معمولا این آثار را با قیمتی گزاف به کسانی که کلکسیون جمع می‌کنند یا از آثار هنری به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند یا به دلایل دیگر در پی خرید آنها هستند، واگذار می‌کنند. برخی از این آثار با قیمتی باورنکردنی به فروش رفته‌اند و برخی دیگر به رغم اینکه در موزه‌ها وجود دارند و به احتمال زیاد هرگز معامله نخواهند شد، قیمتی تخمینی دارند.

  • ۱۰ ثروتمند برترجهان هنرهای تجسمی

    دیدگاهی در میان عموم وجود دارد که عموما هنرمندان و نویسندگان انسان‌های ثروتمندی نیستند و هنر آنان عموما منجر به ثروتمند شدن آنها نشده است. با این حال به نظر می‌رسد این موضوع همیشه مصداق ندارد. جهان ادبیات به تازگی تب خرید جلد جدید هری پاتر اثر جی کی رولینگ را تجربه می‌کند؛ اثری که برای نویسنده خود شهرت جهانی و درآمد فراوانی به همراه داشته است. ازسوی دیگر، این تنها یک استثنا نیست. موارد دیگری هم وجود داشته است که هنر و ادبیات توانسته است علاوه‌بر کارکردی که در اجتماع و حوزه هنر و فرهنگ داشته، در تولید ثروت برای صاحب آن نیز نقش داشته باشد.

  • چرا هنرمندان در سراسر دنیا فقیرند؟

    حمیدرضا شش جوانی متولد ۱۳۵۴ است. لیسانس و فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی را در ایران گرفته و بخشی از تحصیلات دکتری‌اش را در رشته کارآفرینی فرهنگی (با تکیه بر اقتصاد هنر) در سوئیس گذرانده است. وی هم‌اکنون در دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، اقتصاد هنر تدریس می‌کند. وی ترجمه و تالیف چند کتاب در زمینه‌های کارآفرینی و اقتصاد هنر در کارنامه خود دارد که از آن میان می‌توان به این کتاب ها اشاره کرد: ۱- کارآفرینی و سرمایه اجتماعی، نوشته فیلیپ کیم و هووارد آلدریچ مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۵، ۲- کارآفرینی در عمل، نوشته مری کالتر، انتشارات تحقیقات نظری، ۱۳۸۶، ۳- کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد هنر، حوزه هنری اصفهان ۱۳۹۱، ۴- درآمدی بر اقتصاد استثنایی هنر؛ چرا هنرمندان فقیرند، نوشته هانس ابینگ، دانشگاه هنر اصفهان ۱۳۹۲، ۵- کارآفرینی هنر و توسعه اقتصادی، نوشته رونی جی فیلیپس،در دست چاپ.

  • تمام اسلحه‌های میلیاردر نیویورکی

    شاید عجیب باشد که ۹ زن در عرض یک هفته ادعا کردند که ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان آنها را آزار و اذیت کرده است اما میزان آرای ترامپ نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه بیشتر از گذشته هم می‌شود. براساس یک نظرسنجی که رویترز انجام داده است پس از رسوایی‌های اخیر ترامپ نه تنها آرای ترامپ کاهش پیدا نکرد، بلکه وی توانست فاصله میزان امتیاز خود را با هیلاری کلینتون کمتر کند. بر این اساس هیلاری کلینتون در حد فاصل ۱۴ تا ۲۰ اکتبر تنها با ۴ درصد بالاتر از نامزد جمهوری‌خواهان ایستاد. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون ۴۴ و دونالد ترامپ ۴۰ درصد آرای مردم را به خود اختصاص دادند.

  • مک‌ترامپیسم

    هنری ژیرو، یکی از فیلسوفان برجسته حوزه تعلیم و تربیت است که بر این اعتقاد است که دونالد ترامپ یک تصادف سیاسی پوپولیست نیست، بلکه نتیجه تفکر نئوفاشیست و اقتدارگرای بلندمدتی است که از زمان ریگان در جریان است. اساس این تفکر افزایش ترس و هراس در جامعه و تحریک حس وطن پرستی افراطی است. این بخشی از نظامی‌گری نومحافظه‌کاران در عرصه فرهنگ است. گسترش این نوع فرهنگ باعث افزایش خشونت و فرهنگ تفحص و مشروعیت آن در زیر نقاب مبارزه با تروریسم است.

    فرهنگ نظامی‌گری باعث تحول دولت از نقش اخلاقی و تربیتی به نقش تنبیهی و مراقبتی شده است.

  • جنگ نیویورکی‌ها

    زمانی که مارتین اسکورسیزی فیلم « دار و دسته نیویورکی‌ها» را ساخت، تصویری از این شهر به نمایش گذاشت که در آن گروه‌های خلاف کار این کشور به جان هم افتاده‌اند تا در شهر بیش از پیش قدرت خود را به رخ همدیگر بکشند. داستان ترامپ و هیلاری کلینتون کمی مدرنیزه‌تر شده اما ممکن است به همان تلخی داستان اسکورسیزی منجر شود. پرسش اساسی اینجاست: اگر ترامپ نتیجه باخت را نپذیرد، آیا باید منتظر شورش‌های سفیدپوستان طرفدار ترامپ در همه آمریکا باشیم؟ این برای نخستین‌بار است که در تاریخ آمریکا دو نیویورکی به‌عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده‌اند.

