احمد سیاحی روز یکشنبه در نشست ستاد بحران استان خوزستان اظهار کرد: طبق گزارش سازمان هواشناسی پدیده گرد و خاک یکشنبه شب در استان خوزستان شدت می یابد به همین دلیل و بخاطر سلامتی مردم ادارات و مدارس ۱۵ شهرستان استان تعطیل شد.

به گزارش ایرنا, وی گفت بر اساس مصوبه ستاد بحران خوزستان ادارات و مدارس در اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، امیدیه، رامشیر، سوسنگرد، هندیجان، شوش، کارون، باوی و حمیدیه تعطیل خواهد بود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در این جلسه با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای ۴۸ ساعت آینده گفت: پیش بینی میشود که گرد و غبار شدید باعث کاهش دید افقی در این شهرها تا ۱۰۰ متر شود.

احمد سیاحی افزود: آمارهای هواشناسی نشان می دهد که فردا سرعت باد به ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و چشمه های گرد و غبار در داخل خوزستان و در کشور همسایه فعال شوند.

وی با بیان اینکه مرکز و جنوب استان فردا شرایط جوی نامناسبی دارد اظهار کرد: تعطیلی فردا برای همراهی و کاهش مشکلات شهروندان خواهد بود.

سیاحی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل ریزگردها اقداماتی همچون تثبیت بیابان ها در استان توسط وزارت نفت و منابع طبیعی در حال انجام است.

وی همچنین بااشاره به وقوع توفان های گرد غبار در دو روز گذشته گفت: کانونهای گرد و غبار در اطراف اهواز و مسیر اهواز رامهرمز فعال شده و تندباد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت باعث ایجاد توفان گرد و خاک در تعدادی از شهرها شد.

سیاحی افزود: دیروز میزان آلودگی هوا در اهواز به ۹ هزار و ۹۷۳ میکروگرم بر مترمکعب و در آبادان به ۱۰ هزار میکروگرم برمترمکعب رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: گزارش هایی مبنی بر کمبود و قطع آب در برخی شهرها دریافت شده که انتظار است آبفا تمام تلاش خود را برای تامین آب کافی انجام دهد.

معاون استاندار خوزستان همچنین گفت: براساس ابلاغیه وزیر بهداشت درمان بیماران و مراجعان مراکز درمانی به دلیل گرد و غبار و در نتیجه این پدیده رایگان است.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید تمهیدات لازم برای درمان رایگان بیماران گرد و غبار را داشته باشد.

سیاحی اظهار کرد: اگر چه بارندگی امسال در استان به نسبت سالهای اخیر بهتر شده اما یک سال بارندگی نمی تواند ۱۳ سال خشکسالی را جبران کند.

براساس این گزارش توفان گرد وخاک دیروز باعث تعطلی مدارس در هشت شهر خوزستان شد.

در سال گذشته نیز اواخر بهمن و اوایل اسفند تعدادی از شهرهای خوزستان شاهد توفان های شدید و بی سابقه گرد و غبار بود. این مساله با اعتراض شدید مردم روبرو شد و در پی این درخواست ها کارگروه اضطراری گرد و غبار در مرکز تشکیل شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.