محمود باقر نوبخت امروز در همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی» که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد به بیان برخی از اهداف و ویژگی‌های برنامه ششم توسعه پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز، نوبخت در این همایش از ایجاد اشتغال 900 هزار شغل در هر سال اجرای برنامه ششم، رشد هشت درصدی اقتصادی و رسیدن نرخ بیکاری به هفت درصد خبر داد. همچنین وی اعلام کرد چون دولت بانک اطلاعاتی مناسبی ندارد هدفمندی یارانه‌ها را با قوت ادامه می‌دهد.

این اولین باری نیست که محمد باقر نوبخت از اهداف برنامه ششم توسعه پرده‌برداری می‌کند. وی در هر نشستی به رشد اقتصادی هشت درصدی و اشتغال چند میلیونی اشاره می‌کند اما هنوز نه وی و نه دیگر مردان کابینه توضیح نداده‌اند که از چه طریقی و چگونه قرار است چنین تغییراتی در اقتصاد ایران رخ دهد.

دیگر اظهارات نوبخت را می‌توانید در جدول اقتصادنیوز بخوانید.

اشتغال

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور 900 هزار فرصت شغلی در هر سال اجرای برنامه برای نیروهای بازار کار فراهم خواهد شد.

نرخ بیکاری در سال 1399 هفت درصد پیش بینی شده است.

نقاط تمرکز برنامه

آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی از محورهای مورد توجه در برنامه ششم است. این برنامه به چهار محور در کشور توجه دارد اما به سواحل مکران متمرکز شده است.

رشد اقتصادی

بر اساس برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی کشور هشت درصد پیش‌بینی شده است که دستیابی به این رقم بدون توجه به یک تامین مالی مناسب امکان‌پذیر نیست.

دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی تنها از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید نخواهد بود بلکه 2.8 درصد واحد آن مربوط به برخورداری از بهره‌وری است.

یارانه

توانمندسازی محرومین و فقرا مدنظر است، بنابراین تحت هیچ شرایطی یارانه افراد محروم را قطع نمی کنیم.

هم اکنون حدود 75 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و سیاست پرداخت یارانه را با تاکید ادامه می‌دهیم تا جامعه هدف مورد توجه قرار گیرد.

ویژگی‌های برنامه ششم توسعه

این برنامه دارای برنامه‌ریزی غلتان است و برای رشدهای اقتصادی بالاتر از هشت درصد نیز برنامه ریزی دارد.

برنامه پنجساله ششم توسعه کشور دارای 25 موضوع و 45 محور و برنامه ای جامع نگر و مساله محور است

'بر اساس اسناد برنامه ششم 12 موضوع فرابخشی و 17 موضوع بخشی اهداف کلی و کمی را توضیح می دهد.'

نفت

بر اساس این برنامه برای توزیع درآمدها ضریب جینی 34 صدم انتخاب شده ، ضمن این که سهم منابع نفتی از 31.5 درصد به 22 درصد تقلیل یافته و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز از 6.5 درصد به 10 درصد رسیده است.

معیشت

دغدغه ما بهبود معیشت مردم است. بر همین اساس تلاش هایی برای جلوگیری از نوسان های غیرمعقول ارز صورت خواهد گرفت.






بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.