  • ترامپیسم فرهنگی: چه کسی باید ملامت شود؟

    اریک اریکسون/ نظریه‌پرداز محافظه‌کار آمریکایی

    مترجم: مریم رضایی

    شبی با دوستم الیوت بیرون رفته بودم و او به نکته فوق‌العاده‌ای اشاره کرد: اگر فرهنگ آمریکا را در نظر بگیرید، مطمئنا دونالد ترامپ فردی است که مردم به سوی او جذب می‌شوند. حق با دوستم بود. در روزهای گذشته، چپ‌گراهای آمریکا به اینکه دونالد ترامپ ممکن است شکست خود را در انتخابات نپذیرد اعتراض کرده‌اند؛ همان کاری که ال گور در انتخابات سال ۲۰۰۰ انجام داد. آنها به‌صورت گزینشی فراموش کرده‌اند که ال گور تنها خواستار بازشماری آرای چهار بخش ایالت فلوریدا شده بود.

  • واکاوی عملکرد و نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی

    مترجم: مریم رضایی

    رقابت برای گرفتن جای باراک اوباما در کاخ سفید به آخرین هفته‌های خود نزدیک می‌شود و تقابل دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون به شدیدترین حالت خود رسیده است. نشریه تلگراف بر اساس داده‌های وب‌سایت خبری RealClearPolitics که نتایج نظرسنجی‌ها را جمع‌آوری کرده، وضعیت ایالت‌های مختلف را بررسی کرده‌ و تخمینی از رای کلی «الکترال کالج» (مجمع رای‌دهندگان) داشته‌ تا به یک پیش‌بینی حدودی دست یابد. نتایج رقابت انتخاباتی تاکنون نشان داده ترامپ جمهوری‌خواه فاصله کمی با رقیب دموکرات خود دارد.

  • آخرین دوئل

  • چطور از «گردشگری» پول درآوریم؟

    مترجم: امیر شاملویی
    گردشگران افرادی هستند که برای گذران وقت و فراغت یا هدفی مربوط به کسب‌وکار به مناطقی خارج از محیط‌ زندگی خود، سفر می‌کنند. هم کسانی که به تعطیلات می‌روند و هم آن دسته از افرادی که به قصد تجارت و کار سفر کرده‌اند، توریست محسوب می‌شوند؛ چه در داخل کشور سفر کرده باشند و چه از کشور دیگری به کشور مقصد آمده باشند. کسب‌وکار گردشگری که به رفع نیازهای این گردشگران می‌پردازد، می‌تواند با استفاده از آنها و داشتن طرحی برای کسب درآمد، وضعیت مناسبی پیدا کند. برای کسب درآمد و برنامه‌ریزی برای ارتقای کسب‌وکار گردشگری چند گام زیر پیشنهاد می‌شود:

    تصمیم بگیرید می‌خواهید در فعالیت‌های مربوط به کسب‌وکار خود، بر کدام بخش گردشگری متمرکز شوید.

  • از بادهای شیطانی تا مشتاداری در قشم

    فاطمه باباخانی

    سفر به جنوب ایران و جزیره قشم در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای مسافران علاقه‌مند به سرزمین‌های گرم در فصل پاییز و زمستان تبدیل شده است. در این میان روستاهای مختلف تلاش کرده‌اند با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خود به معرفی منطقه خود بپردازند و گردشگران را به سوی خود بکشانند. اهالی روستای شیب دراز در این راه از حیات وحش مدد گرفته‌اند؛ فصل تخم‌گذاری و بیرون آمدن لاک پشت‌های پوزه عقابی به‌عنوان یک گونه در معرض خطر انقراض در این منطقه، انبوه گردشگران علاقه‌مند به حیات وحش را به این روستا می‌کشاند.

  • دکه مطبوعات - ۶ آبان ۹۵

    The Economist

    پوتینیسم

    مجله اکونومیست این هفته پوتین را دستمایه مطلب اصلی خود قرار داده و برای این منظور تصویری اغراق‌آمیز از وی بر روی جلد منتشر کرده است. این مجله برای این مطلب عنوان پوتینیسم را انتخاب کرده و می‌نویسد: هر هفته ولادیمیر پوتین روش جدیدی برای ترساندن جهان پیدا می‏کند. او اخیرا موشک‏های دارای کلاهک هسته‏ای را در نزدیکی لهستان و لیتوانی مستقر کرده است. هفته گذشته نیز یک ناو هواپیمابر را به دریای شمال و کانال مانش اعزام کرد.

  • بحران،شیوه‌ای از زندگی است

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    تغییر الگوهای آب و هوایی اثر شگرفی بر زندگی کشاورزان در کشورهای در حال توسعه گذاشته است. بنابراین چه می‌توان کرد؟ در سال ۲۰۱۳ زمانی که ۴۰ درصد کشت و زرع قهوه در پرو به‌طور معکوس تحت تاثیر زنگ برگ قهوه قرار گرفت، کشاورزان قهوه در این کشور ضرر سنگینی را متحمل شدند. این بیماری که دانشمندان، تغییرات اقلیمی را عامل آن می‌دانند، به برگ درختان قهوه آسیب رسانده و رشد «گیلاس قهوه» را کند کرده و منجر به رشد محصولات با کیفیت پایین‌تر شده است.

  • این هواهای عَفِن و این آب های ناگوار

    گزارش کمیته جهانی اقتصاد و اقلیم می‌گوید طی ۱۵ سال آینده، جهان نیاز به تغییر مسیر «فوری» از زیرساخت‌های کربن سنگین دارد. طبق گزارش وسیعی که جدیدا منتشر شده است، اگر جهان بخواهد از تغییرات اقلیمی خطرناک جلوگیری کند، مستلزم یک تغییر بسیار بزرگ در ساختمان‌های جهان، حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های انرژی تریلیون‌ها دلاری خواهد بود که این امر میلیاردها دلار هزینه در برخواهد داشت. پژوهشی که توسط کمیته جهانی در اقتصاد و آب و هوا به رهبری لرد نیکولاس استرن اقتصاددان برجسته در علوم آب و هوا انجام شده دریافته است که انتظار می‌رود طی ۱۵ سال آینده جهان ۹۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند که این امر مستلزم تغییر فوری برای اطمینان از این موضوع است که این پول در پروژه‌های کم‌کربن و با انرژی کارآ هزینه شود.

