واحدهای مسکونی بالای ۲۰۰متر ۵/۱واحد پارکینگ و واحدهای زیر ۱۰۰متر ۵/۰واحد پارکینگ باید داشته باشند

مدیرکل ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران گفت: کلیه ساخت و سازها ملزم به تامین پارکینگ مورد نیاز بر اساس ضوابط و مقررات قانونی هستند و مصوبات دولت، شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای شهر براین مساله تاکید دارد. فرزان شیروان بیگی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهرخاطرنشان کرد: کلیه قوانین مصوب شهرسازی و معماری در شهر تهران همواره به پیش‌بینی پارکینگ مورد نیاز ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری و اداری تاکید دارد که طرح جامع سال ۴۹ تهران، قدیمی‌ترین نمونه در این زمینه است.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر ضوابط و قوانین مشخص و کاملی در این زمینه وجود دارد که مقدار پارکینگ مورد نیاز برای واحد‌های مسکونی با متراژهای مختلف و همچنین واحدهای تجاری، اداری، صنعتی و حتی مجتمع‌های چند منظوره را مشخص کرده است.

مدیرکل ضوابط و مقررات شهرسازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص مواردی که امکان ایجاد پارکینگ را ندارند نیز گفت: در قوانین و دستورالعمل‌های موجود مواردی نظیر املاک واقع در گذرهای با شیب بسیار تند، پله‌ای و کم عرض مستثنا شده‌اند که به همین خاطر نیز عوارض پارکینگ پرداخت می‌کنند.

به گفته شیروان بیگی، املاک با شکل هندسی خاص که امکان ایجاد پارکینگ ندارند و ورودی‌های کم عرض برخی زمین‌ها نیز از مواردی است که مشمول پرداخت عوارض پارکینگ می‌شوند، ضمن آنکه طبقات تشویقی واحد‌های قرارگرفته در بافت‌های فرسوده نیز جهت سهولت در نوسازی با سقف مشخص، از ساخت پارکینگ معاف خواهند بود.

این مقام مسوول در حوزه معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد: هر واحد مسکونی ملزم به ایجاد یک واحد پارکینگ است که این مقدار در مورد واحد‌های مسکونی بالای ۲۰۰ متر ۵/۱ واحد پارکینگ و واحد‌های زیر ۱۰۰ متر ۵/۰ واحد پارکینگ است.

وی در خصوص واحدهای تجاری نیز افزود: هر واحد تجاری ۱۰۰ متری ۲واحد پارکینگ باید داشته باشد و واحدهای بالای ۱۰۰ متر نیز باید ۳ واحد و بیشتر واحد پارکینگ تامین کنند، ضمن آنکه هر واحد تجاری کمتر از ۱۰۰ متر نیز باید یک واحد پارکینگ را پیش‌بینی کند.