  • مفهوم انگیزه در اقتصاد

    مرتضی زارع

    کارشناس اقتصادی

    فرض کنید شما یک کسب‌و‌کار مثلا فروش پوشاک راه‌اندازی کرده‌اید و به‌دلیل محدودیت زمان و عدم توانایی حضور به‌طور تمام وقت مجبور شدید یک فروشنده با تجربه و مورد اعتماد استخدام کنید تا در ساعاتی که شما حضور ندارید او امور کاری را انجام دهد. شما مقرر کردید که ماهانه برای مثال ۷۰۰ هزار تومان به او پرداخت کنید. همه انسانها با گذشت زمان از کار کردن و تکرار مکررات خسته می‌شوند. اگر حجم کار سنگین شود شاید فروشنده برخی اوقات با مشتریان بد رفتار کند، گاهی اوقات تلفن را پاسخ ندهد یا برای قانع کردن مشتری زیاد تلاش نکند.

  • «نئولیبرالیسم» به زبان ساده

    امیرحسین خالقی

    دکترای سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران

    چندی پیش در مقاله‌ای در گاردین آمده بود؛ آن چیست که باعث بحران مالی فراگیر سال ۲۰۰۸، فقر گسترده کودکان، تنهایی و انزوای گسترده مردم، از بین رفتن محیط‌زیست و گسترش حاکمیت سرمایه و بهره‌کشی در سطح جهان شده است؟ چه چیزی است که حتی به صحنه آمدن چهره‌هایی مثل ترامپ را هم باید به آن نسبت داد؟ نویسنده، این شر اعظم! را «نئولیبرالیسم» معرفی می‌کند و این واژه را کم وبیش مترادف با دشنام به‌کار می‌برد.

  • بازار سهام چگونه کار می‌کند؟

    سید مجتبی فنایی

    مدیر اسبق گروه اقتصاد دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش

     همه افراد جامعه ما بورس را نمی‌شناسند و با نحوه سرمایه‌گذاری در آن و فواید و سودمندی‌های ناشی از آن آشنا نیستند. این در حالی است که آشنایی با بورس و فعالیت در آن می‌تواند در زندگی اقتصادی مردم بسیار موثر باشد. تا همین سال‌های اخیر، بیشتر مردم پس‌اندازهای خود را فقط در بانک‌ها نگهداری می‌کردند و با راه‌های دیگر استفاده از اندوخته‌های خود آشنا نبودند.

  • آثار مخرب شیفت‌های‌کاری غیریکنواخت بر سلامت بدن

    James Hamblin
    مترجم: مریم رضایی

    به تازگی نامه‌ای از یک افسر پلیس دریافت کردم که در آن سوال مهمی را مطرح کرده بود؛ سوالی که پاسخ آن برای خیلی‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد. او نوشته بود:

    دکتر هامبلین،من یک افسر پلیس هستم که در شیفت شب کار می‌کنم. خیلی از ایستگاه‌های پلیس برنامه کاری چرخشی دارند که شیفت آنها را از شب به روز و بالعکس تغییر می‌دهد. اما محل کار ما یک شیفت ثابت را برای همه در نظر گرفته، مگر اینکه خودمان تحت شرایطی خواستار تغییر آن باشیم.

  • از یک شرکت تورهای مسافرتی چه آموختم؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    والدین من اهل کشور کره بودند، اما من در شیلی به دنیا آمدم و در ایالات‌متحده آمریکا بزرگ و وکیل یک سرمایه‌گذاری خصوصی در نیویورک شدم. این شغل یک شغل با ساعات کاری نرمال (۹ صبح تا ۵ بعدازظهر) بود. نمی‌توانم بگویم ضرورتا ناراضی بودم؛ اما می‌خواستم برنامه زمانی خودم را داشته باشم و چیز ماندگاری را بسازم.

    پدرم در دهه ۹۰ میلادی سفر خود را به کره‌شمالی به‌عنوان بخشی از نمایندگی کسب‌وکار کره‌ای-آمریکایی شروع کرد. اولین بار در سال ۲۰۰۳ با مادرم به آنجا رفتم.

  • برای شروع کسب‌وکار سن اهمیتی ندارد

    مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

    آیا شما از آن دسته افرادی هستید که آرام و قرار ندارند؟ هربار که با دوستان و خانواده بیرون می‌روید، با هر فردی که می‌بینید و ملاقات می‌کنید سر صحبت را باز می‌کنید؟ عاشق خواندن خبر، کتاب و مقاله درباره افراد الهام بخش هستید؟ اگر چنین خصوصیاتی دارید پس به‌طور ذاتی یک کارآفرین هستید. کارآفرینی از نظر مردم معناهای متفاوتی دارد.

    برای مثال بعضی از افراد داشتن یک فروشگاه را کارآفرینی می‌دانند، گروه دیگر رویای یک کسب‌وکار بزرگ زنجیره‌ای را در سر می‌پرورانند.

  • ارباب پول خود باشید

    برای آنکه بتوانید در طول چند ماه وضعیت مالی خانواده را ارتقا دهید اول باید قدر پول خود را بدانید و آن را بیهوده خرج نکنید. اکثر انسانها اصلا کنترلی بر نحوه پول خرج کردن خود ندارند و بدون هیچ تفکری کورکورانه پول خرج می‌کنند. اگر می‌خواهید به استقلال مالی دست یابید باید بدانید که کی و کجا پول خرج کنید. در هیچ مدرسه‌ای یا هیچ دانشگاهی اصول ثروتمند شدن را تدریس نمی‌کنند و شما این اصول را فقط از طریق رفت و آمد در جامعه و مطالعه درباره زندگی ثروتمندان جهان به دست می‌آورید. برای اینکه بتوانید بر روی منابع مالی زندگی خود تسلط داشته باشید باید بهترین راه استفاده کردن از پولتان را بدانید.

  • مدیریت بودجه برای والدین کم‌درآمد

    مترجم: مریم رضایی

    بخش عمده توصیه‌هایی که امروز متوجه والدین است، والدینی را مخاطب قرار می‌دهد که وضعیت مالی خوبی دارند یا حداقل می‌توان گفت با وضعیت مالی خانواده خود مشکلی ندارند. اما اگر خانواده شما در وضعیت مالی خوبی به سر نبرد چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی پول کافی ندارید، چطور می‌توانید وظیفه پدر و مادری خود را به بهترین نحو انجام دهید؟ در اینجا نکته‌هایی را برای کمک به این گونه خانواده‌ها عنوان می‌کنیم.

    صورتی از وضعیت مالی خود داشته باشید

    ثبت و ضبط میزان درآمد و خرج و مخارج کار سختی است.

  • چهار اشتباه رایج در هنگام خرید

    بی‌تردید برای شما هم موارد زیادی پیش آمده که برای تفریح به یک مجتمع رفته‌اید اما در دام ویترین برخی فروشگاه‌ها گرفتار شده‌اید و با اشتیاق فراوان به خرید پرداخته‌اید اما نهایتا پای شما به خانه نرسیده از خرید خود پشیمان شده‌اید. با خود افسوس می‌خورید که‌ کاش پیش از خرید هیجانی به مغازه‌ای دیگر رفته بودید تا علاوه بر گسترش دامنه انتخاب خود، از قیمت سایر فروشگاه ها مطلع می‌شدید. نکته جالب آنکه با وجود این تاسف، بار دیگر هم که به قصد خرید بیرون می‌روید به جای آنکه از خرید هیجانی قبلی درس عبرت گرفته باشید، در دام تبلیغات فروشگاه‌های پر زرق و برق گرفتار می‌شوید.

  • آیا بیماری مهرطلبی با تقویت هوش هیجانی افراد بهبود می‌یابد؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@mitrafathi. com

    همان‌طور که در مقالات پیشین اشاره کردیم مهربانی بر دو نوع است:

    مهر سالم که براساس ظرفیت بالای وجودی و از روی بی‌نیازی و عشق بخشیده می‌شود. فقط یک شخصیت نسبتا سالم و کسی که بر خودشناسی و خود‌سازی کار کرده باشد می‌‌تواند چنین مهری را از خود ساطع کند.

    مهر کاذب که پایه و اساس آن نیازها، کمبودها، مهر طلبی و منفعت‌ طلبی است. این نوع مهر در صورتی که بازگشت و نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد به خشم منجر می‌گردد.

  • چرا هر کاری می‌کنم موفق نمی‌شوم؟

    سوال بسیاری از افراد این است که «چرا هر کاری می‌کنم موفق نمی‌شوم؟ چرا همیشه با در بسته مواجه می‌شوم؟ چرا هر بار که می‌خواهم تغییری به‌وجود آورم مانعی سر راهم سبز می‌شود؟! و. . . » بسیاری از افراد در جوامع مختلف الگوهای تکراری را تجربه می‌کنند و متاسفانه نمی‌دانند که چرا این اتفاقات تکراری اغلب اوقات برای آنها رخ می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم چند راز را برای شما آشکار کنیم:

    ناخودآگاهی دستکاری شده و ناسالم اولین مانع موفقیت شما است.

    اغلب مردم خیال می‌کنند که بر زندگی خود تسلط و کنترل کامل دارند و تمامی تصمیمات و انتخابات آنها با آگاهی و هشیاری انجام می‌شود، اما جالب است بدانید که مردم فکر می‌کنند انتخاب گر آگاه هستند، اما غالبا این ناخودآگاه افراد است که برای آنها تصمیم می‌گیرد، انتخاب می‌کند و مسیر زندگی‌شان را تعیین می‌کند.

  • دردسری به نام میگرن

    میگرن یکی از رنج‌آورترین انواع سردرد است. میزان درد در افرادی که از میگرن رنج می‌برند با هر محرکی افزایش می‌یابد. پژوهشگران واکنش شریان‌های مغز را عامل موثری در بروز حمله‌های میگرنی می‌دانند. میگرن یک سردرد ساده نیست. حمله‌های میگرنی با آشوب معده و روده همراه هستند. به علاوه گوش و چشم مبتلایان به این نوع سردرد بسیار حساس و تحریک‌پذیرند. در حال حاضر بسیاری از پزشکان بر این باورند که علت بروز میگرن التهاب ژن‌های بافت عصبی مغز است. اعصاب بیماران مبتلا به میگرن در مقابل محرک‌ها واکنش شدیدی نشان می‌دهند و در این واکنش انرژی زیادی صرف می‌کنند.

  • تاثیر قند مصرفی بر مغز انسان

    دانشمندان آلمانی کشف کرده‌اند که مغز ما نقشی فعال در کنترل گرسنگی به عهده دارد و سلول‌های مغز که بیشترین میزان قند را نسبت به دیگر اعضای بدن مصرف می‌کنند، مسوول سوخت‌وساز و ایجاد حس گرسنگی در انسان هستند. پژوهش‌های اخیر دانشمندان آلمانی نشان می‌دهد که مغز، قند مصرفی خود را از خون دریافت می‌کند. این امر می‌تواند به پیشرفت‌هایی در درمان دیابت و مقابله با چاقی بینجامد. براساس پژوهش‌های محققان دانشگاه مونیخ، مغز انسان که بیش از هر عضو دیگری قند مصرف می‌کند، کنترل سوخت‌و‌ساز و ایجاد حس گرسنگی در بدن را به عهده دارد.

  • ممنوعیت ورود خودرو از آمریکا

    اگر چه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای دستور رهبر معظم انقلاب، ثبت‌ سفارش خودرو با برندهای آمریکایی را ممنوع اعلام کرد، اما تا هفته پیش خودروهایی از برندهای ژاپنی، کره‌ای وحتی اروپایی که در آمریکا تولید می‌شدند ثبت سفارش شده و به کشور ورود پیدا می‌کردند.

    در این زمینه برخی از واردکنندگان اظهار می‌کنند که بر اساس قوانین ذکر مبدأ تولید یک کالا برای ثبت سفارش موردنیاز است و از آنجایی که کارخانه‌های مادر این مورد اخیر هیچ‌کدام آمریکایی نبوده‌اند احتمالا در سیستم هیچ اشکالی برای ثبت سفارش وجود نداشته و به‌راحتی روال اداری و قانونی انجام شده است.

  • بیشترین واردات به کدام برند خودرویی اختصاص دارد؟

    آمار شش ماهه واردات خودرو در کشور نشان از تغییر و تحولات در تغییر سهم برخی از واردکنندگان خودرو دارد؛ به‌طوری در میان برندهای موجود در بازار سهم رنو به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در میان برندهای لوکس نیز لکسوس توانسته رتبه اول را از بی‌ام‌و برباید.

    بنابر آمار شش‌ماهه واردات خودرو به کشور در سال جاری در مجموع تعداد ۳۲ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو به ارزش ۲۵ هزار و ۹۹۸ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۴۴۱ هزار ریال به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۶ درصدی را دارا بوده است.

  • تمام متقاضیان «بن رو»

    اینکه چرا رنو پس از مذاکرات طولانی با خودروسازان کشورمان به توافق نرسید سوالی است که هر سه طرف گفت وگو (ایران خودرو، سایپا و رنو) پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند. در این زمینه خودروسازان از زیاده خواهی شرکت رنو می‌گویند این در حالی است که این شرکت فرانسوی از شروط غیر قابل اجرای خودروسازان کشورمان می‌گوید. در هر صورت آنچه از مذاکرات طرفین برمی آمد این بود که رنو در مذاکرات مذکور دست بالا را گرفته بود حال آنکه خودروسازان اولا شرط همکاری با یک خودروساز را برای این شرکت فرانسوی گذاشته بودند و دوم اینکه تولیدکنندگان کشورمان از واگذاری سهام به رنو شانه خالی می‌کردند.

  • احتمال برگزاری «انتخابات شهردار» قوت گرفت

    برنامه دولت برای تشکیل دولت محلی در شهرها به‌دنبال آخرین مراحل بررسی لایحه «مدیریت شهری» در کمیته‌های تخصصی هیات دولت، به ایستگاه پایانی تصویب نزدیک شده و بررسی آن در کمیسیون فرعی دولت نیز به‌زودی به سرانجام می‌رسد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، در قالب لایحه مدیریت شهری قرار است تمام مسوولیت‌های فعلی دولتی در حوزه امور شهری که جنبه ملی، دفاعی، امنیتی و قضایی ندارد، از وزارتخانه‌های دولت منفک و به مدیریت محلی منتقل شود. مدیریت محلی در این لایحه متشکل از شهرداری و شورای شهر به منزله دو رکن اجرایی و تصمیم‌گیری است که به دنبال تصویب آن، رابطه میان شهردار و شورای شهر مشابه رابطه رئیس‌جمهور و مجلس خواهد بود.

  • انحراف ۲۰ ساله در سیاست‌های مسکن

    سازمان ملل متحد از عملکرد ناموفق دولت‌ها در حوزه تامین مسکن گروه‌های درآمد طی دو دهه اخیر گزارش داد. سازمان ملل متحد در جریان برگزاری سومین اجلاس اسکان بشر ملل متحد - هبیتات ۳ - اعلام کرد: در طی ۲۰ سال گذشته مسکن در دستور کار توسعه ملی و بین‌المللی نقش مهمی نداشته است؛ سیاست‌های مسکن که به واسطه رویکرد توانمندسازی به اجرا گذاشته شده‌اند در ترویج مسکن مناسب و ارزان‌قیمت ناموفق بوده‌اند.

    انحراف سیاست‌های ساخت و تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد طی دو دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بنا بر آنچه سازمان ملل متحد گزارش داده است موجب شده بیشتر توان دولت‌ها صرف ساخت مسکن و اعطای یارانه و تسهیلات به گروه‌های با سطح درآمدی متوسط شود؛ همین موضوع پس از چند سال از یک طرف افزایش زاغه‌نشینی در حومه شهرهای بزرگ از سوی گروه‌های کم‌درآمد یا فاقد درآمد و از سوی دیگر شکل‌گیری شهرک‌های اشباح - تمرکز واحدهای خالی از سکنه - را موجب شده است.

  • تغییر الگوی ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در پایتخت

    صدور «تراکم منفی» برای تعدادی از ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در تهران، بخش زیادی از ارتفاع برج‌های در حال ساخت را به اعماق زمین هدایت کرده است. تابلوهای ساختمانی نصب‌شده در جلوی گودبرداری‌های عمیق در مناطق خاصی از پایتخت نشان می‌دهد در برج‌های غیرمسکونی بالای ۲۰طبقه از تراز صفر، با هدف «تامین پارکینگ»، اجازه احداث ۴ تا ۸ طبقه در زیرزمین داده شده است. شاید دلیل ساخت این طبقات منفی پارکینگ باشد؛ اما گروهی از سازندگان به جز پارکینگ از طبقات زیرین استفاده تجاری نیز می‌کنند. بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند استفاده از طبقات منفی برای کاربری‌های تجاری سابقه طولانی داشته است اما به نظر می‌رسد در صورتی که ضوابط و مقررات اصولی گودبرداری در مورد آنها رعایت نشود یکی از خطراتی که ایجاد گودهای عمیق برای پایتخت ایجاد می‌کنند، افزایش حوادث و تلفات گودبرداری در شهر تهران خواهد بود.

  • هدف تامین مالی مسکن تا پایان سال

    مقرر شده، تا پایان امسال میزان تسهیلات پرداختی برای ساخت و خرید مسکن به یک میلیون فقره برسد. مدیر بانک عامل بخش مسکن در دومین گردهمایی مشترک اعضای هیات‌مدیره با روسا و مدیران ارشد بانک در سال ۹۵، «تامین منابع مالی ساخت و خرید یک میلیون واحد مسکونی برای سازنده‌ها و خریداران» را برنامه امسال بخش مسکن اعلام کرد. این برنامه اوایل امسال بعد از تخصیص اولویت تحریک به بخش مسکن، در دستور کار نظام تامین مالی قرار گرفت. اواخر سال گذشته تیم اقتصادی دولت مقرر کرد عملیات رکودزدایی از اقتصاد، از طریق موتورهای پیشران آغاز شود که با توجه به ارتباط پیشین بخش مسکن با ۴۰۰ رشته صنعتی و خدماتی، این بخش برای تحریک عرضه و تقاضا، انتخاب شد.

  • سرعت آی‌فون‌تان را افزایش دهید

    اگر از سرعت عملکرد آی‌فون خود راضی نیستید و احساس می‌کنید که نسبت به روزهای اول خرید، عملکرد آن کاهش یافته است، می‌توانید در اینجا با بهترین راهکارها برای افزایش سرعت عملکرد آی‌فون آشنا شوید.

    بستن همه‌ نرم‌افزارهای در حال اجرا

    ساده‌ترین راهکار برای افزایش سرعت عملکرد آی‌فون، بستن نرم‌افزارهای غیرضروری است. برای انجام این کار، روی دکمه‌ هوم (Home) دستگاه دوبار ضربه بزنید تا نرم‌افزارهای درحال اجرا در سیستم عامل iOS ۷ یا نسخه‌های جدیدتر قابل دسترس باشد.

  • فرار از روزمرگی با زندگی گجتی

    دنیای امروز کم‌کم درحال خارج شدن از روزمرگی است و به سمت فضایی مملو از عجایب دیجیتالی و استفاده‌های هوشمند از وقت و انرژی پیش می‌رود. تجربه زندگی در این فضا به ما یادآوری می‌کند که زندگی گذشته با امکانات محدودش دیگر کمرنگ شده و حالا می‌توانیم دستمان را دراز و بهترین امکانات را دور خودمان جمع کنیم تا از خستگی روزمره رها شویم. برای درک بهتر این نوع از زندگی در ادامه با برخی از شگفتی‌های زندگی دیجیتالی که چنین فضایی را ایجاد می‌کنند، آشنا می‌شوید.

    تماس تلفنی با انگشت

    زندگی قرار است آنقدر ساده و راحت شود که شما با اشاره انگشتتان بتوانید تماس تلفنی‌تان را برقرار یا قطع کنید.

  • خاتون

    حجت اشرف‌زاده با انتشار آلبوم «ماه و ماهی» نامش را به‌عنوان خواننده‌ای پرطرفدار مطرح کرد و این اثر به فروش قابل‌توجهی رسید. دومین اثر این خواننده هم با عنوان «خاتون» در روزهای اخیر منتشر شده است. این آلبوم به آهنگسازی محسن جلیلی و شعرهای سید محمد سادات اخوی پدید آمده است و تنظیم قطعه‌های آن را نیز محسن جلیلی و امین شیرازی انجام داده‌اند. این آلبوم شامل ۱۴ قطعه است و در پاسداشت مقام ذکر و خادمان اهل بیت (علیهم السلام) تدوین شده است. محمد سادات اخوی، شاعر این آلبوم، در مقدمه‌ای که برای این اثر نوشته، آورده است: «اثر «خاتون» متعلق به مناسبت خاصی در سال نیست و آهنگ و کلام آن به‌گونه‌ای است که در همه مناسبت‌ها شنیدنی باشد.

  • ادامه سکوت «باب دیلن» پدیده نوبل ۲۰۱۶

    جایزه نوبل ادبیات مدت‌ها است که شگفتی‌آفرین و پر حاشیه بوده؛ آن‌چنان که گویی یکی از تعهداتش متعجب کردن نویسندگان بزرگ و نا امید کردن علاقه‌مندان آثار آنها است. در ده سال اخیر کمتر نویسنده یا شاعری بوده که پس از برگزیده شدن حرف و حدیث به‌دنبال نداشته باشد؛ در اغلب اوقات کمتر کسی نامی از او پس از انتخاب شنیده بود یا منتقدان، وی را در حد و اندازه این جایزه بزرگ نمی‌دانستند، و اگر هیچ‌کدام از این‌دو نبود مانند «یوسا» عقاید سیاسی‌اش در مظان اتهام‌های گوناگون قرار داشت.

    این بار هم آکادمی نوبل بسیاری را با اعلام نام «باب دیلن» شوکه کرد ولی نه به دلایلی که گفته شده یا به این دلیل که فردی ناشناخته بود - هنرمندی که حدود ۳۹ میلیون مدخل درباره او در گوگل یافت می‌شود- بلکه به این دلیل ‌که در عرصه‌ موسیقی و خوانندگی بیشتر از ادبیات شهرت دارد.

  • . . . . . . . آلبوم . . . . . . .

    محجوب (سنتی)

    آهنگساز: احسان وزیری

    خواننده: احسان وزیری

    ترانه‌سرا: محمدعلی شیعاوی، محمد نظیری، سحر آرمده، سالومه قربانی

    تنظیم‌کننده: احسان وزیری

    یاقوت ۲۷ (پاپ)

    آهنگساز: مهدی گرناوی، میلاد اکبری، بنیامین ولی‌نژاد، بابک جهانبخش، مسعود امامی، حمیدرضا حاذقی، بردیا اصفهانی

    خواننده:

  • کاروان عشق

    مهیار شادروان و هاشم احمد وند خوانندگان جوانی هستند که قرار است در روزهای آینده در کنار هم و در ارکستر بزرگ «ساربانگ» پوئم سمفونی «کاروان عشق» را با نگاهی متفاوت به موسیقی عاشورایی روی صحنه ببرند. در این اجرا سعید اریانی به‌عنوان آهنگساز و سرپرست ارکستر و جابر اطاعتی به عنوان کنسرت مایستر این برنامه حضور خواهند داشت. قطعات پوئم سمفونیک در یک موومان بر مبنای داستان یا افسانه‌ نوشته می‌شوند و در آنها از کلام استفاده می‌شود. ارکستر بزرگ «ساربانگ» ۱۳ تا ۱۵ آبان‌ماه در تالار وحدت از ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت‌های این کنسرت می‌توانند به سایت www.

  • حضور موسیقی ایران بعد از شصت سال در بی ینال موسیقی ونیز

    آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی، سه آهنگساز ایرانی، دوشنبه گذشته در روز پایانی شصتمین دوره بی ینال موسیقی ونیز توسط مشهورترین آنسامبل موسیقی معاصر ایتالیا یعنی دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی به اجرا در آمد. در این برنامه که عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را داشت، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کردند. قطعه کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعه صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعه «نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری بودند که در بخش نخست این کنسرت با حضور سامان صمیمی (نوازنده کمانچه)، میلاد محمدی (نوازنده تار) و کارن کیهانی (نوازنده سنتور) اجرا شد.

  • «حاجی‌فیروز» آبان‌ماه در بازار موسیقی

    مجموعه چهارم ضربی‌خوانی‌های مرتضی احمدی با عنوان «صدای طهرون» نیمه اول آبان‌ماه امسال توسط مرکز موسیقی «بتهوون» منتشر خواهد شد. «صدای طهرون قدیم» ۵ مجموعه صوتی را شامل می‌شود که آبان‌ماه امسال چهارمین مجموعه آن با عنوان «حاجی فیروز» منتشر می‌شود. ۱۰۷ قطعه‌ ضربی‌خوانی در زمان حیات مرتضی احمدی از او ضبط شده بود که ۲۵ قطعه‌ آن در سال‌های ۸۹ و ۹۱ در قالب دو آلبوم منتشر شد، اما تعداد زیادی از این قطعات در انتظار مجوز بود و عمر این بازیگر قدیمی کفاف نداد تا شاهد انتشار تمام آثارش باشد. این مجموعه، بعضی قطعات موسیقی تهران را که در حال فراموشی است، دربرمی‌گیرد.

  • پسر و جهان

    فیلم انیمیشن «پسر و جهان» به کارگردانی آله آبر و محصول کشور برزیل از اول آبان در گروه سینماهای «هنر و تجربه» اکران شد. این انیمیشن که پخش آن را کمپانی الو برزیل برعهده دارد همراه با انیمیشن‌های «اتومالیسا» به کارگردانی چارلی کافمن، «گوسفند ناقلا» به کارگردانی مارک بارتون و ریچارد استارزاک، «پشت و رو» به کارگردانی پیت داکتر و جونز ریوار، «وقتی مارنی آنجا بود» به کارگردانی هیروماسا یونبایاشی و یوشیاکی نیشیما نامزد اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند سال ۲۰۱۶ بوده است. این انیمیشن موفق به کسب ۴۰ جایزه جهانی شده است و در خلاصه داستان آن آمده است پسر کوچک روستایی برای پیدا کردن پدرش به سفری پرماجرا می‌رود.

  • . . . . . . . هنر و تجربه . . . . . . .

    نویسنده بودن

    کارگردان: مصطفی آل احمد

    تهیه‌کننده:

    مصطفی آل احمد

    بازیگران: مستند

    خلاصه داستان: شرحی بر زندگی خصوصی اجتماعی و سیاسی ادبی زنده یاد جلال آل احمد.

    ممیرو

    کارگردان: هادی محقق

    تهیه‌کننده: سید رضا محقق

    بازیگران: یدالله شادمانی، میثم فرهومند، فاطمه بهادر، پریسا واصلی، مهیار آب روان، منوچهر اشکویی، طلوع جهانبازی

    خلاصه داستان: «ممیرو» با سبکی متفاوت و نگاهی تازه، داستان تنهایی‌ ایاز، پیرمرد واخورده از زندگی پرمشقت خود را روایت می‌کند که بعد از اتفاقی مهیب در زندگی، با نوه خود روزگار می‌گذراند و خود را مسبب همه اتفاقات می‌داند.

  • دامپزشکی

    کمپانی تئاتر جوانان عنوان گروهی است که مدیریت آن بر عهده سجاد افشاریان است. این کمپانی با رویکرد حمایت از آثار جوانان در حوزه هنرهای نمایشی شکل گرفته است و حامی آثار نمایشی جوانان خواهد بود. در همین رابطه نمایش «دامپزشکی» به کارگردانی شیرین جروقی از فردا جمعه هفت آبان در تالار مولوی ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه خواهد رفت. «دامپزشکی» عنوان تازه‌ترین نمایشی است که سجاد افشاریان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد و شیرین جروقی کارگردان این اثر نمایشی خواهد بود و امین اسفندیار، صادق برقعی، هادی شیخ‌الاسلامی، کیوان محمدی، ستاره ملکی، زهرا مهرابی و علی نورانی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

  • . . . . . . . اکران. . . . . .

    آس و پاس

    کارگردان: آرش معیریان

    تهیه‌کننده:

    عبدالله علیخانی و محمدحسین فر‌بخش

    بازیگران:

    محمدرضا شریفی‌نیا، محمدرضا هدایتی، سحر قریشی، حسام نواب‌صفوی، لیلا بلوکات، میثم رستگاری، شهرام تیموریان و با حضور بهاره رهنما و مهران غفوریان و سامیار محمدی

    خلاصه داستان: حسن آس و پاس در مسیر وصول طلب پدر مرحومش از ملک سلمان کلاهبردار، در فضایی فانتزی تبدیل به شخصی رویایی می‌شود.

  • پرونده هاوانا

    فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» ساخته علیرضا رئیسیان وارد شبکه نمایش خانگی شد. این فیلم اثری اجتماعی است که سال ۱۳۸۴ مقابل دوربین رفت و علاوه بر منتخب شدن در چندین جشنواره خارجی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین صدابرداری از جشنواره فیلم فجر و برنده تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس از یازدهمین جشن خانه سینما شد، اما هرگز به نمایش عمومی در نیامد. داستان این فیلم درباره یک پروفسور بیوتکنولوژی است که برای آغاز یک پروژه جدید به ایران سفر می‌کند. او در ایران با خبرنگاری آشنا می‌شود که داستان زندگی او را به‌طور کامل تغییر می‌دهد.

  • نقد جامعه پر سو‌ءتفاهم

    فرزین مهرانی

    فروشنده آخرین فیلم اصغر فرهادی نشانه‌های آشنای این فیلمساز را دارد. خلق موقعیت‌های پیچیده برای قهرمان‌های قصه و تصمیم‌گیری در چند راهه‌های اخلاقی. ایجاد موقعیت‌های خاص تا شخصیت‌های داستان رویه‌های بیرونی و ماسک‌هایشان را بردارند و بیننده پس از شناخت و درک عمیق‌تری که از شخصیت‌های داستان پیدا می‌کند با همذات پنداری با آدم‌های داستان به شناخت دقیق‌تری از خود برسد. فیلم فروشنده در گروه فیلم‌های قصه‌گو با دغدغه اجتماعی دسته‌بندی می‌شود. قصه ساده‌ای که در چند جمله قابل روایت کردن است، اما با تعمق در فیلم زوایای دیگری روشن می‌شود که بیننده در می‌یابد قصه برای کارگردان ابزاری است تا به دغدغه‌های جدی‌تری بپردازد.

  • . . . . . . .اجرا . . . . . .

    هنگامی که...

    نویسنده: نشمینه نوروزی

    طراح و کارگردان: حمید پورآذری

    بازیگران: نازیلا احمدی، زهرا امینی، لیما باقری، حکیمه جعفری، فاطمه جعفری، سارا رضایی، فرحناز سبزواری، شادی شهریاری احمدی، ام البنین صادقی، مهدیه غلام‌علیزاده، نادیا غلامی، سمیه کریمی، زهرا موسوی مهر

    مکان: سالن بنیاد امید مهر

    دوره اجرا: جمعه ۷ آبان - جمعه ۲۱ آبان

    ساعت: ۱۸:۰۰

    مدت اجرا: ۵۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۲۵,۰۰۰ تومان

    موسیو…

  • گالری آریانا

    کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست بیش از ۵۰۰ اثر اوریجینال خود را از قیمت ۱۰۰ هزار تومان به بالا، به حراج گذاشته است. این حراجی با عنوان «آتیش زدم به مالم!» برگزار می‌شود و این هنرمند در حراج یادشده، آثاری را از میان کارهای طراحی، کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، مینیاتور و عکاسی برای فروش گذاشته است. درمبخش یکی از چهره‌های سرشناس کاریکاتور ایران است که در سال‌های گذشته حضوری موثر در عرصه داشته است و توانسته شکل منحصر به فردی از هنر کاریکاتور را برای علاقه‌مندان آثارش به نمایش بگذارد. علاقه‌مندان برای شرکت در این حراجی می‌توانند به نشانی الهیه، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ مراجعه کنند.

  • . . . . . . . گالری گردی. . . . . . .

    گالری شکوه

    مهرداد جمشیدی مجموعه‌ای از آثار رنگ‌ روغن، مداد و مداد رنگی‌اش را با مضمونی اجتماعی به‌نمایش گذاشت. جمشیدی که اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را برگزار می‌کند، مجموعه نقاشی‌هایش را که از سال ۱۳۸۲ روی آنها متمرکز بوده و با تکنیک رنگ روغن، مداد و مداد رنگی روی بوم و مقوا کار شده‌اند، در معرض تماشا قرار داده است. نمایشگاه نقاشی‌های جمشیدی تا ۱۱ آبان‌ماه برقرار خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۶ آبان ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر